Organisatie | Werkendam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening rekenkamercommissie Werkendam 2005 |
Citeertitel | Verordening rekenkamercommissie Werkendam 2005 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Archief |
Geen
Gemeentewet, art. 81o
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-03-2005 | 01-01-2012 | Nieuwe regeling | 01-03-2005 Altena Nieuws, 10-03-2005 | WE/7209 |
De raad van de gemeente Werkendam;
gelezen het voorstel van de voorbereidingscommissie Rekenkamer Werkendam;
gelet op artikel 81o van de Gemeentewet;
VERORDENING REKENKAMERCOMMISSIE WERKENDAM 2005
In deze verordening wordt verstaan onder:
Rekenkamercommissie: de commissie die is ingesteld bij besluit van de gemeenteraad en die ten doel heeft om door middel van beleidsevaluaties en doelmatigheidsonderzoeken een bijdrage te leveren aan de doeltreffendheid van het beoogde beleid, alsmede de doelmatige voorbereiding en uitvoering daarvan;
Paragraaf 2 Taak, samenstelling en lidmaatschap van de rekenkamercommissie
Artikel 2.1 Taak van de rekenkamercommissie
De rekenkamercommissie voert onderzoek uit naar de (maatschappelijke) effecten van het gemeentelijk beleid en naar de rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid van het gemeentelijke beleid, van het gemeentelijke beheer en van de gemeentelijke organisatie, naar de rechtmatigheid van het gemeentelijk beheer, alsmede naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van instellingen waarvan de activiteiten geheel of in belangrijke mate door de gemeente worden bekostigd.
Artikel 2.2 Samenstelling rekenkamercommissie
De rekenkamercommissie bestaat uit drie leden die de raad van buiten de kring van zijn leden aanwijst. De leden worden op voordracht van het presidium benoemd voor een periode van vier jaar, dan wel een in het benoemingsbesluit bepaalde andere periode; deze leden kunnen door de raad worden herbenoemd.
De leden zoals bedoeld in het vorige lid leggen, alvorens zij hun functie kunnen uitoefenen, in een vergadering van de raad in de handen van de voorzitter van de raad de eed (verklaring en belofte) af:
“Ik zweer (verklaar) dat ik, om tot lid van de rekenkamercommissie benoemd te worden, rechtstreeks noch middellijk, onder welke naam of welk voorwendsel ook, enige gunst heb gegeven of beloofd.
Ik zweer (verklaar en beloof) dat ik, om iets in dit ambt te doen of te laten, rechtstreeks noch middellijk enig geschenk of belofte heb aangenomen of zal aannemen.
Ik zweer (beloof) dat ik getrouw zal zijn aan de Grondwet, dat ik de wetten zal nakomen en dat ik mijn plichten als lid van de rekenkamercommissie naar eer en geweten zal vervullen.
Zo waarlijk helpe mij God Almachtig! (Dat verklaar en beloof ik!)”
De rekenkamercommissie wijst uit de leden genoemd in lid 1 een voorzitter aan. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de vergaderingen van de rekenkamercommissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitvoering van de onderzoeksopzet en de werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming, het contact onderhouden met de gemeenteraad, college, ambtelijke organisatie en naburige rekenkamers. Hij voert hiertoe regelmatig overleg met de onderzoekers en met het secretariaa
Artikel 2.3 Besluitvorming in de rekenkamercommissie
Artikel 2.4 Einde van het lidmaatschap
Artikel 2.5 Verboden betrekkingen en verboden handelingen
Artikel 2.6 Vergoeding voor de werkzaamheden van de leden van de rekenkamercommissie
De leden van de rekenkamercommissie ontvangen een vergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen en voor de reis- en verblijfkosten. De vergoeding voor het bijwonen van een vergadering wordt vastgesteld als veelvoud van het bedrag dat wordt genoemd in het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden, tabel IV, gemeenteklasse 3, namelijk 3 maal dit bedrag voor de voorzitter en 2,65 maal dit bedrag voor de overige leden.
Artikel 2.7 Opheffing van de rekenkamercommissie
De gemeenteraad kan besluiten tot opheffing van de rekenkamercommissie. Bij het opheffingsbesluit bepaalt de gemeenteraad op welke wijze hij invulling zal geven aan de wettelijke verplichtingen inzake een rekenkamer(functie).
Paragraaf 3 De werkwijze van de rekenkamercommissie
Artikel 3.1 Reglement van orde
De rekenkamercommissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na de vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de gemeenteraad.
Artikel 3.2 Onderwerpen voor en beslissing tot uitvoeren van onderzoek
Artikel 3.4 Uitvoering van het onderzoek en rapportage
De rekenkamercommissie is bevoegd van alle leden van het gemeentebestuur en van alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig heeft voor de uitvoering van het onderzoek. De rekenkamercommissie kan de bevoegdheid tot het inwinnen van inlichtingen mandateren aan de secretaris en de overige medewerkers die haar bij de uitvoering van haar taak terzijde staan. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamercommissie gestelde termijn te verstrekken.
De rekenkamercommissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van Bestuur kan de rekenkamercommissie rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken. De leden van de rekenkamercommissie en degenen die ten behoeve van de rekenkamercommissie werkzaam zijn, zijn verplicht tot geheimhouding van al hetgeen hen in hun hoedanigheid van lid, respectievelijk medewerker ter kennis is gekomen.
De rekenkamercommissie stelt betrokkenen ambtenaren in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn die ten minste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het feitenonderzoek aan de rekenkamercommissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamercommissie bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.
Na vaststelling door de rekenkamercommissie worden het onderzoeksrapport en de nota met conclusies en aanbevelingen zo spoedig mogelijk, aan de raad aangeboden. Hierbij worden de ambtelijke en bestuurlijke reacties gevoegd. De raad bespreekt de onderzoeksresultaten op basis van het rapport en de conclusies en aanbevelingen.
De rekenkamercommissie legt na afloop van elk kalenderjaar verantwoording af aan de gemeenteraad middels een (kort) verslag van zijn werkzaamheden en een verantwoording van de besteding van het budget.
Paragraaf 4 De ondersteuning van de rekenkamercommissie
Artikel 4.1 Ambtelijk secretaris
Artikel 4.2 Onderzoeksmedewerkers
Onderzoeksmedewerkers kunnen, indien de rekenkamercommissie hen daartoe de bevoegdheid toekent, alle informatie verzamelen die de rekenkamercommissie in het belang van het onderzoek nodig acht; zij hebben een geheimhoudingsplicht met betrekking tot die informatie en zijn alleen verantwoording verschuldigd aan de rekenkamercommissie.
Paragraaf 5 De kosten van de rekenkamercommissie
Artikel 6.1 Citeertitel; inwerkingtreding
Aldus besloten in de openbare vergadering van
de raad van de gemeente Werkendam 1 maart 2005