Organisatie | Sittard-Geleen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Functiewaardering op basis van ijkbundel |
Citeertitel | Functiewaardering op basis van ijkbundel |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
De regeling is op 1-1-2020 vervallen door inwerkingtreding van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren
Gemeentewet
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-11-2016 | 01-01-2020 | Rolprofiel BOA-A | 17-10-2016 | 2016/1792099 | |
31-01-2011 | 10-04-2013 | Onbekend | 07-08-2007 niet bekend | Geen | |
31-01-2011 | 31-01-2011 | Onbekend | 07-08-2007 niet bekend | Geen | |
26-05-2005 | 31-01-2011 | Onbekend | 06-01-2011 n.b. | Geen | |
26-05-2005 | 26-05-2005 | Onbekend | 06-01-2011 n.b. | Geen | |
26-05-2005 | 26-05-2005 | nieuwe regeling | 06-01-2011 n.b. | Geen |
Functiewaardering op basis van ijkbundel
Context Het belangrijkste hulpmiddel: De ijkbundel Rolprofiel + aandachtsveld + werkafspraken = functie Hoe zijn de rolprofielen opgebouwd? Het kiezen van een profiel via 'beredeneerde vergelijking' Procedurestappen; bezwaar en beroep Verantwoordelijkheden management en G.O. Onderhoud ijkbundel Competenties Verwijzing naar ijkbundel
Het beschrijven en waarderen van functies gebeurt in deze gemeente op basis van gestandaardiseerde rolprofielen. Het instrument wordt in deze notitie beschreven en toegelicht. Ook bij het uitwerken van dit instrument is uitgegaan van het principe dat Burgemeester en Wethouders op hoofdlijnen de kaders en spelregels bepalen (in dit geval om te komen tot de gewenste beloningsverhoudingen) en vervolgens aan het management de integrale verantwoordelijkheid geven voor het middelenbeheer. Daarmee wordt dezelfde lijn aangehouden als die welke ten basis ligt aan de vormgeving van de andere HRM-instrumenten.
De ijkbundel is een essentieel HRM-instrument, zowel bij het bepalen van het takenpakket van de medewerker als bij het bepalen van het bijbehorende salaris. De bundel omvat een verzameling zogeheten rolprofielen, deels generiek, deels specifiek.
ijkbundel: het samenstel van alle per de aangegeven peildatum vastgestelde generieke en specifieke rolprofielen |
Elk profiel is voorzien van een niveauaanduiding. Bij het kiezen van een bepaald profiel en het toebedelen van die rol aan de medewerker ligt dus impliciet ook de functieschaal vast.
Managers en medewerkers hebben met elkaar een soort ‘contractrelatie’. In dat ‘contract’ moet helder zijn welke inbreng er van de medewerker wordt verwacht en wat daartegenover staat. Die afspraken worden onder andere gemaakt door te verwijzen naar een passend rolprofiel. Daarin staan de rol en de verantwoordelijkheden van de medewerker. Wat daarnaast ook moet worden vastgelegd zijn: de functienaam, de positie in de organisatiestructuur, de competenties, het aandachtsveld, de specifieke werkafspraken. De functie is daarmee een mix van een standaard (namelijk het rolprofiel) plus een aantal maatwerkafspraken. Zie hieromtrent verder het instrument ‘functievorming’.
Een rolprofiel omvat de volgende elementen:
Het kiezen van het meest passende profiel uit de bundel gebeurt via de techniek van ‘beredeneerde vergelijking’. Het is een eenvoudige, stapsgewijze redenatie die geen deskundigheid op het gebied van functiewaardering verlangt. Managers die deze techniek in hun eigen praktijk moeten toepassen krijgen een korte instructie en worden in een oefensituatie begeleid door een waarderingsdeskundige.
De procedure sluit aan op de huidige verdeling van verantwoordelijkheden en bevoegdheden, zoals thans via mandatering vastgelegd in de staande organisatie.
De meest voorkomende situatie is die, waarbij de medewerker is geplaatst binnen een afdeling, onder hiërarchische leiding van een afdelingshoofd die op zijn beurt hiërarchisch ondergeschikt is aan een directeur.
In die verhouding is het afdelingshoofd de eerstverantwoordelijke voor de inrichting van de afdeling, voor de verdeling van de taken tussen de medewerkers en voor het aangeven van het aandachtsveld per medewerker. De speelruimte van het afdelingshoofd wordt begrensd door de gekozen organisatiestructuur, de toegestane personeelsformatie, de productafspraken, de kwaliteiten en inzetbaarheid van de personeelsbezetting. Het behoeft geen betoog dat daarover nauw wordt afgestemd met het CMT, in het bijzonder met de verantwoordelijke directeur.
Vanuit die verantwoordelijkheid draagt het afdelingshoofd de zorg voor een evenwichtig functiegebouw binnen zijn afdeling. Die evenwichtigheid slaat niet alleen op de verhoudingen tussen de functies onderling. Stelregel is namelijk ook dat tegenover de verwachte inspanningen een reële beloning behoort te staan. De individuele medewerker heeft dan ook te allen tijde in de eerder bedoelde ‘contractrelatie’ de gelegenheid om aandacht te vragen voor zijn persoonlijke beloningssituatie en daarover een uitspraak te verlangen.
Als de medewerker van mening is dat die uitspraak betrekking moet hebben op het toegewezen rolprofiel, dan maakt hij dat expliciet kenbaar in een schriftelijk verzoek, gericht aan het college van B&W, in te dienen bij het afdelingshoofd.
Een verzoek om toewijzing van een ander rolprofiel is in formele zin een verzoek waarbij de artikelen 4:13 en 4:14 (beslistermijnen) van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) in acht worden genomen.
Het afdelingshoofd is vervolgens aan zet om een gemotiveerd voorstel uit te brengen. Het nemen van een beslissing op het verzoek gebeurt - rekening houdend met het voorstel, met de gestelde kaders en met de gewenste verhoudingen - krachtens mandaat door de betreffende directeur. De medewerker krijgt de beslissing op schrift. Hij kan op de gebruikelijke wijze op grond van de Awb bezwaar aantekenen. Tegen het op bezwaar genomen besluit van Burgemeester en wethouders is daarna nog beroep bij de Rechtbank mogelijk.
De hierboven omschreven procedure kan worden gevolgd voor zover er een keuze valt te maken uit een van de profielen die in de ijkbundel zitten. Denkbaar is dat de manager concludeert dat geen enkel profiel bruikbaar is. Wat is dan de procedure?
Het ontbreken van een geschikt profiel mag geen oponthoud opleveren voor andere lopende acties, zeker niet als daar haast bij is geboden. Bijvoorbeeld, een selectieprocedure of een interne herplaatsing moeten binnen de daarvoor normaal uit te trekken tijd gewoon kunnen worden afgewikkeld. De manager moet dan dus te allen tijde bindende afspraken kunnen maken met de betreffende medewerker.
Doet zich zo’n situatie voor, dan zijn er twee parallelle procedures te volgen:
FUWA is geen mathematisch sluitende systeem. Het is een hulpmiddel om op een geobjectiveerde manier een waardeoordeel uit te spreken. In de aanpak moet dan ook met de beperkingen die FUWA in zich draagt rekening worden gehouden.
