Organisatie | Geldermalsen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Reïntegratie Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren gemeente Geldermalsen 2011 |
Citeertitel | Verordening Reïntegratie Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren gemeente Geldermalsen 2011 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Bijstand, uitkeringsgerechtigde, aanspraak, arbeidsinschakeling, arbeidsverplichting, werkzoekende, voorziening, werkaanbod, leeraanbod, reïntegratie, reïntegratiebedrijf, , reïntegratiebudget scholing, loonkosten, loonkostensubsidie |
Deze verordening is vervangen door de Verordening Reïntegratie Wet werk en bijstand gemeente Geldermalsen 2012.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2012 | 01-01-2012 | intrekking | 24-04-2012 Gemeenteblad, 08-05-2012 | 14 | |
08-06-2011 | 01-01-2010 | 01-01-2012 | nieuwe regeling | 30-05-2011 Gemeenteblad, 2011-12 | Raadsbesluit, 2011, 5.7a |
VERORDENING REÏNTEGRATIE WET WERK EN BIJSTAND EN WET INVESTEREN IN JONGEREN GEMEENTE GELDERMALSEN 2011
De raad van de gemeente Geldermalsen
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 12 april 2011, nummer 101,
gelet op artikel artikel 8, eerste lid onder a en tweede lid artikel 10 eerste en tweede lid van de Wet werk en bijstand (Wwb) en artikel 12, eerstel lid onder a van de Wet investeren in jongeren (Wij),
Verordening Reïntegratie Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren gemeente Geldermalsen 2011
Hoofdstuk 2 Beleid en Financiën
Artikel 2 Opdracht aan het college
Het college biedt aan uitkeringsgerechtigden tot 65 jaar, personen met een nabestaanden- of halfwezenuitkering, niet uitkeringsgerechtigden, evenals aan personen als bedoeld in artikel 10, tweede lid van de Wwb, ondersteuning en een voorziening aan en, voor zover het college dat noodzakelijk acht, gericht op arbeidsinschakeling.
Bij de keuze van de mogelijkheden van ondersteuning en het aanbieden van voorzieningen wordt door het college een afweging gemaakt, waarbij gekeken wordt of de ondersteuning of de voorziening, gelet op de mogelijkheden en capaciteiten van een cliënt, het meest doelmatig is met het oog op inschakeling in de arbeid.
Artikel 4 Aanspraak op ondersteuning
Uitkeringsgerechtigden, Anw-ers, Nuggers, evenals personen als bedoeld in artikel 10, tweede lid van de Wwb, hebben aanspraak op ondersteuning bij arbeidsinschakeling en op de naar het oordeel van het college noodzakelijk geachte voorziening gericht op arbeidsinschakeling daarbij rekening houdend met het gestelde in deze verordening.
Artikel 5 Verplichtingen van de cliënt
Indien een uitkeringsgerechtigde die deelneemt aan een voorziening, niet voldoet aan het gestelde in het tweede lid, dan kan het college de uitkering verlagen conform hetgeen hierover is bepaald in de maatregelenverordeningen Wwb en Wij en conform hetgeen hierover is bepaald in artikel 20 van de Ioaw en artikel 20 van de Ioaz.
Het werk/leeraanbod is bedoeld voor jongeren en kan bestaan uit het aanbieden van een baan tot het aanbieden van gerichte scholing of een combinatie van beide. Een werk/leeraanbod kan ook bestaan uit een combinatie van voorzieningen die nodig worden geacht op weg naar arbeidsinschakeling.
Onder vrijwilligerswerk wordt verstaan: onbetaalde, onverplichte activiteiten voor minimaal 8 uur en maximaal 20 uur per week bij een non-profitorganisatie als gevolg waarvan de reïntegratie van de deelnemer wordt bevorderd en gericht is op arbeidsinschakeling of maatschappelijke participatie. Het is een middel voor het opdoen of behouden van werkritme.
Hoofdstuk 5 Inkomstenvrijlating, premies en terugvordering
Het college is bevoegd om nadere regels te stellen met betrekking tot de uitvoering van de verordening.