Organisatie | Enschede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleid voor evenementenvergunningen 2010 |
Citeertitel | Beleid voor evenementenvergunningen 2010 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | evenementen |
Deze regeling is vervangen door "Toetsingskader voor evenementenvergunningen"
Algemene Plaatselijke Verordening Enschede
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-07-2015 | 13-07-2015 | intrekking | 11-11-2014 Onbekend. | Onbekend. | |
03-06-2010 | 13-07-2015 | Onbekend | 25-05-2010 Huis aan huis 2 juni 2010 | Onbekend |
2.4.1 Algemene Plaatselijke Verordening 3
2.4.2 Wet ruimtelijke ordening 3
2.4.3 Wet samenhangende besluiten Awb 3
2.8.2 Stichting Enschede Promotie 3
2.9 Overlegstructuren evenementenvergunningen 3
2.9.1 Werkgroep integrale planning 3
2.9.2 Ontvankelijkheidoverleg 3
2.9.4 Klankbordgroep evenementen 3
4.1.1 Klein meldingsplichtig evenement 3
4.1.2 Vergunning voor een klein evenement 3
4.1.3 Integrale evenementenvergunning 3
Hoofd processchema vergunningen 3
Aanvraagformulier integrale evenementenvergunning 3
Oude Markt: Locatiegebonden voorwaarden 3
Evenementen zijn belangrijk voor de stad. Ze trekken toeristen en bezoekers aan, versterken het imago van de stad, geven impulsen aan de economie en versterken de saamhorigheid in buurten en wijken. Bovendien geven zij een positieve uitstraling en aantrekkingskracht aan een stad. Enschede hecht daar veel waarde aan. Tevens kunnen evenementen een brug slaan tussen diverse culturen. Juist de combinatie van verschillende evenementen, naar soort en schaalgrootte, zorgt voor een grote aantrekkingskracht.
In Enschede wordt een grote variatie aan evenementen op onder andere cultureel, sportief en muzikaal gebied georganiseerd, die van groot maatschappelijk belang zijn voor de gemeente Enschede en haar profilering als bruisende (muziek)stad. Evenementen dienen als podium voor kunst en cultuur waar veel partijen waarde aanhechten. De stad komt hierdoor tot zijn recht.
Voorbeelden van grote, jaarlijks terugkerende evenementen zijn de Batavierenrace, de Enschede Marathon, de Military Boekelo, het introductieconcert van de Saxion Hogeschool Enschede en de Universiteit Twente en het circusfestival. Daarnaast vinden kleinere evenementen plaats, zoals wijk- en buurtfeesten.
Voor het economische belang is het belangrijk om te zorgen dat bezoekers zo lang mogelijk in Enschede verblijven. Aantrekkelijke evenementen kunnen bijdragen aan verlenging van de verblijfsduur én het stimuleren van het herhalingsbezoek.
Evenementen hebben echter ook een keerzijde. Voor bewoners en ondernemers kunnen evenementen juist overlast veroorzaken. Overlast die betrekking kan hebben op geluidhinder, de bereikbaarheid van de woning of het bedrijf, het tijdelijk verdwijnen van parkeerplaatsen, wegafzettingen, verkeersopstoppingen of vervuiling van de openbare ruimte.
Degene die zich minder betrokken voelt bij een evenement, zal eerder de acceptatiegrens van overlast bereiken. De acceptatie neemt af naarmate het evenement langer duurt en er meer geluid wordt geproduceerd. Voor alle partijen is het daarom belangrijk dat er eenduidig beleid wordt gehanteerd en er heldere regels worden gesteld.
Iedere organisator van een evenement dient dan ook een evenementenvergunning aan te vragen. Aan deze vergunning worden voorwaarden verbonden om overlast zoveel mogelijk te beperken. Voorbeelden van deze voorwaarden zijn, het toegestane geluidsniveau tijdens het evenement, de begin- en eindtijden, het vrijhouden van een doorgang voor nood- en hulpdiensten en het schoonmaken van het terrein waarop het evenement heeft plaatsgevonden.
In het voor u liggende beleid voor evenementenvergunningen zijn de randvoorwaarden die gelden bij evenementen vastgelegd.
2.Gelet op het maatschappelijke en het economische belang van evenementen is er bij de lokale overheid vaak een groot draagvlak om evenementen mogelijk te maken. Afhankelijk van de plaatselijke situatie en de betrokkenheid van de individuele burger bij een evenement, kan echter ook een situatie van overlast ontstaan. Enerzijds is het vooral bij grote evenementen onontkoombaar dat inwoners een zekere mate van hinder ondervinden en dienen te accepteren. Dit is immers inherent aan het wonen in een stad als Enschede. Anderzijds mogen inwoners van de gemeente verwachten dat zij duidelijke grenzen stelt en eventuele overlast als gevolg van evenementen zoveel mogelijk beperkt. Vooral overlast op het vlak van geluid, bereikbaarheid en parkeren is voor burgers direct merkbaar. Om dit te beperken, worden aan organisatoren voorwaarden opgelegd waaronder zij evenementen mogen organiseren.
2.De Algemene Plaatselijke Verordening (APV) biedt de grondslag voor het beleid voor evenementenvergunningen. Op grond van de APV is het niet toegestaan om zonder vergunning van de burgemeester een evenement te houden met uitzondering van een klein meldingsplichtig evenement.
2.Evenement: elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak, met uitzondering van:
2.Onder een evenement wordt mede verstaan:
2.Klein evenement: een evenement met een tijdsduur van maximaal één dag en niet meer dan 250 bezoekers. Een klein evenement vindt niet plaats in het stadscentrum, eindigt om uiterlijk 24.00 uur en leidt niet tot geluidsoverlast bij omwonenden. De organisator zal minimaal 5 dagen voordat het evenement begint persoonlijk aan het gemeenteloket een vergunning aan moeten vragen.
2.Voorbeelden van kleine evenementen: straatfeest, buurtbarbecue, kleine optocht, niet commerciële markt, kleine trimloop of eendaagse wandeltocht.
2.Klein meldingsplichtig evenement:een klein evenement dat aan de volgende voorwaarden voldoet:
2.Het beleid voor evenementenvergunningen is tevens van toepassing op de speciale themamarkten. Deze verschillen van reguliere markten, en zijn specifiek gericht op vermaak. De volgende definities zijn hierbij van toepassing.
2.Markt: warenmarkt die plaatsvindt op de in de Marktverordening aangegeven dag, tijd en plaats (art. 1.1 Marktverordening Enschede).
2.Themamarkten: markten (niet zijnde reguliere warenmarkten) gericht op verkoop en vermaak met een specifiek thema.
2.Hierbij valt te denken aan een cd-markt, kunstmarkt of boekenmarkt op bijvoorbeeld de Oude Markt, ter verlevendiging van een koopzondag. De goederen die verkocht worden op themamarkten hebben een duidelijke relatie met het betreffende thema. Het element “vermaak” wordt bepaald door de aantrekkingskracht van de themamarkt op bezoekers. De themamarkt moet het verblijf in de stad leuker en aantrekkelijker maken.
2.3 Relatie met Wet milieubeheer
2.Dit beleid voor evenementenvergunningen is alleen van toepassing op evenementen in de buitenlucht én voor zover de Wet milieubeheer niet van toepassing is. Sommige locaties waar evenementen plaatsvinden worden aangemerkt als inrichtingen in zin van Wet milieubeheer. Voorbeelden daarvan zijn het Rutbeek en het UT-terrein. In de milieuvergunning worden regels gesteld ten aanzien van geluid- en hinderaspecten, hoe vaak een bepaald soort evenement mag plaatsvinden en welke voorwaarden er worden gesteld aan de uitvoering van het evenement. Dit laat overigens onverlet dat voor elk evenement dat op het terrein van de inrichting plaatsvindt ook een vergunning op grond van de APV nodig is. Deze vergunning is gericht op aspecten zoals openbare orde, brandveiligheid, bescherming van het milieu en verkeersveiligheid.
2.Op verschillende vlakken is recentelijk regelgeving gewijzigd. Voor zover dit gevolgen heeft voor evenementenvergunningen wordt dit in deze paragraaf behandeld.
2.4.1 Algemene Plaatselijke Verordening
2.De Algemene Plaatselijke Verordening (APV) is gewijzigd. In plaats van twee worden er nu drie soorten evenementenvergunningen/meldingen onderscheiden, te weten: evenementenvergunning, vergunning voor een klein evenement en klein meldingsplichtig evenement.
2.Bij de evenementenvergunning en de vergunning voor kleine evenementen is vooraf een vergunning noodzakelijk. Controle achteraf kan niet volstaan wegens mogelijk risico op verstoring van de openbare orde, overlastsituaties, verkeersveiligheid, volksgezondheid, zedelijkheid e.d.
2.Ook de organisator is bij een vergunningstelsel gebaat, omdat vooraf met de gemeente wordt overlegd om goede afspraken te maken. Zo krijgt elke vergunninghouder op het evenement toegesneden voorschriften.
2.Bij klein meldingsplichtige evenementen ontbreken op maat toegesneden voorschriften. Dat geeft organisatoren van een klein evenement meer vrijheid maar tegelijk ook meer verantwoordelijkheid voor zorgvuldig gebruik van de openbare ruimte.
2.4.2 Wet ruimtelijke ordening
2.In het bestemmingsplan kunnen evenementenlocaties worden toegewezen om het houden van een evenement mogelijk te maken. Dit is in Enschede nog niet het geval voor alle evenementenlocaties. Volgens de in 2008 gewijzigde Wet ruimtelijke ordening (Wro) kan een ontheffingsprocedure gestart worden om het gebruik van gronden of bouwwerken ten behoeve van evenementen mogelijk te maken als het bestemmingsplan die ruimte niet biedt. Daarbij geldt een maximum van drie evenementen per jaar en met een duur van ten hoogste vijftien dagen per evenement, inclusief opbouw en afbraak van voorzieningen ten behoeve van het evenement. Indien voor een evenement een ontheffing nodig is, verlengt dit uiteraard de lengte van de procedure om een beslissing te nemen op de aanvraag om evenementenvergunning.
2.Als het gebruik van het evenement overeenkomt met de bestemmingsvoorschriften en de tijdsduur van het evenement inclusief opbouwen en afbreken acceptabel is (planologisch relevant), dan is ontheffing van het bestemmingsplan niet nodig.