In de gekozen benadering ligt de belangrijkste verantwoordelijkheid bij het management. Immers, de besluiten die het management op dit gebied neemt, werken door in het salaris en het perspectief voor de medewerker, in de organisatiestructuur en taakverdeling, in de bedrijfsvoering, in de beloningsverhoudingen, in de kosten van de personeelsformatie. Zo bezien kan een besluit verstrekkende consequenties hebben, zeker op de langere termijn.
Eens per jaar wordt het totale loongebouw samen met het GO doorgelicht. Dit gebeurt om te bekijken op welke aspecten het instrumentarium bijstelling behoeft, bijvoorbeeld in de vorm van aangepaste of aangescherpte kaders en spelregels. Ter ondersteuning van die periodieke doorlichting krijgt het G.O. jaarlijks een gecomprimeerd totaaloverzicht van het aantal fte’s per schaalniveau; dat overzicht wordt ontleend aan het dan geldende functieboek. Het G.O. heeft daarmee een belangrijke medeverantwoordelijkheid in het creëren van evenwichtige beloningsverhoudingen. Enerzijds gaat het dan om de niveauverhoudingen tussen de profielen onderling, zoals ze zijn opgenomen in de ijkbundel. Anderzijds om de aansluiting naar de arbeidsmarkt en naar de beloningsniveaus bij vergelijkbare organisaties in de omgeving, waar de gemeente mee moet kunnen concurreren. De profielen kunnen bij een vergelijking prima als kapstok dienen, omdat zij niet zijn ingekleurd door individuele of toevallige omstandigheden.
Het beheer over de ijkbundel met rolprofielen valt onder de verantwoordelijkheid van het ServiceCenter. Wijzigingen worden afgestemd met het management en met het GO, en vastgesteld door het College van Burgemeester en Wethouders.
De ijkbundel wordt periodiek getoetst op bruikbaarheid en actualiteit. Dat gebeurt eens per drie jaren. Het ServiceCenter organiseert de afstemming daarover met het management en met het Georganiseerd overleg, en formuleert vervolgens een advies aan Burgemeester en Wethouders.
Competenties zijn persoonskenmerken, beschreven in gedragsmatige termen, die onderscheidend bijdragen aan het succesvol functioneren van de medewerker. Het hanteren van competenties bevordert het realiseren van de beoogde doelen en stimuleert de verdere professionele ontwikkeling van de medewerker.
In de ijkbundel kunnen competenties goede diensten bewijzen om de betekenis van de rollen te verhelderen, met name als wordt aangegeven welke competenties van essentiële betekenis zijn om de rollen op een adequate manier te kunnen vervullen. Een aantal rolprofielen is inmiddels voorzien van competenties. Verdere uitbouw is mogelijk en wenselijk. Het is ook mogelijk competenties verder te verbijzonderen naar zogenaamde ‘gedragsniveaus’. Er ligt (nog) geen directe relatie tussen de competenties en het waarderingsniveau.
Bijlage I ijkbundel Gemeente Sittard-Geleen
1 Inleiding1.1 Context1.2 Generieke organieke rolprofielen1.2.1 Het begrip 'organiek'1.2.2 Het begrip 'generiek'1.2.3 Specifieke rolprofielen1.3 Elementen van de rolprofielen1.4 Competenties1.5 Rolprofielen van hiërarchisch leidinggevenden1.5.1 Gemeentesecretaris1.5.2 Concernmanager1.5.3 Afdelingshoofd1.5.4 Teamleider1.6 Rolprofielen van niet hiërarchisch leidinggevenden1.6.1 Unitcoördinator1.6.2 Projectmanager1.7 Opbouw van de ijkbundel2 Overzicht rolprofielen ijkbundel3 Generieke rolprofielen4 Specifieke rolprofielen
De ijkbundel is één van de HRM-instrumenten waarmee de organisatie vastlegt welke verantwoordelijkheden zij bij de medewerker neerlegt en welke salarisschaal daarbij hoort. Daarmee draagt de ijkbundel bij aan de gewenste duidelijkheid, én over de organisatorische verhoudingen én over de beloningsverhoudingen:
De bundel omvat alle in deze organisatie gedefinieerde organieke rolprofielen. Het gaat zowel om generieke als om specifieke profielen. Hierna wordt toegelicht wat we hieronder verstaan.
generated_1_2_1_het_begrip_organiekRollen kunnen op verschillende manieren worden afgesproken en vastgelegd. In onze organisatie is gekozen voor een organieke benadering. Daarmee wordt bedoeld: uitgaande van de organisatorisch gewenste situatie. Het beschrijven van de rol gebeurt op hoofdlijnen. Om te kunnen komen tot een afbakening van het individuele takenpakket wordt het profiel gekoppeld aan het aandachtsveld, waarop de medewerker wordt ingezet, en (in aanvullende zin) aan werkafspraken over de taken die moeten worden uitgeoefend. Dit 'drieluik' is synoniem aan het arbeidsvoorwaardelijke begrip 'functie'. Zodoende wordt geprofiteerd van de voordelen van de vroeger gebruikelijke persoonsgerichte functiebeschrijving. Daarin stond de praktijkfunctie centraal en werd een uitputtende opsomming gegeven van de verschillende taakvelden en werkzaamheden.
Een generiek (algemeen) rolprofiel is door de bondige manier van vastleggen flexibel en universeel toepasbaar. Het is geschikt voor uiteenlopende situaties. Bovendien biedt het de mogelijkheid om de werkzaamheden te variëren als de omstandigheden dat vergen, zonder dat dit direct tot een wijziging in de rolprofiel hoeft te leiden. Daarmee sluit deze manier van rol omschrijven prima aan bij de strategische HRM-uitgangspunten met betrekking tot enerzijds vergroting van de flexibiliteit van de organisatie, anderzijds brede inzetbaarheid en onderlinge uitwisselbaarheid van medewerkers. Belangrijke kenmerken van generieke rolprofielen zijn standaardisatie en abstractie. Daardoor kan worden volstaan met een beperkt aantal rolprofielen voor de hele organisatie. Meerdere rollen, die horizontaal in de organisatie op meerdere plaatsen voorkomen, herkennen zich in dezelfde omschrijving en krijgen een zelfde generiek rolprofiel. Bovendien heeft de manager zo de ruimte om de concrete werkafspraken met de medewerkers individueel te maken en bij te stellen, naar gelang de planning en prioriteitstelling dat noodzakelijk maakt.
Niet alle rollen kunnen in generieke (algemene) rolprofielen worden vastgelegd. Hoewel het streven erop gericht moet zijn het aantal te beperken, kunnen bepaalde rollen zo specialistisch of eenmalig van aard zijn dat zij afzonderlijk beschreven moeten worden.
De volgende elementen worden in een rolprofiel vastgelegd:
Geeft inzicht in de organisatorische positie van de rol, mede in relatie tot andere rollen.
Geeft de bestaansreden van de rol weer, afgeleid van de doelstellingen van de organisatie. Het doel van de rol sluit logisch aan op het doel, zoals omschreven voor de naast hogere rol.
Betreft het samenhangende geheel van kerntaken die binnen bepaalde kaders moeten worden uitgevoerd, teneinde geformuleerde resultaten te kunnen bereiken.
Twee elementen worden beschreven:
Er wordt niet gespecificeerd met wie contacten worden onderhouden.
