Organisatie | Tynaarlo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Handhavingverordening Wet werk en bijstand en Wet Investeren in Jongeren |
Citeertitel | Handhavingverordening Wet werk en bijstand en Wet Investeren in Jongeren |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Handhavingsverordening Wwb en WIJ 2011 |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-04-2011 | 01-01-2011 | 01-01-2015 | Nieuwe regeling | 29-03-2011 Oostermoer | Raadsvergadering agendapunt 11 |
Betreft: :Handhavingverordening Wet werk en bijstand en Wet Investeren in Jongeren gemeente Tynaarlo
De raad van de gemeente Tynaarlo;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 8 maart jl. .;
gelet op artikel 8a van de Wet werk en bijstand, en artikel 2 eerste lid, onderdeel c van de Wet Investeren in Jongeren;
overwegende dat het noodzakelijk is de wijze waarop handhaving met betrekking tot de uitvoering van de Wet werk en bijstand en de Wet Investeren in Jongeren plaatsvindt bij verordening te regelen;
in te trekken de: “ Handhavingsverordening Wet werk en bijstand en Wet Investeren in Jongeren gemeente Tynaarlo 2009” en vast te stellen de:
“Handhavingverordening Wet werk en bijstand en Wet Investeren in Jongeren”
A De WWB: de Wet werk en bijstand;
C WIJ: de Wet investering in Jongeren
D WWIK: de Wet Werk en Inkomen Kunstenaars
E IOAZ: Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijke Arbeidsongeschikte gewezen Zelfstandigen
F IOAW: Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte Werknemers
G Uitkering: Algemene en Bijzondere Bijstand en de Langdurigheidstoeslag op grond van de WWB, ene uitkering op grond van de WWIK, een inkomensvoorzieningen op grond van de WIJ en een uitkering op grond van de IOAW en IOAZ.
H Bijstand: algemene en bijzondere bijstand;
I Langdurigheidstoeslag: de toeslag als bedoeld in artikel 36 van de wet;
J de WIJ norm: de van toepassing zijnde inkomensvoorziening op grond van de WIJ;
K College: het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Tynaarlo.
Artikel 3 Afstemming en terugvordering
Bij ten onrechte ontvangen uitkeringen ten gevolge van het schenden van de inlichtingenplicht alsmede bij misbruik en oneigenlijk gebruik van de WWB, WIJ, WWIK, IOAW, IOAZ verlaagt het college de uitkering conform hetgeen hierover is bepaald in de Afstemmingsverordening(en).
Artikel 5 Invordering en kwijtschelding
Het college stelt nadere regels met betrekking tot de invordering en kwijtschelding.
Artikel 7 Citeertitel en inwerkingtreding
Deze verordening wordt aangehaald als “Handhavingverordening Wet werk en bijstand, Wet Investeren in Jongeren, Wet Werk en Inkomen Kunstenaars,Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijke Arbeidsongeschikte gewezen Zelfstandigen en Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte Werknemersgemeente Tynaarlo”.
Op grond van de Wet werk en bijstand, de Wet Investeren in Jongeren, de Wet Werk en Inkomen Kunstenaars, de Inkomensvoorziening Oudere en de gedeeltelijke Arbeidsongeschikte gewezen Zelfstandigen en Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte Werknemers dient de gemeenteraad een aantal verordeningen vast te stellen. De wetten geven aan dat een verordening moet worden vastgesteld waarin regels worden opgesteld in het kader van het financiële beheer voor de bestrijding van het ten onrechte ontvangen van bijstand alsmede van misbruik en oneigenlijk gebruik van de wet.
Deze verordening betreft een kaderverordening. Vierjaarlijks stelt het college een handhavingsplan vast waarin minimaal wordt aangegeven de wijze preventieve en repressieve handhaving. Preventief beleid vormt een belangrijk onderdeel van misbruikbestrijding, immers: voorkomen is beter dan genezen. Voorkomen moet worden dat mensen die onterecht een beroep doen op een uitkering toch een (te hoge) uitkering ontvangen. Alle activiteiten gericht op preventie kunnen gerekend worden tot de zogenaamde `poortwachtersfunctie', dat wil zeggen het bewaken van de toegang tot de bijstand en de controle op het recht op bijstand bij het ‘zittende bestand'. Repressief beleid, gericht op misbruikbestrijding, bestaat uit het opleggen van sancties en het terugvorderen van fraudeschulden.