2.4.3 Wet samenhangende besluiten Awb
2.Vanaf 1 juli 2008 hebben gemeenten een inspanningsverplichting in het kader van de Wet samenhangende besluiten Awb om aanvragers van vergunningen te wijzen op andere benodigde vergunningen voor dezelfde activiteit eventueel nodig zijn. In het geval van evenementenvergunningen kan het bijvoorbeeld gaan om een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet, een ontheffing van inrijdverbod of een ontheffing in het kader van de Drank- en horecawet. Met deze aanvulling op de Algemene wet bestuursrecht wordt ernaar gestreefd om de kwaliteit van de dienstverlening door de overheid te verbeteren en om het bestuursrecht slagvaardiger te maken. De wet bevat een informatieverplichting en een coördinatieregeling. Het doel van deze wet is om procedures bij met elkaar samenhangende besluiten en de rechtsbescherming daartegen te stroomlijnen.
2.5 Integrale evenementenvergunning
2.Met de integrale evenementenvergunning wordt bedoeld dat de organisator alle vergunningen en ontheffingen die benodigd zijn voor het houden van een evenement ineens kan aanvragen. Het proces van vergunningverlening en rechtsbescherming tegen besluiten is hierbij zoveel mogelijk gestroomlijnd, wat tegemoet komt aan de Wet samenhangende besluiten.
2.Burger en ondernemers kunnen met één aanvraag één vergunning krijgen voor alle onderdelen van het evenement, waardoor het organiseren ervan gemakkelijker wordt. Dit levert voor alle betrokken partijen een aantal winstpunten op:
2.Naast evenementenvergunningen bestaat er ook een festiviteitenregeling voor bedrijven (inrichtingen), zoals deze is genoemd in de geluidsnota van gemeente Enschede en de APV. Dit is een aparte regeling waar bedrijven gebruik van mogen maken om bedrijfsfeesten e.d. te organiseren binnen hun inrichting. Een bedrijf mag maximaal twee individuele festiviteiten per kalenderjaar houden in en/of op het terrein van zijn inrichting zoals bedoeld in de Wet milieubeheer. In de milieuvergunning staat aangegeven waar de grenzen liggen van de inrichting. Een terras kan hierdoor wel of juist niet bij de inrichting horen.
2.Voor deze twee individuele festiviteiten kunnen uitzonderingen worden gemaakt ten aanzien van de normen die staan in milieuvergunning. Zo kunnen er bijvoorbeeld normen worden gehanteerd ten aanzien van het toelaatbare geluidsniveau. Tijdens de festiviteit blijven de algemene beleidsuitgangspunten te allen tijde van kracht, dat inhoudt dat de openbare orde, openbare veiligheid, bescherming van het milieu en volksgezondheid gewaarborgd moeten zijn en de woon- en leefomgeving van de buurt van de festiviteit niet mag worden aangetast.
2.In sommige gevallen zal ook een tijdelijke gebruiksvergunning op grond van de brandveiligheidverordening aangevraagd moeten worden, een melding op grond van het gebruiksbesluit of een evenementenvergunning (bij bijvoorbeeld deelnemers van buiten het bedrijf).
2.7 Informatievoorziening richting burger
2.In Enschede worden veel evenementen gehouden. Communicatie hierover is erg belangrijk, omdat veel partijen betrokken zijn bij evenementen, ieder met zijn/haar eigen belang.
2.De mate waarin evenementen als hinderlijk worden ervaren, wordt veelal bepaald door factoren zoals het aantal evenementen per jaar, de tijdsduur van een evenement, het geproduceerde geluidsniveau, de toegestane eindtijd, etc. Door burgers goed en tijdig te informeren over komende evenementen kan de hinderbeleving teruggedrongen worden.
2.Tijdens het evenementenseizoen, globaal van april tot en met september, zal maandelijks via advertenties in het weekblad ‘Huis aan Huis’ bekendgemaakt worden wanneer evenementen zullen plaatsvinden, waarbij eveneens de locatie, de begin- en eindtijd, de venstertijd en het toegestane geluidsniveau worden vermeld.
2.Bij het organiseren van evenementen zijn verschillende partijen betrokken, ieder vanuit hun eigen rol. Hieronder worden de belangrijkste van hen beschreven.
2.De gemeente heeft bij de organisatie van evenementen verschillende rollen en belangen. Het gaat hierbij om stimuleren, subsidiëren, beschikbaar stellen van ruimten en faciliteiten, zorgen voor stadspromotie, zorg dragen voor milieu en leefbaarheid en het waarborgen van orde, veiligheid en gezondheid. Het is de taak van de gemeente deze taken op een goede, uitgebalanceerde manier tot uitvoering te brengen.
2.De kerntaken van de gemeente zijn:
2.8.2 Stichting Enschede Promotie
2.Stichting Enschede Promotie (StEP) staat voor het uitdragen van de positieve facetten van Enschede. Enschede Uitburo en VVV Enschede maken deel uit van StEP.
2.In afstemming met de Gemeente Enschede stelt StEP het jaarlijkse evenementenprogramma op. Samen met evenementenorganisatoren en partners in de stad draagt dit ertoe bij dat er het hele jaar van alles te beleven is in Enschede. Als coördinerende partij biedt StEP ondersteuning bij het organiseren van evenementen die door derden worden georganiseerd, bijvoorbeeld door middel van vergunningaanvragen, het zoeken van een geschikte locatie, het afstemmen met andere evenementen, het regelen van podia, licht en geluid en beveiliging en het bieden van ondersteuning bij de promotie en marketing. Bij grote evenementen in de binnenstad is deze rol herkenbaar, omdat StEP dan als vergunninghouder en coördinerende partij optreedt.
2.Bij de aanvraag van een evenementenvergunning worden organisatoren gewezen op de mogelijkheid van ondersteuning door StEP. Door gebruik te maken van de diensten van StEP ontstaat een kwaliteitswaarborg in de organisatie van een evenement.
2.9 Overlegstructuren evenementenvergunningen
2.De volgende overlegstructuren komen met regelmaat samen:
2.9.1 Werkgroep integrale planning
2.Elke maand komt de werkgroep integrale planning samen. Naast een groot aantal andere onderwerpen worden hierin ook praktische zaken besproken die specifiek samenhangen met evenementen in het stadscentrum. Doel is te komen tot een goede afstemming tussen (weg)werkzaamheden, maatregelen en activiteiten. De stadsdeelmanager centrum van de gemeente zit deze overleggen van de werkgroep voor.
2.De volgende partijen maken deel uit van de werkgroep:
2.Wekelijks vindt er een overleg plaats over de ontvankelijkheid van aanvragen van evenementenvergunningen. Aan dit overleg nemen medewerkers van afdeling Vergunningen van de gemeente, de brandweer en de politie deel. Op verzoek kunnen aanvragers van een vergunning ook aanschuiven; zij kunnen hun aanvraag dan nader toelichten of verduidelijken.
2.Alle aanvragen worden in dit overleg besproken. De deelnemers adviseren over de compleetheid van stukken om tot een goede beoordeling te kunnen komen bij de advisering van de evenementenvergunning aanvraag.
2.Eens in de drie weken vindt er een operationeel overleg evenementenvergunningen plaats, ook wel evenementenoverleg genoemd. Aan dit overleg nemen vertegenwoordigers deel van:
2.In dit overleg worden aanvragen besproken waarvoor afstemming nodig is. Hier adviseren de betrokken instanties en afdelingen bij monde van hun vertegenwoordiger óf, en zo ja onder welke eventuele voorschriften, een bepaald evenement doorgang kan vinden. De APV en het beleid voor evenementenvergunningen zijn leidend hierin.
2.9.4 Klankbordgroep evenementen
2.Twee maal per jaar wordt een bijeenkomst belegd met de klankbordgroep evenementen. In deze klankbordgroep zitten bewoners uit Enschede, naast vertegenwoordigers van de gemeente Enschede, StEP en Vereniging Horeca Stad Enschede (VHSE).
2.Er wordt van gedachten gewisseld over het verloop van evenementen en besproken hoe eventuele overlast kan worden voorkomen bij toekomstige evenementen.
Niet elke locatie is geschikt om evenementen te houden. Er is gekozen voor een beperkt aantal locaties waar evenementen mogen plaatsvinden, waarbij onderscheid gemaakt wordt tussen locaties in het stadscentrum en locaties daarbuiten. Voor alle evenementenlocaties geldt in het algemeen dat de locatie en het tijdstip naar het oordeel van de burgemeester geschikt moet zijn voor de aard en omvang van het betreffende evenement.
Bij het Muziekkwartier zal in de toekomst het Willem Wilminkplein ontstaan. Te zijner tijd kan het plein eventueel aan de lijst met evenementenlocaties worden toegevoegd.
Locatiegebonden voorwaarden Oude markt en Van Heekplein
Verreweg de meeste evenementen in het centrum vinden plaats op de Oude Markt en het Van Heekplein. Zowel de aanvrager van evenementenvergunningen als de vergunningverlener hebben baat bij op de locatie toegesneden voorwaarden. Voor beide locaties heeft dit geleid tot een aantal kaarten met ingetekend de grotere evenementen, de mogelijke podialocaties en de vrij te houden routes voor hulpdiensten. Aanvullende voorwaarden worden in een kader genoemd. De kaarten zijn opgesteld in samenwerking met brandweer, politie, StEP en de regionale hulpdienst.
Vooral op het gebied van geluid, veiligheid en verkeersafwikkeling zal nog slechts in uitzonderlijke gevallen aanvullend advies nodig zijn. Dit maakt een snellere afwikkeling van vergunningaanvragen mogelijk. De locatiegebonden voorwaarden voor de Oude Markt en Van Heekplein zijn voor iedere vergunningaanvrager leidend (zie bijlage 4 en 5).
Slechts in overleg met de afdeling Vergunningen kan hiervan afgeweken worden, maar aan de basisvoorwaarden voor geluid en veiligheid zal niet worden getornd.
Voor het Volkspark zijn aparte regels vastgelegd voor het houden van evenementen. Deze zijn vastgelegd in het convenant “Het Volkspark“ dat de gemeente op 17 mei 2004 is aangegaan met de bewoners en de commissie van beheer van het Volkspark. In het convenant wordt naar milieuregels verwezen. Omdat het Volkspark sinds 2008 geen inrichting in de zin van de Wet Milieubeheer meer is, zijn deze aparte milieuregels (op enkele onderdelen gewijzigd) in deze nota opgenomen (bijlage 6).
In de bijlage wordt aangegeven welke evenementen kunnen worden gehouden in het Volkspark en welke voorwaarden daarvoor gelden.
Dit is in overeenstemming met de intentie van de afspraak, genoemd onder punt 7 van het convenant, om deze milieuregels uiteindelijk bestuursrechtelijk vast te leggen.
Voor wat betreft de overige in dit convenant opgenomen afspraken (onder andere ten aanzien van de communicatie tussen verschillende belanghebbenden) blijft de inhoud van het convenant onverkort van kracht.
