Organisatie | Nuth |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Handhaving WWB, IOAW, IOAZ |
Citeertitel | Verordening Handhaving WWB, IOAW, IOAZ |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze verordening is vervangen door de Handhavingsverordening 2015.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | 01-01-2015 | intrekking | 16-12-2014 | Onbekend. | |
21-07-2011 | 01-01-2011 | 01-01-2015 | Nieuwe regeling | 07-06-2011 Nuth & Omstreken, 20-07-2011 | FLO/2011/664 |
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders 26 april 2011,
gezien het advies van het RTG van 25 mei 2011,
gelet op het bepaalde in artikel 8a van de Wet werk en bijstand;
gelet op het bepaalde in artikel 35 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers;
gelet op het bepaalde in artikel 20 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;
vast te stellen: de "Verordening Handhaving WWB, IOAW, IOAZ ".
Het college draagt in het kader van de bestrijding van het ten onrechte ontvangen van bijstand alsmede van misbruik en oneigenlijk gebruik van de wet, zorg voor het opstellen van een handhavingsplan.
Artikel 3 Uitgangspunten handhaving
Het college hanteert met betrekking tot de handhaving van wet- en regelgeving de volgende uitgangspunten:
Uitgangspunt voor handhaving is het ‘Handhavingsplan. In het
handhavingsplan is immers weergegeven hoe de gemeente denkt zo goed mogelijk vorm te kunnen geven aan handhaving van de bestaande wet- en regelgeving.
Hieronder de artikelen die nadere toelichting behoeven.
De overige artikelen hoeven geen toelichting.
Hoewel de wettelijke bepaling meer gericht lijkt op fraudebestrijding-sec is in deze toch gekozen voor het ruimere begrip handhaving.
In de gemeentelijke visie is reeds verwoord dat fraudebestrijding teveel het beeld oproept van repressie en genoegdoening, terwijl handhaving meer uit gaat van het bevorderen van de spontane naleving van de wet- en regelgeving. Naast repressie is in deze optiek preventie onontbeerlijk. Het is immers altijd nog beter om fraude te voorkomen.
Om de uitgangspunten van handhaving te bepalen is dit artikel opgenomen. Deze uitgangspunten dienen voor het maken van het handhavingsplan.
Om het belang van een goede handhaving te onderstrepen, is in dit artikel aangegeven welke onderwerpen in een gemeentelijk handhavingsplan op zijn minst aan bod moeten komen. Het handhavingplan van Nuth voldoet aan deze vereisten.
In dit artikel is aangegeven wanneer de verordening in werking treedt