Organisatie | Onderbanken |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van orde voor de vergadering en andere werkzaamheden van de gemeenteraad |
Citeertitel | Onbekend |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-05-2008 | 08-10-2011 | Onbekend | 08-05-2008 Onbekend | Onbekend |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
De raad kan het college verzoeken de secretaris in de vergadering aanwezig te laten zijn en deel te laten nemen aan de beraadslagingen als bedoeld in dit reglement.
Hoofdstuk 2 Toelating van nieuwe leden; fracties
Artikel 6 Onderzoek geloofsbrieven; beëdiging, benoeming wethouders, risico-analyse integriteit
Bij de benoeming van een wethouder wordt overeenkomstig het eerste lid een commissie ingesteld die onderzoekt of de kandidaat voldoet aan de eisen van de Gemeentewet. Op de werkwijze van deze commissie is het tweede lid van overeenkomstige toepassing. Aan het begin van iedere ambtstermijn wordt ten behoeve van de wethouders een risico-analyse uitgevoerd.
Indien boven de kandidatenlijst een aanduiding was geplaatst, voert de fractie in de raad deze aanduiding als naam. Indien geen aanduiding boven de kandidatenlijst was geplaatst, deelt de fractie in de eerste vergadering van de raad aan de voorzitter mee welke naam deze fractie in de raad wil voeren.
Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen; voorbereidingen
Artikel 12 Ter inzage leggen van stukken
Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep voor een ieder op het gemeentehuis ter inzage gelegd. De voorzitter maakt van de terinzagelegging melding in de openbare kennisgeving bedoeld in artikel 13. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raad en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.
Paragraaf 2 Orde der vergadering
Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid van de raad onmiddellijk de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en de griffier door ondertekening vastgesteld.
Artikel 17 Spreekrecht burgers
Degene, die van het spreekrecht gebruik wil maken, kan dit tot het begin van de raadsvergadering melden bij de griffier c.q. de voorzitter. Indien hij zich meldt bij de griffier dient hij zijn naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover hij het woord wil voeren door te geven. Indien hij zich meldt vlak voor de raadsvergadering vraagt de voorzitter de genoemde gegevens kenbaar te maken.
Artikel 18 Primus bij hoofdelijke stemming
Alvorens de aangekondigde onderwerpen aan de orde te stellen, deelt de voorzitter mede bij welk lid van de raad de hoofdelijke stemming zal beginnen.
Daartoe wordt bij loting een volgnummer van de presentielijst aangewezen; bij het daar genoemde lid begint de hoofdelijke stemming.
De leden, de voorzitter, de wethouders, de griffier en de secretaris hebben het recht een voorstel tot verandering aan de raad te doen indien de conceptbesluitenlijst onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen besloten is. Een voorstel tot verandering dient tenminste 48 uur vóór het vaststellen van de conceptbesluitenlijst bij de griffier te worden ingediend.
Artikel 25 Handhaving orde; schorsing
Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de betreffende spreker, hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
Op verzoek van een lid van de raad of op voorstel van de voorzitter kan de raad besluiten de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.
Na het sluiten van de beraadslaging en voordat de raad tot stemming overgaat, heeft ieder lid het recht zijn uit te brengen stem kort te motiveren.
Het voorstel is verworpen als de vergadering voltallig is en de stemmen staken. Onder voltallig aanwezig wordt verstaan dat er geen vacatures zijn. Het is daarbij niet relevant dat er één of meerdere raadsleden niet aanwezig zijn. Is de vergadering niet voltallig (er zijn dan één of meerdere vacatures) dan wordt het besluit tot een volgende vergadering uitgesteld. Als ook dan de stemmen opnieuw staken, wordt het voorstel geacht te zijn verworpen.
Paragraaf 3 Procedures bij stemmingen
Artikel 30 Algemene bepalingen over stemming
Heeft een lid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij deze vergissing nog herstellen voordat het volgende lid gestemd heeft.
Bemerkt het lid zijn vergissing pas later, dan kan hij nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt wel aantekening vragen dat hij zich heeft vergist; in de uitslag van de stemming brengt dit echter geen verandering.
Artikel 31 Stemming over amendementen en moties
Indien de raad voltallig aanwezig is en de stemmen staken, dan is het (sub)amendement verworpen. Onder voltallig aanwezig wordt verstaan dat er geen vacatures zijn. Het is daarbij niet relevant dat er één of meerdere raadsleden niet aanwezig zijn. Is de vergadering niet voltallig (er zijn dan één of meerdere vacatures) dan wordt de stemming over het (sub)amendement uitgesteld tot een volgende vergadering. Als ook dan de stemmen opnieuw staken, wordt het (sub)amendement geacht te zijn verworpen. Voor de procedure m.b.t. stemming over het raadsvoorstel zie artikel 29 (met name lid 4).