3.3 Aantal toeschouwers/locatie
Populaire evenementen trekken veel bezoekers. Meestal past het aantal mensen goed op de daarvoor bestemde locatie. Bij een aantal evenementen is het echter denkbaar dat er zoveel mensen op af komen, dat een aantal extra (veiligheids)maatregelen nodig is. De inhuldiging van FC Twente op de Oude Markt in 2008 is daarvan een goed voorbeeld. Om te voorkomen dat de veiligheid en gezondheid van zowel de deelnemers als bezoekers in het gevaar komt, is er een richtlijn vastgesteld die maxima stelt aan de aantallen bezoekers van evenementen op de Oude Markt en het Van Heekplein.
Bij een reële verwachting van overschrijding van deze bezoekersaantallen bij een bepaald evenement, zullen in overleg met de organisator van het evenement extra veiligheidsmaatregelen genomen worden. In de praktijk zal het zo zijn dat per evenement in overleg met de diverse betrokkenen zoals StEP, politie en brandweer gekeken wordt naar de aard en omvang van het evenement en een inschatting van de bezoekersaantallen en de risico's gemaakt wordt. Bij deze afweging is het uitgangspunt dat de veiligheid en gezondheid van de bezoekers niet in het geding mag komen. Factoren die in de afweging een rol spelen zijn bijvoorbeeld het type evenement, de aanwezigheid van 'obstakels' (podia, tapwagens e.d.), beschikbare vluchtwegen, etc.
In samenspraak wordt overlegd wat de beste locatie is en welke eventuele extra maatregelen nodig zijn, zoals crowd management, vakindelingen, barrières etc.
Als er gekeken wordt naar de belasting die buitenevenementen voor hun omgeving vormen, ontstaan er twee soorten evenementen: belastende en niet-belastende evenementen.
De eindtijd van een evenement is bepalend voor de categorie, vooral omdat effecten van een evenement hinderlijker worden ervaren naarmate het later op de avond wordt. Dit leidt tot de volgende indeling:
Categorie A: 09.00 - 01.00 uur belastend
Categorie B: 09.00 - 24.00 uur belastend
Categorie C: 09.00 - 23.00 uur belastend
Categorie D: 09.00 - 22.00 uur niet belastend
Binnenstedelijk mogen A-evenementen plaatsvinden op de Oude Markt en het Van Heekplein.
Daarnaast is er beperkte ruimte voor A-evenementen in Boekelo, Glanerbrug en Lonneker evenals in het buitengebied.
Een evenement dat de volgende dag nog maximaal een uur doorgaat - een voorbeeld hiervan is een popconcert dat ’s avonds begint en tot de volgende dag 01.00 uur doorgaat - wordt gerekend als één (A)-evenementendag voor de betreffende locatie.
Wordt een evenement op zondag georganiseerd, dient er rekening te worden gehouden met de Zondagswet.
Het ten gehore brengen van (muziek)geluid is in het kader van het evenementenbeleid toegestaan op de volgende tijden:
Uitzonderingen hierop zijn echter mogelijk. Zo is het wél toegestaan A- en B-evenementen te organiseren op bovenstaande dagen wanneer deze binnen de basisschoolvakanties vallen en of de daarop volgende dag een feestdag betreft. Wanneer de volgende een werkdag is (bijvoorbeeld bij een evenement op Tweede Pinksterdag), dan mag het evenement niet langer duren dan 23.00 uur.
Tenslotte: jaarlijks organiseren de Universiteit Twente en de Saxion Hogeschool tijdens hun introductieperiode gezamenlijk een introductieconcert op de Oude Markt. In afwijking van de hierboven gestelde tijden kan dit concert altijd doorgang vinden, ook als de datum buiten de basisschoolvakantie valt. Dit past in het streven om Enschede aantrekkelijker te maken als studentenstad.
Ook voor de Military wordt een uitzondering gemaakt. Tevens gelden er voor de paas- en herfstkermis en het circusfestival in het Volkspark bijzondere bepalingen, zie hiervoor bijlage 6.
Er is in Enschede gekozen voor een beperkt aantal evenementenlocaties. Omwonenden lopen daarmee het risico erg vaak met de gevolgen van een evenement te worden geconfronteerd. Daarom is per locatie een maximum aantal evenementen vastgesteld, waarbij bovendien een koppeling met de evenementencategorieën is gelegd. In het buitengebied is dit vastgesteld op 7 evenementen, onafhankelijk van de categorie.
* De wens van StEP is om in de toekomst meer dan drie evenementen op het Stationsplein te
** Military, 4 dagen + 5 dagen beschikbaar voor aansluitenden evenementen op de Military
*** Bestaande jaarlijkse wederkerende evenementen. Gaat om aantal evenementen en niet om dagen
Voor sommige bestaande evenementen is aantal dagen op maximum vastgesteld.
Volksfeest Penninkskotten max. 3 dagen, Popfeesten Usselo, max. 3 dagen, Concours hippique
(Twentse Ros) max. 4 dagen, Vloddercross max. 1 dag, Oktoberfeesten (‘t Sybrook) max. 2
Tijdens evenementen wordt vrijwel altijd gebruik gemaakt van al dan niet versterkte muziek.
Geluidhinder zal dan ook tot op zekere hoogte onvermijdelijk zijn. Om overlast zo veel mogelijk te beperken zijn er maximaal toelaatbare geluidsniveaus vastgelegd. In deze nota gaat het alleen om geluidhinder van elektrische versterkte muziek en omroepinstallaties. Het gebruiken van hoorns bij evenementen vormt hier een uitzondering op en wordt dan ook niet getoetst, danwel gemeten. Er wordt gesproken over equivalente geluidsniveaus (Laeq), dat een gemiddeld geluidsniveau over een bepaalde periode weergeeft. Tijdens grote evenementen in het centrum, waarbij naar verwachting kans op geluidsoverlast bestaat, wordt het geluidsniveau permanent gemeten.
In een evenementenvergunning staat welk geluidsniveau is toegestaan. Ook wordt in de vergunning aangegeven welke meet- en controlemethode wordt toegepast.
Maximaal toelaatbaar gemiddeld geluidsniveau
Het maximaal toelaatbaar gemiddeld geluidsniveau is voor de categorieën A, B en C bepaald op 90 dB(A), gemeten op 20 meter van de bron. Voor D-evenementen geldt dat tot 19.00 uur een geluidsniveau van 80 dB(A) is toegestaan en na 19.00 uur een geluidsniveau van 75 dB(A), gemeten op 1 meter van de bron.
Uitzonderingen: rondom Grote Kerk, Van Heekpark en het Volkspark
Vindt een evenement plaats aan de noord-, oost- en/of zuidzijde van de Grote Kerk (tegenover Aspen Valley / Sam Sam en tegenover de Beiaard) geldt een maximaal geluidsniveau van 80 dB(A) op 20 meter van de bron, dit omdat een niveau van 90 dB(A) hier voor geluidsproblemen zorgt als gevolg van de geringe ruimte voor het podium.
De mogelijkheid bestaat om 12 keer per jaar, vanwege bijzondere redenen, middels een ontheffing een gemiddeld geluidsniveau van 95 dB(A) toe te staan op de Oude Markt en/of het Van Heekplein. Vooral de beeldbepalende evenementen komen hiervoor in aanmerking, ongeacht of het een A-, B- of C-evenement betreft. StEP heeft de mogelijkheid voor 10 van deze ontheffingen aan te geven voor welke evenementen ze ingezet zouden moeten worden. De resterende 2 ontheffingen zijn beschikbaar voor andere evenementenorganisatoren.
Op de mogelijkheden voor ontheffingen bestaan een paar uitzonderingen.
Indien een podium op de Oude Markt voor de Jacobuskerk wordt geplaatst geldt hiervoor het “standaard” maximum geluidsniveau van 90 dB(A) gemeten op 20 meter van het podium. Een ontheffing van de geluidsnorm tot 95 dB(A) wordt niet verleend. Dit omdat deze podiumlocatie in het verleden voor veel overlast heeft gezorgd.
In een evenementenvergunning kunnen venstertijden worden opgenomen, waarbinnen gedurende een beperkte tijdsduur soundchecks en andere noodzakelijke voorbereidingen kunnen worden getroffen. Dit om geluidsoverlast voor aanvang van een evenement te beperken. Om praktische problemen voor uitvoerende te voorkomen worden de venstertijden voldoende ruim genomen (twee uur).
3.8 Combinatie geluidsniveau, tijdsduur en aantal (spreiding) evenementen
De combinatie geluidsniveau, tijdsduur en aantal (spreiding) evenementen is in hoge mate van invloed op de beleving van een evenement door anderen dan de bezoekers. Indien geluidsbelastende evenementen kort na elkaar gehouden worden op (nagenoeg) dezelfde locatie dan leidt dit doorgaans tot veel meer klachten dan als er voldoende spreiding in de evenementenkalender is aangebracht. Het element tijdsduur van een evenement versterkt dit nog eens.
Bij het opstellen van de evenementenkalender zal met al deze factoren rekening worden gehouden. Zonodig wordt er, in de meeste gevallen door StEP, met de aanvrager overlegt of er andere mogelijkheden zijn om overlast zoveel mogelijk te beperken. Hierbij valt te denken aan de locatie, tijdsduur, datum, geluid etc.
Gelet op het vorenstaande ontstaat het volgende samenvattende overzicht:
* Gemeten op 20 meter van de geluidsbron.
** M.u.v. podiumlocatie noord-, oost- en zuidzijde van Grote Kerk (80 dB(A))
*** Gemeten op 1 meter van de geluidsbron.
**** In het buitengebied gaat het om 7 evenementen en niet 7 evenementendagen.
3.10 Openbare orde en veiligheid, volksgezondheid en bescherming van het milieu
Evenementen verschillen sterk in omvang van elkaar. Vooral de grootschalige evenementen brengen grote hoeveelheden mensen bij elkaar, dat risico’s met zich meebrengt. Om de veiligheid van publiek, uitvoerende en omwonenden te waarborgen worden aan evenementen eisen gesteld op het gebied van openbare orde, brandveiligheid, bereikbaarheid en gezondheid. De voorwaarden op deze gebieden worden in de evenementenvergunning opgenomen. De APV is hierin leidend. Brandweer, politie en de Hulpverleningsdienst Regio Twente adviseren de vergunningverlener over hun specifieke voorwaarden. Deze advisering vindt plaats op basis van nota “grootschalige evenementen” van de Regio. In kort bestek:
De benodigde capaciteit ten behoeve van de openbare orde, (verkeers)veiligheid en de beveiliging in ruime zin van het woord, die voor, tijdens en na een evenement aanwezig moet zijn, en de kwaliteit hiervan, is afhankelijk van aard en omvang van een evenement. Voor beveiliging van evenementen geldt dat deze uitgevoerd moet worden door gecertificeerde en gekwalificeerde medewerkers van door het Ministerie van Justitie erkende beveiligingsbedrijven.
