Organisatie | Oldebroek |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Visie voorschoolse opvang gemeente Oldebroek |
Citeertitel | Visie voorschoolse opvang gemeente Oldebroek |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | onderwijs |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Visie voorschoolse opvang gemeente Oldebroek.pdf |
Geen.
Wet maatschappelijke ondersteuning
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-05-2011 | nieuwe regeling | 25-05-2011 Huis aan Huis, 12-07-2011 | Onbekend. |
Zowel landelijk als plaatselijk wijzigt zich het speelveld van de voorschoolse opvang in een snel tempo. De vorming van kindcentra door basisscholen, toename van gastouderopvang, het toezicht hierop door de gemeente, de fluctuering in fiscale aftrekbaarheid van kinderopvang, invoering Wet Oké, is een aantal wijzigingen die beweging hebben gebracht in de voorschoolse situatie.
Lokaal zijn er door deze wijzigingen ook veranderingen ingezet: meer gastouderopvang, meer aanbieders kinderopvang en peuterspeelzaalwerk.
Op deze en andere wijzigingen moet lokaal gereageerd worden. Een duidelijke visie op voorschoolse opvang is daarom noodzakelijk.
De gemeente zet sterk in op preventief jeugdbeleid. Hiertoe is een Centrum Jeugd en Gezin ingericht, zijn ZAT's 12- en 12+ in het leven geroepen, wordt er schoolmaatschappelijk werk aangeboden, wordt er straathoekwerk en jongerenwerk verricht. Daarnaast lopen er nog diverse leefstijl projecten die aanzetten tot gezond leefgedrag.
Het belang van de gemeente Oldebroek voor goede voorschoolse opvang ligt vooral op het terrein van het signaleren en tegengaan van achterstanden. Indien hiervoor met 1 organisatie zaken gedaan kan worden is dit het meest efficiënt en effectief. Versnippering geeft moeizamere en lastigere communicatie. Het signaleren van achterstanden is niet eenvoudig en het daarna communiceren met ouders over de signalen vergt veel vaardigheden. Hoe meer hierover centraal gecommuniceerd kan worden des te beter. Het gaat dan over de contacten die het Centrum Jeugd en Gezin moet hebben met de voorschoolse leiding. Het CJG laat zich vertegenwoordigen door diverse actoren: Maatschappelijk werk, het consultatiebureau, soms al het straathoekwerk en jongerenwerk (in combinatie met oudere zusjes/broertjes) en de GGD schoolarts. Daarnaast zijn instrumenten in gebruik als: het Zorg Advies Team 12- en de verwijsindex. Hoe groter het aantal voorschoolse voorzieningen des te meer contacten moeten de CJG actoren leggen, des te meer scholing er nodig is van medewerkers van de voorschoolse voorzieningen.
Daarnaast geeft de versnippering een lastigere doorgaande leerlijn naar het basisonderwijs. De basisscholen kunnen dan leerlingen krijgen vanuit diverse voorschoolse voorzieningen. Overal moet de overdracht dan weer met anderen afgestemd worden.
Dat de beleidskaders uit 2006 nog steeds gelden. Voor wat betreft het kwaliteitsniveau zal de gemeente Oldebroek ook gaan voldoen aan de Wet OKE en het hieruit voortvloeiende VVE beleid. (2 professionele leidsters op een groep)
Het financiële kader wordt bepaald door 2 geldstromen:
Alle bedragen zijn structureel.
Dit bedrag van € 174.294,88 is voor 2011 gesubsidieerd aan de Stichting Peuterspeelzalen Oldebroek.
Voor- en vroegschoolse Educatie
Voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) is in 2011 beschikbaar: € 133.604,58. Hiervan is ook een gedeelte bestemd voor uitvoering door de Stichting Peuterspeelzalen Oldebroek. Het exacte gedeelte is aan het eind van het 1e kwartaal van 2011 bekend omdat over de beleidsmatige aspecten nog overleg gevoerd wordt.