Organisatie | Hoorn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Clientenparticipatie gehandicaptenbeleid |
Citeertitel | Verordening Clientenparticipatie gehandicaptenbeleid |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | 001 bestuursorganen |
732A
In artikel 6 van de verordening is opgenomen dat dit besluit in werking treedt op 1 januari 2004.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-09-2005 | 12-08-2010 | nieuwe regeling | 17-03-2004 Gemeenteblad 2005=46 | 2003 03.20902 |
In deze verordening wordt verstaan onder:
Gehandicapten en chronische ziekte: burgers, die ten gevolge van een langdurige lichamelijke, of verstandelijke beperking, of blijvende gezondheidsproblemen, belemmeringen ondervinden in het inrichten van hun eigen leven of in hun mogelijkheden tot maatschappelijke participatie, verder te noemen in deze verordening “de doelgroep”.
Artikel 5 Overleg en faciliteiten
De gemeenten in de regio West-Friesland stellen aan het platform zodanige middelen ter beschikking, dat het platform redelijkerwijs in staat wordt gesteld de doelstellingen als bedoeld in artikel 2 van deze verordening te realiseren. Op deze subsidie is de Algemene subsidieverordening van de gemeente <naam> van toepassing.
TOELICHTING VERORDENING CLIENTENPARTICIPATIE GEHANDICAPTENBELEID
Met ingang van 1 april 2000 zijn gemeentebesturen verplicht om bij verordening regels vast te stellen inzake cliëntenparticipatie met betrekking tot het integrale gemeentelijke gehandicaptenbeleid. Een bepaling van deze strekking is opgenomen in artikel 1a van de Wet voorzieningen gehandicapten. Deze verordening is een uitwerking van genoemde wettelijke verplichting.
De artikelsgewijze toelichting is beperkt tot die artikelen die ook daadwerkelijk toelichting behoeven. Artikelen of onderdelen van artikelen die geen vragen oproepen worden hierna derhalve niet nader toegelicht.
Dit artikel omschrijft de doelstellingen van de verordening. De verordening beoogt in beginsel geen ruimere werking te hebben dan de wetgever voor ogen stond bij het opnemen van de verplichting in artikel 1a van de Wet voorzieningen gehandicapten tot het regelen van cliëntenparticipatie inzake het integrale gemeentelijke gehandicaptenbeleid.
Dit artikel geeft aan waarbij het platform wordt betrokken. Een en ander volgt uit de wettelijke verplichting tot het regelen van cliëntenparticipatie in artikel 1a van de Wet voorzieningen gehandicapten. De aspecten van het beleid waarbij het platform wordt betrokken zijn:
Dit artikel geeft aan op welke wijze de cliëntenparticipatie in de praktijk wordt vormgegeven. De omschrijving houdt in ieder geval in dat:
Het vijfde lid van artikel 4 draagt burgemeester en wethouders op om het platform te voorzien van de voor de uitoefening van hun taak benodigde informatie. Burgemeester en wethouders bepalen zelf de wijze waarop dit gebeurt.
Het zesde lid van artikel 4 spreekt over een "redelijke termijn" waarbinnen burgemeester en wethouders schriftelijk reageren naar aanleiding van adviezen van het platform. Hiermee wordt een termijn bedoeld van maximaal acht weken.
Burgemeester en wethouders stellen het platform middelen ter beschikking voor een adequate uitoefening van hun taken in het kader van deze verordening. Daartoe dient het platform jaarlijks een begroting in. Omdat het platform regionaal georganiseerd is, ligt het in de rede het platform toe te staan één begroting voor de gehele regio in te dienen. In deze begroting kunnen in ieder geval de volgende kostensoorten worden opgevoerd:
Kosten worden alleen vergoed voor zover deze zijn opgenomen in de begroting en ook daadwerkelijk zijn gemaakt. Dit laatste zal het platform aannemelijk moeten maken door middel van het voeren van een boekhouding.