Organisatie | Utrecht (Utr) |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Subsidieverstrekking groene daken en verticaal groen |
Citeertitel | Beleidsregels Subsidieverstrekking groene daken en verticaal groen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | subsidie |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-08-2011 | 08-03-2018 | nieuwe regeling | 28-06-2011 Gemeenteblad van Utrecht 2011, nr. 50 | Besluit van college van B&W van 28 juni 2011 |
GEMEENTEBLAD VAN UTRECHT 2011 Nr. 50
Beleidsregels Subsidieverstrekking groene daken en verticaal groen
(collegebesluit van 28 juni 2011)
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht;
BELEIDSREGELS Subsidieverstrekking groene daken en verticaal groen
In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
dak(constructie): samenstelling van balken (hout of staal), regels en bebording of betonnen plaat, die sterk genoeg is om de dakbedekking van een gebouw te dragen en de wind-/regen-/ en sneeuwbelasting op te vangen. De dakconstructie moet zodanig zijn dat deze beloopbaar is voor onderhoud en inspectie;
extensieve groene daken: daken, met een vegetatiepakket, dat is opgebouwd uit een wortelkerende laag, een drainagelaag of waterbergingslaag, een substraatlaag en een vegetatielaag met droogteresistente soorten en die geen gebruiksfunctie hebben. De groene extensieve daken zijn alleen voor onderhoud en inspectie toegankelijk. De belasting ligt tussen de 40 en 200 kg per vierkante meter;
intensieve groene daken: daken met een vegetatiepakket, dat is opgebouwd uit een wortelkerende laag, een drainagelaag, een substraatlaag en een vegetatielaag met een grote variatie aan soorten tot en met bomen toe en die een gebruiksfunctie kunnen hebben. De belasting ligt boven de 200 kg per vierkante meter;
Met deze beleidsregel wil het college de aanleg van groene daken en verticaal groen stimuleren met als doel een bijdrage te leveren aan het verminderen van CO2-emissies door energiebesparing, het binden van fijn stof, het opnemen van gasvormige luchtverontreiniging, het voorkomen van wateroverlast in het bebouwde gebied, het terugdringen van geluidshinder, het tegengaan van de opwarming van de stad en het verhogen van de biodiversiteit en woonkwaliteit.
Artikel 3 Reikwijdte subsidieregeling
Deze beleidsregel is van toepassing op de bestaande bebouwing en nieuwbouw binnen de bebouwde kom van de gemeente Utrecht zoals genoemd in de Utrechtse Bouwverordening.
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten
Het college kan in het kader van een aanvraag besluiten tot het verstrekken van een tegemoetkoming in de kosten van de aanleg van een extensief groen dak op gebouwen/bijgebouwen, woonboten of woonwagens of verticaal groen.
Artikel 5 Definitie aanvrager subsidie
Wanneer de aanvrager geen eigenaar is, dient een schriftelijk bewijsstuk bij de aanvraag te worden gevoegd waaruit blijkt dat de eigenaar van het betreffende gebouw, woonboot of woonwagen instemt met het aanbrengen van een groen dak of verticale groen en op de hoogte is van de regeling en de verplichtingen die het met zich meebrengt.
Artikel 6 Vaststelling subsidieplafond
Voor de wijze van verdeling van het beschikbare bedrag zoals bedoeld in het eerste lid van dit artikel geldt, dat als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht eenmalig de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, de dag waarop de aangevulde aanvraag is ontvangen met betrekking tot de verdeling als de datum van ontvangst geldt;
Artikel 7 Aanvraag subsidieverlening
Indien een groen dak meer van 100m2 aan oppervlakte heeft, dienen er twee offertes te worden ingediend bij de aanvraag. Indien het bedrijf is gecertificeerd door Stichting Groenkeur, hoeft er maar één offerte te worden ingediend.
Artikel 9 Hoogte subsidie/Wijze van berekening
De hoogte van de subsidie wordt berekend aan de hand van de volgende punten:
Artikel 12 Afwijking subsidieverlening
Wanneer er tijdens de werkzaamheden door onvoorziene omstandigheden moet worden afgeweken van hetgeen in de aanvraag en het besluit tot subsidieverlening is gesteld, wordt dit direct gemeld aan het college van Burgemeester en Wethouders, t.a.v. Dienst Stadsontwikkeling, Afdeling Milieu en Duurzaamheid, Postbus 8406, 3503 RK Utrecht.
