Organisatie | Roosendaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening klachtencommissie |
Citeertitel | Verordening klachtencommissie |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | bestuur en recht |
Deze verordening vervangt de Verordening klachtenbehandeling, vastgesteld d.d. 10 december 1991.
Beleidsregel van 29 juni 2000, Gemeenteblad 2000/32, 30 juni 2000: Uitzonderingen op het klachtrecht.
1.Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-07-2000 | 31-12-2012 | nieuwe regeling | 29-06-2000 Gemeenteblad 2000/29 | BS/2000-78 |
De raad van de gemeente Roosendaal;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d 19 juni 2000, nr. 78
gelet op artikel 149 van de gemeentewet;
vast te stellen de Verordening klachtencommissie.
Er is een commissie, genaamd klachtencommissie, die is belast met het overeenkomstig deze regeling behandelen van klachten jegens bestuursorganen van de gemeente Roosendaal.
De samenstelling van de commissie is voor wat klachten betreft inzake ambtenarenzaken dezelfde als die van de bezwarencommissie ambtenarenzaken, als bedoeld in de Gemeenschappelijke regeling behandeling bezwaarschriften ambtenarenzaken, vastgesteld bij besluit van 26 augustus 1999 en voor wat de overige klachten betreft dezelfde als die van de commissie voor de bezwaar- en beroepschriften, als bedoeld in de Verordening regelende de behandeling van bezwaar- en beroepschriften, vastgesteld bij besluit van 24 januari 1997.
Indien een klager het niet eens is met de bevindingen van het onderzoek door het bestuursorgaan naar zijn klacht of van de eventuele conclusies die het bestuursorgaan daaraan verbindt, e.e.a. zoals bedoeld in artikel 9:12 van de Algemene wet bestuursrecht, kan hij binnen 6 weken na ontvangst hiervan schriftelijk een klacht indienen bij de commissie.
Bescheiden of overige informatie, die op grond van enige wettelijke bepaling niet openbaar kunnen worden gemaakt of terzake waarvan naar het oordeel van het bestuursorgaan om gewichtige redenen geheimhouding is geboden, worden aan de commissie slechts ter beschikking gesteld onder de voorwaarde, dat deze terzake van deze bescheiden of overige informatie geheimhouding zal betrachten. Zodanige gewichtige redenen zijn in ieder geval niet aanwezig, voor zover dat bestuursorgaan op grond van een wettelijk voorschrift verplicht is aan een verzoek om inlichtingen te voldoen.
Op verzoek van de commissie verplicht het bestuursorgaan, tenzij dringende redenen zich daar naar zijn oordeel tegen verzetten, een ambtenaar of een op grond van diens werkzaamheid en functie daarmede gelijk te stellen persoon de commissie op een door haar te bepalen wijze de inlichtingen te verstrekken die zij voor haar onderzoek nodig acht.
Indien het onderzoek naar het oordeel van de commissie onvoldoende zekerheid verschaft over de feitelijke toedracht van de gedraging, waarop de klacht betrekking heeft, wordt geen oordeel uitgesproken.
De commissie zendt het rapport aan de klager en het bestuursorgaan en zonodig aan anderen die bij het onderzoek zijn betrokken. De commissie kan desgevraagd aan eenieder een afschrift of uittreksel van het rapport, als bedoeld in het tweede lid, verstrekken. In laatstbedoeld geval dient de anonimiteit van de in het rapport genoemde personen te zijn gewaarborgd.
De commissie brengt jaarlijks aan de gemeenteraad schriftelijk verslag uit van de verrichte werkzaamheden. Dit verslag wordt algemeen verkrijgbaar gesteld.
Deze regeling kan worden aangehaald als "Verordening klachtencommissie".
Deze regeling treedt in werking met ingang van de derde dag volgende op die waarop zij bekend is gemaakt.
Met ingang van de onder punt 2. genoemde datum vervalt de Verordening klachtenbehandeling, vastgesteld d.d. 10 december 1991.
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Roosendaal in zijn openbare vergadering van 29 juni 2000