Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zaanstad

Ondermandaat Concernstaf 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZaanstad
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingOndermandaat Concernstaf 2010
CiteertitelOndermandaat Concernstaf 2010
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-07-201031-12-2011Onbekend

24-06-2011

Onbekend

Z/2010/117458

Tekst van de regeling

Intitulé

Ondermandaat Concernstaf 2010

 

 

Ondermandaat Concernstaf 2010

Ondermandaatbesluit Concernstaf nr. 2010-1

Artikel 1 Ondermandaat

  • 1.

    De directeur ontleent zijn bevoegdheden aan de Organisatieverordening Zaanstad, het Algemeen Mandaatbesluit Zaanstad en eventueel andere bestuursbeslissingen. Aan de nader in de bijlagen bij dit besluit genoemde personen geeft hij toestemming om bij wijze van ondermandaat gebruik te maken van de genoemde bevoegdheden binnen de voor de eigen afdeling of team bestemde budgetten en binnen de door de gemeenteraad bij de

    begrotingsvaststelling verstrekte middelen.

    Het betreft de bevoegdheid tot het nemen van besluiten, het voeren van correspondentie over- en alle

    andere daarbij behorende feitelijke- en rechtshandelingen die nodig zijn met betrekking tot deze onderwerpen.

    In ondermandaat mogen al deze feitelijk- en rechthandelingen worden uitgevoerd door de functionarissen die in het besluit en de bijlagen

    zijn aangegeven. De directeur is te allen tijde bevoegd deze bevoegdheden zelf uit te oefenen en/of het ondermandaatbesluit

    direct te wijzigen danwel in te trekken.

  • 2.

    De ondergemandateerde blijft bij de uitoefening van de bevoegdheden binnen de kaders gesteld in de wet, het gemeentelijk beleid en de besluiten van het GMT en binnen de voor zijn afdeling of team geldende budgetten.

  • 3.

    De leidinggevende van een ondergemandateerde is altijd bevoegd om de bevoegdheid die is ondergemandateerd aan een van zijn medewerkers, zelf uit te oefenen.

Artikel 2 Mandaat, volmacht, machtiging

Voor de toepassing van deze regeling en de daarop berustende bepalingen worden met mandaat gelijkgesteld de verlening van:

  • ·

    a. Volmacht;

  • ·

    b. Machtiging.

Artikel 3 Algemene bevoegdheden voor afdelingshoofden en teamleiders

De volgende algemene bevoegdheden kunnen door alle afdelingshoofden en teamleiders worden uitgevoerd:

Budgetten

Het goedkeuren, ondertekenen en uitbetalen van facturen voortvloeiende uit verplichtingen.

Hierop kan in “Facturen in omloop” (facturenadministratie), op een door de directeur te accorderen wijze, nadere invulling worden gegeven.

Correspondentie

Het voeren van alle correspondentie betreffende de bevoegdheden die men heeft op basis van het ondermandaat, zoals genoemd in dit besluit.

Wet openbaarheid van bestuur

Het nemen van een besluit op een verzoek om informatie gericht aan het college van burgemeester en wethouders op basis van de Wet openbaarheid van bestuur.

Artikel 4 Ondertekeningsmandaat

Aan het ondermandaat is gekoppeld het ondertekeningsmandaat om uit de toepassing van de bevoegdheden voortvloeiende correspondentie, besluiten en overeenkomsten te ondertekenen. Aan het ondermandaat is gekoppeld de volmacht van de burgemeester, kenmerk Z/2010/117458, om uit de toepassing van de bevoegdheden voortvloeiende correspondentie en overeenkomsten te ondertekenen en de gemeente op basis van artikel 171 van de Gemeentewet te vertegenwoordigen.

Artikel 5 Waarneming bij afwezigheid/vervanging

  • 1.