De evenementenlocatie zal te allen tijde bereikbaar en toegankelijk moeten zijn voor de hulpdiensten. Dit geldt ook voor de direct aan deze locatie gelegen panden en percelen. Vanwege de omvang van hun auto’s zal de maatvoering die de brandweer opgeeft leidend zijn.
De vergunningaanvrager dient in een verkeersplan aan te geven hoe omwonenden en bedrijven die in de nabijheid van de evenementenlocatie wonen of gevestigd zijn hun pand op een veilige en verantwoorde wijze kunnen bereiken.
Bij (permanente) bouwwerken die voor een evenement worden gebruikt, is vaak een (aanvulling op de) gebruiksvergunning nodig. Indien de functie van het bouwwerk afwijkt van het beoogde doel - een parkeergarage die bijvoorbeeld wordt gebruikt voor een danceparty - zullen aanvullende voorzieningen worden verlangd.
Hoe groter het evenement des te meer veiligheidsmaatregelen nodig zijn. De regionale hulpdiensten hebben een risico-inventarisatiemodel ontwikkeld waarmee een risicoclassificatie voor evenementen gemaakt kan worden. Hieruit volgen (op hoofdlijn) de benodigde veiligheidsmaatregelen (pro-actie, preventie en preparatie) en kunnen hulpdiensten de benodigde inzet van capaciteit bepalen. Met behulp van de checklist bij het risico-inventarisatiemodel kan de vergunningverlener eenvoudig bepalen welke hulpdiensten hem van dienst kunnen zijn met hun advies.
Dit model onderscheidt evenementen naar omvang:
Hoe groter het evenement, des te uitgebreider zal het advies van de hulpdiensten zijn, maar ook des te meer afstemming en coördinatie tussen de hulpdiensten onderling nodig is.
Lokale brandweer en politie, zij maken inschatting of overige hulpdiensten om advies gevraagd worden |
|
Hulpverleningsdienst Regio Twente; coördineert een multidisciplinaire werkgroep |
Multidisciplinaire operationele coördinatiegroep
Op basis van het risico-inventarisatiemodel is het bij grootschalige evenementen belangrijk een multidisciplinaire operationele coördinatiegroep samen te stellen, bestaande uit politie, brandweer, Ambulance Oost, Gemeente, Hulpverleningsdienst Regio Twente en de organisator van het evenement. Vanuit elke discipline zal een eigen aansturende verantwoordelijke afgevaardigde zitting hebben. Per evenement kan de samenstelling van deze coördinatiegroep worden vastgesteld.
Evenementen zoals hierboven bedoeld, zijn jaarlijks terugkerende evenementen zoals de Enschede Marathon, de Military, de Singelloop en overige evenementen die grote hoeveelheden bezoekers bij elkaar brengen en/of een grote invloed hebben op de omgeving en de verkeersafwikkeling met betrekking tot het evenement.
Het college van Gedeputeerde Staten van de provincie is, conform het Vuurwerkbesluit, bevoegde gezag ten aanzien van het afsteken van professioneel vuurwerk. Een aanvraag voor toestemming voor het afsteken van professioneel vuurwerk moet door het betreffende vuurwerkbedrijf worden ingediend bij de provincie. Aan de toestemming van de provincie kunnen uitsluitend voorschriften in het belang van de bescherming van mens en milieu worden verbonden. Bij de aanvraag dient een werkplan te worden gevoegd conform artikel 4.8a, eerste lid, van het Arbeidsomstandighedenbesluit. De provincie vraagt de burgemeester om een verklaring van geen bezwaar m.b.t. de veiligheid. Dergelijke verzoeken worden door de brandweer behandeld. Zonder verklaring mag de provincie geen toestemming verlenen. De provincie en de Arbeidsinspectie zijn belast met het toezicht op het afsteken van professioneel vuurwerk.
Het afgeven van een verklaring van geen bezwaar betekent echter niet dat de burgemeester automatisch een evenementenvergunning voor het vuurwerk verleent, daar hierbij ook andere belangen zoals openbare orde en gezondheid een rol spelen. Over deze aspecten vindt zonodig vooraf overleg plaats tussen de Concernstaf, de afdeling Vergunningen en de brandweer.
Gelijktijdigheid van evenementen
Grootschalige evenementen vereisen ook navenante inzetcapaciteit van hulpdiensten. Omdat deze capaciteit niet in onbeperkte mate aanwezig is, dient in een vroeg stadium in regionaal verband afstemming plaats te vinden teneinde te voorkomen dat onderbezetting bij evenementen dreigt. Dit is des te meer van belang omdat hulpdiensten regionaal ingezet kunnen worden.
In het geval van calamiteiten tijdens een evenement wordt gereageerd volgens de bij Gemeente en hulpverleningsdiensten bekende opschalingprocedures, ook wel GRIP genoemd. GRIP staat voor Gecoördineerde Regionale Incidentbestrijdings Procedure. Deze procedure omvat een aantal bestuurlijke en operationele afspraken over de opschaling bij incidenten.De procedures variëren van een “GRIP 0” situatie bij relatief kleinschalige incidenten, waarbij slechts één van de hulpdiensten tot actie hoeft over te gaan, tot GRIP 3 en 4 waarbij de gemeentelijke rampenstaf opgeroepen wordt. Opschaling geschiedt op basis van signalering door de hulpverleningsdiensten. Zij adviseren de burgemeester die uiteindelijk besluit tot welk niveau opgeschaald wordt.
Aan de hand van onder andere het aantal verwachte bezoekers, de aard van het evenement en daarmee samenhangend de samenstelling van het publiek en bijbehorende gedrag, wordt bepaald welke maatregelen op het vlak van (volks)gezondheid genomen moeten worden. Dit kan variëren van de aanwezigheid van EHBO voorzieningen tot de aanwezigheid van een ambulance, maar ook aspecten als sanitaire voorzieningen en drinkwater zijn hierbij aandachtspunten.
3.10.4 Bescherming van het milieu
De organisator van het evenement is zelf verantwoordelijk voor het apart inzamelen van plastic afval en het afvoeren van achtergebleven afval, en dient het afval direct na het evenement te verwijderen. Daarnaast dient hij de openbare ruimte in oorspronkelijke staat terug te brengen. Indien de organisator hierin verzaakt, voert het stadsdeelbeheer deze taak alsnog uit, op kosten van de organisator.
Wanneer er bij een evenement afvalwater geproduceerd wordt, is daarvoor een ontheffing noodzakelijk. Dit is niet het geval wanneer het gaat om huishoudelijk afvalwater, afvloeiend hemelwater en grondwater.
3.11 Commerciële feesten in het centrum
Onder een evenement wordt verstaan: elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak.
Een besloten feest in de openbare ruimte waar entree voor wordt gevraagd, en waarbij de
ruimte voor commerciële doeleinden wordt gebruikt, valt ook binnen de definitie van een evenement.
Onder een commercieel feest wordt verstaan: een afgesloten terrein in het centrum dat slechts toegankelijk is voor mensen die entree hebben betaald en waarbij een winstoogmerk bestaat.
Dergelijke evenementen zouden eigenlijk in een daartoe bestemde inrichting moeten worden gehouden. De exploitant daarvan heeft vaak hoge kosten moeten maken om diverse voorzieningen te treffen om aan veiligheids en geluidseisen te kunnen voldoen. Door commerciële evenementen, die vanuit winstoogmerk voor de organisator en niet vanuit het publieke belang georganiseerd worden en vaak overlastgevend zijn voor de omgeving, te laten plaatsvinden op openbaar terrein, worden exploitanten van daarvoor bedoelde inrichtingen zoals Go Planet voor dergelijke evenementen benadeeld.
Daarom zal er een huurovereenkomst (bijlage 7) worden opgesteld voor het gebruik van de openbare ruimte door commerciële feesten in het centrum. Voor niet-commerciële feesten geldt dit dus niet.
De gemeente brengt de organisator van een commercieel feest een vast bedrag in rekening voor het gebruik van de openbare ruimte. Dit wordt via een huurovereenkomst afgedekt. Voor de Oude Markt en voor het Van Heekplein is dit bedrag 1.500,-- euro per dag.
Met concurrerende aanvragen worden bedoeld aanvragen voor evenementenvergunningen die betrekking hebben op eenzelfde dag, plaats en tijd. Locatie Oude Markt en het Van Heekplein worden gezien als één locatie. Deze aanvragen komen meestal voor in het stadscentrum en kunnen elkaar in het vaarwater zitten. Daarom treedt de StEP als coördinerende partij op bij grote evenementen in het centrum. StEP krijgt een vooruit geschoven positie waardoor zij in veel gevallen ook vergunninghouder worden. Er wordt één vergunning afgegeven voor dezelfde locatie.
Indien zij daar aanleiding toe ziet kan de gemeente zich een beeld vormen van de kwaliteit en betrouwbaarheid van de evenementenorganisator door referenties op te vragen bij andere gemeenten. Indien uit referenties blijkt dat de organisator kwalitatief van onvoldoende niveau wordt beschouwd kan de gemeente een vergunning weigeren of eisen dat StEP bij de organisatie van het betreffende evenement betrokken wordt. Na een jaar zal dit punt worden geëvalueerd.
De gemeente toetst de aanvraag aan de hand van de stappen van de opgestelde procedure regels (bijlage 8). Aanvragen conform de opgestelde evenementenkalender krijgen voorrang. Waar mogelijk vindt samenwerking tussen de evenementen plaats. StEP beoordeelt welke evenementenaanvragen wel of niet ingepast kunnen worden en regelt de gehele organisatie rondom de evenementenvergunning. De gemeente Enschede krijgt een “scheidsrechterrol”, voor klachten en overige zaken.
4. evenementenVergunningen / melding
In de APV staan de voorwaarden beschreven voor het houden van evenementen in de gemeente Enschede. Voor alle evenementen geldt dat een organisator ervoor moet zorgen dat de openbare orde, openbare veiligheid, volksgezondheid en bescherming van het milieu gewaarborgd zijn. De burgemeester kan te allen tijde nadere regels stellen in het belang van genoemde punten.
4.1 Soorten evenementenvergunningen / melding
Er zijn verschillende soorten vergunningen voor evenementen en soms kan het zelfs alleen met een melding, afhankelijk van onder andere de grootte van het evenement.
4.1.1 Klein meldingsplichtig evenement
Voor het organiseren van kleine evenementen is in het kader van de vermindering van administratieve lasten voor de burger gekozen voor een meldingsplicht. Ze moeten wel aan bepaalde voorwaarden voldoen, zoals in de APV staat vermeld. Op deze manier geeft het organisatoren meer vrijheid maar tegelijk ook meer verantwoordelijkheid voor zorgvuldig gebruik van die openbare ruimte.
