Organisatie | Weesp |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beheerverordening begraafplaatsen Weesp 2011 |
Citeertitel | Beheerverordening begraafplaatsen Weesp 2011 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Begraafplaatsen Weesp 2011 |
Geen.
Wet op de lijkbezorging, art. 35
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-06-2011 | nieuwe regeling | 14-04-2011 Weesper Nieuws | Z.10138/D.6824 |
De raad van de gemeente Weesp;
Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 1 februari 2011.
1. De Beheerverordening begraafplaatsen Weesp 2005 in te trekken.2. De Beheerverordening begraafplaatsen Weesp 2011 vast te stellen.3. Deze verordening treedt in werking op de achtste dag na datum van bekendmaking.
Hoofdstuk 2 Openstelling, orde en rust op de begraafplaats
Herdenkingsbijeenkomsten, onthullingen van gedenktekens en dergelijke plechtigheden op de begraafplaats kunnen slechts plaatsvinden nadat deze ten minste zes werkdagen tevoren zijn gemeld aan de beheerder. Datum en uur van de plechtigheid en de wijze waarop deze zal plaatsvinden worden in overleg met de aanvrager door de beheerder vastgesteld.
Hoofdstuk 3 Voorschriften voor lijkbezorging
Artikel 7 Kennisgeving begraven en asbezorging, openen en sluiten van het graf
Degene die wil doen begraven, as wil doen bijzetten of as wil doen verstrooien, geeft daarvan uiterlijk om 12.00 uur van de werkdag voorafgaande aan die waarop de begraving, bijzetting of verstrooiing zal plaatsvinden, schriftelijk kennis aan de beheerder. De zaterdag geldt voor de toepassing van deze bepaling niet als werkdag. Indien de burgemeester toestemming heeft gegeven om het lijk binnen 36 uur na het overlijden te begraven moet de kennisgeving aan de beheerder zo tijdig mogelijk worden gedaan.
Het openen van een graf ter begraving of voor het bezorgen van as, en het daarna sluiten van een graf, alsmede het bedienen van de hulpmiddelen mag uitsluitend geschieden door het personeel van de begraafplaats op aanwijzingen en onder toezicht van de beheerder. De nabestaanden kunnen deze werkzaamheden onder toezicht van de beheerder geheel of gedeeltelijk zelf verrichten indien zij hun wens daartoe uiterlijk om 12.00 uur van de voorafgaande werkdag mondeling of schriftelijk aan de beheerder hebben kenbaar gemaakt. Zij dienen bij deze werkzaamheden de aanwijzingen van de beheerder op te volgen.
Artikel 8 Gebouwen en muziekinstallatie
De gemeente beschikt niet over een eigen aula en of muziekinstallatie. Eventueel gebruik van een aula dient rechtstreeks te worden kortgesloten met de betreffende eigenaar.
Artikel 9 Over te leggen stukken
Begraving of bijzetting in een particulier graf waarvan de uitgiftetermijn binnen de wettelijke minimum grafrusttermijn afloopt, kan alleen plaatsvinden onder gelijktijdige verlenging van de uitgiftetermijn met een zodanige periode dat de alsdan resterende uitgiftetermijn ten minste gelijk is aan de wettelijke minimum grafrusttermijn. De verlenging dient te worden aangevraagd door de rechthebbende.
Hoofdstuk 4 Indeling en uitgifte van de graven
Artikel 11 Indeling graven, asbezorging en gedenkplaatsen
Burgemeester en wethouders bepalen bij nader vast te stellen regels hoeveel lijken en hoeveel asbussen met of zonder urnen kunnen worden bijgezet in de particuliere graven en hoeveel verstrooiingen van as op de particuliere graven kunnen plaatshebben. Burgemeester en wethouders bepalen de uitgifteduur van de particuliere en algemene graven. De uitgifteduur kan niet korter zijn dan de minimum grafrusttermijn (10 jaar) vastgesteld in de Wet op de lijkbezorging.
Artikel 12 Aantal overledenen in algemene graven
In algemene graven kan een door burgemeester en wethouders te bepalen aantal lijken worden begraven.
Burgemeester en wethouders kunnen bij nader vast te stellen regels de algemene en particuliere graven onderverdelen in categorieën. Burgemeester en wethouders bepalen voor de verschillende categorieën de situering en oppervlakte.
Artikel 15 Termijnen particuliere graven
Burgemeester en wethouders verlenen, voor zover de daartoe bestemde ruimte van de begraafplaats dat toelaat, op een daartoe bij hen schriftelijk in te dienen aanvraag, voor de tijd van twintig jaar recht op een particulier graf. De termijn begint te lopen op de datum waarop het particuliere graf is uitgegeven.
Burgemeester en wethouders kunnen aan de rechthebbende op een particulier graf vergunning verlenen tot het daarin voor eigen rekening doen aanbrengen van een grafkelder overeenkomstig de door burgemeester en wethouders te stellen voorwaarden.
Artikel 17 Overschrijving van verleende rechten
Na het overlijden van de rechthebbende kan het recht op het particuliere graf worden overgeschreven op naam van een natuurlijk persoon of rechtspersoon, indien de aanvraag daartoe wordt gedaan binnen zes maanden na het overlijden van de rechthebbende. Indien de overleden rechthebbende in het graf dient te worden begraven, of indien de asbus met zijn resten in het graf dient te worden bijgezet, dient het verzoek tot overschrijving daaraan voorafgaand te worden gedaan.
