Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Cuijk

Verordening voor de gemeentelijke basisadministratie Persoonsgegevens

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieCuijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening voor de gemeentelijke basisadministratie Persoonsgegevens
CiteertitelVerordening gemeentelijke basisadministratie Persoonsgegevens Gemeente Cuijk 2007
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpalgemeen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA)
  2. Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP)

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-200831-10-2014Nieuwe regeling

17-12-2007

Cuijks Weekblad, 30-01-2008

-1.755.3 / -39131

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening voor de gemeentelijke basisadministratie Persoonsgegevens

De Raad van de gemeente Cuijk;

 

Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 08 december 2007;

 

Gelet op de Wet Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) en op de wetBescherming Persoonsgegevens (WBP);

 

B e s l u i t :

 

Tot vaststellen van de

“Verordening voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens” 

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • Deze verordening verstaat onder:

  • a)

    de Wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • b)

    verordening GBA: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • c)

    GBA: de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • d)

    verantwoordelijke: het college van Burgemeester en Wethouders;

  • e)

    beheerder: degene die, op grond van de beheerregeling GBA, bedoeld in artikel 14 van de wet, is aangewezen als beheerder;

  • f)

    beveiligingscoördinator: degene die, op grond van de beheerregeling GBA, bedoeld in artikel 14 van de wet, is aangewezen als beveiligingscoördinator

  • g)

    bewerker: degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het geheel of een gedeelte van het geautomatiseerde systeem onder zich heeft waarmee de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens wordt gevoerd;

  • h)

    ingeschrevene: degene over wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet GBA, in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente is opgenomen;

  • i)

    afnemer: Bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid, van de algemene Wet Bestuursrecht (AWB);

  • j)

    derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene;

  • k)

    binnengemeentelijk afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente waarvan het college van burgemeester en wethouders de verantwoordelijke is voor de verwerking van persoonsgegevens in desbetreffende basisadministratie.

Artikel 2 Verplichtingen van de verantwoordelijke

  • 1.

    Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6, regelt de verantwoordelijke de toegang tot de GBA dan wel de verstrekking uit de GBA voor de binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de wet kunnen voldoen.

  • 2.

    In Bijlage A bij deze verordening worden de in het eerste lid bedoelde afnemers aangewezen.

Artikel 3 Beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

  • 1.

    Beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is de functionaris als bedoeld in artikel 1 onder e.

  • 2.

    Bewerker van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is de functionaris als bedoeld in artikel 1 onder g.

  • 3.

    De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan:

    a. (te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;

    b. (rechtstreekse) toegang tot de basisadministratie middels andere geautomatiseerde toepassingen;

    c. verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers of daaraan gelijk gestelden, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisadministratie.

Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

Op grond van artikel 96 van de wet GBA worden, met het oog op het met elkaar

in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens in de in Bijlage

A genoemde applicaties c.q. registraties ten dienste van de binnengemeentelijke

afnemers, ten behoeve van de hun opgedragen taak, registratie en verificatie,

de in bijlage B genoemde gegevens verstrekt. Deze registraties worden beheerd

door het hoofd van de desbetreffende afdeling.

Artikel 5 Rechtstreekse toegang tot de GBA

  • 1

    Rechtstreekse toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens heeft:

  • 2

    A. de beheerder;

    B. de door de beheerder aangewezen medewerkers;

    C. de bewerker en diens medewerkers, voor zover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst tussen de bewerker en de gemeente;

    D. met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet, de binnengemeentelijke afnemers, ten behoeve van de hun opgedragen taak, tot de gegevens zoals genoemd in Bijlage B behorende bij deze verordening.

Artikel 6 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt

  • 1.

    Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan binnengemeentelijke afnemers, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisadministratie, systematisch gegevens verstrekt.

  • 2.

    Deze binnengemeentelijke afnemers, evenals de te verstrekken gegevens ten behoeve van de hun opgedragen taak zijn vermeld in bijlage C, behorende bij deze verordening.

Artikel 7 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

  • 1.

    Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet GBA, aan derden op verzoek gegevens worden verstrekt ten behoeve van verificatie, opsporing en benadering van doelgroepen;

  • 2.

    Deze derden evenals de te verstrekken gegevens ten behoeve van de hen opgedragen taak zijn vermeld in de NVVB verstrekkingentabel GBA welke als bijlage D bij deze verordening is gevoegd;

  • 3.

    In bijzondere gevallen kunnen tevens gegevens als bedoeld in artikel 100, derde lid van de wetworden verstrekt, voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad;

Artikel 8 Terugmeldplicht

  • 1.

    Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisadministratie, doet hiervan mededeling aan de verantwoordelijke.

  • 2.

    In Bijlage A worden de binnengemeentelijke afnemers aangewezen die tevens mededeling doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn. Aangewezen wordt welke gegevens het betreft.

  • 3.

    De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de mededelingen worden gedaan.

  • 4.

    De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de wet en de artikelen 62 en 63 van het besluit GBA.

Artikel 9 Beveiliging

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Cuijk stelt zich ten aanzien van de informatiebeveiliging als doelstelling die beveiligingsmaatregelen te treffen die enerzijds uit de wettelijke verplichtingen voortvloeien en anderzijds de beschikbaarheid, data integriteit, vertrouwelijkheid en controleerbaarheid van de gemeentelijke bedrijfsprocessen zoveel mogelijk garanderen. Deze doelstelling geldt ten aanzien van alle gegevensverwerkende processen waarvoor het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Cuijk een beveiligingplan vaststelt en de uiteindelijke verantwoordelijkheid draagt;

  • 2.

    De beveiligingscoördinator is verantwoordelijk voor de controle van het beveiligingsplan en ziet erop toe dat eens per jaar de daarin opgenomen procedures worden gecontroleerd;

  • 3.

    De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het vastgestelde Informatiebeveiligingsplan.

Artikel 10 Slotbepaling

  • 1.

    De Verordening voor de gemeentelijke basisadministratie Persoonsgegevens van 28 januari 2002 wordt ingetrokken;

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2008;

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke basisadministratie Persoonsgegevens Gemeente Cuijk 2007;

  • 4.

    De verordening ligt ter inzage bij afdeling Publiekszaken;

  • 5.

    De gemeenteraad mandateert de bevoegdheid om de in de verordening genoemde bijlage A, B, C en D te wijzigen aan het college van burgemeester en wethouders.

Aldus besloten door de raad van de gemeente Cuijk in zijn openbare raadsvergadering van 17 december 2007.

De raad voornoemd,

 

 

C.G.W.M. Selman             L.M. Schoots

Griffier                           Voozitter