De organisator hoeft geen vergunning aan te vragen, omdat er slechts een geringe kans op overlast en verstoring van de openbare orde is. Wel dient hij minimaal 5 dagen voordat het evenement begint de gemeente daarvan in kennis te stellen. Dit mag zowel schriftelijk als mondeling.
4.1.2 Vergunning voor een klein evenement
De aanvraag om vergunning voor kleinschalige evenementen wordt gelijk aan het loket beoordeeld of het inderdaad om een lichte aanvraag gaat, of de aanvraag compleet is en of de benodigde gegevens zijn ondertekend. Daarom kan deze aanvraag slechts persoonlijk worden ingediend. Dit dient uiterlijk 5 dagen voor het evenement te geschieden. De aanvraag wordt indien mogelijk direct verleend als er aan de voorwaarden wordt voldaan en er worden geen aanvullende ontheffingen/vergunningen verstrekt.
4.1.3 Integrale evenementenvergunning
Onder het begrip integrale evenementenvergunning wordt verstaan een vergunning voor het houden van een evenement, waarbij het proces van vergunningverlening voldoet aan de volgende eisen:
Een integrale evenementenvergunning kan naast de evenementenvergunning bestaan uit:
Een aanvraag om integrale evenementenvergunning moet voldoen aan openbare orde, openbare veiligheid, volksgezondheid en bescherming van het milieu. Op basis van risicoanalyse en toetsingscriteria wordt een advies gemaakt om de vergunning wel of niet te verlenen. Vooral bij grootschalige evenementen zal een integraal advies van de hulpdiensten worden gevraagd. In de integrale evenementenvergunning worden toegesneden voorschriften beschreven waaraan de vergunninghouder moet voldoen. De vergunning inclusief de voorschriften worden samengevoegd tot één document. De afdeling Vergunningen van het cluster Bouwen en Milieu verleent, namens de Burgemeester, de evenementenvergunningen. De coördinator evenementenvergunningen zorgt ervoor dat de gehele procedure goed verloopt.
5.Om evenementen goed en veilig te laten plaatsvinden en overlast te beperken, zijn evenementen gebonden aan voorschriften. Wanneer de organisator van een evenement zich niet houdt aan de verleende evenementenvergunning of algemeen geldende regels, kan er handhavend worden opgetreden.
5.De regelgeving rond evenementen kent zijn achtergrond in diverse beleidsterreinen zoals openbare orde en veiligheid, milieu en ruimtelijke regelgeving, brandveiligheid, voedselkwaliteit enzovoort. De doelstelling van die regels is steeds verschillend. Elk van die regels kent bij overtreding ervan dan ook een eigen, meest effectieve handhavingsaanpak gericht op de beoogde doelstelling van het voorschrift. Het is de opgave te zorgen voor de juiste aanpak op het juiste moment.
5.Zo vraagt het toezicht houden op de ontvluchtingsmogelijkheden van feesttenten om andere deskundigheid en controles op een ander tijdstip dan het controleren van bezoekers voor wat betreft het naleven van regels ten aanzien van het schenken van alcohol of het bezitten van drugs. Ook is het beter een tribune bij de opbouw te inspecteren dan tijdens het gebruik ervan.
5.De invalshoek bij de organisatie van toezicht en handhaving bij evenementen is dat met de handhavende instanties afspraken worden gemaakt over de te leveren inzet en te maken afspraken.
5.Hierna wordt per beleidsveld aangegeven wat de betrokkenheid bij toezicht en handhaving is en op welke wijze afstemmingsafspraken over inzet van handhaving worden gemaakt.
5.In het gemeentelijke “Handhavingsbeleid Bouwen en Milieu" is voorzien in handhaving bij evenementen. In dat beleid is een protocol voor het toezicht opgenomen en is tevens een handhavings- en sanctiestrategie opgesteld. Het uitgangspunt is hierbij dat daar waar de risico’s het grootst zijn, de meeste inzet op toezicht en handhaving plaatsvindt. Kaders voor inzet op toezicht en handhaving zijn veiligheid, gezondheid, leefbaarheid en geloofwaardigheid van het bestuur. Wanneer die kaders worden overtreden of wanneer dat dreigt te gebeuren, wordt ingegrepen en/of bijgestuurd.
5.Ook hierin is het vooroverleg voor de vergunningverlening belangrijk om te bepalen of het uitoefenen van toezicht noodzakelijk is.
5.2 Openbare orde en veiligheid
5.De politie is de handhavende instantie waar het de openbare orde, veiligheid en bereikbaarheid betreft. Door aanwezigheid en zo nodig optreden van de politie, wordt verstoring van de openbare orde zoveel mogelijk voorkomen. Bij alle evenementen wordt daarom, onder meer afhankelijk van de aard en grootte van het evenement, politiecapaciteit op maat ingezet.
5.Bij de meeste evenementen zijn grote aantallen mensen aanwezig. In het geval van een overtreding van de voorschriften kan het vanuit het oogpunt van openbare orde wenselijk zijn niet direct handhavend op te treden, maar pas later maatregelen te treffen. Dit lost weliswaar de overtreding tijdens het evenement niet op, maar heeft wel tot doel overtreding in de toekomst te voorkomen. Uiteraard wordt er direct handhavend opgetreden wanneer de veiligheid in het geding is.
5.Bij grootschalige evenementen, zoals de marathon, is eveneens van belang dat beoordeeld is op welke wijze wordt voorzien in geneeskundige hulp. Dient de organisatie zelf voor EHBO te zorgen of is het wellicht nodig een post in te richten waar professionele hulpverleners tijdens het evenement aanwezig zijn? Welke route is beschikbaar voor het aan- en afrijden van ambulances en/of de brandweer? Vragen van deze aard worden ook betrokken in het afstemmingsoverleg voorafgaande aan de verlening van de vergunning of meldingen. Eventueel worden aan een vergunning voorwaarden verbonden om veiligheid en bereikbaarheid te garanderen.
5.Wanneer in de uitvoering blijkt dat de vergunning niet wordt nageleefd dan wordt beoordeeld of handhaving noodzakelijk is en welke maatregelen getroffen moeten worden.
5.Evenementen zijn publiekstrekkers en veel bezoekers kennen de inrichting van het (tijdelijke) bouwwerk, zoals tenten, waarin het evenement wordt georganiseerd niet. Door middel van de situering van de vluchtwegen moet een veilige vluchtroute in het geval van calamiteiten helder zijn. Ook moeten zaken als brandblusmiddelen aanwezig zijn om in het geval van brand de juiste maatregelen te kunnen nemen om de brand te bestrijden.
5.De afdeling Risicobeheersing van de brandweer controleert of bij evenementen waarbij een brandveiligheidadvies is afgegeven, het advies wordt nageleefd en de brandveiligheid niet in het geding is. Controles kunnen plaatsvinden voorafgaand aan of tijdens evenementen. Ook evenementen waarvoor een tijdelijke gebruiksvergunning of gebruiksmelding is aangevraagd worden gecontroleerd, evenals evenementen op locaties waarvoor al een gebruiksvergunning is verleend.
5.Of daadwerkelijk controle plaatsvindt en hoe uitgebreid dat gebeurt, hangt samen met de omvang en het soort evenement.
5.Indien de brandveiligheid in het geding is treedt de brandweer op. Dit is in eerste instantie gericht op het opheffen van de overtreding om het evenement veilig door te kunnen laten gaan. Blijft een onveilige situatie voortduren, dan kan het evenement beëindigd worden conform de in het handhavingsbeleid opgenomen handhavingstrategie.
5.Specifieke aandacht in het kader van de handhaving verdient het aspect geluid. Vooral bij muziekevenementen is sprake van geluidvoorschriften met een maximum geluidniveau. Het geluid bij deze evenementen bereikt veel omwonenden. Dit kan als hinderlijk worden ervaren en kan leiden tot klachten. Het maken van goede afspraken, het houden van toezicht en het handhaven van de geluidvoorschriften is dan ook van groot belang.
5.De verantwoordelijkheid om te voldoen aan de geluidsvoorschriften ligt altijd bij de organisator van een evenement. Sommige organisatoren voeren zelf geluidsmetingen uit tijdens hun evenementen. Door regelmatig de geluidsniveaus te controleren en indien nodig in te grijpen, kunnen zij geluidsoverlast voorkomen. De gemeente heeft een controlerende taak. Ook hier is een goed vooroverleg tussen handhavende instanties en de organisator van het evenement van groot belang.
5.Bij (muziek)evenementen op de Oude Markt kan het geluidsniveau worden gemeten met een geluidsmeter die wordt opgehangen. Politie, medewerkers van afdeling Handhaving en de geluidstechnicus van het betreffende evenement kunnen inloggen om het daadwerkelijk gemeten gemiddeld geluidsniveau uit te lezen en naar aanleiding daarvan reageren. Verder kunnen de geluidsniveaus handmatig worden gecontroleerd door medewerkers van afdeling Handhaving. Het uitgangspunt hierbij is preventie om overlast te voorkomen.
5.Wanneer de toegestane geluidsnormen worden overschreden, kunnen politie en medewerkers van de gemeente het geluidsvolume terug laten draaien. In alle gevallen vindt eerst overleg plaats met de evenementenorganisator om hem in de gelegenheid te stellen het geluidsniveau binnen de afgesproken norm te brengen. Bij herhaalde overtreding bestaat de mogelijkheid, na overleg met de burgemeester, het evenement met bestuursdwang te laten beëindigen.
5.Vaak worden bij evenementen podia, tribunes en andere bouwwerken gebouwd. Voor ingebruikname van het bouwwerk controleren bouwinspecteurs van de afdeling Handhaving of het aan alle bouwkundige vereisten voldoet. Vooral aan de veiligheid voor bezoekers/toeschouwers en uitvoerenden wordt aandacht besteed. Indien geconstateerde overtredingen niet of onvoldoende door de organisator worden opgeheven kan besloten worden het evenement, na overleg met de burgemeester, met bestuursdwang te beëindigen
5.Waar het de verkeersveiligheid, de doorstroming van het verkeer en toegankelijkheid betreft, is de politie de handhavende instantie. Wanneer in strijd met de voorwaarden van de evenementenvergunning wordt gehandeld, kan worden opgetreden op grond van de Wegenverkeerswet 1994 of daaruit voortvloeiende reglementen. Ook kan de politie in dat geval het evenement beëindigen ten behoeve van de verkeersveiligheid, doorstroming of bereikbaarheid.
5.Bij constatering van een overtreding zal de betreffende handhavende instantie de organisator van het evenement aanspreken om de overtreding ongedaan te maken. Doorgaans wordt aan dat verzoek gevolg gegeven. Bij herhaalde overtreding kan het evenement beëindigd worden. Dat zal in ieder geval gebeuren als de veiligheid van bezoekers en uitvoerenden in het geding is.