Het werk- en denkniveau dat per rol wordt gespecificeerd, is afgeleid uit de hoofdtaken en de taakstelling van de afdeling. Twee elementen worden in ieder geval beschreven:
Een aantal rolprofielen is voorzien van een opsomming van relevante competenties. De definitie van elke competentie is terug te vinden in een aparte competentiewoordenlijst. Zie volgende paragraaf.
In de versie 2002 van deze ijkbundel zijn de leidinggevende rollen en een aantal zogenaamde sterrollen voorzien van competenties. Competenties zijn persoonlijke eigenschappen, die gewenst zijn bij het uitoefenen van de rol. Terwijl de verantwoordelijkheden het wat aangeven, geven de competenties het hoe aan. Competenties spelen een belangrijke rol, ook bij de diverse andere HRM-instrumenten zoals personeelsvoorziening, beoordeling, opleiding, M&M-gesprek, Persoonlijk Ontwikkelingsplan, etc.
Competenties zijn te beschouwen als persoonskenmerken, beschreven in gedragsmatige termen, die onderscheidend bijdragen aan het succesvol functioneren van de medewerker in de betreffende rol en daarmee bijdragen aan het realiseren van de beoogde doelen en aan de persoonlijke ontwikkeling in de werksituatie.
De competenties die de gemeente heeft gekozen zijn gebundeld en gedefinieerd in een woordenlijst. Competenties zijn uit te splitsen in gedragsniveaus. Dat is tot nu toe buiten het kader van deze ijkbundel - alleen gebeurd bij de hiërarchisch leidinggevende rollen. Het is de bedoeling ook bij de andere rolprofielen zowel het aantal competenties als de gedragsindicaties verder aan te vullen.
De zestien competenties welke worden gebruikt zijn:
generated_1.5.1_gemeentesecretarisDit rolprofiel is aangepast aan de nieuwe bestuurlijke verhoudingen in het kader van het dualisme en aan de nieuwe organisatiestructuur, zoals vastgelegd in Impuls 2005.
generated_1.5.2_concernmanagerHet rolprofiel van concernmanager is afgeleid van het profiel dat Burgemeester en Wethouders bij besluit van 18/2/03 hebben vastgesteld. De dubbelrol van CMT-lid en sectordirecteur is verder uitgewerkt. De gemeentesecretaris / algemeen directeur en de concernmanagers vormen samen het Concernmanagementteam. Het rolprofiel van sectordirecteur is vervallen.
generated_1.5.3_afdelingshoofdIn de versie 2002 van de ijkbundel werden vier niveaus van afdelingshoofden onderscheiden. In de nieuwe organisatie daarentegen wordt voor de rol van afdelingshoofd slechts één profiel gebruikt dat bij alle afdelingen toepasbaar is. Bij de start van de selectie van de afdelingshoofden (afdelingshoofd nieuwe stijl in algemene dienst) is dit profiel voorzien van een competentieprofiel, uitgewerkt tot op gedragsniveau.
In de nieuwe organisatie worden 2 teamleiderniveaus onderscheiden, de teamleider A en B. In de functieboeken Impuls 2005 wordt alleen het niveau van teamleider B daadwerkelijk gebruikt, zijnde het profiel met een beperkt mandaat. Bij de start van de selectie van de teamleiders is dit profiel voorzien van een competentieprofiel, uitgewerkt tot op gedragsniveau.
generated_1.5.5_commandant_brandweer De directeur/commandant Brandweer is hiërarchisch leidinggevende over het Brandweerbureau Westelijke Mijnstreek en de eenheid Repressie van de gemeentelijke Brandweer.
In verschillende rolprofielen komen (beperkte) vormen van functionele en operationele begeleiding voor. Die worden in deze opsomming verder buiten beschouwing gelaten. Van niet hiërarchisch leidinggeven is sprake in geval van functionele en/of operationele leiding. Bij de unitcoördinatoren en bij de projectmanagers is dit een cruciale verantwoordelijkheid.
De unitcoördinator is geen hiërarchisch leidinggevende. Wel heeft hij functionele en operationele leidinggevende verantwoordelijkheden en bevoegdheden. De directe hiërarchische baas van de unitmedewerkers is dus de teamleider of het afdelingshoofd (als er geen teamleider is). Het profiel van unitcoördinator wordt niet zelfstandig gebruikt; in voorkomende gevallen wordt het gekoppeld aan een ander generiek profiel (bijvoorbeeld: vakspecialist A + unitcoördinator). Aan de rol van unitcoördinator is een beloning -in de vorm van een toelage- verbonden welke wordt afgeleid van het gekoppelde profiel. De toelage bedraagt maximaal het verschil tussen het maximum van de functieschaal (dit is het niveau van het gekoppelde profiel) en dat van de naasthogere schaal. De toelage kan in stappen worden opgebouwd naarmate het feitelijk functioneren daartoe aanleiding geeft. Het besluit daarover wordt genomen in de jaarlijkse salarisprocedure. De toelage maakt deel uit van de berekeningsbasis voor de procentuele uitlooptoelage.
De organisatie onderscheidt 2 niveaus van projectmanagers, de projectmanager A en B. In beide profielen is sprake van operationeel leidinggeven aan projectmedewerkers. Ook de projectmanager is geen hiërarchisch leidinggevende. De directe hiërarchische baas van de projectmedewerkers is dus de teamleider of het afdelingshoofd (als er geen teamleider is).
De ijkbundel is als volgt opgebouwd. Eerst is een overzicht opgenomen van alle algemene en specifieke rollen uit de ijkbundel. Daarna zijn alle algemene rollen weergegeven en tenslotte alle specifieke rollen. De bundel omvat:
De precieze status van elk afzonderlijk profiel staat vermeld in de kopgegevens van het betreffende profiel.
In de navolgende overzichten zijn alle rolprofielen opgesomd, die zijn opgenomen in deze ijkbundel.
Eerst volgen de generieke rolprofielen, dan de specifieke.
Hierna volgen de rolprofielen.
Rol Concernmanager Schaalniveau 16 Algemeen of specifiek rolprofiel Algemeen rolprofiel Rolnummer Versiedatum Werkexemplaar 18/8/04 Opmerking In dit rolprofiel worden twee rollen onderscheiden: die van CMT-lid en die van sectordirecteur. De verwachting is dat de doorontwikkeling naar het directieraadmodel geen essentiële aanpassing verlangt van de CMT-rol, zij het dat dan wel de rol van sectordirecteur vervalt.
Maakt deel uit van het concernmanagementteam (CMT). De hiërarchische supervisie ligt bij de gemeentesecretaris / algemeen directeur. Geeft in de hoedanigheid van sectordirecteur hiërarchisch leiding aan het bedrijfsbureau(team) en aan de afdelingshoofden binnen de sector.
Het CMT fungeert als regisseur in de driehoek bestuurlijk domein, ambtelijk domein en publiek domein. Intern treedt het CMT op als intermediair tussen het college van B&W als collectief enerzijds en het integrale management op afdelingshoofdenniveau anderzijds. Voor beide gremia is het CMT sparringpartner. Primair richt het CMT zich op de concernbrede sturing en beheersing op strategisch niveau, alsmede op het implementeren van afgesproken organisatieontwikkelingsprocessen. Als team is het CMT verantwoordelijk voor het actualiseren van missie, visie en concerndoelen, en voor de programmalijnen. In de relatie met het college van B&W treedt het CMT op als representant van de ambtelijke organisatie en als contractpartner voor de uitvoering van de in de begroting gemaakte afspraken.