    De volgende regeling geldt bij afwezigheid:

    Bij afwezigheid van:

    Wordt deze vervangen door:

    de directeur

    afdelingshoofd

    de concerncontroller

    de directeur of aangewezen functionaris

    een afdelingshoofd

    de directeur, een afdelingshoofd of een aangewezen functionaris

    De directeur kan besluiten van deze regeling af te wijken.

     

  • 2

    In geval van verhindering of ontstentenis van de directeur komt het aan hem verleende mandaat toe aan een door hem aan te wijzen afdelingshoofd.

  • 3.

    In geval van verhindering of ontstentenis van een afdelingshoofd komt het verleende

    ondermandaat toe aan het door hem als vervangend afdelingshoofd aangewezen

    persoon, alsmede aan de daartoe door de directeur als plaatsvervanger

    aangewezen functionaris(-sen).

  • 3.

    Afdelingshoofden binnen de Concernstaf kunnen elkaar in voornoemde omstandigheden onderling vervangen met toestemming van de directeur.

  • 4.

    Degene die een andere functie waarneemt heeft op dat moment de bevoegdheden die aan die

    functie zijn verbonden en is, alleen tijdens deze waarneming van taken, bevoegd om over de budgetten

    van deze functionaris te beschikken.

Artikel 6 Personeelsaangelegenheden

De bevoegdheden van de directeur op personeelsaangelegenheden zijn opgenomen in de “P-bijlage”. Het ondermandaat is wordt gegeven aan de functionaris zoals is aangekruist in de tabel.

Artikel 7 Ondertekening

Bij gebruik van de in de bijlage bij dit besluit genoemde bevoegdheden wordt in de ondertekening van besluiten tot uitdrukking gebracht dat in mandaat wordt gehandeld namens de burgemeester of

namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zaanstad, conform de daarvoor geldende regels volgend het Algemeen Mandaatbesluit.

Artikel 8 Uitsluitingen

Onverminderd de uitsluitingen volgend uit het Algemeen Mandaatbesluit is hetondermandaat niet van toepassing op kwesties waarin de directeur dat heeft bepaald.

Artikel 9 Inwerkingtreding en bekendmaking

  • 1.

    1.Dit besluit treedt in werking op 1 juli 2010 en vervangt alle eerdere

    Ondermandaatbesluiten van de Concernstaf.

    2.Dit besluit zal worden bekendgemaakt door het plaatsen daarvan in het Gemeenteblad.

    Zaanstad, 24 juni 2010.

     

    Dhr. M. A. Jonker,

    directeur Concernstaf

    Bijlagen: 2

    • 1.

      Bijlage 1

    • 2.

      P-tabel BIJLAGE 1

    BEVOEGDHEID

    ORGAAN

    MANDAAT AAN

    ONDERMANDAAT AAN

    BIJZONDERHEDEN

     

     

     

     

     

    Directeur

     

     

     

     

    Overeenkomsten

    Het voorbereiden, aangaan, ondertekenen en uitvoeren van overeenkomsten binnen de voor het betreffende onderwerp toegekende budgetten en het vastgestelde aanbestedingsbeleid.

    B&W

    Directeur Concernstaf

     

     

    Strategie en Coördinatie

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Het aangaan van overeenkomsten en het doen van uitgaven

     

     

     

     

    Overeenkomsten

    Het voorbereiden, aangaan, ondertekenen en uitvoeren van overeenkomsten binnen de voor het betreffende onderwerp toegekende budgetten en het vastgestelde aanbestedingsbeleid.

    B&W*

    Directeur Concernstaf

    Hoofd Strategie en Coördinatie

    Ondermandaat tot een maximum van

    € 20.000,= incl. BTW per transactie

    Secretariaat Concernstaf

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Het aangaan van overeenkomsten en het doen van uitgaven

     

     

     

     

    Overeenkomsten

    Het voorbereiden, aangaan, ondertekenen en uitvoeren van overeenkomsten binnen de voor het betreffende onderwerp toegekende budgetten en het vastgestelde aanbestedingsbeleid.