Artikel 14 Aanvraag vaststelling subsidie
De subsidieontvanger dient tegelijkertijd met de gereedmelding een aanvraag tot subsidievaststelling in. De gereedmelding en aanvraag tot vaststelling wordt gericht aan het college van Burgemeester en Wethouders, t.a.v. Dienst Stadsontwikkeling, afdeling Milieu en Duurzaamheid, Postbus 8406, 3503 RK Utrecht.
Artikel 15 Vaststelling en betaling subsidie
In het geval dat de activiteit waarvoor subsidie is verleend niet of niet geheel heeft plaatsgevonden, kan de subsidie lager worden vastgesteld voor zover de werkzaamheden niet volgens de voorwaarden van deze beleidsregel en de subsidieverlening zijn uitgevoerd. De subsidie wordt dan vastgesteld naar rato van het gerealiseerde aantal m2.
De regeling loopt door tot het moment van intrekking, onder voorbehoud van beschikbaarstelling van budget door de raad.
Het college kan deze beleidsregel buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover de toepassing daarvan leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht op 28 juni 2011.
De secretaris, De burgemeester,
Drs. M.R. Schurink Mr. A. Wolfsen
Bekendmaking is geschied op 27 juli 2011.
Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van 3 augustus 2011.
BIJLAGE BEHOREND BIJ GEMEENTEBLAD VAN UTRECHT 2011, NR. 50
De subsidieregeling Groene Daken Utrecht is ingesteld om het aanbrengen van extensieve groene daken en verticaal groen op gebouwen, woonwagens en woonboten binnen de bebouwde kom van Utrecht te stimuleren.
Groene daken dragen namelijk op verschillende manieren bij aan een leefbare en duurzame stad. Groene daken brengen groen in de stad op weinig tot niet gebruikte plaatsen en hebben een positief effect op het milieu. Zij kunnen zorgen voor een verbeterde waterhuishouding (minder regenwaterbelasting op het riool) en voor een verbetering van het stedelijke microklimaat (tegengaan van warmte-eiland effect, minder droge lucht).
Ook hebben zij een positief effect op de kwaliteit van het hemelwater en de atmosfeer (minder fijn stof). Voor bewoners zijn er verder de voordelen van een betere isolatie en binnenklimaatbeheersing bij lichte dakconstructies, vooral in de zomer. Bij toepassing van groene daken heeft de dakbedekking een langere levensduur. Groene daken dragen ook bij aan meer biodiversiteit in de stad (vooral ongewervelde dieren, die weer vogels aantrekken).
De subsidieregeling is bedoeld voor de aanleg van groene daken op woningen, woonboten, woonwagens, scholen en appartementcomplexen en bijbehorende schuren en garages en de aanleg van verticaal groen / groene muren, waarvoor speciale constructies nodig zijn.
De subsidie kan alleen worden aangevraagd voor het realiseren van een extensief groen dak of verticaal groen op een gebouw, woonwagen of woonboot. Intensieve daktuinen en dakterrassen vallen niet onder de doelstelling van de subsidieregeling.
Titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht met algemene regelgeving over subsidieverlening en vaststelling, en de Algemene subsidieverordening 2008 van de gemeente Utrecht zijn van toepassing.
De subsidieaanvrager is verantwoordelijk voor de inhoud van de aanvraag. De aanvrager dient altijd na te gaan of de stukken bij de aanvraag juist en volledig zijn en of er een omgevingsvergunning voor bouwen of monumenten nodig is.
1a, 1i en 1j. "Gebouw", "woonwagen", "woonboot"
De subsidieregeling is bedoeld voor gebouwen, woonwagens en woonboten. Hieronder vallen ook schoolgebouwen en een complex van woningen van bijvoorbeeld een VVE of corporatie.
1e. , 1f. "extensieve" en "intensieve groene daken"
Het verschil tussen extensieve en intensieve daken betreft vooral de dikte van de substraatlaag en dus de zwaarte van het pakket en het gebruik dat ervan wordt gemaakt.
