Organisatie | Onderbanken |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening handhaving Intergemeentelijke Sociale Dienst BOL 2011 |
Citeertitel | Verordening handhaving ISD BOL 2011 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-06-2011 | 01-07-2012 | Onbekend | 26-05-2011 Onbekend | Onbekend |
De Raad van de gemeente Onderbanken,
gezien het advies van de Commissie WAS van 10 mei 2011,
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van Onderbanken d.d. 19 april 2011,
gelet op artikel 5 van de gemeenschappelijke regeling van ISD BOL, artikel 147, eerste lid, van de Gemeentewet, artikel 8a van de Wet werk en bijstand, artikel 35, eerste lid onder c, van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, artikel 35, eerste lid onder c, van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen en artikel 12, eerste lid onder c, van de Wet investeren in jongeren,
vast te stellen de volgende: Verordening handhaving Intergemeentelijke Sociale Dienst BOL 2011.
Het dagelijks bestuur draagt in het kader van de bestrijding van het ten onrechte ontvangen van uitkeringen alsmede van misbruik en oneigenlijk gebruik van de wet, zorg voor het opstellen van een handhavingsplan.
Artikel 3 – Uitgangspunten handhaving
Het dagelijks bestuur hanteert met betrekking tot de handhaving van wet- en regelgeving de volgende uitgangspunten:
Toelichting verordening handhaving ISD BOL 2011.
Uitgangspunt voor handhaving is het 'Handhavingsplan'. In het handhavingsplan is immers weergegeven hoe de gemeente denkt zo goed mogelijk vorm te kunnen geven aan handhaving van de bestaande wet- en regelgeving.
Artikel 1 – Begripsomschrijving
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Hoewel de wettelijke bepaling meer gericht lijkt op fraudebestrijding sec is in deze toch gekozen voor het ruimere begrip handhaving.
In de gemeentelijke visie is reeds verwoord dat fraudebestrijding teveel het beeld oproept van repressie en genoegdoening, terwijl handhaving meer uit gaat van het bevorderen van de spontane naleving van de wet- en regelgeving. Naast repressie is in deze optiek preventie onontbeerlijk. Het is immers altijd nog beter om fraude te voorkomen.
Artikel 3 – Uitgangspunten handhaving
Om de uitgangspunten van handhaving te bepalen is dit artikel opgenomen. Deze uitgangspunten dienen voor het maken van het handhavingsplan.
Om het belang van een goede handhaving te onderstrepen, is in dit artikel aangegeven welke onderwerpen in een gemeentelijk handhavingsplan op zijn minst aan bod moeten komen.