Organisatie | Onderbanken |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Financiële verordening gemeente Onderbanken |
Citeertitel | financiele verordening gemeente Onderbanken 2008 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2008 | 24-01-2017 | Onbekend | 27-03-2008 Onbekend | Onbekend |
In deze verordening wordt verstaan onder:
het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie van de gemeente Onderbanken en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.
2. Begroting en verantwoording
Artikel 2a Planning en controlcyclus
Voor aanvang van een begrotingsjaar biedt het college een overzicht aan met daarin in elk geval de data voor het aanbieden door het college en het vaststellen door de raad van de jaarstukken, de voorjaarsnota, de tussentijdse rapportages en de begroting met de meerjarenraming.
Artikel 3 Inrichting begroting en jaarstukken
Bij de uiteenzetting van de financiële positie van de begroting wordt van de nieuwe investeringen per investering het benodigde investeringskrediet weergegeven en wordt van de lopende investeringen het geautoriseerde investeringskrediet en de raming van de uitputting van het krediet in het lopende boekjaar weergegeven.
Artikel 3a Kaders ontwerp- begroting
Het college biedt uiterlijk 3 weken in de laatste raadsvergadering vóór de aanvang van het zomerreces aan de raad een nota aan met een voorstel voor het beleid en de financiële kaders van de ontwerp- begroting voor het volgende begrotingsjaar en de meerjarenraming. De raad stelt deze nota in de laatste raadsvergadering vóór de aanvang van het zomerreces vast.
Artikel 4 Autorisatie begroting en investeringskredieten en begrotingswijzigingen
Bij de begrotingsbehandeling geeft de raad aan van welke nieuwe investeringen hij op een later tijdstip een apart voorstel voor autorisatie van het investeringskrediet wil ontvangen. De overige nieuwe investeringen worden bij de begrotingsbehandeling met het vaststellen van de financiële positie geautoriseerd.
Indien het college voorziet dat een geautoriseerd budget of investeringskrediet dreigt te worden overschreden, wordt dit door het college in de eerstvolgende raadsvergadering aan de raad gemeld. Het college voegt hierbij een voorstel voor wijziging van het budget of het investeringskrediet of een voorstel voor bijstelling van het beleid.
Artikel 6 Waardering & afschrijving vaste activa
Aankoop en vervaardiging van activa met een meerjarig maatschappelijk nut worden onder aftrek van bijdragen van derden ten laste van de exploitatie gebracht. Indien hiervan bij raadsbesluit wordt afgeweken, wordt het actief lineair afgeschreven conform de in de bijlage ‘Afschrijvingstermijnen vaste activa’ vermelde afschrijvingstermijnen.
Artikel 9 Financieringsfunctie
Bij het uitzetten van middelen, het verstrekken van garanties en het aangaan van financiële participaties uit hoofd van de publieke taak bedingt het college indien mogelijk zekerheden. Het college motiveert in zijn besluit het openbaar belang van dergelijke uitzettingen van middelen, verstrekkingen van garanties en financiële participaties.
In de paragraaf lokale heffingen bij de begroting en de jaarstukken neemt het college naast de verplichte onderdelen op grond van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten in ieder geval op de mate van kostendekkendheid van de rioolrechten en de afvalstoffenheffing
Artikel 9b Onderhoud kapitaalgoederen
Het college biedt de raad tenminste eens in de vier jaar, te beginnen in het jaar 2009 een onderhoudsplan openbare ruimte aan. Het plan geeft het kader weer voor het beoogde onderhoudsniveau, de planning van het onderhoud en de kosten van het onderhoud voor het openbaar groen, water, wegen, kunstwerken. De raad stelt het plan vast.
In de paragraaf financiering bij de begroting en de jaarstukken neemt het college naast de verplichte onderdelen op grond van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten in ieder geval op:
In de paragraaf bedrijfsvoering bij de begroting en de jaarstukken neemt het college naast de verplichte onderdelen op grond van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten in ieder geval op:
In de paragraaf verbonden partijen bij de begroting en de jaarstukken neemt het college naast de verplichte onderdelen op grond van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten in ieder geval van elke verbonden partij op:
4. Financieel beheer en interne controle
De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:
Het college zorgt ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking, en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het college maatregelen tot herstel.
Bijlage 1 Afschrijvingstermijnen vaste activa
De VNG heeft twee varianten uitgewerkt voor het opstellen van de financiële verordening. Een aantal passages die in de varianten zijn vermeld kunnen naar behoeve door de gemeente worden toegepast. Betreffende passages zijn in de voorliggende verordening omkaderd. In het vervolg van deze nota wordt toegelicht waarom ervoor is gekozen om de passages op te nemen.
Artikel 2a Planning en controlcyclus
Het overzicht is bij wijze van spreken het spoorboekje voor de raad en het college voor de financiële jaarplanning.
Artikel 3 lid 4 Opnemen van een paragraaf subsidies
De paragraaf bevat tenminste een overzicht van verstrekte en de te verstrekken subsidies aan verenigingen en aan professionele instellingen.
Artikel 3a lid 1 Kaders ontwerp begroting
In de nota zijn vastgelegd de hoofdlijnen voor het beleid en de financiële kaders voor de komende jaren. De kaders geven richting aan het college voor het opstellen van de ontwerpbegroting en de meerjaren raming.
Artikel 3a lid 2 Post onvoorzien per programma
Het college kan hierdoor kleine begrotingsoverschrijdingen op de geautoriseerde budgetten opvangen zonder daarvoor eerst naar de raad te moeten.
Artikel 4 lid 3 Dekken over- en onderschrijdingen uit post onvoorzien
Het college kan uit de post onvoorzien kleine begrotingsoverschrijdingen op de geautoriseerde budgetten opvangen zonder daarvoor eerst naar de raad te moeten.
