Organisatie | Uitgeest |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Organisatieverordening 2011 gemeente Uitgeest |
Citeertitel | Organisatieverordening 2011 gemeente Uitgeest |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Nieuwe regeling in verband met wijziging van de organisatiestructuur.
Gemeentewet, art.160
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-07-2011 | nieuwe regeling | 28-06-2011 De Uitgeester, 6 juli 2011 | B2011.0397 |
ORGANISATIEVERORDENING 2011 GEMEENTE UITGEEST
Verordening vastgesteld bij besluit van Burgemeester en wethouders d.d. 28 juni 201 , nr. B2011.0397, gepubliceerd 6 juli 2011, in werking getreden met ingang van 7 juli 2011, onverminderd hetgeen in andere wetten en verordeningen ter zake is bepaald. Met ingang van deze datum is de organisatieverordening gemeente Uitgeest, vastgesteld bij besluit van burgemeester en wethouders van 15 mei 2007 vervallen.
Deze verordening is vastgesteld in verband met wijziging van de organisatiestructuur van de gemeente Uitgeest
Gebaseerd op artikel 160 van de Gemeentewet;
In deze verordening wordt verstaan onder:
Artikel 4 Organisatie brandweer
De organisatie, het beheer en de taken van de gemeentelijke brandweer, alsmede de benoeming en verantwoordelijkheden van de brandweercommandant zijn op grond van artikel 10 van de Wet veiligheidsregio’s opgedragen aan het bestuur van de Veiligheidsregio Kennemerland.
Artikel 6 Leiding dagelijks beheer
Onder de verantwoordelijkheid van het college berust de zorg voor het dagelijks beheer van de ambtelijke organisatie, met uitzondering van de griffie, bij de gemeentesecretaris/algemeen directeur. Hij/zij treedt op als algemeen directeur. Hij/zij kan uit eigen beweging aanwijzingen geven en na overleg met het college aanwijzingen geven aan de afdelingshoofden om de kwaliteit van het gemeentelijk beleid en de samenhang van het gemeentelijk beleid te verzekeren.
Voor de uitoefening van één of meer van zijn bevoegdheden verleent het college mandaten en volmachten aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur en de afdelingshoofden.
Bij de verlening van mandaten wordt onderscheid gemaakt tussen afdoenings-, vertegenwoordigings- en ondertekeningsmandaten. Indien in een verleend mandaat het verlenen van ondermandaten niet is uitgesloten, is de ambtenaar aan wie het desbetreffende mandaat is verleend bevoegd tot het verlenen van ondermandaten.
Artikel 7 Ambtenaren financiële organisatie
Voor het financieel beleid en beheer worden onderscheiden de functies: afdelingshoofd middelen, coördinator financieel beleid, beleidsmedewerker, coördinator financieel beheer, operationeel medewerker administratieve taken en kassier. Een ambtenaar kan meerdere functies toegewezen krijgen, indien dit niet strijdig is met de uitgangspunten van controletechnische functiescheiding.
Artikel 7 Ondersteunende werkzaamheden deelneming in rechtspersonen
De in het tweede lid genoemde vertegenwoordigers van het gemeentebestuur in door het college opgerichte rechtspersonen en de in het eerste lid aangewezen afdelingen bevorderen voor zover mogelijk, dat het beheer van deze rechtspersonen voldoet aan de regels, die gelden voor de gemeentelijke organisatie.
Artikel 8 Gemeentesecretaris/algemeen directeur
Onder de bestuurlijke verantwoordelijkheid van het college berust het dagelijks beheer van de ambtelijke organisatie, met uitzondering van de griffie, bij de gemeentesecretaris/algemeen directeur.
De gemeentesecretaris/algemeen directeur draagt bij het dagelijks beheer van de ambtelijke organisatie in het bijzonder de zorg voor:
Artikel 9 Afdelingshoofd Middelen, specifieke taakvelden
Het opzetten en in stand houden van de administratieve organisatie en het planning-en-controlsysteem van de gemeente. Hij/zij legt de administratieve organisatie en het planning-en-controlsysteem vast in beschrijvingen van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden, alsmede in procedures, werkafspraken en tijdsplanningen. Hij/zij legt het geheel ter goedkeuring voor aan het college.
De voorbereiding en de begeleiding van de aanbesteding van de accountantscontrole van de gemeenterekening. Hij/zij treedt hierbij op in nauw overleg met de griffier en de controlecommissie. Hij/zij draagt eveneens de zorg voor het faciliteren van de accountant bij de voorbereiding en uitvoering van de accountantscontrole en neemt hierbij het gestelde in artikel 5 van de ‘Controleverordening’ in acht en ziet erop toe, dat ook de andere ambtenaren van de gemeente deze regels in acht nemen.
