Organisatie | Raalte |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Adviesraad Werk en Inkomen |
Citeertitel | Verordening Adviesraad Werk en Inkomen 2011 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
nieuwe verordening
Deze verordening vervangt de Verordening adviesraad werk en inkomen, vastgesteld 20 december 2004.
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-07-2011 | 01-01-2011 | 01-01-2015 | nieuwe verordening | 30-06-2011 Weekblad voor Salland, 13-07-2011 | 1100100 |
Deze verordening verstaat onder:
Cliënt: de inwoner met een minimum inkomen, de persoon als bedoeld in artikel 7 van de Wet werk en bijstand, artikel 2 van de Wet inkomensvoorziening ouderen en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, artikel 2 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen en artikel 23 en 24 van de Wet investeren in jongeren.
Artikel 3 Taken en bevoegdheden
De adviesraad is niet bevoegd te adviseren naar aanleiding van klachten, bezwaarschriften en andere zaken, die op de individuele cliënt betrekking hebben. Evenmin behoren tot de bemoeienis voorschriften over de uitvoering van wettelijke taken voor zover bij deze uitvoering geen ruimte is gelaten voor gemeentelijk beleid.
Artikel 5 Samenstelling, benoeming
De overige 6 leden zijn lid namens:- 1 lid namens de Stichting Carinova- 1 lid namens Stichting Vluchtelingenwerk Raalte- 1 lid namens de vakbonden- 1 lid namens de gezamenlijke ouderenbonden in de gemeente Raalte- 2 leden namens de gezamenlijke religieuze of een levensbeschouwelijke organisaties in de gemeente Raalte
Bij ernstig disfunctioneren van een van de leden kan de adviesraad het vertrouwen in het betreffende lid opzeggen. Indien overleg tussen de voorzitter en het desbetreffende lid onvoldoende resultaat heeft, stelt de voorzitter in eerste instantie bij de afvaardigende organisatie aan de orde. Leidt dit niet tot een acceptabele oplossing dan kan de adviesraad besluiten betrokkene niet meer toe te laten tot de vergadering van de raad.
De leden ontvangen voor het bijwonen van een vergadering van de Adviesraad een door het college vast te stellen onkostenvergoeding. Per jaar komen maximaal 10 vergaderingen voor vergoeding in aanmerking. De vergoeding wordt uitbetaald aan de hand van de presentielijsten van de bijgewoonde vergaderingen.
Artikel 6 Zittingsduur en schorsing
De helft van de leden van de adviesraad treedt telkens gelijktijdig af en zijn meteen herkiesbaar, doch blijven in functie totdat zij herbenoemd, dan wel nieuwe leden benoemd zijn. De procedure om aan deze voorwaarde te voldoen wordt beschreven in het door de adviesraad op te stellen huishoudelijke reglement.
Toelichting 1 Algemene en artikelsgewijze toelichting
De Wet werk en bijstand (WWB) schrijft in artikel 47 voor dat cliëntenparticipatie dient plaats te vinden. In het verlengde van die verplichting wordt aan de gemeenteraad opgedragen een verordening te maken over de wijze waarop personen bedoeld in artikel 7 lid 1 WWB of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van de WWB.
In artikel 12 WIJ wordt het gemeentebestuur opdracht gegeven regels te stellen met betrekking tot de wijze waarop jongeren, of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van de WIJ.
Artikel 150 van de Gemeentewet geeft een aantal raambepalingen over de wijze waarop burgers bij de voorbereiding van gemeentelijk beleid worden betrokken.
Met deze Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren wordt aan het bovenstaande invulling gegeven.De WWB en de WIJ geven geen nadere regels over hoe de cliëntenparticipatie moet plaatsvinden. Het behoort tot de gemeentelijke beleidsvrijheid om daarin eigen beleidskeuzes te maken. De bestaande Verordening Adviesraad Werk en Inkomen is aangevuld en is meer de aansluiting gezocht bij de cliëntenparticipatie in het kader van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. De verordening krijgt daardoor niet alleen een andere inhoud, maar ook een andere naam en zal voortaan als Verordening Adviesraad werk en inkomen 2011 door het leven gaan.
Artikel 1 BegripsbepalingenIn dit artikel worden omschrijvingen gegeven van begrippen die in de verordening voorkomen, en waarvan het van belang is dat er telkens hetzelfde onder wordt verstaan. Bij het omschrijven van de begrippen wordt zoveel mogelijk aangesloten bij de begripsbepalingen in de Wet werk en bijstand en de Wet investeren in jongeren.
Artikel 2 DoelstellingIn dit artikel wordt de doelstelling van cliëntenparticipatie omschreven. Enerzijds wordt de adviesraad ingeschakeld bij de ontwikkeling van nieuw beleid. Anderzijds wordt de adviesraad betrokken bij de verbetering van de bestaande producten en dienstverlening.
Artikel 3 Taken en bevoegdhedenDe adviesraad houdt zich bezig met het beleidsveld WWB, de WIJ en aanverwante wet- en regelgeving. De adviesraad is niet bevoegd te adviseren over aangelegenheden op cliëntniveau.De Adviesraad kan gevraagd en ongevraagd adviseren aan het college. Het college vraagt, in ieder geval, actief om advies bij beleidsontwikkeling op het gebied van de WWB en de WIJ.Wanneer het college het advies van het adviesraad niet overneemt wordt dat met redenen omkleed aan de adviesraad meegedeeld.
Artikel 4 Geheimhoudingsplicht.De Adviesraad brengt advies uit aan het college van B&W. De eenheidsmanager Dienstverlening zal de adviesraad op een vroeg tijdstip betrekken in de besluitvorming over een voorstel zodat het advies van de adviesraad ten volle kan worden meegewogen bij het voorstel. Vanwege het vroege stadium van betrokkenheid bij de beleidsontwikkeling kan het noodzakelijk zijn dat informatie op vertrouwelijke basis wordt uitgewisseld.
Artikel 5 Samenstelling en benoemingDit artikel regelt de samenstelling en zittingsduur van de adviesraad . Naast ervaringsdeskundigen (cliënten en /of hun vertegenwoordigers) hebben ook belangenorganisaties zitting in de adviesraad.
Artikel 6 zittingsduur en schorsingDe adviesraad heeft een zittingsduur van 4 jaar, waarna de helft van de leden aftreedt. Herbenoeming is mogelijk. Voor deze periode is gekozen om de continuïteit en deskundigheid binnen de adviesraad zoveel mogelijk te waarborgen.Personen die zitting hebben gehad in de adviesraad kunnen eenmaal opnieuw benoemd worden.
Artikel 7 Werkwijze, vergadering en overleg vergadering.Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 8 FaciliteitenIn dit artikel worden de faciliteiten benoemd die het college beschikbaar stelt aan de adviesraad.
Artikel 10 SlotbepalingenDit artikel spreekt voor zich.
Artikel 11 Inwerkingtreding e citeertitelDit artikel spreekt voor zich.