Binnen de collectieve CMT-verantwoordelijkheid zijn - via een onderling afgesproken portefeuilleverdeling specifieke concernbrede aandachtsgebieden toegewezen aan de afzonderlijke CMT-leden. Deze verdeling is met name gericht op bevordering van een gecoördineerde aanpak en bevordering van integrale besluitvorming. Deze individuele verantwoordelijkheid wordt begrensd door bevoegdheden, gemandateerd door de algemeen directeur.
De sectordirecteur coacht en superviseert het functioneren van de afdelingen en bevordert een correcte, efficiënte en samenhangende uitvoering van de taken. Daarnaast draagt hij zorg voor de ondersteuning van, en advisering en rapportage aan de gemeentesecretaris, het CMT en het bestuur. De afzonderlijke portefeuillehouders adviseert en informeert hij over het beleid van de sector.
Rol Afdelingshoofd Schaalniveau 14 Algemeen of specifiek rolprofiel Algemeen rolprofiel Rolnummer 160 Versiedatum Werkexamplaat 24/9/04 Opmerking De verwachting is dat de doorontwikkeling naar het directieraadmodel geen essentiële aanpassing verlangt in de beschrijving van de rol van afdelingshoofd, buiten het feit dat dan de rol van sectordirecteur vervalt.
Het Afdelingshoofd legt verantwoording af en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende. Geeft hiërarchisch, functioneel en operationeel leiding aan de medewerkers van de afdeling. Deze rol komt op meer plaatsen in de organisatie voor (zie organisatieschema). Afdelingshoofden rouleren volgens een schema.
Het afdelingshoofd is verantwoordelijk voor de correcte en efficiënte uitvoering van de afdelingstaken en voor het functioneren van de afdeling. Het afdelingshoofd ondersteunt, informeert en adviseert de sectordirecteur, het CMT en het bestuur over alle zaken die betrekking hebben op het voorbereiden, ontwikkelen, uitvoeren en toetsen van het gemeentelijk beleid op de werkterreinen van de afdeling.
Rol Teamleider A Schaalniveau 13 Algemeen of specifiek rolprofiel Algemeen rolprofiel Rolnummer 160 Versiedatum Werkexemplaar 24/9/04
De teamleider A legt verantwoording af aan en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende. Geeft zowel direct als indirect leiding:
De teamleider A is belast met bedrijfsverantwoordelijkheid en productverantwoordelijkheid, voor zover dit het werkterrein van het team aangaat. De teamleider A heeft een uitgebreid mandaat (ruime bevoegdheden). De teamleider richt zich daarnaast op het ondersteunen, informeren en adviseren van de hiërarchisch leidinggevende.
RolTeamleider B Schaalniveau 12 Algemeen of specifiek rolprofiel Algemeen rolprofiel Rolnummer 160 Versiedatum Werkexemplaar 24/9/04
De teamleider B legt verantwoording af aan en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende. Geeft zowel indirect als direct leiding:
De teamleider B is belast met bedrijfsverantwoordelijkheid en productverantwoordelijkheid, voor zover dit het werkterrein van het team aangaat. De teamleider B heeft een begrensd mandaat (gelimiteerde bevoegdheden). De teamleider B richt zich daarnaast op het ondersteunen, informeren en adviseren van de hiërarchisch leidinggevende.
Is binnen de door het mandaat begrensde bevoegdheden c.q. binnen de door de hiërarchisch leidinggevende gestelde kaders verantwoordelijk voor het functioneren van het team. Geeft op een coachende manier hiërarchisch leiding aan de individuele medewerkers binnen het team. Bevordert hun inzetbaarheid, zelfstandigheid, betrokkenheid en talentontwikkeling, met inachtneming van de overeen gekomen HRM-kaders.
Is binnen de door het mandaat begrensde bevoegdheden c.q. binnen de door de hiërarchisch leidinggevende gestelde kaders verantwoordelijk voor een efficiënt en effectief beheer en inzet van de productiemiddelen personeel, informatie, organisatie, financiën, automatisering en huisvesting. Ontwikkelt en beheert de werkprocessen.
Rol Unitcoördinator Beloning Toelage Algemeen of specifiek rolprofielAlgemeen rolprofiel Rolnummer Versiedatum Werkexemplaar 24/9/04 Opmerking Dit rolprofiel is bedoeld om gecombineerd te worden met een algemene rol (bijvoorbeeld: vakspecialist A + unitcoördinator).
De unitcoördinator legt verantwoording af en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende. Deze rol komt voor bij teams of afdelingen welke zijn onderverdeeld in units.
De unitcoördinator is belast met de functionele en operationele aansturing van de unit.
Rol Programmamanager A Schaalniveau 13 Algemeen of specifiek rolprofiel Algemeen rolprofiel Rolnummer Versiedatum Werkexemplaar 24/9/04
De programmamanager A is gepositioneerd in de sector Stad. Legt verantwoording af en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende, het CMT en het bestuur. De functie wordt vervuld in nauw samenspel met de andere programmamanagers, de beleidsmedewerker Visie en Strategie, de accountmanager, de stadsdeelmanagers en de projectmanagers.
De programmamanager A richt zich op het vertalen van gewenste maatschappelijke effecten in programmas op stedelijk niveau, binnen heldere geografische en thematische grenzen. Is inhoudelijk verantwoordelijk voor de ontwikkeling en operationalisering van programmas. Is vervolgens procesverantwoordelijk voor het in samenhang realiseren van deze programmas.
Rol Programmamanager B Schaalniveau 12 Algemeen of specifiek rolprofiel Algemeen rolprofiel Rolnummer Versiedatum Werkexemplaar 24/9/04
De programmamanager B is gepositioneerd in de sector Stad. Legt verantwoording af en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende, het CMT en het bestuur. De functie wordt vervuld in nauw samenspel met de andere programmamanagers, de beleidsmedewerker Visie en Strategie, de accountmanager, de stadsdeelmanagers en de projectmanagers. De programmamanager B wordt functioneel aangestuurd door de programmamanager A.
De programmamanager B richt zich op het vertalen van gewenste maatschappelijke effecten in programmas op stedelijk niveau. Het gaat hier doorgaans om de minder complexe programmas. Is inhoudelijk verantwoordelijk voor de ontwikkeling en operationalisering van deze programmas. Is vervolgens procesverantwoordelijk voor het in samenhang realiseren van deze programmas.
Rol Projectmanager A Schaalniveau 12 Algemeen of specifiek rolprofiel Algemeen rolprofiel Rolnummer Versiedatum Werkexemplaar 24/9/04
De Projectmanager A legt verantwoording af en rapporteert aan
De rol van projectmanager A komt slechts bij één afdeling in de organisatie voor.
De Projectmanager A richt zich, in afstemming met de hiërarchisch leidinggevende en met de opdrachtgever, op het leiden van majeure projecten, zijnde de zwaarste projecten die bij de gemeente voorkomen qua risicomanagement, complexiteit en omvang, en die van groot belang zijn voor de (stedelijke) ontwikkeling van de gemeente. De Projectmanager A functioneert in een complexe werkomgeving. De projecten dienen gerealiseerd te worden binnen gestelde kaders, spelregels en uitgangspunten (het uitvoeringscontract, de kaderstellende beleidslijnen, het projectblad begroting, uitgangspunten van projectmatig werken het van toepassing zijnd programma).