Artikel 32 Stemming over personen
Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het tweede lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
Artikel 33 Herstemming over personen
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd.
Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
Ieder lid van de raad kan tot het sluiten van de beraadslagingen amendementen indienen. Een amendement kan het voorstel inhouden om een geagendeerd voorstel in één of meer onderdelen te splitsen, waarover afzonderlijke besluitvorming zal plaatsvinden. Alleen beraadslaagd kan worden over amendementen die ingediend zijn door leden van de raad, die de presentielijst getekend hebben en in de vergadering aanwezig zijn.
Artikel 37 Schriftelijke vragen
Schriftelijke beantwoording vindt zo spoedig mogelijk plaats, in ieder geval binnen dertig werkdagen, nadat de vragen zijn binnengekomen. Mondelinge beantwoording vindt plaats in de eerstvolgende raadsvergadering.
Indien beantwoording niet binnen deze termijnen kan plaatsvinden, stelt het verantwoordelijk lid van het college de vragensteller hiervan gemotiveerd in kennis, waarbij de termijn aangegeven wordt, waarbinnen beantwoording zal plaatsvinden. Dit bericht wordt behandeld als een antwoord.
Een initiatiefvoorstel dient zoveel mogelijk te worden opgesteld in de vorm van de daarvoor vastgestelde format. Het voorstel moet tijdens een raadsvergadering schriftelijk bij de voorzitter worden ingediend. In de daarop volgende raadsvergadering wordt het voorstel behandeld. De indiener stelt het college in de gelegenheid binnen een redelijke termijn zijn inzichten en advies ter zake van het initiatiefvoorstel aan de raad kenbaar te maken. Zodra het college zijn advies heeft uitgebracht, wordt het initiatiefvoorstel met het advies van het college in behandeling genomen.
De behandeling van het voorstel vindt plaats nadat alle op de agenda voorkomende voorstellen en onderwerpen zijn behandeld, tenzij de raad oordeelt dat het voorstel met het oog op de orde van de vergadering tezamen met een ander geagendeerd voorstel of onderwerp dient te worden behandeld of dat het voorstel eerst dient te worden behandeld in een raadscommissie.
Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt, behoudens in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, tenminste 48 uur voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de voorzitter ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen.
De voorzitter brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige leden van de raad en de wethouders. Bij de behandeling van de ingekomen stukken van de eerstvolgende vergadering na indiening van het verzoek wordt het verzoek in stemming gebracht. De raad bepaalt op welk tijdstip tijdens de vergadering de interpellatie zal worden gehouden.
Op een nader door de raad te bepalen dag en tijd is er een vragenhalfuur, tenzij er bij de voorzitter geen vragen zijn ingediend. In bijzondere gevallen kan het raadspresidium bepalen dat het vragenhalfuur op een ander tijdstip wordt gehouden.
De voorzitter bepaalt op welk tijdstip het vragenhalfuur eindigt.
Het lid van de raad dat tijdens het vragenhalfuur vragen wil stellen, meldt dit onder aanduiding van het onderwerp tenminste 24 uur voor aanvang van het vragenhalfuur bij de voorzitter. De voorzitter kan na overleg met het raadspresidium weigeren een onderwerp tijdens het vragenhalfuur aan de orde te stellen indien hij het onderwerp niet voldoende nauwkeurig acht aangegeven of indien het onderwerp in de raadsvergadering op diezelfde dag aan de orde komt.
Hoofdstuk 6 Lidmaatschap van andere organisaties
Artikel 46 Verslag; verantwoording
Een lid van de raad, een wethouder, de burgemeester of de secretaris, die door de gemeenteraad is aangewezen tot lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan, ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen, heeft het recht (om in aansluiting op de behandeling van de lijst van ingekomen stukken òf voor het sluiten van de vergadering) verslag te doen over zaken die in het algemeen bestuur als bedoeld aan de orde zijn. Door de raad gewenste bespreking van dit verslag kan de voorzitter verwijzen naar de desbetreffende commissie.