5.Bij evenementen waar grote groepen mensen aanwezig zijn, speelt de openbare orde een grote rol. Vooral de politie is in staat een afweging te maken welke consequenties handhavingacties hebben op de openbare orde. In samenspraak met de burgemeester kan de politie dan ook besluiten niet handhavend op te treden als dat uiteindelijk kan leiden tot grotere problemen.
5.Burgers met klachten over een evenement kunnen terecht bij de meldkamer van de politie (telefoonnummer 0900-8844), die 24-uursdienst heeft. De klachten worden echter niet afgehandeld door de politie, deze taak ligt bij het cluster Bouwen en Milieu, afdeling Handhaving. Klachten kunnen ook via het digitale loket van de Gemeente Enschede worden ingediend. Er worden nadere afspraken gemaakt over bereikbaarheid tijdens evenementen tussen politie en afdeling Handhaving. In het nieuwe handhavingsbeleid (2010) wordt dit punt verder uitgewerkt.
Bijlage 1 hoofd processchema vergunningen
Bijlage 3 voorbeeld beschikking
Bijlage 4 Oude Markt: locatiegebonden voorwaarden
Bijlage 5 Van Heekplein: locatiegebonden voorwaarden
Bijlage 7 voorbeeld huurovereenkomst
Hoofd processchema vergunningen
HOOFDPROCESSCHEMA KLEIN MELDINGSPLICHTIG EVENEMENT
Klein meldingsplichtig evenement
Een klein meldingsplichtig evenement is bedoeld voor buurtbarbecue, straatfeest, kleine optocht, niet-commerciële rommelmarkt, kleine trimloop of wandeltocht, waarbij geen of nauwelijks overlast te verwachten is. Afsluiten van een of meerdere wegen is niet nodig.
De organisator van het evenement meldt dit uiterlijk 5 werkdagen voorafgaand aan het evenement aan de gemeente, afdeling Vergunning van het cluster Bouwen en Milieu. Deze melding mag zowel schriftelijk als mondeling geschieden, bijvoorbeeld aan het loket.
HOOFDPROCESSCHEMA VERGUNNING VOOR KLEINE EVENEMENTEN
Vergunning voor een klein evenement
Een vergunning voor een klein evenement is bedoeld voor een klein evenement zoals bij de evenementenmelding genoemd, waarbij wel een of meerdere wegen afgesloten moet worden. Verder kan verwacht worden dat het evenement enige overlast veroorzaakt doordat het verkeer wordt belemmerd en/of parkeerplaats in gebruikt wordt genomen.
Een aanvraag voor een klein evenement kan alleen bij de balie (Bouwen & Milieu) van het stadskantoor worden aangevraagd.
De aanvrager krijgt een formulier met voorwaarden waaraan het kleine evenement moet voldoen. Kan de aanvrager hieraan niet voldoen, dan komt het evenement niet in aanmerking voor een vergunning. Kan de aanvrager wel voldoen aan de voorwaarden dan dient deze het aanvraagformulier ter plaatse te ondertekenen.
De vergunningen voor kleine evenementen worden op de dag van verlening gefaxt/gemaild naar het stadsdeel, de Brandweer en de Politie.
Aan het eind van elke week worden de vergunningen bij de afdeling Bedrijfsvoering aangeleverd. Bedrijfsvoering zorgt voor de invoering in BWT en voor de archivering.
HOOFDPROCESSCHEMA REGULIERE INTEGRALE EVENEMENTENVERGUNNINGEN
De aanvragen voor een integrale evenementenvergunning kunnen via drie kanalen worden ingediend. Te weten:
Na ontvangst draagt de afdeling Bedrijfsvoering zorg voor:
Eerst wordt de compleetheid van de aanvraag conform de indieningsvereisten getoetst door deelnemers van ontvankelijkheidsoverleg. De behandelend medewerker van de afdeling Vergunningen neemt initiatief hierin.
De vergunning wordt door de medewerker vergunningen getoetst op:
Bij een negatief resultaat wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld om de manco’s te herstellen.
Bij onvergunbaarheid wegens strijdigheid met beleid of samenloop met bijvoorbeeld andere evenementen, wordt de aanvrager per omgaande in kennis gesteld van de weigering. Hierbij worden de weigeringsgronden aangegeven. In het geval van strijdigheid met beleid wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld zijn aanvraag aan te passen aan het geldende beleid, waarna de procedure wordt voortgezet.
De vergunning wordt uitgezet ter advisering bij o.a.:
Er kan worden getoetst naast voorwaarden voor evenementen ook aan:
Bij en positieve advisering volgt verlening van de integrale vergunning. Bij onvergunbaarheid volgt een weigering. Bij overbrugbare hiaten volgt een uitnodiging voor overleg/aanvulling.
Bij een voorgenomen weigering van een als belangrijk te kwalificeren evenement, neemt de medewerker contact op met de burgemeester om een en ander toe te lichten.
De (complete) aanvraag voor een integrale vergunning dient acht weken voor de aanvang van het evenement ontvangen te zijn.
Nadat de vergunning is verleend vindt overdracht plaats naar de afdeling Handhaving. Van belang hierbij is dat relevante zaken worden overgedragen, vooral over de opgenomen voorschriften en wenselijkheid te controleren.
Aanvraagformulier integrale evenementenvergunning
Integrale evenementenvergunning
Wanneer heb ik een evenementenvergunning n o dig?
In de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Enschede staat dat het verboden is om evenementen te organiseren zonder vergunning van de burgemeester van Enschede.
Onder evenement wordt verstaan: “Elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak, met uitzondering van: o.a. bioscoopvoorstellingen, markten en betogingen.” Ook herdenkingsplechtigheden, braderieën, optochten en kleine evenementen zijn evenementen.
Uiterlijk acht weken voor aanvang van het evenement moet u een evenementenvergunning aanvragen. Dient u uw aanvraag later in dan kan de gemeente besluiten om uw aanvraag niet te behandelen.
In sommige gevallen is naast een evenementenvergunning tevens een ontheffing van het bestemmingsplan noodzakelijk. Dat is het geval als de gebruiksbepalingen uit het bestemmingsplan een evenement niet expliciet toestaan. U kunt deze ontheffing ook via het aanvraagformulier voor de evenementenvergunning aanvragen. In dat geval moet u uw aanvraag zelfs twintig weken voor aanvang van het evenement indienen.
De gemeente toetst uw aanvraag aan de geldende regelgeving en aan het beleid voor evenementenvergunningen. Wanneer uw aanvraag hierin niet past, kijkt de gemeente in eerste instantie samen met u naar een oplossing. U krijgt dan de gelegenheid om uw aanvraag aan te passen.
U betaalt leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag. De hoogte van de leges is afhankelijk van het soort vergunning dat u nodig heeft voor uw evenement.
Indien u tijdens het evenement gebruik maakt van een tent waarvoor een tijdelijke gebruiksvergunning benodigd is, worden de leges verhoogd met een bedrag dat afhankelijk is van de grootte van de tent. Dit bedrag is minimaal € 226,- maar kan oplopen tot een paar duizend euro voor grote tenten.
Wanneer u van plan bent om tijdens het evenement zwakalcoholhoudende drank te verstrekken dan heeft u hiervoor een ontheffing in de zin van artikel 35 Drank- en Horecawet nodig. De leges worden in dat geval verhoogd met een bedrag van € 48,90.
U kunt uw aanvraag persoonlijk, schriftelijk of digitaal indienen:
Stadskantoor gemeente Enschede
U kunt hier tijdens onze openingstijden terecht:
Maandag 11.00-16.00 uur op afspraak.
Dinsdag t/m vrijdag 08.30-12.00 uur op afspraak én vrije inloop.
Donderdagavond 17.00- 19.30 uur vrije inloop.
Via het digitale loket op onze website www.enschede.nl.
Waar kan ik meer informatie vinden?
Voor meer informatie kunt u kijken op onze website www.enschede.nl of tijdens kantoortijden telefonisch contact opnemen met de gemeente Enschede
Dit formulier + bijlagen zenden of afgeven bij Gemeente Enschede
Op ……..2008 hebben wij uw aanvraag om een integrale evenementenvergunning ontvangen. Een integrale evenementenvergunning is een evenementenvergunning inclusief alle aanvullende ontheffing en vergunningen die voor uw evenement vereist zijn.
Het evenement betreft het houden van een(NAAM EVENEMENT) van (DATUM en TIJDSTIP) tot (DATUM en TIJDSTIP)op het (LOKATIEAANDUIDING), volgens bijgaande situatietekening. Voor het evenement zoals u dat heeft aangevraagd zijn de volgende subvergunningen en –ontheffingen vereist:
Hieronder vindt u per vergunning en ontheffing welk besluit er is genomen en welke overwegingen hebben meegespeeld bij het nemen van dit besluit. Daarnaast zijn bij diverse vergunningen aanvullende voorwaarden opgenomen waaraan moet worden voldaan.
Op grond van artikel 2.25 uit de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) is het verboden om zonder vergunning een evenement te organiseren. De burgemeester is bevoegd een evenementenvergunning te verlenen.
Uw aanvraag is getoetst aan artikel 1.8 APV, artikel 2.24 APV, artikel 2.25 APV en het beleid voor evenementenvergunningen.
Door de burgemeester wordt u een evenementenvergunning verleend op grond van artikel 2.25 APV voor het houden van een NAAM EVENEMENT) van (DATUM en TIJDSTIP) tot (DATUM en TIJDSTIP)op het (LOKATIEAANDUIDING) volgens bijgaande situatietekening.
van de Regiopolitie Twente, district Zuid-Twente;
het evenement wordt, conform het "Beleid voor evenementenvergunningen" voor de gemeente Enschede van 9 mei 2007, aangemerkt als D-evenement; tijdens het produceren van (muziek)geluid mag tot 17.00 uur een maximaal gemiddeld geluidsniveau (LAeq) van 80dB(A) ten gehore worden gebracht, gemeten op 1 meter afstand van de geluidsbronnen;
Op grond van artikel 4 lid 1van de Zondagswet is het verboden om op een zondag voor 13.00 uur openbare vermakelijkheden te houden, daartoe gelegenheid te geven of daaraan deel te nemen. De burgemeester is op grond van artikel 4 lid 3 van de Zondagswet bevoegd om van dit verbod ontheffing te verlenen.
Uw evenement wordt als openbare vermakelijkheid aangemerkt en uit uw aanvraag blijkt dat uw evenement op een zondag voor 13.00 uur zal beginnen.
