Overheidsorganisatie | Gemeente Geldermalsen |
---|---|
Officiële naam regeling | Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente Geldermalsen |
Citeertitel | GBA privacyreglement gemeente Geldermalsen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | automatisering en informatisering |
Eigen onderwerp | GBA, basisadministratie, gegevens, gegevensbeheer, administratie, persoonlijke gegevens, registratie, persoonsgegevens, beveiliging, privacy, binnengemeentelijke afnemer, buitengemeentelijke afnemer |
Bijlagen met overzicht van binnengemeentelijke en buitengemeentelijke afnemers.
Geen.
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-08-2009 | 09-05-2012 | nieuwe regeling | 18-08-2009 Nieuwsblad Geldermalsen, 27-8-2009 | Collegebesluit, 18-08-2009, 108 |
PRIVACYREGLEMENT GBA
Burgemeester en wethouders van de gemeente Geldermalsen
gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en op artikel 1 en 2 van de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
besluiten vast te stellen:
het Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente Geldermalsen
Dit reglement verstaat onder:
wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
verordening: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, vastgesteld door de gemeenteraad d.d 6 juli 2009;
verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;
beheerder: een daartoe ingevolge de beheerregeling, bedoeld in artikel 14 van de wet, aangewezen gemeenteambtenaar of diens plaatsvervanger die is belast met het beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
bewerker: degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het geheel of een gedeelte van het geautomatiseerde systeem onder zich heeft waarmee de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens wordt gevoerd;
ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente is opgenomen;
binnengemeentelijke afnemer: binnengemeentelijke afnemer als bedoeld in artikel 1 van de wet.
1. Beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is de functionaris als bedoeld in artikel 1 onder d.
2. De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan:
(te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;
(rechtstreekse) toegang tot de basisadministratie middels andere geautomatiseerde toepassingen;
verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers of daaraan gelijkgestelden, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisadministratie.
Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6, worden gegevens verstrekt aan alle binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de wet kunnen voldoen.
1. Rechtstreekse toegang tot de bevolkingsadministratie hebben:
de beheerder en de door hem aangewezen medewerkers van de afdeling Klantencontactcentrum groep 1 + 3;
met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet de in Bijlage 1 bij dit reglement vermelde binnengemeentelijke afnemers.
2. De in bijlage 1 genoemde binnengemeentelijke afnemers hebben rechtstreekse toegang tot de in die bijlage vermelde gegevens. Zij mogen deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.
3. Zij hebben de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer op te volgen.
Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan de in Bijlage 2 vermelde binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens de in die tabel aangegeven gegevens systematisch verstrekt ten behoeve van de eveneens in die tabel aangegeven doeleinden.
1. Op grond van artikel 96 van de wet, met het oog op het met elkaar in verband brengen, van verwerkingen van persoonsgegevens, worden aan de in Bijlage 3 beheerders van andere gemeentelijke registraties gegevens verstrekt.
2. De betreffende gegevens kunnen in een convenant worden vastgelegd.
Aan buitengemeentelijke afnemers, verplichte derden, als bedoeld in artikel 98 van de wet, en andere gemeenten worden telefonisch slechts in bijzondere omstandigheden, ter beoordeling van de beheerder, inlichtingen verstrekt.
Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, aan de in Bijlage 4 bij deze verordening aan te geven overige verzoekers gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.
1. Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisadministratie, doet hiervan mededeling aan de beheerder.
2. In Bijlage 5 worden de binnengemeentelijke afnemers aangewezen die tevens mededeling doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn. Aangegeven wordt welke gegevens het betreft.
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het vastgestelde beveiligingsplan.
1. Dit reglement wordt aangehaald als “GBA privacyreglement gemeente Geldermalsen”.
2. Dit reglement treedt in werking op de dag na publicatie.
3. Het reglement ligt ter inzage in het gemeentehuis.
Aldus besloten in de vergadering van 18 augustus 2009, nummer 108
De Secretaris, De Burgemeester,