Organisatie | Edam-Volendam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Control Statuut gemeente Edam-Volendam |
Citeertitel | Control Statuut gemeente Edam-Volendam |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet, art. 212, 213, 213a
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-06-2011 | 01-01-2018 | nieuwe regeling | 31-05-2011 Onbekend | BW 31 mei 2011 |
Hoofdstuk 1. Begripsbepalingen.
In deze verordening en de daarop berustende voorschriften wordt verstaan onder:
Het geheel van toetsende, analyserende en adviserende activiteiten en maatregelen dat is gericht op het verkrijgen van een situatie waarin:
De functionaris die binnen de gemeente Edam-Volendam is belast met de algemene control voor de gehele gemeentelijke organisatie.
De functionaris die, met verwijzing naar artikel 20 van de Organisatieverordening van de gemeente Edam-Volendam, binnen deze gemeente is aangewezen om de feitelijke controlwerkzaamheden te coördineren.
Het geheel van maatregelen rond het systematisch verzamelen, vastleggen en verwerken van financiële en bedrijfsvoeringsgegevens gericht op het verstrekken van informatie ten behoeve van:
Hoofdstuk 2. De plaats van de gemeentecontroller in de organisatie.
De functie van gemeentecontroller wordt uitgeoefend door de gemeentesecretaris/algemeen directeur.
Naast de gemeentecontroller is een concerncontroller belast met de feitelijke controlwerkzaamheden, zoals verwoord in artikel 20, 3e lid, van de Organisatieverordening gemeente Edam-Volendam. Deze functionaris is voor wat betreft deze werkzaamheden rechtstreeks verantwoording verschuldigd aan de gemeentecontroller.
Hoofdstuk 3. De reikwijdte van de bevoegdheden.
De gemeentecontroller is eindverantwoordelijk voor een optimale bedrijfsvoering in de gemeentelijke organisatie. De gemeentecontroller adviseert het college van burgemeester en wethouders zonodig over de kwaliteit van de planning en control, de daarbij te hanteren instrumenten en de administratieve organisatie. Hij richt zich ook op de beoordeling van de control die door de afdelingshoofden en mede-werkers met specifieke controltaken wordt uitgeoefend.
De afdelingshoofden zijn primair verantwoordelijk voor de produkten, de produktie en de wijze waarop beschikbare mensen en middelen daarbij worden ingezet, alsmede de risicobeheersing op het werk-terrein. Zij zijn zelf verantwoordelijk voor een goede monitoring hiervan en voor zelfcontrolling (integra-le verantwoordelijkheid).
De concerncontroller is belast met het gevraagd en ongevraagd adviseren en rapporteren aan de gemeentecontroller over alle zaken die de gemeentelijke bedrijfsvoering betreffen. Indien de concerncontroller inzake de inhoud van een advies en/of rapportage van inzicht verschilt met de gemeentecontroller en beiden, na onderling overleg, daarbij niet tot een overeenstemming kunnen komen, is de concerncontroller bevoegd zich rechtstreeks te wenden tot het college van burgemeester en wethouders.
Hoofdstuk 4. Het takenpakket van de gemeentecontroller en de concerncontroller.
De afdelingshoofden informeren periodiek aan de directie over de voortgang van de in het afdelingsplan, respectievelijk in andere documenten neergelegde afspraken.
De afdelingshoofden, alsmede aangewezen projectleiders, informeren periodiek aan de directie over de algemene voortgang van de werkzaamheden en de stand van de budgetten en kredieten in managementrapportages.
Rapportages van audits of andere rapportages naar aanleiding van doorlichtingen of onderzoeken naar doelmatigheid, doeltreffendheid en doelgerichtheid worden in eerste aanleg aangeboden aan de gemeentecontroller. Na beoordeling en na daartoe gehouden directieoverleg legt de gemeente-controller zijn bevindingen voor aan het college van burgemeester en wethouders.