De begroeiing van extensieve daken beperkt zich tot laagblijvende (vet)planten, mossen, grassen en kruiden. Het pakket heeft een dikte van 5-13 cm. De belasting varieert van 40 tot 200 kg per vierkante meter. Ze hebben geen gebruiksfunctie en zijn alleen voor onderhoud en inspectie toegankelijk.
Intensieve groene daken hebben een hogere begroeiing en een zwaardere belasting (meer dan 200 kg per m2), omdat het pakket dikker is en de begroeiing zwaarder. Zij zijn in dat opzicht vergelijkbaar met gewone tuinen. Intensieve daken waaronder dakterrassen vallen niet onder de doelstelling van de subsidieverordening.
In de praktijk wordt er een variatie aan typen dakbegroeiing aangeboden door bedrijven die groene daken aanleggen, zowel voor platte als voor schuine daken. Schuine daken lenen zich doorgaans niet voor intensieve groene daken.
Kosten voor groene daken op daken die steiler zijn dan 15 graden nemen sterk toe en de baten nemen af. Er moeten dan extra maatregelen worden genomen om het water niet te snel af te laten vloeien. Vanaf 10 graden nemen de afschuifkrachten en de erosiekans toe, waardoor speciale voorzieningen nodig zijn. De grens voor het subsidiëren van groene daken wordt daarom bij 15 graden gelegd.
Wanneer het extensieve groene dak wordt aangebracht op een bestaand dak (of alleen de dakbedekking wordt vernieuwd) zou er in principe geen omgevingsvergunning voor bouwen nodig zijn.
Per geval moet worden beoordeeld of er sprake is van een omgevingsvergunningsplicht (bouwvergunningsplicht). In zijn algemeenheid is bij wijzigingen van constructieve aard een omgevingsvergunning voor bouwen nodig. Het kan dan gaan om het verhogen van een dakrand, constructieve aanpassingen, vernieuwing van de afwatering van het hemelwater en aanpassing van installaties en afvoerpijpen. Wanneer het gaat om een monument is wel altijd een omgevingsvergunning voor monumenten noodzakelijk.
De beoordeling of de dragende constructie van een gebouw voldoende draagkracht bezit om het groene dak te dragen, of het dak in de juiste staat verkeert en of de afwatering voldoet, is altijd nodig en moet gebeuren door een deskundige. De eigenaar van het gebouw/ de woning blijft altijd zelf verantwoordelijk voor de (constructieve) veiligheid.
Verticaal groen ofwel een groene of levende muur is een verticale constructie die meestal losstaat van de gevel. De vochthuishouding is dan in de constructie geregeld (irrigatie en drainage). De planten wortelen dan niet in de bodem, maar in aan de muur aangebrachte constructie (platen, bakken of zakken). Maar soms is de groene muur een constructie met groene planten als een soort voorzetgevel waarbij de planten in de grond staan.
Toelichting op artikel 2 Beleidsdoelstelling:
Op de doelstelling van deze subsidieregeling is in het algemene gedeelte al ingegaan.
Toelichting op artikel 4 Subsidiabele activiteiten:
De activiteiten waarop deze subsidieregeling van toepassing is, betreffen het aanleggen van extensieve groene daken of groene verticale muren op c.q. aan gebouwen, woonboten of bijgebouwen. Het aanleggen van dakterrassen en andere vormen van intensieve groene daken vallen dus niet onder deze regeling.
Er wordt geen onderscheid gemaakt in het aanbrengen van groene daken/verticaal groen op nieuwe of bestaande bebouwing. Het gaat er om dat burgers en partijen worden gestimuleerd om zoveel mogelijk groene daken/verticaal groen aan te leggen. Er kan sprake zijn van bestaande daken waarop een groen dak wordt aangebracht, bestaande daken die in het kader van renovatie met een nieuw groen dak worden aangelegd, of nieuwbouw met een groen dak. Ook voor verticaal groen wordt geen onderscheid gemaakt tussen bestaande– en nieuwbouw.
Uiteraard wordt alleen subsidie verstrekt als aan de voorwaarden uit de beleidsregel is voldaan en er geen strijd is met de bepalingen over subsidie uit de Algemene wet bestuursrecht.
Toelichting op artikel 5 Definitie aanvrager subsidie:
De reden dat er alleen aan natuurlijke- en rechtspersonen subsidie kan worden verstrekt, is dat bij toezicht of handhaving een persoon kan worden aangesproken.