    B&W*

    Directeur Concernstaf

    Hoofd BMO

    Ondermandaat tot een maximum van

    € 20.000,= incl. BTW per transactie

    Openbare Orde en Veiligheid

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Het aangaan van overeenkomsten en het doen van uitgaven

     

     

     

     

    Het voorbereiden, aangaan, ondertekenen en uitvoeren van overeenkomsten binnen de voor het betreffende onderwerp toegekende budgetten en het vastgestelde aanbestedingsbeleid.

    Burgemeester*

    Directeur Concernstaf

    Hoofd Openbare Orde en Veiligheid

    Ondermandaat tot een maximum van

    € 20.000,= incl. BTW per transactie

     

     

     

     

     

    Algemene Plaatselijke Verordening

     

     

     

     

    Het verlenen, weigeren en intrekken van een ontheffing voor het zich begeven op afgezette terreinen, wegen of weggedeelten en het verlenen, weigeren en intrekken van een ontheffing voor het omver halen of wegnemen van voorwerpen die zijn geplaatst ter afsluiting van de openbare weg (o.b.v. 2.1 APV)

    Burgemeester

    Directeur Concernstaf

    Hoofd Openbare Orde en Veiligheid

     

     

     

     

     

     

    Het voor een of meer horecabedrijven tijdelijk, andere dan de krachtens artikel 2.29 APV geldende, sluitingsuren vaststellen of tijdelijk sluiting bevelen

    Burgemeester

    Directeur Concernstaf

    Hoofd Openbare Orde en Veiligheid

     

     

     

     

     

     

    Het verlenen, weigeren en intrekken van een vergunning voor het exploiteren of het doen exploiteren van een speelgelegenheid (art. 4, 8 en 10 Verordening Speelautomaten)

    Burgemeester

    Directeur Concernstaf

    Hoofd Openbare Orde en Veiligheid

     

     

     

     

     

     

    Het bevelen tot sluiting van gebouwen, waarin gelegenheid wordt gegeven prostitutie te plegen dan wel waarin prostitutie wordt toegelaten (art. 3.7 APV)

    Burgemeester/B&W

    Directeur Concernstaf

    Hoofd Openbare Orde en Veiligheid

     

     

     

     

     

     

    Het verlenen, weigeren en intrekken van een vergunning voor het gebruik van een inrichting als seksbioscoop, seksclub of seksautomatenhal (art. 3.4, 3.13 en 1.6 APV)

    Burgemeester/B&W

    Directeur Concernstaf

    Hoofd Openbare Orde en Veiligheid

     

     

     

     

     

     

    Het opleggen van een aanlijn- en/of muilkorfgebod aan de eigenaar of houder van gevaarlijk of hinderlijk geachte honden (2.59 APV)

    B&W

    Directeur Concernstaf

    Hoofd Openbare Orde en Veiligheid

     

     

     

     

     

     

    Wet openbare manifestaties

     

     

     

     

    Het verbieden of het stellen van voorschriften en beperkingen aan een openbare manifestatie (art. 5 Wet openbare manifestaties)

    Burgemeester

    Directeur Concernstaf

    Hoofd Openbare Orde en Veiligheid

     

     

     

     

     

     

    Opiumwet

     

     

     

     

    Het waarschuwen voor en het toepassen van bestuursdwang indien in voor het publiek toegankelijke lokalen en daarbij behorende erven verdovende middelen worden verkocht, afgeleverd of verstrekt, dan wel daartoe aanwezig zijn (art. 13b Opiumwet)

    Burgemeester

    Directeur Concernstaf

    Hoofd Openbare Orde en Veiligheid

     

     

     

     

     

     

    Winkeltijdenwet

     

     

     

     

    Het verlenen, weigeren of intrekken van een ontheffing, ingevolge artikel 6 van de Verordening Winkeltijden, van de verboden zoals genoemd in artikel 2 van de Winkeltijdenwet ten behoeve van openstelling van avondwinkels op zon- en feestdagen (art. 6 Verordening Winkeltijden)

