Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hillegom

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Hillegom houdende regels omtrent de inrichting van antidiscriminatievoorzieningen Verordening inrichting antidiscriminatievoorziening gemeente Hillegom

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHillegom
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening van de gemeenteraad van de gemeente Hillegom houdende regels omtrent de inrichting van antidiscriminatievoorzieningen Verordening inrichting antidiscriminatievoorziening gemeente Hillegom
CiteertitelVerordening inrichting antidiscriminatievoorziening gemeente Hillegom
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpMaatschappelijke zorg en welzijn
Externe bijlageToelichting verordening inrichting antidiscriminatievoorziening

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-05-2018artikel 3, 4, 4a

22-02-2018

Gemeenteblad 2018, 93922

Z-17-016116
04-02-201001-01-201008-05-2018nieuwe regeling

14-01-2010

De Hillegommer 27-01-2010  

BW-09-869  

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening inrichting antidiscriminatievoorziening gemeente Hillegom

De raad van de gemeente Hillegom;

Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 24 november 2009 nr. 869 870

Gelet op artikel 1 van de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen

Besluit vast te stellen de volgende verordening:

Verordening inrichting antidiscriminatievoorziening gemeente Hillegom

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

a. wet: de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen;

b. besluit: het Besluit gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen;

c. de antidiscriminatievoorziening: antidiscriminatievoorziening als bedoeld in artikel 1 van de wet;

d. klacht: klacht als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder a, van de wet;

e. klachtbehandelaar: klachtbehandelaar als bedoeld in artikel 1 van het besluit;

f. klager: klager als bedoeld in artikel 1 van het besluit;

g. ingezetene: ingezetene als bedoeld in artikel 2 van de Gemeentewet.

 

Artikel 2 Zorgplicht college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders biedt de ingezetenen toegang tot een antidiscriminatievoorziening.

 

Artikel 3 Inrichting antidiscriminatievoorziening

Bij de inrichting van de antidiscriminatievoorziening worden in ieder geval de deskundigheid van klachtbehandelaars en de toegankelijkheid van de voorziening gewaarborgd.

  • a.

    De antidiscriminatievoorziening draagt er zorg voor dat de klachtbehandelaars voldoen aan de voor klachtenbehandeling vereiste deskundigheid en biedt de klachtbehandelaars de mogelijkheid hun deskundigheid te onderhouden en verder te ontwikkelen.

  • b.

    De klager heeft in ieder geval de mogelijkheid om een klacht te melden:

    • -

      Per post

    • -

      Per e-mail

    • -

      Telefonisch

    • -

      Op een door de gemeente beschikbaar gestelde locatie als bedoeld in artikel 5 van deze verordening.

 

Artikel 4 Protocol klachtenbehandeling

Het protocol voor de behandeling van klachten als bedoeld in artikel 6 van de wet regelt in ieder geval

a. de afdoeningtermijn van klachten;

b. de wijze van afdoening van klachten;

c. de registratie van klachten.

 

Artikel 4a Laagdrempeligheid antidiscriminatievoorziening

  • 1.

    Ingezetenen worden in de gelegenheid gesteld een klacht in hun directe leefomgeving te melden.

  • 2.

    Gemeenten die aansluiting hebben bij een regionaal antidiscriminatiebureau kunnen overeenkomen dat deze melding op een locatie in de betreffende gemeente kan plaatsvinden.

  • 3.

    Vereisten voor een front-office zijn:

    • a.

      Een loket gefaciliteerd door de gemeente dan wel een gemeenteloket waar klager een klacht kan melden, luisterend oor kan vinden en professioneel kan worden doorverwezen naar de antidiscriminatievoorziening;

    • b.

      Loketmedewerker dient inzicht te hebben in de materie;

    • c.

      Positie als doorgeefluik is helder.

  • 4.

    Vereisten voor een back-office zijn:

    • a.

      Deze worden opgenomen in de subsidieregeling tussen gemeenten en antidiscriminatievoorzieningen.

  • 5.

    Het college draagt zorg voor de deskundigheid van de medewerkers die deze meldingen op adequate manier opneemt en doorverwijst.

  • 6.

    Klager wordt door de medewerkers doorgeleid naar de antidiscriminatievoorziening.

Artikel 5 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2010.

 

Artikel 6 Citeertitel

Deze verordening kan aangehaald worden als: ‘Verordening Inrichting antidiscriminatievoorziening gemeente Hillegom’.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 14 januari 2010. De voorzitter;

drs. A. Mans

De griffier;

drs. P.M. Hulspas-Jordaan