Zoals al is aangegeven wordt met deze subsidieregeling beoogd dat er zoveel mogelijk groene daken/verticaal groen wordt aangelegd. Daarom richt deze subsidieregeling zich niet alleen tot de eigenaren, maar ook tot andere zakelijk gerechtigden.
Bedrijven of (rechts)personen met winstoogmerk zijn van de subsidieregeling uitgesloten. De belangrijkste reden hiervoor is dat er specifiek voor bedrijven mogelijkheden zijn om gebruik te maken van financieel gunstige regelingen (MIA/Vamil) bij het investeren in groene daken en gevels.
Ook een vereniging van eigenaren onder een dak van bijvoorbeeld een flatgebouw kan een aanvraag indienen voor subsidie.
Bij een aanvrager die niet eigenaar is, geldt de voorwaarde dat de eigenaar moet hebben ingestemd met het aanbrengen van het groene dak/verticale groen.
Voor deze gevallen is in het aanvraagformulier een modelverklaring opgenomen voor de eigenaar, waarin deze kan verklaren dat hij/zij instemt met het aanbrengen van het groene dak en dat hij/zij op de hoogte is van het feit dat de gemeente slechts betrokken is in het kader van de subsidieregeling, en niet aansprakelijk is voor mogelijke schade aan of door het groene dak/verticaal groen.
De beoordeling of de dragende constructie van een gebouw voldoende draagkracht bezit om het groene dak te dragen en of het dak in de juiste staat verkeert, is de verantwoordelijkheid van de subsidieaanvrager en/of eigenaar van het dak.
De aanvrager is tevens verantwoordelijk voor de uitvoering en deugdelijkheid van het groene dak/verticaal groen. Daarnaast is de aanvrager verantwoordelijk voor de instandhouding en het onderhoud van het groene dak/verticale groen.
En de aanvrager-niet-eigenaar zal indien zijn zakelijk recht op welke manier dan ook eindigt een regeling moeten treffen voor het onderhoud en instandhouding van het groene dak/verticaal groen.
Wanneer het zakelijk recht van de aanvrager-niet-eigenaar is beëindigd, en er geen regeling is getroffen voor het onderhoud en instandhouding van het groene dak/verticaal groen, zal de eigenaar verantwoordelijk worden gehouden voor de instandhouding en het onderhoud van het groene dak.
De verplichting tot onderhoud en instandhouding geldt voor tenminste vijf jaar.
Vierde en vijfde lid gaan over de situaties waar er sprake is van een Vereniging van Eigenaren of een coöperatie. Het is niet de bedoeling dat deelnemers aan een Vereniging van Eigenaren of huurders van een complex van een corporatie los van elkaar een aanvraag indienen voor een deel van het dak van het complex. Slechts integrale aanvragen van de rechtspersoon kunnen in behandeling worden genomen.
Toelichting op artikel 6, vaststelling subsidieplafond
In lid 6 wordt gesproken van het begrip 'belangwekkend project'. Hiermee wordt bedoeld een project dat een grote of bijzondere bijdrage levert aan het beleidsdoel. Vaak zal dit begrip spelen in vergelijking met andere projecten. Het project dat het meest aan de geest van deze regeling voldoet, zal dan voorrang krijgen. Bijvoorbeeld als een groen dak groter is, op een karakteristieke plaats aanwezig is of meer in het oog springt.
Toelichting op artikel 7 Aanvraag subsidieverlening
Bij de aanvraag voor subsidieverlening kan gebruik worden gemaakt van het aanvraagformulier. Dit is geen verplichting, maar meer een hulpmiddel in de zin van een checklist.
In het subsidiebedrag kan rekening worden gehouden met de kosten van bouwkundige berekeningen die in bepaalde situaties nodig zijn. Voor woonboten gelden geen wettelijke eisen voor de constructie bij de aanleg van groene daken, maar het is wel verstandig om de draagkracht te laten berekenen evenals de diepteligging van de woonboot met een groen dak.
Om de kwaliteit van de groene daken te waarborgen en om te garanderen dat de subsidie sober en doelmatig wordt ingezet, moeten er in het geval dat er meer dan 100 m2 groene dak wordt aangelegd minimaal 2 offertes worden ingediend. Wanneer een bedrijf is gecertificeerd door Stichting Groenkeur hoeft er maar 1 offerte bij de aanvraag te worden ingediend.
