Organisatie | Cuijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening klachtenbehandeling Cuijk 2011 |
Citeertitel | Verordening klachtenbehandeling Cuijk 2011 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Middelen en Ondersteuning / Bestuurlijk Juridische Zaken |
geen
Algemene wet bestuursrecht (Awb)
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-03-2011 | 01-07-2014 | Nieuwe regeling | 28-02-2011 | -2.07.355.2 / -18722 |
De raad van de gemeente Cuijk;
Dat hij bij besluit van 1 oktober 2001 de Verordening interne klachtbehandeling Cuijk 2001, alsmede de verordening externe klachtbehandeling Cuijk 2001 heeft vastgesteld;
Dat het gelet op de wijziging in de organisatiestructuur van het gemeentelijke apparaat wenselijk is de regeling met betrekking tot de interne behandeling van klachten daarop aan te passen;
Dat ten gevolge van de inwerkingtreding van de Wet extern klachtrecht op 1 januari 2006 en zijn daarmee verband houdende besluit d.d. 12 december 2005, houdende aanwijzing van de Nationale ombudsman als ombudsman voor de gemeente Cuijk, de Verordening externe klachtbehandeling Cuijk 2001 van rechtswege is vervallen;
Dat het - omwille van de rechtszekerheid - desondanks gewenst is laatstgenoemde verordening alsnog formeel in te trekken;
Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 11 januari 2011;
Gelet op het bepaalde in artikel 149 van de Gemeentewet, Hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 27, lid 1 aanhef en onder j;
I. De Verordening externe klachtbehandeling Cuijk 2001 in te trekken;
II. De Verordening interne klachtbehandeling Cuijk 2001 in te trekken;
III. Vast te stellen de navolgende:
Het klaagschrift dient te zijn ondertekend en gedateerd bevat ten minste:
A. de naam en het adres van de indiener(s);
B. een zo duidelijk mogelijke omschrijving van de gedraging, onder vermelding van de datum en zo mogelijk het tijdstip waarop de gedraging heeft plaatsgevonden;
C. mededeling van de identiteit van degene(n) tegen wie de klacht is gericht;
D. mededeling van de identiteit van degene(n) jegens wie de gedraging heeft plaatsgevonden, indien deze niet de klager is of tot de klagers behoort.
Een klacht wordt behandeld door:
1. het hoofd van de afdeling waar de ambtenaar op wiens gedraging de klacht betrekking heeft werkzaam is;
2. de gemeentesecretaris indien het een gedraging van een hoofd van een afdeling betreft;
3. de burgemeester indien het een gedraging van een bestuursorgaan, een lid daarvan of de gemeentesecretaris betreft;
4. de Vaste commissie van advies voor de bezwaarschriften indien het een gedraging van de burgemeester betreft.
Artikel 7 Niet in behandeling nemen van een klacht
Een klacht wordt niet in behandeling worden genomen indien de klacht betrekking heeft op:
A. algemeen verbindende voorschriften of het algemeen gemeentelijk beleid;
B. een gedraging waarover een procedure bij een rechterlijke instantie aanhangig is, dan wel beroep openstaat of heeft opengestaan tegen een uitspraak in een zodanige procedure;
C. een gedraging waarover door een rechterlijke instantie of door de Kroon uitspraak is gedaan.
D. een gedraging welke valt binnen de werkingssfeer van de klachtenregeling seksuele intimidatie en agressie.
Een klacht wordt voorts niet in behandeling genomen indien:
A. op het moment van de indiening een jaar is verstreken na de gedraging;
B. de klacht niet voldoet aan de vereisten vermeld in artikel 4;
C. de klacht kennelijk ongegrond is;
D. het belang van de klager of het gewicht van de klacht kennelijk onvoldoende is;
E. over de klacht of de gedraging reeds eerder een oordeel is uitgesproken door het de Nationale ombudsman;
F. ten aanzien van de gedraging door een rechterlijke instantie uitspraak is gedaan;
G. zolang ten aanzien van een handeling die nauw samenhangt met het onderwerp van de klacht een procedure aanhangig is bij een rechterlijke instantie, dan wel ingevolge een gemeentelijke verordening bij een gemeentelijk orgaan of een gemeentelijke functionaris;
H. zolang ten aanzien van de gedraging of handeling die nauw samenhangt met het onderwerp van de klacht een procedure in het kader van opsprong van strafbare feiten aanhangig is.
Artikel 9 Beëindiging behandeling klacht
Wanneer door bemiddeling naar tevredenheid van de klager aan diens klacht tegemoet is gekomen,
vervalt de verplichting tot het verder in behandeling nemen van de klacht.