Door de burgemeester wordt u een ontheffing verleend op grond van artikel 4 lid 3 van de Zondagswet zodat het evenement op zondag (DATUM) van (TIJDSTIP) tot (TIJDSTIP) plaats mag vinden.
Op grond van artikel 2 van de Winkeltijdenwet is het verboden om buiten de wettelijk vastgestelde winkeltijden goederen te koop aan te bieden. Het college van burgemeester en wethouders is op grond van artikel 3 lid 4 van de Winkeltijdenwet bevoegd om van dit verbod ontheffing te verlenen.
Uit uw aanvraag blijkt dat gedurende uw evenement verkoop zal plaatsvinden buiten de vastgestelde winkeltijden.
Door het college van burgemeester en wethouders wordt u een ontheffing verleend op grond van artikel 3 lid 4 Winkeltijdenwet, zodat tijdens uw evenement op (DATUM VAN TOT) verkoop mag plaatsvinden.
Uw aanvraag is getoetst aan het bestemmingsplan. Het perceel waar u het evenement wilt organiseren ligt in het gebied GEBIED waarvoor het bestemmingsplan (NAAM BESTEMMINGSPLAN) geldt en heeft daarin de bestemming (BESTEMMING). De gebruiksbepalingen uit het bestemmingsplan staan het houden van een evenement op het genoemde perceel niet toe. Op grond van artikel 2.23 van de Wet ruimtelijk ordening heeft het college van Burgemeester en Wethouders besloten om u voor de periode van DATUM t/m DATUM ontheffing van het bestemmingplan (NAAM) te verlenen.
Het voornemen om ontheffing te verlenen heeft met ingang van …. 2008 t/m ….. 2008 gedurende …. weken voor belanghebbenden ter inzage gelegen. Tijdens deze ter inzage legging zijn geen/ zienswijzen ingediend (evt. zienswijzen kopiëren in de vergunning)
Deze zienswijzen hebben ons geen aanleiding gegeven om tot een ander oordeel te komen en de gevraagde ontheffing niet te verlenen. De indieners van de zienswijzen zijn hierover schriftelijk geïnformeerd. Wij kennen ook geen andere belangen en/of omstandigheden die zich verzetten tegen het verlenen van ontheffing
Door het college van burgemeester en wethouders wordt u voor het perceel, Kadastraal bekend: gemeente Lonneker/Enschede sectie …. nummer….. van (DATUM) t/m (DATUM) een ontheffing verleend van het bestemmingsplan (NAAM BESTEMMINGSPLAN) op grond van artikel 3.23 Wet ruimtelijke ordening.
U mag pas gebruikmaken van deze ontheffing op de eerste dag van de zevende week na dagtekening van deze brief.
Op grond van artikel 10.30 van de Wet Milieubeheer is het verboden om afvalwater te lozen op een voorziening voor de inzameling en transport van afvalwater. Het college van burgemeester en wethouders is op grond van artikel 10.63 van de Wet Milieubeheer bevoegd om een ontheffing te verlenen van dit verbod.
Uit uw aanvraag blijkt dat tijdens het evenement afvalwater wordt geproduceerd dat geloosd wordt. (moet hier nog iets bij over het lozen van afvalwater op de bodem of oppervlaktewater?)
Namens het college van burgemeester en wethouders wordt u een ontheffing verleend op grond van artikel 10.63 van de Wet Milieubeheer om het tijdens het evenement geproduceerde afvalwater afkomstig van (WELKE ACTIVITEIT) met samenstelling (SAMENSTELLING) te lozen op (DATUM) op (LOZINGSLOCATIE)
Op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet is het verboden om zonder vergunning zwakalcoholhoudende drank te verstrekken. De burgemeester is op grond van artikel 35 lid 1 van de Drank- en Horecawet bevoegd om een ontheffing te verlenen van dit verbod op het schenken van zwakalcoholhoudende drank.
Uw aanvraag is getoetst aan artikel 8 lid 2 en lid 4 Drank- en Horecawet. In dit artikel zijn eisen genoemd waaraan leidinggevenden dienen te voldoen. De in uw aanvraag genoemde leidinggevenden voldoen aan deze eisen.
Door de burgemeester wordt een ontheffing verleend op grond van artikel 35 lid 1 van de Drank- en Horecawet aan (NAAM AANVRAGER ONTHEFFING ARTIKEL 35 DRANK- EN HORECAWET, GEBOORTEDATUM, ADRES) voor het verstrekken van zwakalcoholhoudende drank op: (DATA+TIJDEN)
Op grond van artikel 2.1.1 van de Brandbeveiligingsverordening is het verboden om zonder vergunning van het college van burgemeester en wethouders een inrichting in gebruik te hebben.
Namens het college van burgemeester en wethouders wordt u voor de periode VAN TOT een (tijdelijke) gebruiksvergunning verleend voor het in gebruik hebben van een inrichting zoals u dat in de vergunningsaanvraag en op de plattegrondtekening(en) heeft aangeven. Daarbij gelden op grond van artikel 2.1.1van de Brandbeveiligingsverordening de volgende “standaard” en “aanvullende” gebruiksvoorwaarden.
Voorwaarden (tijdelijke) gebruiksvergunning:
Op grond van artikel 2.1.1 van de Brandbeveiligingsverordening gelden de standaardgebruiksvoorwaarden zoals vermeld in bijlage 3 van de gemeentelijke bouwverordening. In het bijzonder gelden daaruit de volgende voorwaarden:
STANDAARDVOORWAARDEN UIT BIJLAGE 3 ERIN KOPIËREN
Op grond van artikel 2.1.1 van de Brandbeveiligingsverordening gelden de standaardgebruiksvoorwaarden zoals vermeld in bijlage 4 van de gemeentelijke bouwverordening. In het bijzonder gelden daaruit de volgende voorwaarden:
STANDAARDVOORWAARDEN UIT BIJLAGE 4 ERIN KOPIËREN
Op grond van artikel 2.1.1 van de Brandbeveiligingsverordening gelden aanvullende gebruiksvoorwaarden. Deze zijn op grond van artikel 6.1.1 lid 2 van de gemeentelijke bouwverordening afhankelijk van de bestemming. In het bijzonder gelden daaruit de volgende voorwaarden:
AANVULLENDEVOORWAARDEN ERIN KOPIËREN
Gedurende het evenement en tijdens de (eventuele) opbouw- en afbouwwerkzaamheden, dient de in de aanvraag vermelde contactpersoon, te weten Dhr/Mw Naam, te allen tijde telefonisch bereikbaar te zijn op het in de aanvraag vermelde telefoonnummer (06-.
Op grond van de Legesverordening bent u voor deze vergunning ? verschuldigd. De nota hiervoor zal u afzonderlijk worden toegezonden.
Wanneer zich een onvoorziene situatie voordoet, dan wel dreigt voor te doen, waarvoor in deze vergunning geen voorschriften zijn opgenomen, dan zijn toezichthoudende ambtenaren van de gemeente Enschede en van de Regiopolitie Twente bevoegd alsnog aanwijzingen te geven. U bent als vergunninghouder verplicht deze aanwijzingen onmiddellijk op te volgen.
Als u het niet eens bent met dit besluit kunt u een bezwaarschrift indienen. Ook belanghebbenden kunnen tegen dit besluit een bezwaarschrift indienen. Een bezwaarschrift moet worden ingediend binnen zes weken na de datum van de verzending van dit besluit.
U kunt uw bezwaarschrift sturen aan de Commissie Bezwaarschriften, Postbus 20, 7500 AA ENSCHEDE.
Als u uw bezwaren te laat indient kunnen deze in beginsel niet meer in behandeling worden genomen.
Uw bezwaarschrift moet in ieder geval de volgende gegevens bevatten:
Indien u een uitgebreide toelichting op het indienen van bezwaar wenst of vragen heeft over dit besluit kunt u daartoe contact opnemen met de in dit besluit vermelde medewerker. U kunt de uitgebreide toelichting ook verkrijgen in het Stadskantoor, een stadsdeelkantoor, evenals vinden op de website van de gemeente: www.loket.enschede.nl, het digitale loket van de gemeente.
Mocht u nog vragen hebben over het bovenstaande, dan kunt u contact opnemen met de Dienst Stedelijke Ontwikkelingen en Beheer van de gemeente Enschede, Hengelosestraat 51, Cluster Bouwen en Milieu. De balie is geopend dinsdag t/m vrijdag van 08:30 tot 12:00 uur en op donderdagavond van 17.00 uur tot 19.30 uur. Daarnaast is het ook mogelijk om voor maandag tussen 11:00 en 16:00 uur een afspraak te maken via telefoonnummer 053 4818181. Ook kunt u telefonisch contact opnemen met de behandelend ambtenaren mevrouw R. van Esch, de gehele week aanwezig op doorkiesnummer 053-4815011 of mevr. A.E. Wiemer-de Vries, aanwezig op maandag, woensdag en donderdag op doorkiesnummer 053-4815012
Burgemeester en Wethouders van Enschede,
In afschrift aan (inclusief situatietekening):
De volgende evenementen mogen in het Volkspark plaatsvinden:
* vier / vijf mei (zonder ballooning);
* een concert waarbij de onderstaande geluidsnormen omverkort van toepassing zijn.
Voorschriften paas- en herfstkermis
Beide kermissen mogen maximaal 9 aaneengesloten dagen per kermis duren; deze kermissen dienen van 12.00 uur tot 23.00 uur plaats te vinden, waarbij een uitloop tot uiterlijk 23.30 uur is toegestaan. In de uitloopperiode is geen muziek toegestaan. In afwijking van het vorenstaande mag de Paaskermis om de 4 á 5 jaar, 10 dagen duren.
(Toelichting: Normaal begint de Paaskermis de zaterdag voor het Paasweekend. Gemiddeld één keer in de 5 jaar valt Pasen later in de maand april, en zou de Paaskermis een korte periode voor Koninginnedag eindigen. In dat geval wordt de Paaskermis één week naar voren geschoven, waardoor deze 10 dagen duurt en eindigt op 2e Paasdag).
Aankomst en het opbouwen mag van 07.00 uur tot 21.00 uur gedurende 5 aaneengesloten dagen (uitgezonderd zon- en feestdagen) direct voorafgaand aan de kermis plaatshebben. Opbouwen mag niet op zon- en feestdagen.
Op de laatste kermisdag mag het afbreken tot 23.00 uur duren. Vertrek mag op de laatste kermisdag tot 24.00 uur plaatsvinden. Op de laatste avond kan als overloop tot uiterlijk 24.00 uur de uitgang aan de Volksparksingel worden gebruikt.
Op 3 aaneengesloten dagen na de laatste kermisdag mag het afbreken van 07.00 uur tot 21.00 uur plaatsvinden. Op deze dagen mag tot 22.00 uur worden vertrokken. Vertrekkende voertuigen dienen de inrichting via de Parkweg te verlaten. Afbreken mag niet op zon- en feestdagen.
