Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Sittard-Geleen

Compensatieregeling ziektekosten

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSittard-Geleen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingCompensatieregeling ziektekosten
CiteertitelCompensatieregeling ziektekosten
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-200610-04-2013Onbekend

31-01-2011

Geen bron

Geen
01-01-200601-01-2006Onbekend

31-01-2011

Geen bron

Geen
01-01-200601-01-2006Onbekend

02-11-2005

n.b.

05/138269
01-01-200601-01-2006Onbekend

02-11-2005

n.b.

05/138269
01-01-200601-01-2006nieuwe regeling

02-11-2005

n.b.

05/138269

Tekst van de regeling

Intitulé

Compensatieregeling ziektekosten

 

 

Compensatieregeling ziektekosten

Compensatieregeling ziektekosten

Onderwerp Compensatieregeling voor medewerkers, afkomstig van de voormalige gemeente Geleen in verband met de gevolgen van de overgang VGZ->IZA

1 Belanghebbenden in de zin van de eerder afgesproken compensatieregeling blijven vanaf 1 januari 2006 onverminderd aanspraak maken op het bedrag van de inkomenscompensatie, zoals die naar de situatie per 31 december 2003 is berekend.

2 Zij komen vanaf dan echter niet meer in aanmerking voor een aanvullende vergoeding van voor eigen rekening gebleven ziektekosten.

Onderwerp Bijzondere vergoedings voor oud-medewerkers van de voormalige gemeente Geleen die tot 1 januari 2006 voor hun ziektekosten bij VGZ verzekerd waren onder de tot die datum geldende condities

1 Primair wordt ingezet op de lijn, dat degenen die er in eerste instantie voor hebben geopteerd om hun VGZ-verzekering voort te zetten, thans alsnog ervoor kiezen om voor hun ziektekostenverzekering aan te sluiten bij de (nieuwe) verzekering van IZA Nederland NV

- onder de daarvoor in de gemeentelijke CAO vastgelegde condities en

- waarbij zij rechten ontlenen aan de financiële compensatieregeling, zoals die in de bij dit voorstel gevoegde bijlage is opgenomen en toegelicht.

2 Voor degenen die hun verzekering niet bij IZA Nederland wensen onder te brengen bepalen, dat zij na 1 januari 2006 in aanmerking blijven komen voor een vergoeding van de daarvoor verschuldigde premie volgens de thans daarvoor geldende afspraken (70% voor rekening van de gemeente) op basis van het voor 2005 geldende premiepeil en met toepassing van een jaarlijkse indexatie met 1,5% cumulatief.

Onderwerp Bijzondere vergoedingsregeling voor oud-medewerkers van de voormalige gemeente Geleen die tot 1 januari 2006 op grond van de Wet Van Otterloo onder de verplichte ziekenfondsverzekering vielen

Voor de oud-medewerkers van de voormalige gemeente Geleen die tot 1 januari 2006 onder de verplichte ziekenfondsverzekering vielen, bepalen dat zij na die datum in aanmerking blijven komen voor een bijzondere vergoeding volgens de tot dan daarvoor toepassing vindende regeling (compensatie verschil tussen de feitelijke premie voor de bestaande ziekenfondsverzekering en de premie die voor eigen rekening zou zijn gekomen bij een verzekering volgens de VGZ-voorwaarden) op basis van de per 31 december 2005 geldende bedragen en met toepassing van een jaarlijkse indexatie met 1,5% cumulatief.

Bij de gemeentelijke herindeling zijn afspraken gemaakt met de bedoeling de rechten in stand te houden die (oud-) medewerkers van de voormalige gemeente Geleen konden ontlenen aan de regeling, zoals die vóór de herindeling in deze gemeente was vastgesteld voor wat betreft de verzekering tegen ziektekosten resp. het vergoeden van de premie voor die verzekering. Een bijzonder aspect van de Geleense regeling was, dat het actieve personeel recht had op een vergoeding voor de loonheffing die men verschuldigd was over het werkgeversaandeel in de VGZ-premie. Voor non-actieven gold die vergoeding niet.

Uit een vergelijking tussen de IZA-regeling en de vroegere VGZ-verzekering blijkt het volgende:

  • -

    het werknemersdeel van de aan IZA verschuldigde premie is hoger dan het aandeel in de VGZ-premie (nadeel);

  • -

    het werkgeversdeel van de aan IZA verschuldigde premie en dus ook de daarover verschuldigde loonheffing is als regel (echter niet altijd) lager dan het aandeel in de VGZ-premie (voor- of nadeel).

Het is in de geest van de bij de herindeling gemaakte afspraken, dat bij de beoordeling of iemand in aanmerking komt voor compensatie het saldo wordt bepaald van voor- en nadeel. Voor iemand van 65 jaar en ouder resulteert dit in een berekening volgens de onderstaande opzet.*

Procentueel werknemersdeel IZA premie*

 

Nominale IZA-premie

 

€   22,00 +

Premietoeslag 65+*

 

€   27,25 +_____________

 

 

Eigen aandeel VGZ-premie zgn. standaardpakketpolis*

 

€   

Wettelijke bijdrage

 

€     

Eventuele aanvullende verzekering excl. aanvulling 2de klas*

 

€_____________

Toename werknemersdeel in de premie

 

Fiscale bijtelling werkgeversdeel VGZ-premie

€ ...

 

Fiscale bijtelling werkgeversdeel IZA-premie*

€ ______ -/-

 

Afname fiscale bijtelling werkgeversdeel in de premie

 

Loonheffingpercentage

x     0,..____________

 

Bedrag hogere loonheffing

 

€ _____ -/-

 

 

Indexatie

 

x 1,……_____________

Netto te compenseren bedrag

 

 

 

 


*

Bij de uitvoering van deze berekening wordt uitgegaan van de (bedragen en percentages) op de peildatum 31 december 2005.

*

Volgens artikel 21, vierde lid onder h, van het IZA-reglement is voor de pensioengerechtigde die kiest voor voortzetting van het IZA-deelnemerschap, een procentuele premie verschuldigd over een bedrag dat gelijk is aan 70% van het inkomen uit de betrekking van waaruit de deelnemer is ontslagen.

*

Volgens de vigerende IZA-regeling is bij het bereken van de 65-jarige leeftijd een toeslag op de premie verschuldigd.

*

Voor VGZ-verzekerden was bij het bereiken van de 65-jarige leeftijd sprake van een overstap naar de zgn. standaardpakketpolis.

*

Bij VGZ bestaat de mogelijkheid om op het punt van de dagverpleging via een 2de klas verzekering een ruimere dekking te verkrijgen dan waarin de IZA-regeling voorziet. Het is redelijk en billijk, dat het effect van die ruimere dekking uit de premie wordt geëlimineerd vooraleer de vergelijking met de IZA-premie wordt gemaakt.

*

De fiscale bijtelling voor de werkgeversbijdrage in de IZA-premie is aan een maximum gebonden. Per 31 december 2003 bedroeg dat maximum € 224,00 per maand verminderd met het bedrag van het procentuele werknemersdeel in de premie.