    B&W

    Directeur Concernstaf

    Hoofd Openbare Orde en Veiligheid

     

    Het opvragen van gegevens ten behoeve van de beoordeling van een aanvraag voor de verlening van onder andere een drank- en horecavergunning, een vergunning voor het exploiteren of het doen exploiteren van een speelgelegenheid (art. 13 Besluit justitiële gegevens, art. 14, lid 1 sub q Besluit Politieregisters)

    Burgemeester

    Directeur Concernstaf

    Hoofd Openbare Orde en Veiligheid

     

     

     

     

     

     

    Concerncontrol

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Overeenkomsten

    Het voorbereiden, aangaan, ondertekenen en uitvoeren van overeenkomsten binnen de voor het betreffende onderwerp toegekende budgetten en het vastgestelde aanbestedingsbeleid.

    B&W *

    Directeur Concernstaf

    Concerncontroller/Hoofd Concerncontrol

    Ondermandaat tot een maximum van

    € 100.000,= incl. BTW per transactie

    BIJLAGE 2: P tabel

    Bevoegdheden directeur

    (Omschrijving / art. AGZ)

    Ondermandaat toegestaan

    ondermandaat verleend aan afdelingshoofd

    Ondermandaat verleend aan teamleider

    Instroom

    Hoofdstuk 2 AGZ

     

     

     

    -Openstellen vacature

    Ja

    Ja

    -Aanstelling

    Ja

    Ja

    -Verlenging aanstelling van tijdelijk naar vast

    Ja

    Ja

    -Stageovereenkomst / Stageregeling

    Ja

    Ja

    Hoofdstuk 4 AGZ

     

     

    Arbeidsduur en werktijden

    Ja

    Ja

    Werktijdwijziging

    Ja

    Ja

    Beloningen, Toelagen en Vergoedingen

    Hoofdstuk 3 AGZ / bezoldigingsverordening/ regels toelagen en vergoedingen

     

     

     

    -Bevordering

    Ja

    Ja

    -Extra periodiek

    Ja

    Ja

    -Gratificatie

    Ja

    Ja

    -Ambtsjubileumgratificatie

    Ja

    Ja

    -Mobiliteitspremie

    Ja

    Ja

    -Persoonlijke toelage

    Ja

    Ja

    -Arbeidsmarkttoelage

    Ja

    Ja

    -Garantietoelage

    Ja

    Ja

    -Waarnemingstoelage

    Ja

    Ja

    -Beschikbaarheids & Bereikbaarheidsdienst

    Ja

    Ja

    -Garantie wachtdiensttoelage

    Ja

    Ja

    -Onregelmatigheidstoelage

    Ja

    Ja

    -Tarieftoelage

    Ja

    Ja

    -Toelage bedrijfshulpverlening

    Ja

    Ja

    - E.H.B.O. toelage

    Ja

    Ja

    -Toelage inzetbaarheid bij rampen

    Ja

    Ja

    -Koffiegeldvergoeding

    Ja

    Ja

    -Verhuiskostenvergoeding

    Ja

    Ja

    -Telefoonvergoeding

    Ja

    Ja

    -Fietsvergoeding

    Ja

    Ja

    -Premie Schadevrij rijden

    Ja

    Ja

    -Verschuivingsvergoeding

    Ja

    Ja

    -Overlijdensuitkering

    Ja

    Ja

    -Overwerkvergoeding

    Ja

    Ja

    -Reiskosten woon-werkverkeer

    Ja

    Ja

    Doorstroom

    -Overplaatsing /

    Ja

    Ja

     

    -Herplaatsing na reorganisatie /

    Ja

    Ja

    -Herplaatsing ivm arbeidsongeschiktheid

    Ja

    Ja

    Uitstroom

    Hoofdstuk 8 AGZ

     

     

     

