Organisatie | Montferland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Seniorenraad Montferland 2008 |
Citeertitel | Verordening Seniorenraad Montferland 2008 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | geen |
Geen.
Gemeentewet, art. 150
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2008 | 09-03-2019 | Nieuwe regeling | 19-04-2007 Montferland Journaal, 01-01-2008 | geen |
De Seniorenraad Montferland, hierna te noemen de Seniorenraad, wordt ingesteld als commissie als bedoeld in artikel 84 van de Gemeentewet.
a. in de gemeente Montferland woonachtig te zijn;
b. 60 jaar of ouder te zijn.Burgemeester en wethouders kunnen in voorkomende gevallen gemotiveerd afwijken van het gestelde in dit lid onder a en b. Er dient zo mogelijk sprake te zijn van een gelijke verdeling van het aantal mannelijke en vrouwelijke leden.
Het lidmaatschap van de Seniorenraad is niet verenigbaar met:
a. het lidmaatschap van de gemeenteraad;
b. het lidmaatschap van een andere door het gemeentebestuur van Montferland ingestelde adviesen/ of bestuurscommissie, met uitzondering van het lid van de Seniorenraad dat vanuit deze raad is vertegenwoordigd in de WMO-raad;
c. het beroepsmatig werkzaam zijn voor plaatselijke instellingen/organisaties op het terrein van het ouderenwerk.
Artikel 3 Benoeming, ontslag en zittingsduur
Naast het vermelde in lid 2 eindigt het lidmaatschap door:
- ontslag door het college van burgemeester en wethouders wegens het niet meer voldoen aan de eisen voor het lidmaatschap als genoemd in artikel 2 de leden 5 en 6;
- ontslag door het college van burgemeester en wethouders, nadat daartoe door de Seniorenraad een gemotiveerd verzoek is ingediend. Een zodanig verzoek moet ondersteund worden door tenminste 2/3 meerderheid van het aantal zitting hebbende leden.
De Seniorenraad wordt bijgestaan door een door het college van burgemeester en wethouders aan te wijzen ambtelijk secretaris.De ambtelijk secretaris is in het algemeen belast met werkzaamheden ten behoeve van de Seniorenraad die zijn gericht op:
a. secretariaat: het in overleg met de voorzitter opstellen van agenda’s en verzorgen van de uitnodigingen, samenstellen van besluitenlijsten c.q. verslagen, onderhouden van contacten met de voorzitter en de leden van de Seniorenraad.
b. organisatie: zorgdragen voor de organisatie van activiteiten van de Seniorenraad. Naast de reguliere vergaderingen, zorgdragen voor betrokkenheid van de sectoren van de gemeentelijke organisatie bij de werkzaamheden van de Seniorenraad.
c. informatie: verschaffen van informatie over werkzaamheden van de Seniorenraad zowel in- als extern, het doen archiveren van alle zaken betreffende de Seniorenraad.
d. Inhoudelijk: het coördineren van de beantwoording van door de Seniorenraad aan de gemeenteraad, het college, onderscheidenlijk de burgemeester gerichte brieven en verzoeken
Artikel 5 Taak en bevoegdheden
De Seniorenraad heeft tot taak het gemeentebestuur van advies te dienen over zaken die de voorbereiding en uitvoering van het gemeentelijk ouderenbeleid betreffen. Daarnaast over voor oudere inwoners van de gemeente Montferland van belang zijnde aspecten op andere terreinen van het gemeentelijk beleid.
Het college van burgemeester en wethouders vraagt, behoudens in spoedeisende gevallen, vooraf de Seniorenraad advies over alle voorstellen aan de gemeenteraad dan wel door het college te nemen besluiten die specifiek betrekking hebben op het gemeentelijke beleid ten aanzien van ouderen. Dit geldt tevens voor voorstellen en/of besluiten op andere gemeentelijke beleidsterreinen voor zoverdaarbij voor ouderen van belang zijnde aspecten in het geding zijn.
De Seniorenraad vergadert 4 maal per jaar. Voorts zo dikwijls als de voorzitter dit nodig oordeelt, of door tenminste zes leden met opgaven van redenen aan de voorzitter wordt gevraagd. Indien de vergadering is gevraagd door het vereiste aantal leden wordt de vergadering binnen 3 weken gehouden. Indien de voorzitter op enig moment een extra vergadering nodig oordeelt doet hij daartoe een met redenen omklede oproeping uitgaan.
De vergaderingen van de Seniorenraad worden in het openbaar gehouden. Indien echter over personen wordt beraadslaagd dan wel over zaken waaromtrent een meerderheid van de aanwezige leden van de Seniorenraad dat wenst, wordt een besloten vergadering gehouden. In dat geval zijn de geheimhoudingsregels volgens de Gemeentewet van toepassing. Besluiten worden te allen tijde in het openbaar genomen.
De voorzitter draagt er, in samenwerking met de ambtelijk secretaris, zorg voor dat de oproepingen en agenda’s, spoedeisende gevallen uitgezonderd, tenminste 10 dagen voor de te houden vergaderingen worden verzonden. Indien er sprake is van een spoedeisend geval zal de voorzitter de leden inhoudelijk de argumenten betreffende het spoedeisende karakter mededelen.
Indien een vergadering krachtens het bepaalde in het vorige lid geen doorgang kan vinden wordt binnen veertien dagen een nieuwe vergadering belegd. Tijdens deze vergadering kunnen besluiten worden genomen ongeacht het aantal dan aanwezige leden maar alleen over de in de niet doorgegane vergadering geagendeerde onderwerpen.
Op verzoek van de voorzitter dan wel tenminste 1/3 deel van de leden kunnen leden van het college van burgemeester en wethouders, de gemeenteraad, functionarissen in dienst van de gemeente en/of andere deskundigen worden uitgenodigd voor het bijwonen van een vergadering of delen daarvan, hetzij bij de behandeling van bepaalde onderwerpen.
Toehoorders hebben vóór de vergadering van de Seniorenraad spreekrecht in de vorm van een beknopte uiteenzetting, van maximaal 5 minuten per persoon of organisatie, aan de Seniorenraad met betrekking tot de geagendeerde onderwerpen. Er is geen spreekrecht als over een bepaald onderwerp een aparte hoorzitting heeft plaatsgevonden of nog plaats zal vinden.
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het van gemeentewege en voor rekening van de gemeente aan de Seniorenraad ter beschikking stellen van vergaderruimte, apparatuur en andere gemeentelijke faciliteiten (kosten cursussen, drukwerk, porti e.d.) welke in het belang zijn van een behoorlijk functioneren van de Seniorenraad.
In het jaar voorafgaande aan het jaar waarin de zittingsduur als bedoeld in artikel 3, lid 1 van de Seniorenraad eindigt, of zoveel eerder als de Seniorenraad dit nodig oordeelt, evalueert de Seniorenraad zijn werkzaamheden op effectiviteit en efficiency. Aan de hand van de uitkomsten verbetert de Seniorenraad zonodig de eigen werkwijze en doet desgewenst voorstellen tot eventuele aanpassingenvan deze verordening.Deze evaluatie zal voor het eerst plaatsvinden in het jaar 2009.