Binnen de gestelde kaders en uitgangspunten en met inachtneming van aanvullende aanwijzingen van opdrachtgever en leidinggevende:
Rol Projectmanager B Schaalniveau 11 Algemeen of specifiek rolprofiel Algemeen rolprofiel Rolnummer Versiedatum Werkexemplaar 24/9/04
De Projectmanager B legt verantwoording af en rapporteert aan
De rol van projectmanager B komt slechts bij één afdeling in de organisatie voor.
De Projectmanager B richt zich, in afstemming met de hiërarchisch leidinggevende en met de opdrachtgever, op het gelijktijdig leiden van meerdere projecten met een afdelingsoverstijgend of productoverstijgend karakter. Deze projecten hebben een gemiddelde complexiteit, omvang en afbreukrisico. In de regel functioneert de Projectmanager B in een minder complexe werkomgeving. De projecten dienen gerealiseerd te worden binnen gestelde kaders, spelregels en uitgangspunten (de uitvoeringsopdracht, de algemene beleidslijnen, het projectblad begroting, uitgangspunten van projectmatig werken en, in voorkomende gevallen, het van toepassing zijnd programma).
Binnen de gestelde kaders en uitgangspunten en met inachtneming van aanvullende aanwijzingen van opdrachtgever en leidinggevende:
Rol Stadsdeelmanager Schaalniveau 12 Algemeen of specifiek rolprofiel Algemeen rolprofiel Rolnummer Versiedatum Werkexemplaar 24/9/04
De stadsdeelmanager is gepositioneerd in de sector Wijk en legt verantwoording af en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende. De functie wordt vervuld in nauw samenspel met de programmamanagers, de projectmanagers, de beleidsmedewerker Visie en Strategie en de accountmanager Stad. Doel van de rol De stadsdeelmanager fungeert als spil tussen de gemeentelijke organisatie en het stadsdeel, in het kader van de doelstelling van wijkgericht werken. Is belast met het interactief koppelen en afstemmen van de vraag uit het stadsdeel enerzijds en de acties van de gemeente en maatschappelijke instellingen anderzijds. Is procesverantwoordelijk voor het in samenhang realiseren van een stadsdeelprogramma.
Rekening houdend met gestelde kaders (stadsvisie, strategie, programmas, inclusief de daarin beoogde maatschappelijke effecten)
Rol Beleidsmedewerker A Schaalniveau 12 Algemeen of specifiek rolprofiel Algemeen rolprofiel Rolnummer 210 Versiedatum 24 september 2004
De Beleidsmedewerker A legt verantwoording af en rapporteert via de hiërarchisch leidinggevende aan de sectordirecteur. Deze rol komt op meer plaatsen in de organisatie voor (zie organisatieschema).
De Beleidsmedewerker A richt zich op het initiëren, ontwikkelen, coördineren, (doen) uitvoeren en evalueren van een adequaat extern en intern integraal gemeentelijk beleid voor het gehele werkterrein van de sector en sectoroverstijgend op strategisch niveau.
Rol Beleidsmedewerker B Schaalniveau 11 Algemeen of specifiek rolprofiel Algemeen rolprofiel Rolnummer 220 Versiedatum 24 september 2004
De Beleidsmedewerker B legt verantwoording af en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende (en/of via de hiërarchisch leidinggevende aan de sectordirecteur). Deze rol komt op meer plaatsen in de organisatie voor (zie organisatieschema).
De Beleidsmedewerker B richt zich op het initiëren, ontwikkelen en (doen) uitvoeren van een adequaat integraal sector- of afdelingsbeleid op deelgebieden van de sector en het werkterrein van de afdeling, op strategisch en tactisch niveau.
Rol Beleidsmedewerker C Schaalniveau 10 Algemeen of specifiek rolprofiel Algemeen rolprofiel Rolnummer 230 Versiedatum 24 september 2004
De Beleidsmedewerker C legt verantwoording af en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende. Deze rol komt op meer plaatsen in de organisatie voor (zie organisatieschema).
De Beleidsmedewerker C richt zich op het ontwikkelen en (doen) uitvoeren van een adequaat gemeentelijk beleid op tactisch niveau, vanuit een specialisme op het werkterrein van de afdeling, waarbij integraliteit tussen afdelingen van belang is.
Rol Beleidsmedewerker D Schaalniveau 9 Algemeen of specifiek rolprofiel Algemeen rolprofiel Rolnummer 240 Versiedatum 24 september 2004
De Beleidsmedewerker D legt verantwoording af en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende. Deze rol komt op meer plaatsen in de organisatie voor (zie organisatieschema).
De Beleidsmedewerker D richt zich op het ontwikkelen en uitvoeren van een adequaat gemeentelijk beleid binnen gegeven kaders en een afgebakend werkterrein, vanuit een specialisme op het werkterrein van de afdeling op tactisch niveau.
Rol Communicatieadviseur A Schaalniveau 12 Algemeen of specifiek rolprofiel Algemeen rolprofiel Rolnummer 711 Versiedatum 24 september 2004
De Communicatieadviseur A legt verantwoording af en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende.
De Communicatieadviseur A richt zich op het strategisch en pro-actief ontwikkelen en adviseren op het gebied van het concernbrede communicatiebeleid en communicatie rondom programmas.
Rol Communicatieadviseur B Schaalniveau 11 Algemeen of specifiek rolprofiel Algemeen rolprofiel Rolnummer 712 Versiedatum 24 september 2004
De Communicatieadviseur B legt verantwoording af en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende.
De Communicatieadviseur B richt zich op het pro-actief adviseren op het gebied van het concernbrede communicatiebeleid en communicatie rondom programmas.
Rol Communicatiemedewerker A Schaalniveau 10 Algemeen of specifiek rolprofiel Algemeen rolprofiel Rolnummer 713 Versiedatum 24 september 2004
De Communicatiemedewerker A legt verantwoording af en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende
De Communicatiemedewerker A richt zich op het ondersteunen bij en het uitvoeren van concerncommunicatie, communicatiebeleid en communicatie rondom programma's.
Rol Communicatiemedewerker B Schaalniveau 9 Algemeen of specifiek rolprofiel Specifiek rolprofiel Rolnummer 714 Versiedatum 24 september 2004
De Communicatiemedewerker B legt verantwoording af en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende.
De Communicatiemedewerker B richt zich op het uitvoeren van het concernbrede communicatiebeleid en communicatie rondom programmas.
Rol Vakspecialist A Schaalniveau 11 Algemeen of specifiek rolprofiel Algemeen rolprofiel Rolnummer250 Versiedatum 24 september 2004
De Vakspecialist A legt verantwoording af en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende. Deze rol komt op meer plaatsen in de organisatie voor (zie organisatieschema).
De Vakspecialist A richt zich op het conceptueel vormgeven van de uitvoering van een adequaat gemeentelijk beleid vanuit een inhoudelijk specialisme in het beleidsveld.