    -Ontslag op eigen verzoek/ 8:1

    Nee

    -Ontslag ivm FPU / 8:11

    Nee

    -Ontslag ivm ouderdomspensioen / 8:2

    Nee

    -Ontslag wegens boventalligheid / reorganisatie

    Nee

    -Ontslag ivm arbeidsongeschiktheid / 8:4 / 8:5

    Nee

    -Ontslag ivm ongeschiktheid / Onbekwaamheid / 8:6

    Nee

    -Ontslag als disciplinaire maatregel (strafontslag) / 8:13

    Nee

    -Ontslag ivm overige gronden 8:7

    Nee

    Verlof

    Hoofdstuk 6

     

     

     

    -Vakantieverlof / 6:1 / 6:1:1

    Ja

    Ja

    Ja

    -Zwangerschaps- & bevallingsverlof/ 6:7

    Ja

    Ja

    Ja

    -Kortdurend zorgverlof / 6:4:3

    Ja

    Ja

    Ja

    -Langdurend zorgverlof / 6:4:1a

    Ja

    Ja

     

    -Verlof overschrijven naar volgend Kalenderjaar / 6:2:4

    Ja

    Ja

     

    -Uitbetaling (restant) verlof / 6:2:3:1

    Ja

    Ja

     

    -Aan- en verkoop verlof / Cafetariamodel

    Nee

     

     

    -Buitengewoon verlof / 6:4

    Ja

    Ja

     

    -Onbetaald verlof / 6:9

    Ja

    Ja

     

    -Omwisseling lokale feestdagen in tijd of Geld / Sociaal Convenant (SC)

    Nee

     

     

    -Omzetten ouderschapsverlof in kinderopvang of afbetaling fietsenplan / SC

    Nee

     

     

    -Toekenning verlof o.b.v. levensloopregeling / 6:9

    Ja

    Ja

     

    Ziekte / Arbeids-

    -Loonkorting

    Ja

    Ja

     

    ongeschiktheid

    -IZA-bedrijfszorgpakket

    Ja

    Ja

     

     

    -In rekening brengen No-show consult

    Ja

    Ja

    Ja

     

    -Proefplaatsing

    Ja

    Ja

     

    Bijzondere besluiten

    -Disciplinaire maatregelen hfdst 16

    Nee

     

     

    -Schorsing 8:15:1 AGZ

    Nee

    -Ontzegging toegang gebouwen 15:1:19 AGZ

    Nee

    -(tijdelijk) ontheffen uit functie

    Nee

    -Vaststellingsovereenkomst

    Nee

    -Schadeloosstelling 15:1:25 AGZ

    Nee

    Overige besluiten

    -Detachering

    Ja

    Ja

     

    -Vaststelling personeelsbeoordeling

    Ja

    Ja

     

    -Nevenwerkzaamheden

    Ja

    Ja

     

    -Deelname fietsenplan

    Ja

    Ja

    Ja

    -Kledingvoorschriften

    Ja

     

     

    -Beeldschermbril

    Ja

     

     

    -dienstongeval

    Ja

     

     

    -Vergoeding schade bij dienstongeval

    Ja

     

     

    -Vergoeding schade aan persoonlijke eigendommen bij uitoefening functie

    Ja

     

     

    -Studiefaciliteiten

    Ja

     

     

    -Spaarovereenkomst

    Ja

     

     

    -Dienstauto-overeenkomst

    Ja

     

     

    -Functieprofiel incl. waardering

    Nee

     

     

    -Renteloze lening bij verplichte dienstplicht Turkse medewerker

    Ja

     

     

    -Instellen bezwaar tegen UWV beschikkingen

    Nee

     

     

    -Aanvragen assessment/ loopbaanbegeleiding/coaching

    Nee

     

     

     

     

     

     

     

    * Bij de directeur is expliciet aangegeven waarvoor wel en waarvoor geen ondermandaat verleend mag worden d.m.v. "Ja en Nee".

     

     

    Bij afdelingshoofd en teamleider worden alleen de ondermandaten die wél verleend worden aangegeven d.m.v. "ja".

     

     

     

    Voor het overige is geen ondermandaat verleend.