Onder afbreken wordt niet verstaan het verlaten van het Volkspark van kleine attracties, direct na of kort voor de afloop van de kermis. Daarmee worden de attracties bedoeld die kunnen wegrijden na het sluiten van de luiken.
Het circusfestival mag maximaal 10 aaneengesloten dagen van 12.00 uur tot 23.00 uur voor het publiek opengesteld zijn. Voor aankomst, opbouwen, afbreken, vertrek en niet openbaar repeteren zijn ten hoogste 14 dagen (uitgezonderd zon- en feestdagen) beschikbaar, die direct aansluiten bij de hiervoor genoemde 10 dagen.
Niet openbaar repeteren is dagelijks toegestaan van 07.00 uur en 23.00 uur. De generale repetitie (in besloten kring) wordt gehouden op de dag voorafgaand aan of op de eerste speeldag tussen 19.00 uur en 23.00 uur.
Plaatsen kassawagen en kantoorwagen
Ten behoeve van de voorverkoop van kaarten voor het circusfestival, mag vanaf 1 december, een kassawagen en een kantoorwagen binnen de inrichting in gebruik genomen worden.
Het opbouwen, afbreken en vertrek is niet toegestaan op zon- en feestdagen. Opbouwen en afbreken dient plaats te vinden tussen 07.00 uur en 21.00 uur. Vertrek mag tot 22.00 uur plaatsvinden.
Het opbouwen en afbreken heeft betrekking op zowel de tent als andere bouwwerken ten behoeve van het circusfestival en tevens op het interieur (tribunes ed.) daarvan.
Gedurende de Paas- en de Herfstkermis mag het langtijdgemiddelde beoordelingsniveau, veroorzaakt door de in de inrichting aanwezige toestellen en installaties, evenals door de in de inrichting aanwezige activiteiten, op de gevel van woningen niet meer bedragen dan de volgende geluidgrenswaarden:
Gedurende het circusfestival mag het langtijdgemiddelde beoordelingniveau, veroorzaakt door de in de inrichting aanwezige toestellen en installaties, evenals door de in de inrichting aanwezige activiteiten, op de gevel van woningen niet meer bedragen dan de volgende geluidgrenswaarden:
Door of namens de drijver van de inrichting dient een geluidsbegrenzer te worden geïnstalleerd of een gelijkwaardige voorziening te worden getroffen. Deze apparatuur dient zodanig te zijn aangebracht en afgesteld, dat het geluidniveau binnen de inrichting voldoet aan de hiervoor genoemde geluidwaarden.
Ter voorkoming van parkeer- en verkeersoverlast gedurende de kermissen en het circusfestival dienen parkeerwachten te worden aangesteld en dient in overleg met de gemeente zorg te worden gedragen voor een goede bewegwijzering naar parkeergelegenheid.
De lichtinstallatie moet gedurende de kermissen en het circusfestival zodanig worden uitgevoerd dat directe lichtstraling op lichtdoorlatende openingen in gevels of daken van woningen wordt voorkomen.
Dit geldt ook voor het gebruik van bouwlampen tijdens het opbouwen en afbreken van evenementen.
Zwerfvuil in directe omgeving van de inrichting
Tijdens evenementen dient iedere dag na afloop het zwerfvuil binnen een straal van 25 meter te worden verwijderd door de evenementenorganisator.
Dienst Stedelijke Ontwikkeling en Beheer
De gemeente Enschede, vertegenwoordigd door de heer Edwin Evert Johan Lastdrager, clustermanager Grondbedrijf van de Dienst Stedelijke Ontwikkeling en Beheer van de gemeente Enschede, gevestigd te Enschede, Molenstraat 50, correspondentieadres Postbus 20, 7500 AA Enschede,
verklaren te zijn overeengekomen:
De eigenaar verhuurt aan huurder, die zulks erkent en verklaart te huren, een terrein gelegen aan …………………….. te Enschede, kadastraal bekend gemeente …………………, sectie …, nummer …, groot circa …m2. zoals globaal aangegeven op de door partijen geparafeerde situatietekening die aan deze overeenkomst is vastgehecht,***
hierna te noemen “verhuursobject”.
Dit gebruik vindt plaats onder de volgende voorwaarden en bepalingen:
1. Huurder betaalt voor het gehuurde een bedrag van € ….. per dag.
2. De overeenkomst wordt aangegaan voor een periode van .. dagen, ingaande op
…………. en derhalve eindigende op ……….. met de mogelijkheid tot stilzwijgende verlenging van steeds één dag.
3.Het gehuurde mag uitsluitend worden gebruikt voor ………….
Het is de gebruiker niet toegestaan dit gebruik geheel of gedeeltelijk te veranderen.
8. Huurder draagt zorg voor een nette in de omgeving passende wijze van gebruik en onderhoud van het gehuurde, zulks uitsluitend ter beoordeling van de eigenaar.
9.Alle schade aan het gebruiksobject ontstaan door schuld of nalatigheid van of vanwege de huurder, dan wel van met zijn goedvinden aanwezige derden, of voortvloeiende uit werkzaamheden ten behoeve van of in opdracht van de huurder door derden verricht is voor rekening van huurder.
Indien de huurder niet, niet geheel of niet tijdig bedoelde schade herstelt kan de eigenaar de daarop betrekking hebbende werkzaamheden voor rekening van huurder uitvoeren of laten uitvoeren, in welk geval de huurder de daarop betrekking hebbende nota's op eerste verzoek van de eigenaar aan de eigenaar voldoet.
10.Alle risico’s welke uit de huur voortvloeien zijn geheel voor rekening van de huurder. Eigenaar kan op die grond op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor uit het gebruik van het gehuurde voortvloeiende schade. Huurder vrijwaart de eigenaar tegen aanspraken en/of vorderingen van derden (waaronder vergoeding schade) ten gevolge van het gebruik door huurder. De eigenaar staat jegens de huurder niet in voor enig (verborgen) gebrek, dat het gebruik van het gehuurde mocht verhinderen of verminderen.
11. a. Bij beëindiging van de huur is huurder verplicht het gehuurde in niet minder goede staat dan waarin het bij aanvang van het gebruik verkeerde aan de eigenaar ter vrije beschikking te stellen.
12. a. Indien huurder niet handelt in overeenstemming met het bepaalde in deze overeenkomst is gebruiker, zonder verdere ingebrekestelling, jegens eigenaar in verzuim en is een direct opeisbare boete verschuldigd van € 500,-- per dag dat de overtreding voortduurt. Één en ander laat de bevoegdheid van eigenaar onverlet om nakoming van deze overeenkomst te eisen alsmede aanvullende schadevergoeding;
b.Onverminderd het hiervoor gestelde behoudt de eigenaar het recht om bij niet nakoming van enige verplichting uit deze overeenkomst nakoming te vorderen.
Aldus overeengekomen en in tweevoud opgemaakt en getekend te Enschede op …………………………………
Procedureregels concurrerende aanvragen
Onder concurrerende aanvragen wordt verstaan:
aanvragen voor evenementenvergunningen die betrekking hebben op eenzelfde dag, tijd en plaats;
De gemeente toets de aanvraag aan de hand van de onderstaande stappen, waarbij bij elke stap aanvragen kunnen afvallen.
a.Aanvragen screenen aan de evenementenkalender.
De aanvragen worden bekeken in het licht van de evenementenkalender. Een terugblik op de evenementenkalender van de afgelopen jaren leert dat sommige dagen/periodes een eigen thema kennen: Koninginnedag, kermis, Sinterklaas, Kerst. Bij concurrerende aanvragen zal een evenement passend in het thema voorrang krijgen boven een andere aanvraag die niet binnen het thema past.
b.Gelegenheid bieden tot aanvulling van onvolledige aanvragen.
Het komt regelmatig voor dat alleen een datum, tijd en plaats wordt doorgegeven. Bij concurrerende aanvragen wordt de aanvragers gevraagd om de aanvragen zodanig uit te werken dat de burgemeester zich een oordeel kan vormen over de aangevraagde evenementen. Aanvragen die niet binnen de afgesproken termijn zijn aangevuld, worden niet verder in behandeling genomen (artikel 4:5 AWB).
c.Algemene toets artikel 2.25 Algemene Plaatselijke Verordening.
De concurrerende aanvragen worden getoetst aan het tweede lid van artikel 2.25 APV. Hierbij wordt ook het oordeel van politie, brandweer en zo nodig de GHOR en andere gemeentelijke afdelingen betrokken.
Resterende concurrerende aanvragers worden in contact gebracht met StEP die optreedt als coördinerende partij. Zij brengen de aanvragers met elkaar in contact om na te gaan of er samengewerkt, geschoven of anderszins een oplossing gevonden kan worden. Zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen vier weken nadat de aanvragers met StEP in contact zijn gebracht, dient schriftelijk aangegeven te worden door StEP of samenwerken mogelijk is. Indien dit het geval is, dient schriftelijk kenbaar gemaakt te worden op welke wijze samengewerkt kan worden, eveneens binnen de eerder gestelde termijn van 4 weken. Indien samenwerken niet mogelijk blijkt te zijn, wordt voor wat betreft de keuze tussen de concurrerende aanvragen verder gegaan met stap e. en zo verder.
e. Ervaringen uit het verleden met evenementen georganiseerd door de aanvrager.
Het gaat hier om ervaringen met door de aanvrager georganiseerde evenementen; hoe is in het verleden het traject van vergunningverlening verlopen, hoe zijn de evenementen verlopen, hoe zijn de evenementen geëvalueerd, zijn er – en zo ja hoeveel – overtredingen geconstateerd etc.
Het gaat er bij deze stap om, wanneer er na voorgaande stappen nog concurrerende aanvragen over zijn, de locatiegebondenheid te beoordelen. Als een aanvrager een evenement traditioneel en met succes op een bepaalde plaats heeft georganiseerd, dan dient dat meegewogen worden.
g.Afweging inhoud aan de hand van het totaalprogramma van activiteiten op gevraagde
Bij stap a heeft een eerste screening plaatsgevonden aan de hand van de evenementenkalender. Wanneer een aanvraag wel binnen het thema past, worden, indien er sprake is van meerdere evenementen in de gemeente, de concurrerende aanvragen beoordeeld op het totaalpakket dat dan tot stand komt. Dat betekent dat een aanvraag die hetzelfde beoogt als één of meerdere andere evenementen die passen in het thema, afvalt ten gunste van een aanvraag die iets toevoegt aan het totaalproduct.
Wanneer bovenstaande afwegingen er in resulteren dat er nog steeds concurrerende aanvragen zijn, dan wordt er via loting een keuze gemaakt tussen de resterende aanvragen.