Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Sittard-Geleen

Stagebeleidsplan

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Sittard-Geleen
Officiële naam regelingStagebeleidsplan
CiteertitelStagebeleidsplan
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerppersoneel en organisatie
Eigen onderwerparbeidsvoorwaardenregeling

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

31-01-201131-01-2011nieuwe regeling

31-01-2011

niet bekend

Geen
31-01-201131-01-2011Onbekend

31-01-2011

niet bekend

Geen
31-01-201131-01-2011Onbekend

31-01-2011

niet bekend

Geen
31-01-201131-01-2011Onbekend

31-01-2011

niet bekend

Geen
31-01-201110-04-2013Onbekend

31-01-2011

niet bekend

Geen

Tekst van de regeling

Stagebeleidsplan

Stagebeleidsplan Gemeente Sittard-Geleen

Doelstellingen stagebeleid Het Stagecoördinatiepunt Naar een pro-actief handelen Voorwaarden voor een goede stageplaats Beoordeling Stagevergoeding Verzekering

In deze nota worden de doelstellingen van het stagebeleid aangegeven. Op dit moment biedt aansluiting bij het Stagecoördinatiepunt de Gemeente Sittard-Geleen de meeste voordelen en ondersteuning aan de doelstellingen. Deze stap moet gezien worden als een eerste aanzet om te komen tot de ontwikkeling van een stagebeleid dat is ingebed in het HRM-kader van de gemeente. Een aantal belangrijke punten gebaseerd op het stagebeleid van het IGOM is op een bondige manier bij elkaar gebracht waardoor de nota gebruikt kan worden als een handleiding voor leidinggevenden en P&O-adviseurs. Als bijlagen aan deze nota zijn een procedure voor plaatsing van stagiaires binnen de gemeente Sittard-Geleen, een aanvraagformulier, een model stage-overeenkomst en een beoordelingsformulier uitgewerkt.

Doelstellingen stagebeleid

  • -

    het bieden van kwalitatief goede stagemogelijkheden, waardoor studenten een positief beeld ontwikkelen van het werken binnen de gemeente

  • -

    het verlenen van stage- en afstudeeropdrachten in combinatie met een goed beoordelingssysteem dient als wervingsinstrument voor nieuwe instroom van jonge mensen op structurele en/of tijdelijke vacatures of projecten

  • -

    verzamelen van kwalitatieve informatie om de aansluiting van het onderwijs op de vraag van de gemeente te optimaliseren

  • -

    innovatie voor de gemeente

  • -

    leveren van een goede leerbijdrage aan studenten

Het Stagecoördinatiepunt

Het IGOM heeft een overkoepelend stagebeleid geformuleerd waarvan de bij het IGOM aangesloten organisaties gebruik kunnen maken. Om dit stagebeleid uit te voeren is er op initiatief van IGOM en Start een stagecoördinatiepunt opgericht. Dit stagecoördinatiepunt heeft als doel de verbetering van de externe profilering (imago) van de aangesloten organisaties én het verbeteren van de toegankelijkheid ten aanzien van opleidingsinstituten en stagiaires.

Voor de gemeente Sittard-Geleen heeft het werken met het stagebeleid van het IGOM en het stagecoördinatiepunt een aantal voordelen:

  • -

    we maken gebruik van goed doordacht beleid dat door het stagecoördinatiepunt verder ontwikkeld wordt

  • -

    via het stagecoördinatiepunt wordt de gemeente geadviseerd en geïnformeerd over relevante aspecten van de stageplaatsing

  • -

    de contacten met de verschillende opleidingsinstituten en stagiaires worden gecentraliseerd; het is niet nodig om binnen de gemeente zelf een gegevensbestand bij te houden

  • -

    vraag en aanbod worden optimaal op elkaar afgestemd

  • -

    de aangesloten organisaties worden als één werkgever geprofileerd ; daarmee wordt gewerkt aan imago- en instroomverbetering

  • -

    het stagecoördinatiepunt kan onafhankelijk bemiddelen bij problemen dan wel conflicten

  • -

    er zijn geen kosten verbonden aan de diensten van het stagecoördinatiepunt

Nadeel van aansluiting bij het coördinatiepunt is met name dat de gemeente gebruikt maakt van een tussenschakel waardoor wellicht minder slagvaardig en flexibel gewerkt kan worden. Door ‘in eigen huis’ de coördinatie te voeren kan een goed netwerk worden opgebouwd met opleidingsinstituten welke ook voor overige projecten ingezet kan worden. Dit vereist echter het vrijmaken van capaciteit, hetgeen op dit moment geen optie is.

