Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hillegom

Verordening betreffende bevoegdheden gemeenteraad inzake zorg van B&W voor archiefbescheiden van gemeentelijke organen en toezicht op beheer van archiefbescheiden, zover deze niet zijn overgebracht naar archiefbewaarplaats

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHillegom
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening betreffende bevoegdheden gemeenteraad inzake zorg van B&W voor archiefbescheiden van gemeentelijke organen en toezicht op beheer van archiefbescheiden, zover deze niet zijn overgebracht naar archiefbewaarplaats
CiteertitelArchiefverordening van Hillegom 2006
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpAutomatisering en informatisering

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Archiefwet 1995, art. 30, lid 1
  2. Archiefwet 1995, art. 32, lid 2

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

05-04-201205-04-2012Intrekking

22-03-2012

Het Witte Weekblad 04-04-2012  

12-02902  
21-09-200622-03-2012nieuwe regeling

14-09-2006

De Hillegommer 20-09-2006  

D-2866  

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening betreffende bevoegdheden gemeenteraad inzake zorg van B&W voor archiefbescheiden van gemeentelijke organen en toezicht op beheer van archiefbescheiden, zover deze niet zijn overgebracht naar archiefbewaarplaats

De gemeenteraad van Hillegom,

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 1 augustus 2006,

gelet op artikelen 30, eerste lid en 32, tweede lid van de Archief 1995,

besluit vast te stellen de navolgende:

Verordening betreffende bevoegdheden gemeenteraad inzake zorg van B&W voor archiefbescheiden van gemeentelijke organen en toezicht op beheer van archiefbescheiden, zover deze niet zijn overgebracht naar archiefbewaarplaats (Archiefverordening).

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1  

In deze verordening berustende voorschriften wordt verstaan onder:

a. de wet : de Archiefwet 1995;

b. gemeentelijke organen : de overheidsorganene, bedoeld als in artikel 1, onder b, van de wet, voor zover behorende tot de gemeente;

c. de archiefbewaarplaats: de overeenkomstig artikel 31 van de wet aangewezen archiefbewaarplaats;

d. beheerder: degene die ingevolge artikel 4 is belast met het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen, die niet naar de archiefbewaarplaats zijn overgebracht;

e. een door burgemeester en wethouders als zodanig aan te wijzen organisatieonderdeel;

f. systeem van documentatie, procedures, apparatuur en programmatuur, met behulp waarvan archiefbescheiden kunnen worden vervaardigd, bewerkt, verzonden, ontvangen en geraadpleegd.

Hoofdstuk 2 De zorg van burgemeester en wethouders voor de archiefbescheiden

Artikel 2  

Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het inrichten en instandhouden van een archiefbewaarplaats als bedoeld in artikel 31 van de wet, alsmede voldoende en doelmatige archiefruimten.

Artikel 3  

Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het aan wijzen van de beheerder.

Artikel 4  

Burgemeester en wethouders dragen zorg voorde aanstelling van voldoende deskundig personeel voor de werkzaamheden vebonden aan het beheer van alle gemeentelijke archiefbescheiden en documentaire verzameling, ongeacht hun vorm.

Artikel 5  

1. Burgemeester en wethouders dragen zorg voor, dat de vervaardiging en de bewaring van de archiefbescheiden geschiedt op zodanige wijze, dat het behoud van deze bescheiden voldoende is gewaarborgd.

2. Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing ten aanzien van de vervaardiging van de bescheiden bestemd voor een overheidsorgaan of andere belanghebbende, van welke bescheiden redelijkerwijze kan worden aangenomen dat zij voor dezen als archiefbescheiden voor blijvende bewaring in aanmerking komen.

Artikel 6  

Burgemeester en wethouders dragen zorg voor, dat jaarlijks op de gemeentbegroting voldoende middelen worden geraamd ter bestrijding van de kosten die aan de zorg voor de archiefbescheiden zijn verbonden.

Artikel 7  

Burgemeester en wethouders stellen voor het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen die nog niet naar de archiefbewaarplaats zijn overgebracht voorschriften vast (gehoord de raadcommissie voor Bestuurlijke Zaken en Financiën).

Artikel 8  

Burgemeester en wethouders doen tenminste éénmaal per (twee) jaar aan de raad verslag omtrent hetgeen zij hebben verricht ter uitvoering van artikel 30 van de wet.

Hoofdstuk 3 Toezicht van de secretaris op het beheer van de archiefbescheiden

Artikel 9  

De gemeentesecretaris brengt eenmaal per (twee) jaar verslag uit aan de burgemeester en wethouders betreffende de uitoefening van het toezicht.

Hoofdstuk 4 Slotbepalingen

Artikel 10  

De Arciefverordening van Hillegom 1997 wordt ingetrokken.

Artikel 11  

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na publicatie.

Artikel 12  

Deze verordening wordt aangehaald als Archiefverordening van Hillegom 2006.

Vastgesteld in de vergadering van de raad van de gemeente Hillegom van 14 september 2006. De voorzitter;

drs. A. Mans

De griffier;

drs. P.M. Hulspas-Jordaan