Het afdelingshoofd Middelen treedt bij de uitoefening van zijn taken op in nauw overleg met de gemeentesecretaris/algemeen directeur en geeft rechtstreeks leiding aan de medewerkers financiën, voor zover het het middelenbeheer, de administratieve organisatie, het planning-en-controlsysteem, de informatievoorziening, de financiële rechtmatigheid, de doelmatigheid en doeltreffendheid, en de voorbereiding en ondersteuning van de accountantscontrole betreft.
Artikel 10 Afdelingshoofd Middelen, Ruimte en afdelingshoofd Publiekszaken
Onder de verantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris/algemeen directeur draagt een afdelingshoofd met inachtneming van de gemeentebrede kaders de zorg voor: het opstellen en de uitvoering van het afdelingsplan, de bewaking van de juridische rechtmatigheid bij de uitvoering van het afdelingsplan, de uitvoering van de aan de afdeling toegewezen bestuursopdrachten, zorgdragen voor het opgedragen budgethouderschap en het opvolgen van de aanwijzingen van de gemeentesecretaris/algemeen directeur.
Onder de verantwoordelijkheid van het afdelingshoofd Middelen dragen de afdelingshoofden Ruimte en Publiekszaken met inachtneming van de gemeentebrede kaders de zorg voor: het middelenbeheer van de afdeling, het in stand houden van de administratieve organisatie van de afdeling, het bijhouden van de aan de afdeling toegewezen administraties, het tijdig en volledig aanleveren van de juiste bestuurlijke informatie, de bewaking van de financiële rechtmatigheid bij de uitvoering van het afdelingsplan, en de uitvoering van het gestelde in de planning-en-controlcyclus van de afdeling.
Een afdelingshoofd draagt de zorg voor het toetsen van voorstellen die in opdracht van de gemeentesecretaris/algemeen directeur voor het college worden voorbereid, op:
de tijdigheid, de juistheid en de volledigheid van de gegeven informatie;
de juridische rechtmatigheid, de financiële rechtmatigheid, de doelmatigheid en doeltreffendheid.
Tevens draagt hij/zij de zorg voor de aanwijzing van ambtenaren van de afdeling, die de verantwoordelijkheid zullen dragen voor de uitvoering van de voorgestelde besluiten.
Het afdelingshoofd is onverminderd de bevoegdheden van de gemeentesecretaris/algemeen directeur verantwoordelijk voor:
een goede coördinatie binnen de afdeling, zowel ten behoeve van de beleidsvoorbereiding als de beleidsuitvoering;
de inhoudelijke kwaliteit van de adviezen en producten die van de afdeling komen;
het inschakelen van (een) andere afdeling(en) daar waar een zaak vanuit zijn functionele afdeling taakgebieden van een of meer andere afdelingen raakt.
De afdelingshoofden hebben binnen het door burgemeester en wethouders gevoerde beleid de zorg voor:
een effectieve leiding van de afdeling;
de uitvoering van taken van de afdeling;
een kwalitatief goede en waar nodig integrale beleids- en besluitvoorbereiding en –uitvoering, alsmede een effectieve werkplanning dienaangaande;
een goede hantering en toepassing van vastgestelde processen, procedures en prioriteiten;
het scheppen van voorwaarden voor een goed werkklimaat en een goed kwaliteitspeil van de medewerkers;
een optimale informatieoverdracht zowel aan de medewerkers als aan de portefeuillehouders en aan de gemeentesecretaris/ algemeen directeur.
Het afdelingshoofd heeft regelmatig overleg, overeenkomstig de daartoe vastgestelde richtlijnen, met de medewerkers binnen zijn/haar afdeling over:
het te voeren beleid binnen de afdeling;
de voortgang van de werkzaamheden;
alle overige zaken de afdeling betreffende, waaronder de informatie die voortvloeit uit de besprekingen in het managementteamoverleg.
De voorzitter van het managementteam stelt de vergaderdata en de agenda voor de vergaderingen van het managementteam vast. Ieder lid van het managementteam kan zaken voor plaatsing op de agenda bij de voorzitter indienen en de voorzitter verzoeken in bijzondere omstandigheden een extra vergadering bijeen te roepen. De voorzitter zorgt ervoor, dat de agenda en bijbehorende stukken gereed worden gemaakt en voor de vergadering in het bezit zijn van de leden van het managementteam.