Naar een pro-actief handelen

Tot nu toe is het vaak praktijk dat ad hoc wordt gekeken naar mogelijkheden voor stagiairs om stage te komen lopen. Er wordt dan gereageerd op de vraag van de stagiair; snel moet bedacht worden of er tijd is om de stagiair te begeleiden, of er een werkplek en PC beschikbaar is, of de stage-opdracht die de stagiair aangeeft wel een toegevoegde waarde voor de afdeling heeft etc. Vaak zie je dat er te weinig tijd is om de vraag van een stagiair goed te beoordelen, waardoor kansen niet optimaal benut worden. Beter is het om pro-actief te handelen: op gezette tijden (2 maal per jaar) nadenken over mogelijke opdrachten/projecten die door stagiaires uitgevoerd zouden kunnen worden, bekijken welke soort stagiair hiervoor het meest geschikt zou kunnen zijn, van te voren nagaan of voldaan kan worden aan de voorwaarden (budget, begeleiding, werkplek, PC). Op deze manier kan een afdelingshoofd het plaatsen van een stagiair veel meer zelf sturen, al naar gelang de behoefte van de afdeling.

Voorwaarden voor een goede stageplaats

De stagiair krijgt leerzame en afwisselende taken/opdrachten. De stagiair wordt goed begeleid door een mentor (door de leidinggevende aangewezen), die zorgt voor de introductie binnen de afdeling en een zorgvuldige beoordeling aan het eind van de stage. In principe is de stagiair bovenbudgettair en voert niet-structurele werkzaamheden uit; hierdoor heeft hij of zij tijd om aan de stageopdracht te werken. De werkzaamheden en taken zijn dusdanig ingericht dat de stagiair een goed beeld krijgt van de praktijk van het vakgebied en bedrijfsmaatschappelijke situaties én een beroep wordt gedaan op zelfstandigheid, initiatief, verantwoordelijkheid, aanvaarden van leiding e.d. De stagiair heeft de beschikking over een adequate werkplek en noodzakelijke hulpmiddelen.

Beoordeling

Bij aanvang van de stage moet aan de orde komen wat de leerdoelen en beoordelingscriteria zijn; ook wordt aangegeven dat de gegevens enkele jaren worden bewaard en eventueel gebruikt worden bij werving en selectie (uiteraard met inachtneming van de privacyregels). Voor de beoordeling wordt het beoordelingsformulier ontwikkeld door het IGOM gebruikt. De beoordeling vindt in de laatste stageweek plaats en wordt met de stagiair besproken. De mentor en/of het afdelingshoofd ondertekent het beoordelingsformulier, de stagiair tekent voor gezien.

Stagevergoeding

Het IGOM heeft gekozen voor een eenduidige stagevergoeding bij alle IGOM-relaties om oneerlijke concurrentie te voorkomen en om als IGOM-relaties richting de arbeidsmarkt een gemeenschappelijk gezicht te tonen. De stagevergoeding bedraagt

  • -

    bij een oriënterende “snuffelstage”: vergoeding van reiskosten (mits de stagiair geen OV-kaart voor weekdagen ter beschikking heeft) eventueel aangevuld met een boeken- of cadeaubon

  • -

    bij een MBO-stage langer dan 8 weken: € 185 bruto per maand

  • -

    bij een HBO-stage langer dan 8 weken:      1e en 2e jaars:   € 300 bruto per maand      3e en 4e jaars:   situationele afstemming van opdracht en marktwaarde

  • -

    bij een universitaire stage: situationele afstemming van opdracht en marktwaarde

De financiële vergoeding valt onder het budget ‘overige personeelskosten’ van de afdeling.

Verzekering

De stagiair valt onder de doorlopende verzekering Wettelijke Aansprakelijkheid die de Gemeente Sittard-Geleen heeft afgesloten.

Ondertekening