Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hillegom

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHillegom
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2010
CiteertitelVerordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2010
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpAlgemeen
Externe bijlagenbijlage 1 tm 5 Verordening basisadministratie persoonsgegevens 2010 Beheersregeling GBA oktober 2010

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet bescherming persoonsgegevens
  2. Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-03-201017-03-2012nieuwe regeling

10-03-2010

De Hillegommer 24-03-2010  

10-01024  

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2010

De raad van de gemeente Hillegom;

overwegende, dat het gewenst is, op grond van Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, een verordening vast te stellen ten behoeve van de verstrekking van gegevens uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 19 januari 2010;

gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en de Wet bescherming persoonsgegevens;

b e s l u i t :

vast te stellen:

DE VERORDENING GEMEENTELIJKE BASISADMINISTRATIE PERSOONSGEGEVENS 2010

 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

1. Daar waar in deze verordening de mannelijke persoonsvorm wordt gebruikt dient ook de vrouwelijke persoonsvorm te worden gelezen.

2. De bijlagen vormen één geheel met deze verordening. 

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

a. de Wet GBA: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

b. verordening GBA: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

c. GBA: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

d. verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;

e. beheerder: de functionaris die onder verantwoordelijkheid van de verantwoordelijke belast is met de dagelijkse zorg voor de GBA;

f. bewerker: degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, werkzaamheden verricht overeenkomstig een schriftelijk vastgelegde overeenkomst

g. ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA in de GBA van de gemeente is opgenomen;

h. persoonslijst: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 34, eerste lid, van de wet, over één persoon in de GBA;

i. aangehaakte gegevens: de in de GBA opgeno¬men gegevens die niet behoren tot de persoonslijst;

j. afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht;

k. binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente. Hieronder valt tevens te verstaan door de verantwoordelijke aangewezen instanties die taken uitoefenen die door het gemeentebestuur zijn opgelegd en/of belast zijn met de uitvoering van publiekrechtelijke taken;

l. derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene;

m. autorisatie: het verlenen van (rechtstreekse) toegang tot de GBA-gegevens;

n. algemene gegevens: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 34, eerste lid onder a van de Wet GBA:

o. authentieke gegevens: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 3a van de Wet GBA en benoemd in artikel 58a Besluit GBA en vermeld in bijlage 1d Besluit GBA;

p. verwijsgegevens: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 35, eerste lid van de Wet GBA, over één uitgeschreven persoon uit de GBA.

 

Artikel 2 Doel van de verbanden, toegang of verstrekking van de GBA-gegevens

1. Binnengemeentelijke afnemers krijgen toegang tot, dan wel de verstrekking van beschikbare gegevens in de GBA voor de vervulling van hun taak;

2. De verantwoordelijke wijst de binnengemeentelijke afnemers aan die aan de verplichtingen krachtens artikel 3b en 62 van de Wet GBA dienen te voldoen.

Artikel 3 Beheer van de GBA

Beheerder van de GBA is het hoofd van de afdeling Gemeentewinkel.

Hoofdstuk 2 Bepalingen met betrekking tot de GBA

Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

Op grond van artikel 96 van de Wet GBA, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, wordt aan de in bijlage 1 vermelde binnengemeentelijke afnemers, de in de tabel aangegeven algemene-, verwijs- en aangehaakte gegevens verstrekt, ten behoeve van de aan hen toegewezen taken.

Artikel 5 Rechtstreeks toegang tot de GBA

Rechtstreekse toegang tot de GBA hebben:

1. de beheerder;

2. de door de beheerder aangewezen ambtenaren die werkzaam zijn op de afdeling Gemeentewinkel;

3. met inachtneming van artikel 88 en 89 Wet GBA wordt aan de in bijlage 2 vermelde binnengemeentelijke afnemers een autorisatie verleend, voor de in de tabel aangegeven algemene-, verwijs- en aangehaakte gegevens, ten behoeve van de uitvoering van de aan hen toegewezen taken;

4. de bewerker en diens medewerkers, voor zover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst tussen de bewerker en de gemeente.

Artikel 6 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt

1. Met inachtneming van artikel 88 en 89 Wet GBA worden aan de in bijlage 3 vermelde binnengemeentelijke afnemers de in de tabel aangegeven algemene-, verwijs- en aangehaakte gegevens systematisch verstrekt, ten behoeve van de aan hen toegewezen taken.

2. De verantwoordelijke kan besluiten aan andere afnemers systema¬tisch gegevens te verstrekken.

In het be¬sluit worden tenminste de volgende punten schrifte¬lijk vastge¬legd:

- het doel waarvoor de gegevens uit de basisadministratie nodig zijn;

- de op deze registraties betrekking hebbende wettelijke regelingen en privacyreglementen;

- een limitatieve en exacte opsomming van de benodigde gegevens.

