Organisatie | Hoorn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de auditcommissie van Hoorn |
Citeertitel | Verordening op de auditcommissie van Hoorn |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | 001 bestuursorganen |
9940A
Bij deze verordening is het registratienummer niet bekend, het nummer van het raadsvoorstel is vermeld.
Gemeentewet, art. 213
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-02-2005 | 19-09-2014 | nieuwe regeling | 14-09-2004 Gemeenteblad 2005=05 | 2004 04.124 |
De auditcommissie is een raadscommissie ingesteld op grond van artikel 3A van de kaderverordening commissies van de raad 2002 en is bedoeld voor het voeren van periodiek afstemmingsoverleg zoals bepaald in artikel 4 lid 3 van de Controleverordening gemeente Hoorn en voor de bespreking van het verslag van bevindingen zoals vermeld in artikel 7 lid 4 van de Controleverordening gemeente Hoorn.
Artikel 4 taken en bevoegdheden
De auditcommissie adviseert de raad jaarlijks over het Programma van eisen voor de accountantscontrole waarin wordt opgenomen: de goedkeuringstoleranties; apart te controleren deelwaarnemingen; een inrichtingsplan voor verslag van bevindingen; eventuele tussentijdse controles, de frequentie en inrichting daarvan; posten van de jaarrekening of deelcontroles en afwijkende rapporteringtoleranties.
Alleen de raadsleden in hun hoedanigheid als vertegenwoordiger namens een fractie hebben stemrecht in de auditcommissie.
Jaarlijks voorafgaand aan de accountantscontrole vindt er specifiek overleg plaats tussen de accountant en de auditcommissie over de in dat specifieke boekjaar te besteden bijzondere aandacht aan posten van de jaarrekening, deelverantwoordingen, functies en/of gemeentelijke organisatieonderdelen en daarbij te hanteren rapporteringtoleranties.
Jaarlijks, na afronding door de accountant van de controle van de jaarrekening en voorafgaande aan de behandeling van de jaarrekening in de raad, vindt er specifiek overleg plaats tussen de accountant en de auditcommissie over de bevindingen van de accountant bij de controle van de jaarrekening. Ook controlebevindingen met betrekking tot andere in dat jaar uitgevoerde controles, zoals deelverantwoordingen, kunnen aan de orde komen.
Op grond van de Controleverordening gemeente Hoorn die voorvloeit uit artikel 213 van de gemeentewet en door de raad is vastgesteld op 7 oktober 2003, dient er periodiek afstemmingsoverleg plaats te vinden tussen de accountant, (een delegatie van) de raad, de raadsgriffier, (een vertegenwoordiger van) de rekenkamer(functie), de portefeuillehouder financiën, de gemeentesecretaris en de concerncontroller. Op grond van artikel 7 lid 4 dient de accountant voorafgaand aan de raadsbehandeling van de jaarstukken, het verslag van bevindingen met (een voor dit doel ingestelde vertegenwoordiging) van de raad te bespreken.
Het in lid 1 bepaalde dient ertoe om ervoor te zorgen dat de zittingsduur van de leden gelijkloopt met de raadsperiode. Tevens wordt hiermee geregeld dat de voorzitter van de auditcommissie niet regulier deel uitmaakt van het presidium. Dit omdat de auditcommissie eigenstandige taken heeft en er dientengevolge geen reguliere afstemming in het presidium nodig is. De voorzitter van de auditcommissie kan desgewenst wel door het presidium worden uitgenodigd om de vergadering bij te wonen.
Om de auditcommissie slagvaardig te houden is iedere fractie met maximaal 1 lid vertegenwoordigd en maakt de voorzitter deel uit van de commissie. Dit kan ook zoals in Hoorn het geval is in de afvaardiging naar commissies, een niet-raadslid zijn.
In dit artikel zijn in lid 1 en 2 de taken voor de raad opgenomen die voorvloeien uit de controleverordening. In lid 4 wordt de auditcommissie de bevoegdheid gegeven om de raad te adviseren over governance. Governance staat voor goed bestuur, niet in politieke zin maar in termen van maatschappelijk verantwoord besturen. Kernbegrippen zijn transparantie, een zuivere rolvervulling conform dualisme en heldere verantwoordingen. In het bedrijfsleven heeft de commissie Tabaksblat met betrekking tot governance grote invloed uitgeoefend. De mogelijkheid om te adviseren over governance geeft de auditcommissie de gelegenheid om zich niet te beperken tot het desbetreffende boekjaar, maar ook om een visie/ontwikkelingsrichting voor de jaren daarna neer te leggen. Het advies bedoeld in lid 5 wordt gegeven als de benoemingsperiode van de accountant ten einde loopt.
Dit artikel is opgenomen om in het geval dat de vertegenwoordiger van de rekenkamer(functie) tevens raadslid is, het misverstand te voorkomen dat deze eveneens stemrecht heeft en er dus een partij met meer dan 1 persoon stemrecht heeft.
Lid 2 vloeit voort uit de controleverordening. Lid 3 is een logisch gevolg van lid 2 om de afspraken die met de accountant zijn gemaakt bij het begin van het boekjaar te evalueren aan het eind van het boekjaar en om tevens de controlebevindingen van de accountant te bespreken.