Rol Vakspecialist B Schaalniveau 10 Algemeen of specifiek rolprofiel Algemeen rolprofiel Rolnummer 260 Versiedatum 24 september 2004
De Vakspecialist B legt verantwoording af en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende. Deze rol komt op meer plaatsen in de organisatie voor (zie organisatieschema).
De Vakspecialist B richt zich op het uitvoeren van een adequaat gemeentelijk beleid vanuit een inhoudelijk specialisme in het beleidsveld.
Rol Vakspecialist C Schaalniveau 9 Algemeen of specifiek rolprofiel Algemeen rolprofiel Rolnummer 270 Versiedatum 24 september 2004
De Vakspecialist C legt verantwoording af en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende. Deze rol komt op meer plaatsen in de organisatie voor (zie organisatieschema).
De Vakspecialist C richt zich op het mede uitvoeren van een adequaat gemeentelijk beleid vanuit een inhoudelijk specialisme in het beleidsveld.
Rol Vakspecialist D Schaalniveau 8 Algemeen of specifiek rolprofiel Algemeen rolprofiel Rolnummer 280 Versiedatum 24 september 2004
De Vakspecialist D legt verantwoording af en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende. Deze rol komt op meer plaatsen in de organisatie voor (zie organisatieschema).
De Vakspecialist D richt zich op het ondersteunen bij de uitvoering van een adequaat gemeentelijk beleid vanuit een inhoudelijk specialisme in het beleidsveld.
Rol Beleidsondersteuner A Schaalniveau 9 Algemeen of specifiek rolprofiel Algemeen rolprofiel Rolnummer 310 Versiedatum 24 september 2004
De Beleidsondersteuner A legt verantwoording af en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende. Deze rol komt op meer plaatsen in de organisatie voor (zie organisatieschema).
De Beleidsondersteuner A richt zich op het zelfstandig uitvoeren van het beleid van de afdeling en het integraal ondersteunen in het proces van beleidsvorming.
Rol Beleidsondersteuner B Schaalniveau 8 Algemeen of specifiek rolprofiel Algemeen rolprofiel Rolnummer 320 Versiedatum 24 september 2004
De Beleidsondersteuner B legt verantwoording af en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende. Deze rol komt op meer plaatsen in de organisatie voor (zie organisatieschema).
De Beleidsondersteuner B richt zich op het op deelgebieden zelfstandig uitvoeren van het beleid van de afdeling en het ondersteunen in het proces van beleidsvorming.
Rol Beleidsondersteuner C Schaalniveau 7 Algemeen of specifiek rolprofiel Algemeen rolprofiel Rolnummer 330 Versiedatum 24 september 2004
De Beleidsondersteuner C legt verantwoording af en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende. Deze rol komt op meer plaatsen in de organisatie voor (zie organisatieschema).
De Beleidsondersteuner C richt zich op het op deelgebieden zelfstandig uitvoeren van het beleid van de afdeling en het (mede) ondersteunen in het proces van beleidsvorming.
Rol Beleidsondersteuner D Schaalniveau 6 Algemeen of specifiek rolprofiel Algemeen rolprofiel Rolnummer 340 Versiedatum 24 september 2004
De Beleidsondersteuner D legt verantwoording af en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende. Deze rol komt op meer plaatsen in de organisatie voor (zie organisatieschema).
De Beleidsondersteuner D richt zich op het op deelgebieden mede uitvoeren van het beleid van de afdeling.
Rol Administratief Medewerker A Schaalniveau 7 Algemeen of specifiek rolprofiel Algemeen rolprofiel Rolnummer 360 Versiedatum 24 september 2004
De Administratief Medewerker A legt verantwoording af en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende. Deze rol komt op meer plaatsen in de organisatie voor (zie organisatieschema).
De Administratief Medewerker A richt zich op het verrichten van complexe administratieve werkzaamheden c.q. ondersteuning van de afdeling/sector in vakmatige administratieve zin.
Rol Administratief Medewerker B Schaalniveau 6 Algemeen of specifiek rolprofiel Algemeen rolprofiel Rolnummer 370 Versiedatum 24 september 2004
De Administratief Medewerker B legt verantwoording af en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende. Deze rol komt op meer plaatsen in de organisatie voor (zie organisatieschema).
De Administratief Medewerker B richt zich op het verrichten van complexe administratieve werkzaamheden c.q. ondersteuning van de afdeling in vakmatige administratieve zin.
Rol Administratief Medewerker C Schaalniveau 5 Algemeen of specifiek rolprofiel Algemeen rolprofiel Rolnummer 380 Versiedatum 24 september 2004
De Administratief Medewerker C legt verantwoording af en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende. Deze rol komt op meer plaatsen in de organisatie voor (zie organisatieschema).
De Administratief Medewerker C richt zich op het verrichten van vakmatige administratieve werkzaamheden c.q. ondersteuning van de afdeling in administratieve zin.
Rol Administratief Medewerker D Schaalniveau 4 Algemeen of specifiek rolprofiel Algemeen rolprofiel Rolnummer 390 Versiedatum 24 september 2004
De Administratief Medewerker D legt verantwoording af en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende. Deze rol komt op meer plaatsen in de organisatie voor (zie organisatieschema).
De Administratief Medewerker D richt zich op het verrichten van administratieve werkzaamheden c.q. ondersteuning van de afdeling in administratieve zin.
Rol Managementassistent Schaalniveau 7 Algemeen of specifiek rolprofiel Algemeen rolprofiel Rolnummer 350 Versiedatum 24 september 2004
De Managementassistent legt verantwoording af en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende. Deze rol komt op meer plaatsen in de organisatie voor (zie organisatieschema).
De Managementassistent richt zich op het ondersteunen van de sectordirecteur en/of het afdelingshoofd bij zijn dagelijkse leidinggevende taken. Daarnaast richt de Managementassistent zich op het uitvoeren van bijbehorende secretariële werkzaamheden.
Rol Secretarieel Medewerker A Schaalniveau 6 Algemeen of specifiek rolprofiel Algemeen rolprofiel Rolnummer 450 Versiedatum 24 september 2004
De Secretarieel Medewerker A legt verantwoording af en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende. Deze rol komt op meer plaatsen in de organisatie voor (zie organisatieschema).
De Secretarieel Medewerker A richt zich op het verrichten van complexe vakmatige administratieve werkzaamheden c.q. ondersteuning van het management en de (beleids)medewerkers in secretariële zin.
Rol Secretarieel Medewerker B Schaalniveau 5 Algemeen of specifiek rolprofiel Algemeen rolprofiel Rolnummer 460 Versiedatum 24 september 2004
De Secretarieel Medewerker B legt verantwoording af en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende. Deze rol komt op meer plaatsen in de organisatie voor (zie organisatieschema).
De Secretarieel Medewerker B richt zich op het verrichten van vakmatige administratieve werkzaamheden c.q. ondersteuning van het management en de (beleids)medewerkers in secretariële zin.
Rol Secretarieel Medewerker C Schaalniveau 4 Algemeen of specifiek rolprofiel Algemeen rolprofiel Rolnummer 470 Versiedatum 24 september 2004
De Secretarieel Medewerker C legt verantwoording af en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende. Deze rol komt op meer plaatsen in de organisatie voor (zie organisatieschema).