Artikel 7 Verstrekkingen onder verantwoordelijkheid van de gemeente

1. Met inachtneming van artikel 100, tweede lid Wet GBA kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in artikel 98 en 99 Wet GBA, aan de in bijlage 4 vermelde instanties de gegevens, zoals vermeld in artikel 100, lid 2, van de Wet GBA op verzoek aan de in bijlage 4 vermelde instanties worden verstrekt voorzover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

2. De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.

Artikel 8 Telefonische gegevensverstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers

Aan binnengemeentelijke afnemers kunnen op telefonische verzoek slechts incidenteel in aantoonbaar spoedeisende gevallen gegevens worden verstrekt indien:

a. buiten twijfel is dat het verzoek afkomstig is van een daartoe bevoegd persoon binnen de organisatie. Een en ander op basis van vooraf nadrukkelijk gemaakte afspraken en aan met name genoemde personen en:

b. de gegevens nodig zijn voor vervulling van de taken van de binnengemeentelijke afnemer en niet op een minder ingrijpende manier aan gegevens kan worden gekomen.

Artikel 9 Bewerker digitale dienstverlening

De verantwoordelijke gaat met de bewerker een overeenkomst aan, die voldoet aan de wettelijke eisen, voor realisatie van de digitale dienstverlening.

De bewerker krijgt voor de uitvoering van zijn taak de beschikking over de volgende gegevens:

1. De authentieke gegevens, zoals vermeld in bijlage 1d van het Besluit GBA;

2. De aangehaakte gegevens, zoals vermeld in deze verordening.

Hoofdstuk 3 Aangehaakte gegevens

Artikel 10 Doel van de aangehaakte gegevens

De GBA heeft voor wat betreft de aange¬haakte gegevens tot doel:

a. informatie te leveren aan de afdeling Gemeentewinkel ter uitvoering van activiteiten, verband houdende met de taken die bij deze afdeling moeten worden gevoerd;

b. de binnengemeentelijke afnemers te voorzien van gegevens, voor zover deze gegevens noodzake¬lijk zijn voor de vervulling van taken van die afnemers;

c. een ingeschrevene van hem betref¬fende gegevens te voorzien;

d. statistische informatie te leveren.

Artikel 11 Aangehaakte gegevens

1. Van ingeschrevenen kunnen in de GBA de in bijlage 5 genoemde aangehaakte gege¬vens opgenomen zijn.

2. De verantwoordelijke kan besluiten de aangehaakte gegevens uit te breiden dan wel in te krimpen.

Artikel 12 Wijze van verkrijging

Aangehaakte gegevens in de GBA worden verkregen door opgave van de ingezete-ne, door het geautomatiseerde systeem gegenereerde gegevens, door ambtenaren Publiekszaken in het kader van de uitvoering van wettelijke bepalingen en van afnemers en derden.

Artikel 13 Verbanden, toegang en verstrekkingen

Aan binnengemeentelijke afnemers, ten aanzien van wie deze verordening voorziet in verbanden (artikel 4), toegang (artikel 5) en verstrekkingen (artikel 6), kan toegang tot de aangehaakte gegevens worden verleend, mits deze noodzakelijk zijn ter uitvoering van hun taken of bevoegdheden.

Artikel 14 Verwijdering van gegevens

Aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de bevol¬kings¬administratie verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke. De beheerder verwijdert deze gegevens binnen één jaar nadat het besluit is genomen.

Artikel 15 Protocolplicht van aangehaakte gegevens

De beheerder houdt het verstrekken van aangehaakte gegevens als bedoeld in artikel 13, aan binnengemeentelijk afnemers als bedoeld in artikel 6, gedurende het jaar volgend op de verstrek¬king bij, voor zover aannemelijk is dat het achterwege laten daarvan het belang van de betrokken persoon onevenredig schaadt.

Artikel 16 Rechten van de burger

Op de aangehaakte gegevens zijn alle rechten van de burger, genoemd in de Wet GBA, van toepassing.

Hoofdstuk 4 Overige bepalingen

Artikel 17 Beveiliging

De beheerder treft technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de gegevens welke in de GBA als zodanig zijn opgenomen.

Artikel 18 Terugmelding

1. De binnengemeentelijke afnemers van gegevens uit de GBA zijn verplicht de verschillen met de vastgelegde persoonsgegevens in de eigen administratie, waarvan aannemelijk is dat deze in de GBA opgenomen moeten worden, schriftelijk te melden aan de beheerder;

2. De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de mededeling moet worden gedaan;

3. De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 Wet GBA en de artikelen 62 en 63 Besluit GBA.

Artikel 19 Slotbepalingen

1. De Verordening gemeentelijke basisadministratie van 8 november 2007 wordt ingetrokken.

2. Deze verordening treedt in werking drie dagen na bekendmaking.

3. Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd om wijzigingen in de bij deze verordening vastgestelde bijlagen aan te brengen.

4. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2010.

5. De verordening ligt ter inzage bij de verantwoordelijke voor de GBA.

Volgens voorstel door de raad besloten op 10 maart 2010. De voorzitter;

drs. A. Mans

De griffier;

drs. P.M. Hulspas-Jordaan