Artikel 18 Afstand doen van graven
Zonder aanspraak te kunnen maken op enige vergoeding kan de rechthebbende schriftelijk afstand doen ten behoeve van de gemeente van het recht op het particuliere graf. Van de ontvangst van zodanige verklaring doen burgemeester en wethouders schriftelijk mededeling aan de rechthebbende.
Artikel 20 Onderhoud door de gemeente
Burgemeester en wethouders voorzien in het schoonmaken van het gedenkteken en in de zorg voor de winterharde beplantingen.
Artikel 21 Onderhoud door recht- of belanghebbende
Indien de recht- of belanghebbende nalaat de grafbedekking behoorlijk te onderhouden of te herstellen, kunnen burgemeester en wethouders de hiervoor in aanmerking komende voorwerpen of zo nodig de gehele grafbedekking verwijderen. Het verwijderde blijft gedurende dertien weken ter beschikking van de rechthebbende of de belanghebbende en vervalt daarna aan de gemeente, zonder dat deze tot enige vergoeding verplicht is.
De verwijdering vindt niet plaats dan nadat burgemeester en wethouders de recht- of belanghebbende door middel van een verklaring schriftelijk op de hoogte hebben gesteld van de toestand van de grafbedekking. Wanneer het adres van de recht- of belanghebbende niet bekend is maken burgemeester en wethouders de verklaring bekend via de informatieborden op de begraafplaats. Bij het graf wordt een verwijzing naar de mededeling aangebracht.
Burgemeester en wethouders kunnen de recht- of belanghebbende per aanschrijving verplichten een beschadiging aan de grafbedekking te herstellen binnen de door burgemeester en wethouders gestelde termijn indien de beschadiging zodanig is dat deze naar het oordeel van burgemeester en wethouders het uiterlijk aanzien van de begraafplaats schaadt of indien de beschadiging van de grafbedekking gevaar op levert voor derden.
Artikel 22 Niet blijvende grafbeplanting
Niet-blijvende beplanting op een graf die in een verwaarloosde staat verkeert kan door de beheerder worden verwijderd zonder dat aanspraak kan worden gemaakt op schadevergoeding. Losse bloemen, planten, kransen en dergelijke kunnen, wanneer zij verwelkt zijn, door de beheerder worden verwijderd. Linten, siervazen en dergelijke voorwerpen worden gedurende dertien weken ter beschikking gehouden van de rechthebbende of, wanneer het een algemeen graf betreft, van de belanghebbende indien deze daartoe tevoren een aanvraag heeft ingediend bij de beheerder.
Artikel 23 Verwijdering en vernietiging grafbedekking na verstrijken van de termijn
Het voornemen tot verwijdering en vernietiging van de grafbedekking maken burgemeester en wethouders ten minste een jaar voorafgaande aan het tijdstip waarop de grafbedekking zal worden verwijderd en vernietigd per brief aan de recht- of belanghebbende bekend. Wanneer het adres van de recht- of belanghebbende niet bekend is, maken burgemeester en wethouders het voornemen tot verwijdering en vernietiging van de grafbedekking gedurende ten minste een jaar voorafgaande aan het tijdstip waarop de grafbedekking zal worden verwijderd en vernietigd door middel van een bij het graf te plaatsen bordje en op de informatieborden van de begraafplaats bekend
Hoofdstuk 6 Ruiming van graven, urnengraven en urnennissen
Artikel 24 Ruiming, bezorging van overblijfselen en as
Het voornemen van burgemeester en wethouders om een graf te ruimen wordt ten minste een jaar voorafgaande aan het tijdstip waarop het graf geruimd zal worden per brief aan de recht- of belanghebbende bekend gemaakt. Wanneer het adres van de recht- of belanghebbende niet bekend is maken burgemeester en wethouders het voornemen tot ruiming van het graf gedurende ten minste een jaar voorafgaande aan het tijdstip van ruiming door middel van een bij het graf te plaatsen bordje en op de informatieborden van de begraafplaats bekend. Grafnummers van te ruimen algemene graven worden daarnaast in het plaatselijk nieuwsblad bekend gemaakt.
Nabestaanden van een overledene die begraven is in een algemeen graf kunnen gedurende de in het eerste lid bedoelde termijn bij de beheerder een aanvraag indienen om bij ruiming de menselijke resten, indien mogelijk, bijeen te doen brengen voor crematie of voor herbegraving elders. Nabestaanden van een overledene waarvan een asbus al of niet met een urn is bijgezet in een algemeen graf kunnen bij de beheerder een aanvraag indienen om deze ter beschikking te houden voor herbegraving of verstrooiing elders.
De rechthebbende op een particulier graf kan bij de beheerder een aanvraag indienen om de menselijke resten te doen verzamelen om deze opnieuw in dezelfde grafruimte te doen plaatsen dan wel om deze te cremeren of elders opnieuw te doen begraven. De rechthebbende op een particulier urnengraf, urnenplaats of particuliere urnennis kan bij de beheerder een aanvraag indienen de asbus ter beschikking te houden om elders bij te zetten of om de as te doen verstrooien.
Artikel 27 Intrekking oude regeling
De Beheersverordening begraafplaatsen Weesp 2005, vastgesteld op 22 december 2005, wordt ingetrokken zodra deze Beheerverordening door de gemeenteraad is vastgesteld.
Hij die handelt in strijd met de artikelen 3, 4 ,5, tweede lid en artikel 6 wordt gestraft met een geldboete van de eerste categorie.