De Secretarieel Medewerker C richt zich op het verrichten van administratieve werkzaamheden c.q. ondersteuning van het management en de (beleids)medewerkers in secretariële zin.
Rol Medewerker Frontoffice A Schaalniveau 7 Algemeen of specifiek rolprofiel Algemeen rolprofiel Rolnummer 420 Versiedatum 24 september 2004
De Medewerker Frontoffice A legt verantwoording af en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende.
De Medewerker Frontoffice A richt zich op het zorgdragen voor informatieverstrekking en algemene dienstverlening aan burgers, bedrijven en instellingen en het vervullen van een schakelrol in relatie tot de backoffice.
Rol Medewerker Frontoffice B Schaalniveau 6 Algemeen of specifiek rolprofiel Algemeen rolprofiel Rolnummer 430 Versiedatum 24 september 2004
De Medewerker Frontoffice B legt verantwoording af en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende.
De Medewerker Frontoffice B richt zich op het zorgdragen voor informatieverstrekking en algemene dienstverlening aan burgers, bedrijven en instellingen en het mede vervullen van een schakelrol in relatie tot de backoffice.
Rol Medewerker Frontoffice C Schaalniveau 5 Algemeen of specifiek rolprofiel Algemeen rolprofiel Rolnummer 440 Versiedatum 24 september 2004
De Medewerker Frontoffice C legt verantwoording af en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende.
De Medewerker Frontoffice C richt zich op het ondersteunen bij informatieverstrekking en algemene dienstverlening aan burgers, bedrijven en instellingen en mede vervullen van een schakelrol in relatie tot de backoffice.
Rol Technisch Uitvoerend Medewerker A Schaalniveau 7 Algemeen of specifiek rolprofiel Algemeen rolprofiel Rolnummer 510 Versiedatum 24 september 2004
De Technisch Uitvoerend Medewerker A legt verantwoording af en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende. Deze rol komt op meer plaatsen in de organisatie voor (zie organisatieschema).
De Technisch Uitvoerend Medewerker A richt zich op het voorbereiden van complexe werkzaamheden van vaktechnisch uitvoerende aard (civiele techniek en/of bouwkunde en/of cultuurtechniek).
Rol Technisch Uitvoerend Medewerker B Schaalniveau 6 Algemeen of specifiek rolprofiel Algemeen rolprofiel Rolnummer 520 Versiedatum 24 september 2004
De Technisch Uitvoerend Medewerker B legt verantwoording af en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende. Deze rol komt op meer plaatsen in de organisatie voor (zie organisatieschema).
De Technisch Uitvoerend Medewerker B richt zich op het verrichten van complexe werkzaamheden van vaktechnisch uitvoerende aard.
Rol Technisch Uitvoerend Medewerker C Schaalniveau 5 Algemeen of specifiek rolprofiel Algemeen rolprofiel Rolnummer 530 Versiedatum 24 september 2004
De Technisch Uitvoerend Medewerker C legt verantwoording af en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende. Deze rol komt op meer plaatsen in de organisatie voor (zie organisatieschema).
De Technisch Uitvoerend Medewerker C richt zich op een goede dienstverlening en het begeleiden en uitvoeren van diverse groenspecialistische, technische, onderhouds en montage- en landmeetkundige werkzaamheden.
Rol Technisch Uitvoerend Medewerker D Schaalniveau 4 Algemeen of specifiek rolprofiel Algemeen rolprofiel Rolnummer 540 Versiedatum 24 september 2004
De Technisch Uitvoerend Medewerker D legt verantwoording af en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende. Deze rol komt op meer plaatsen in de organisatie voor (zie organisatieschema).
De Technisch Uitvoerend Medewerker D richt zich op een goede dienstverlening en het begeleiden en uitvoeren van diverse groenspecialistische, technische, onderhouds en montage en landmeetkundige werkzaamheden.
Rol Assistent uitvoering A Schaalniveau 4 Algemeen of specifiek rolprofiel Algemeen rolprofiel Rolnummer 550 Versiedatum 24 september 2004
De Assistent Uitvoering A legt verantwoording af en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende. Deze rol komt op meer plaatsen in de organisatie voor.
De Assistent Uitvoering A richt zich op goede dienstverlening en het begeleiden en uitvoeren van diverse werkzaamheden.
Rol Assistent Uitvoering B Schaalniveau 3 Algemeen of specifiek rolprofiel Algemeen rolprofiel Rolnummer 560 Versiedatum 24 september 2004
De Assistent Uitvoering B legt verantwoording af en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende. Deze rol komt op meer plaatsen in de organisatie voor.
De Assistent Uitvoering B richt zich op goede interne dienstverlening en uitvoering van diverse technische, dienstverlenende en huishoudelijke werkzaamheden.
Rol Assistent Uitvoering C Schaalniveau 2 Algemeen of specifiek rolprofiel Algemeen rolprofiel Rolnummer 570 Versiedatum 24 september 2004
De Assistent Uitvoering C legt verantwoording af en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende. Deze rol komt op meer plaatsen in de organisatie voor.
De Assistent Uitvoering C richt zich op het uitvoeren van ondersteunende werkzaamheden.
Rol Additioneel Medewerker (ID) Schaalniveau 1 Algemeen of specifiek rolprofiel Algemeen rolprofiel Rolnummer 600 Versiedatum 24 september 2004
De Additioneel Medewerker legt verantwoording af en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende. Deze rol komt op meer plaatsen in de organisatie voor (zie organisatieschema).
De Additioneel Medewerker richt zich op additioneel werk van laagdrempelig, routinematig niveau waarbij begeleiding aanwezig is. Deze rol komt alleen voor in het kader van de ID-banen.
uitvoeren van diverse eenvoudige en routinematige ondersteunende werkzaamheden, die volgens nauw omschreven instructies worden uitgevoerd. O.a. assisteren bij:
Rol Gemeentesecretaris / algemeen directeur Schaalniveau 17 Algemeen of specifiek rolprofiel Specifiek rolprofiel Rolnummer 100 Versiedatum 24 september 2004 Opmerking In dit rolprofiel worden twee rollen onderscheiden: die van Gemeentesecretaris / algemeen directeur en die van sectordirecteur. De verwachting is dat de doorontwikkeling naar het directieraadmodel geen essentiële aanpassing verlangt van de rol van Gemeentesecretaris / algemeen directeur. Wel zal dan de rol van sectordirecteur vervallen.
De Gemeentesecretaris / algemeen directeur geeft leiding aan de ambtelijke organisatie en legt verantwoording af en rapporteert aan het College van Burgemeester en Wethouders. Hij is voorzitter van het concernmanagementteam (CMT) en geeft hiërarchische leiding aan de individuele leden van het CMT. Hij geeft hiërarchisch leiding aan de afdelingshoofden binnen de sector en aan de teamleider van het bedrijfsbureau.
De Gemeentesecretaris / algemeen directeur is jegens het College van Burgemeester en Wethouders eindverantwoordelijk
In de hoedanigheid van directeur Concern coacht en superviseert hij het functioneren van de afdelingen en van het bedrijfsbureau en bevordert hij een correcte, efficiënte en samenhangende uitvoering van de taken. Daarnaast draagt hij zorg voor de ondersteuning van, en advisering en rapportage aan het CMT en het bestuur. De afzonderlijke portefeuillehouders adviseert en informeert hij over het beleid van Concern.
