Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nieuwegein

Nevenwerkzaamheden, regelement

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNieuwegein
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNevenwerkzaamheden, regelement
CiteertitelNevenwerkzaamheden, regelement
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp
Externe bijlageOpgaveformulier nevenwerkzaamheden

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

05-08-201101-01-2020nieuwe regeling

03-08-2011

De Molenkruier, 04-08-2011

Geen.

Tekst van de regeling

Intitulé

Nevenwerkzaamheden, regelement

 

 

Nevenwerkzaamheden, regelement

Artikel 1

Deze regeling verstaat onder:

  • a

    Registratie: de registratie volgens artikel 15:1:6, lid 2 van de UWO Nieuwegein

  • b

    De ambtenaar: de ambtenaar in de zin van artikel 1:1, eerste lid onder a. van de arbeidsvoorwaardenregeling Gemeente Nieuwegein

  • c

    Opgaveformulier: het formulier volgens bijlage I van deze regeling

  • d

    Nevenwerkzaamheden: alle nevenwerkzaamheden hetzij betaald hetzij onbetaald, die binnen of buiten de dienst worden verricht door de ambtenaar en die de belangen van de dienst kunnen raken

Artikel 2

De registratie van de nevenwerkzaamheden geschiedt door middel van opname van de gegevens - zoals vermeld door de ambtenaar op het opgaveformulier – in het personeelsinformatiesysteem Beaufort.

De ambtenaar verplicht zich een eventuele beëindiging van de nevenwerkzaamheden eveneens op te geven.

Artikel 3

Op de registratie is het Reglement Privacy van toepassing

Artikel 4

De opgave van de nevenwerkzaamheden van de ambtenaar wordt door B&W getoetst op:

  • a

    Onoorbare belangenverstrengeling

  • b

    Botsing van belangen

  • c

    Schade aan het aanzien van het ambt

  • d

    Onvoldoende beschikbaarheid voor de functie

Artikel 5

Bij de toetsing wordt in het bijzonder gelet op:

  • a

    Het karakter van de nevenwerkzaamheden

  • b

    De functie van de ambtenaar in de organisatie

  • c

    Het gebied waar de nevenwerkzaamheden worden verricht

  • d

    De vraag of er verwevenheid met de hoofdfunctie is

  • e

    De vraag of de integriteit van de ambtenaar in het geding kan komen

  • f

    De vraag of het risico bestaat dat ambtelijke informatie bij de uitoefening van de nevenwerkzaamheden kan worden misbruikt

  • g

    De reputatie van het bedrijf of de branche waarin de nevenwerkzaamheden worden verricht

  • h

    De vraag of zich in belangrijke mate publieke effecten kunnen voordoen waardoor op zichzelf aanvaardbare nevenwerkzaamheden toch extern negatief worden beoordeeld

  • i

    De zwaarte van de nevenwerkzaamheden

Artikel 6

Indien bij de toetsing blijkt dat de in artikel 4 of 5 genoemde criteria aan de orde zijn dan wordt de ambtenaar geacht met zijn chef te overleggen over:

  • a

    Eventuele veranderingen in de nevenwerkzaamheden zodat botsing met de punten uit voornoemde artikelen zich niet meer voordoet

  • b

    Het beëindigen van de nevenwerkzaamheden

Artikel 7

Lid 1

Indien B&W van mening zijn dat de ambtenaar nevenwerkzaamheden verricht die onder artikel 15:1:6 derde lid UWO Nieuwegein vallen dan ontvangt de ambtenaar een gemotiveerd besluit omtrent een verbod op deze nevenwerkzaamheden

Lid 2

De ambtenaar beëindigt dan met onmiddellijk ingang zijn nevenwerkzaamheden

Artikel 8

B&W kunnen nadere regels stellen over de geoorloofdheid van bepaalde nevenwerkzaamheden bij bepaalde dienstonderdelen en voor specifieke functies.

Artikel 9 Opgaveformulier nevenwerkzaamheden

Opgaveformulier nevenwerkzaamheden