Toelichting artikel 10 Voorwaarden verlening subsidie
De aanvrager is verantwoordelijk voor de deugdelijkheid van de aanvraag. Zo zal hij zelf moeten nagaan of er een omgevingsvergunning voor bouwen of monumenten nodig is zoals bedoeld in de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. Daarnaast is de aanvrager verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de gegevens uit de aanvraag. Wanneer de aanvraag niet deugdelijk is kan worden besloten tot het niet in behandeling nemen van de aanvraag. Dit besluit kan worden genomen nadat de aanvrager in de gelegenheid is gesteld om de aanvraag aan te vullen of te herstellen (zie hiervoor artikel 4:15 en 4:5 Algemene wet bestuursrecht).
De ondergrens voor een aanvraag ligt bij 20 m2.
Het dak van een schuurtje kan worden meegenomen in de aanvraag voor het dak van een woning wanneer de totale oppervlakte van het aan te leggen dakgroen in totaal tenminste 20 m2 omvat. Twee aangrenzende eigenaren, die gezamenlijk een aanvraag voor 2 x 10 m2 indienen, komen niet in aanmerking voor subsidie.
Er wordt geen subsidie achteraf verstrekt. De werkzaamheden mogen nog geen aanvang hebben genomen op het moment dat de subsidie wordt verleend. Dit volgt tevens uit Titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht over subsidies.
Toelichting artikel 11 Subsidieverlening
Bij besluiten geldt een redelijke termijn waarin een besluit op een aanvraag moet worden genomen, volgens de Algemene wet bestuursrecht is dit uiterlijk acht weken.
In het besluit wordt vermeld voor welke activiteiten de subsidie wordt verleend en wat het maximale subsidiebedrag zal zijn nadat de activiteiten naar behoren zijn uitgevoerd.
Toelichting artikel 12 Afwijking subsidieverlening
Bij onvoorziene omstandigheden kan het tijdens de werkzaamheden gebeuren dat er moet worden afgeweken van de aanvraag en het besluit tot subsidieverlening. Zolang er nog geen besluit tot vaststelling van de subsidie is genomen, is het mogelijk een melding in te dienen dat er wordt afgeweken. Daarbij zal moeten worden aangetoond dat er sprake is van omstandigheden die ten tijde van het indienen van de aanvraag om subsidieverlening nog niet bekend waren, en daarnaast zal goed moeten worden gemotiveerd waarom er wordt afgeweken van de aanvraag en het besluit tot subsidieverlening en wat de wijziging precies inhoudt.
Het is aan het bevoegd gezag om te beoordelen of het mogelijk is om een herziene beschikking tot subsidieverlening te nemen waarin het maximumbedrag van de subsidie kan worden aangepast.
Toelichting artikel 13 Subsidieverplichtingen
Naast de algemene verplichtingen die volgen uit de Algemene wet bestuursrecht, de Algemene subsidieverordening, en het besluit tot subsidieverlening, gelden de verplichtingen tot het starten van de werkzaamheden binnen dertien weken na subsidieverlening en daarnaast het in standhouden en onderhouden van het groene dak/verticaal groen.
Indien noodzakelijk kan het college in bepaalde gevallen aanvullende verplichtingen opleggen.
Bij het opleggen van aanvullende verplichtingen zullen deze voldoende gemotiveerd moeten worden.
Toelichting artikel 14 vaststelling subsidie
Zodra de werkzaamheden zijn afgerond, meldt de subsidieaanvrager dit schriftelijk bij de gemeente Utrecht. Dit kan per brief of digitaal.
Bij de aanvraag voor vaststelling van subsidie moet een aantal stukken zijn bijgevoegd, die nodig zijn om tot vaststelling te kunnen overgaan, deze stukken worden genoemd in artikel 14.
Toelichting artikel 16, weigerings- en intrekkingsgronden
In dit artikel worden mogelijke weigerings- en intrekkingsgronden genoemd. De lijst in het artikel is niet limitatief.
De regeling loopt door tot het moment van intrekking, onder voorbehoud van beschikbaarstelling van budget door de raad. Hierbij zullen de ervaringen meespelen, die met de uitvoering van de regeling worden opgedaan.