Draagt op niveau van Concern zorg voor een efficiënte en effectieve inzet van mensen en middelen, zowel voor reguliere activiteiten als voor projecten. Bevordert de ontwikkeling en levering van integrale producten. Ziet toe op de uitvoering van programmas. Doet eea binnen de overeengekomen concernkaders.
Rol Concerncontroller Schaalniveau 14 Algemeen of specifiek rolprofiel Specifiek rolprofiel Rolnummer 702 Versiedatum 29 oktober 2002
De Concerncontroller is gepositioneerd op concernniveau en legt verantwoording af en rapporteert aan het bestuur en aan de gemeentesecretaris. De concern controller is vaste adviseur van het managementteam.
De Concerncontroller is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het bedrijfsvoeringconcept, de daarbij behorende centrale administratie en de verdere uitwerking van het instrumentarium. Er bestaat een functionele relatie tussen de concerncontroller en de sectorcontroller.
Rol Directeur / Commandant Brandweer Schaalniveau 15 Algemeen of specifiek rolprofiel Specifiek rolprofiel Rolnummer 703 Versiedatum 28/06/2005
De hiërarchische supervisie ligt bij de directeur Stad. Functionaris zelf geeft hiërarchisch, functioneel en operationeel leiding aan het Brandweerbureau Westelijke Mijnstreek en aan de eenheid Repressie van de gemeentelijke Brandweer. Legt in de hoedanigheid van Commandant Brandweer verantwoording af aan de directeur Stad, zowel in algemene zin (managementverantwoordelijkheid en bedrijfsvoering) als specifiek v.w.b. de themas fysieke en externe veiligheid. Legt in de hoedanigheid van Directeur verantwoording af aan het Algemeen Bestuur (A.B.) van het Gemeenschappelijk Brandweerbureau W.M. Legt bij operationele inzet rechtstreeks verantwoording af aan de burgemeesters van de gemeenten die participeren in de gemeenschappelijke regeling.
Als Directeur is f. verantwoordelijk voor de ondersteuning, het informeren en het adviseren van het A.B. en het D.B. van de gemeenschappelijke regeling. Deze rol heeft betrekking op de beleidsvoorbereiding en beleidsuitvoering van de zorg voor brandweer en rampenbestrijding. Als Commandant is f. binnen de eigen gemeente verantwoordelijk voor de ondersteuning, het informeren en het adviseren van de portefeuillehouders waar het gaat om de voorbereiding, ontwikkeling, uitvoering en toetsing van het beleid voor de aandachtsvelden van de gemeentelijke Brandweer. Daarnaast is f. mede verantwoordelijk voor de ontwikkeling van bovengemeentelijk beleid (district en regio) op brandweergebied.
Rol Beleidsmedewerker Visie en Strategie Schaalniveau 13 Algemeen of specifiek rolprofiel Specifiek rolprofiel Rolnummer Versiedatum 29 oktober 2002
De beleidscoördinator Visie en Strategie legt verantwoording af en rapporteert aan de gemeentesecretaris. Deze functie komt voor in de concernstaf (zie organisatieschema). Zij wordt vervuld in nauw samenspel met de programmamanagers.
De beleidscoördinator Visie en Strategie richt zich op het initiëren, ontwikkelen, coördineren, (doen) uitvoeren en evalueren van een adequaat extern en intern integraal gemeentelijk beleid op strategisch niveau.
Rol Accountmanager Stad Schaalniveau 12 Algemeen of specifiek rolprofiel Specifiek rolprofiel Rolnummer Versiedatum 24 september 2004
De Accountmanager legt verantwoording af en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende. Deze rol komt voor bij de sector Stad. De functie wordt vervuld in nauw samenspel met de programmamanagers, de projectmanagers, de beleidsmedewerker Visie en Strategie en de stadsdeelmanagers.
De Accountmanager fungeert als intermediair tussen klantgroepen, externe marktpartijen in de publiek/private samenwerking en de gemeentelijke organisatie.
Rol Stadsarcheoloog Schaalniveau 10 Algemeen of specifiek rolprofiel Specifiek rolprofiel Rolnummer 708 Versiedatum 24 september 2004
De Stadsarcheoloog legt verantwoording af en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende.
De Stadsarcheoloog richt zich op het ontwikkelen en uitvoeren van het gemeentelijk archeologiebeleid.
Rol Eerste Lijns Medewerker ICT Schaalniveau 8 Algemeen of specifiek rolprofiel Specifiek rolprofiel Rolnummer 715 Versiedatum 24 september 2004
De Eerste Lijns Medewerker legt verantwoording af en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende.
De Eerste Lijns Medewerker richt zich op het verrichten van complexe ICT-werkzaamheden van vaktechnisch uitvoerende aard.
Rol Helpdeskmedewerker/Eerste Lijns Ondersteuner ICT Schaalniveau 7 Algemeen of specifiek rolprofiel Specifiek rolprofiel Rolnummer 716 Versiedatum 24 september 2004
De Helpdeskmedewerker/Eerste Lijns Ondersteuner legt verantwoording af en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende.
De Helpdeskmedewerker/Eerste Lijns Ondersteuner richt zich op het verrichten van administratieve vaktechnische ICT-werkzaamheden van uitvoerende aard.
Rol Eerste Monteur Schaalniveau 7 Algemeen of specifiek rolprofiel Specifiek rolprofiel Rolnummer 717 Versiedatum 24 september 2004
De Eerste Monteur legt verantwoording af en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende.
De Eerste Monteur richt zich op de zorg voor de controle en het uitvoeren van het onderhoud aan voertuigen, machines en overig materieel.
Rol Markt- en havenmeester Schaalniveau 7 Algemeen of specifiek rolprofiel Specifiek rolprofiel Rolnummer 718 Versiedatum 24 september 2004
De Markt- en Havenmeester legt verantwoording af en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende.
De Markt- en Havenmeester richt zich op het uitvoeren van werkzaamheden op het gebied van het markt- en havenwezen.
Rol Medewerker Toezicht en Handhaving Schaalniveau 6 Algemeen of specifiek rolprofiel Specifiek rolprofiel Rolnummer 719 Versiedatum 24 september 2004
De medewerker Toezicht en Handhaving legt verantwoording af en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende.
De medewerker Toezicht en Handhaving richt zich op extern toezicht, uitvoeren van handhavingswerkzaamheden en bijzondere opsporingsbevoegdheden.
Rol Medewerker DPT/Reprowerkzaamheden Schaalniveau 5 Algemeen of specifiek rolprofiel Specifiek rolprofiel Rolnummer 720 Versiedatum 24 september 2004
De Medewerker DTP/Reprowerkzaamheden legt verantwoording af en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende.
De Medewerker DTP/Reprowerkzaamheden richt zich op het uitvoeren van grafische en reproductiewerkzaamheden.
Rolprofiel BOA-A gemeente Sittard-Geleen
De medewerker BOA-A legt verantwoording af en rapporteert aan de hiërarchisch leidinggevende.
De medewerker BOA-A richt zich op extern toezicht, uitvoeren van handhavingswerkzaamheden en bijzondere opsporingsbevoegdheden met de specialismen drank- en horecawet, Domein II, en/of de taakvelden centra Sittard-Geleen en wijk (gebiedgebonden) medewerker.