Artikel 5 lid 1 Tussentijdse rapportage
In verband met de planning van de werkzaamheden en zorg te dragen voor een optimale spreiding gaat de voorkeur uit naar een tussentijdse rapportage over de eerste vier maanden en een tussentijdse rapportage over de eerste negen maanden. De raad wordt middels de eerste tussenrapportage vóór de zomervakantie geïnformeerd.
Artikel 6a lid 1 Openstaande vorderingen en vormen van een voorziening oninbaarheid
Op die manier worden mogelijk te verwachten risico’s afgedekt, gebaseerd op ervaringscijfers.
Artikel 6a lid 2 Vormen voorziening oninbaarheid
Uit de praktijk blijkt dat na 12 maanden beter kan worden beoordeeld of een vordering oninbaar is.
Artikel 6b Nota reserves en voorzieningen
Met het vaststellen van de nota reserves en voorzieningen stelt de raad de kaders vast voor de vorming en instandhouding van reserves en voorzieningen. Voor een investeringsvoornemen kan de raad een bestemmingsreserve vormen. Een deel van de algemene reserve wordt hiervoor afgezonderd. Hiermee wordt op de balans van de gemeente tot uitdrukking gebracht dat een toekomstige investering een beslag op het eigen vermogen gaat leggen. In het tweede lid zijn de voorwaarden voor een voorstel voor een dergelijke bestemmingsreserve opgenomen. Investeringsvoornemens leiden niet altijd tot investeringen.
Er bestaat het gevaar dat bestemmingsreserves op de balans blijven staan waar tegenover in het geheel geen investeringsvoornemen meer bestaan. Door bij het instellen van een bestemmingsreserve een maximale “houdbaarheidsdatum” voor bestemmingsreserves op te nemen kan dit worden voorkomen. Hiervoor moet wel in de verordening de bepaling worden opgenomen dat bestemmingsreserves die de houdbaarheidsdatum hebben overschreden vervallen. De raad geeft aan op welke wijze de vrijgevallen middelen worden bestemd (lid 3). In de huidige nota reserves en voorzieningen die in 2005 is opgesteld is een soortgelijke passage opgenomen met betrekking tot het beëindigen van een bestemmingsreserve.
Artikel 9 Financieringsfunctie
De financieringsfunctie wordt geregeld in het periodiek door de raad vast te stellen Treasurystatuut.
De financieringsfunctie (‘treasury’) is een belangrijk onderdeel van het middelenbeheer. Gezien de kwetsbaarheid van deze functie bevat artikel 212 Gemeentewet de expliciete bepaling, dat de verordening hierover regels voor het beleid en de organisatie bevat.
Om praktische redenen is er voor gekozen om de regels ten aanzien van de algemene doelstellingen
en de te hanteren richtlijnen en limieten van de financieringsfunctie alsmede de administratieve organisatie van de financieringsfunctie , daaronder begrepen taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening te regelen in het periodiek door de raad vast te stellen Treasurystatuut.
Artikel 9a Paragraaf lokale heffingen
In het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten staat in artikel 10 welke informatie de paragraaf lokale heffingen in elk geval moet bevatten.
Artikel 9b Paragraaf onderhoud kapitaalgoederen
In het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten staat in artikel 12 welke informatie de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen in elk geval moet bevatten.
De navolgende leden bevatten de bepaling dat het college tenminste eens in de vier jaar de raad onderhoudsplannen aanbiedt over het onderhoud openbare ruimte, het onderhoud riolering en het onderhoud gebouwen. Hiermee kan de raad de kaders voor het toekomstig onderhoudsniveau vaststellen.
Artikel 9c Paragraaf Financiering
In het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten staat in artikel 13 welke informatie de paragraaf Financiering in elk geval moet bevatten.
Artikel 9d Paragraaf bedrijfsvoering
In het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten staat in artikel 14 welke informatie de paragraaf Bedrijfsvoering in elk geval moet bevatten.
Artikel 9e Paragraaf verbonden partijen
In het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten staat in artikel 15 welke informatie de paragraaf Verbonden partijen in elk geval moet bevatten.
Artikel 9f Paragraaf grondbeleid
In het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten staat in artikel 16 welke informatie de paragraaf Grondbeleid in elk geval moet bevatten.
Artikel 9g Paragraaf subsidies
Artikel 3 bepaalt dat bij de begroting en de jaarstukken een paragraaf subsidies wordt opgenomen. Artikel 9g definieert welke informatie deze paragraaf in elk geval moet bevatten.
Artikel 13a Inkoop en aanbesteding
Artikel 13a draagt het college op een inkoopreglement op te stellen. Bij een inkoopreglement kan men denken aan bijvoorbeeld het uitvaardigen van de regel dat de afdelingen hun buro-artikelen moeten inkopen bij de leverancier bij wie de gemeente een raamcontract heeft afgesloten. De regels in een dergelijk inkoopreglement moeten natuurlijk wel Europa-proof zijn. Europese aanbestedingsregels maar ook nationale aanbestedingsregels moeten worden nageleefd en vormen het kader waarbinnen een dergelijk inkoopreglement moet worden opgesteld.
Artikel 13b Subsidieverstrekking en steunverlening
Voor de steunverlening en subsidieverstrekking aan ondernemingen en instellingen zijn de Europese staatssteunregels (artikel 87, 88 en 89 EG-verdrag), de Europese regels voor diensten van algemeen economisch belang (artikel 86 EG-verdrag), de regels uit de Algemene Wet Bestuursrecht en de eigen subsidieverordening van de gemeente van toepassing. Het artikel stelt dat het college beheersmaatregelen neemt, die er voor zorgen dat deze regelgeving wordt nageleefd.