Wanneer een lid van de raad een persoon als bedoeld in het eerste lid ter verantwoording wenst te roepen over zijn wijze van functioneren als zodanig, besluit de raad over het toestaan daarvan. De regels voor het vragen van inlichtingen, vastgesteld in artikel 38, zijn van overeenkomstige toepassing.
Hoofdstuk 7 Besloten vergadering
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing voorzover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Artikel 50 Opheffing geheimhouding
Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, artikel 55, tweede en derde lid, of artikel 86, tweede en derde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Hoofdstuk 8 Toehoorders en pers
Artikel 52 Geluid- en beeldregistraties
Degenen die in de vergaderzaal tijdens de raadsvergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen.
Artikel 53 Verbod gebruik mobiele telefoons
In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering het gebruik, alsmede het stand-by houden van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen, die inbreuk kunnen maken op de orde van de vergadering, zonder toestemming van de voorzitter, niet toegestaan.
In de raadsvergadering van 4 november 2010 heeft de raad besloten om enkele artikelen te wijzigen en aan te vullen. Voor meer informatie verwijs ik naar de bijlage.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad d.d. 8 mei 2008.
De griffier
mr. M.M.G.M.Richter
De voorzitter
M.A.H.Clermonts-Aretz
Wijzigingen Reglement van Orde
De tekst van het huidige artikel wordt vervangen door de volgende tekst:
In dit reglement wordt verstaan onder:
De tekst van het huidige artikel wordt vervangen door de volgende tekst:
Artikel 5a Het seniorenconvent
Artikel 6 Onderzoek geloofsbrieven, beëdiging, benoeming wethouders, risico-analyse integriteit
Onder vernummering van de leden 3 en 4 tot 4 en 5 wordt een nieuw lid 3 toegevoegd.
3. Het onderzoek van het proces-verbaal van het centraal stembureau gebeurt in de laatste samenkomst van de raad in oude samenstelling na de verkiezingen.
6. Bij de benoeming van een wethouder wordt overeenkomstig het eerste lid een commissie ingesteld die onderzoekt of de kandidaat voldoet aan de eisen van de Gemeentewet. Op de werkwijze van deze commissie is het tweede lid van overeenkomstige toepassing.
Aan het begin van iedere ambtstermijn wordt ten behoeve van de wethouders een risico-analyse uitgevoerd.
Artikel 12 Ter inzage leggen van stukken
2. Onverminderd het bepaalde in het eerste lid kunnen stukken ook op elektronische wijze aan een ieder ter beschikking worden gesteld.
4. Het voorstel is verworpen als de vergadering voltallig is en de stemmen staken. Onder voltallig aanwezig wordt verstaan dat er geen vacatures zijn. Het is daarbij niet relevant dat er één of meerdere raadsleden niet aanwezig zijn. Is de vergadering niet voltallig (er zijn dan één of meerdere vacatures) dan wordt het besluit tot een volgende vergadering uitgesteld. Als ook dan de stemmen opnieuw staken, wordt het voorstel geacht te zijn verworpen.
Artikel 31 Stemming over amendementen en moties
5. Indien de raad voltallig aanwezig is en de stemmen staken, dan is het (sub)amendement verworpen. Onder voltallig aanwezig wordt verstaan dat er geen vacatures zijn. Het is daarbij niet relevant dat er één of meerdere raadsleden niet aanwezig zijn. Is de vergadering niet voltallig (er zijn dan één of meerdere vacatures) dan wordt de stemming over het (sub)amendement uitgesteld tot een volgende vergadering. Als ook dan de stemmen opnieuw staken, wordt het (sub)amendement geacht te zijn verworpen. Voor de procedure m.b.t. stemming over het raadsvoorstel zie artikel 29 (met name lid 4).
Artikel 37 Schriftelijke vragen
In lid 3 wordt het woord “dagen” vervangen door “werkdagen” vanwege het feit dat er in bepaalde maanden zoveel feestdagen en verplichte vrije dagen zijn dat de termijn van dertig dagen niet gehaald wordt.
In lid 6 worden de woorden “na de behandeling van de op de agenda voorkomende onderwerpen” geschrapt omdat de schriftelijke vragen en de antwoorden op de lijst ingekomen stukken voor de raad worden geplaatst. Bij de behandeling van deze lijst kan door de vragensteller dan nadere inlichtingen worden gevraagd.
In de tekst van dit artikel wordt overal het woord “vragenuur” vervangen door “vragenhalfuur” omdat er voor vragen door raadsleden een halfuur is gereserveerd.
De tekst van het huidige artikel wordt vervangen door de volgende tekst: