Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Werkendam

Verordening op de monumentencommissie 2006 gemeente Werkendam

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWerkendam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de monumentencommissie 2006 gemeente Werkendam
CiteertitelVerordening op de monumentencommissie 2006
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpvolkshuisvesting en woningbouw
Eigen onderwerpArchief

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Monumentenwet 1998, art. 12
  2. Monumentenverordening 2006 gemeente Werkendam, art. 9
  3. Gemeentewet, art. 84
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-12-200501-01-2016Nieuwe regeling

20-12-2005

Onbekend

WE/13727

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de monumentencommissie 2006 gemeente Werkendam

 

Verordening op de monumentencommissie 2006, gemeente Werkendam

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • 1.

    Monumentencommissie:            

    de door het college ingestelde gemeentelijke monumentencommissie;

  • 2.

    Lid:

    lid of buitengewoon lid van de gemeentelijke monumentencommissie;

  • 3.

    Voorzitter:

    voorzitter van de gemeentelijke monumentencommissie of diens vervanger;

  • 4.

    Secretaris:

    ambtelijke secretaris van de gemeentelijke monumentencommissie of diens vervanger;

  • 5.

    Vergadering:

    vergadering van de gemeentelijke monumentencommissie.

 

Artikel 2 Instelling en bevoegdheden

  • 1.

    Het college stelt op grond van artikel 12 van de Monumentenwet 1998, artikel 9 van de Monumentenverordening 2006, gemeente Werkendam en artikel 84 van de Gemeentewet de monumentencommissie als adviescommissie in.

  • 2.

    Indien voor een onderwerp, bijvoorbeeld voor verbouw- of restauratieplannen, zowel een welstandsadvies (bouwvergunning) als een advies van de monumentencommissie (monumentenvergunning) benodigd zijn, kan het onderwerp in de afzonderlijke adviescommissies besproken worden. Overeenkomstig bepaald in de welstandsnota, december 2003, kan ook een integrale benadering plaatsvinden. Doordat de secretaris van de welstandscommissie als vertegenwoordiger van Welstandszorg Noord-Brabant, lid van de monumentencommissie is, is hij/zij tevens gemandateerd om in vergadering van de monumentencommissie advies uit te brengen over de welstandsaspecten.

 

Artikel 3 Taken

  • 1.

    De commissie heeft als taak burgemeester en wethouders op verzoek of uit eigen beweging te adviseren over de toepassing van de Monumentenwet 1988, de Monumentenverordening 2006, gemeente Werkendam, het monumentenbeleid alsmede met betrekking tot overige zaken die van belang zijn voor de monumentenzorg in Werkendam.

  • 2.

    Bij het uitbrengen van haar adviezen laat de commissie zich uitsluitend leiden door de overwegingen van geschiedkundige, architectonische, wetenschappelijke of cultuurhistorisch belang, danwel door overwegingen verband houdende met de schoonheid.

  • 3.

    De commissie adviseert burgemeester en wethouders over aanvragen om bouw- en monumentenvergunning zoals bedoeld in artikel 11 van de Monumentenwet, de Woningwet 2003 en in de Monumentenverordening 2006, gemeente Werkendam.

  • 4.

    Bij de advisering over verbouw- of restauratieplannen wordt acht geslagen op de volgende aspecten:

    • -

      aanvaardbaarheid van het bouwwerk in relatie tot de karakteristiek van de reeds aanwezige bebouwing, openbare ruimte, het landschap danwel de stedenbouwkundige context;

    • -

      massa, structuur, maat en schaal, detaillering, materiaalkeuze en kleurstelling;

    • -

      samenhang in het bouwwerk of de bouwwerken voor wat betreft de onderlinge relatie tussen de samenstellende delen daarvan.

 

Artikel 4 Samenstelling en zittingsduur 

  • 1.

    De commissie bestaat uit:

    • -

      een lid van Welstandszorg Noord-Brabant;

    • -

      ten hoogste twee leden met deskundigheid op het terrein van cultuur- of kunsthistorie en/of restauratie/architectuur ;

    • -

      ten hoogste twee leden als vertegenwoordigers van daartoe uitgenodigde particuliere organisaties of instellingen

  • 2.

    Burgemeester en wethouders benoemen uit hun midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter voor de commissie. De voorzitter is belast met: het leiden van de vergadering; het handhaven van de orde en het doen naleven van deze verordening.

  • 3.

    De zittingsduur van de voorzitter en diens plaatsvervanger valt samen met die van de gemeenteraad.

  • 4.

    De benoeming van de in lid 1 genoemde leden geschiedt telkens voor een periode van vier jaar.

  • 5.

    Een lid van de commissie kan schriftelijk ontslag indienen bij het college van burgemeester en wethouders.

  • 6.

    Het lidmaatschap van de commissie eindigt door het verlies van de hoedanigheid uit welke hoofde de leden werden benoemd.

  • 7.

     Indien een vacature ontstaat, beslist het college van burgemeester en wethouders, met inachtneming van lid 1 en op voordracht van de commissie, zo spoedig mogelijk over de vervulling daarvan.

  • 8.

    Burgemeester en wethouders wijst voor de commissie een ambtenaar aan als secretaris. De secretaris is de commissie in alles, wat betreft haar taakinvulling behulzaam. Hij/zij verzorgt de voorstellen, nota’s en adviezen van en aan de commissie en kan deze in de vergadering van de commissie nader toelichten. De secretaris draagt zorg voor het maken van een beknopt verslag van de vergaderingen.

 

Artikel 5 Vergaderingen

  • 1.

    In de regel vinden de vergaderingen van de commissie plaats conform een jaarlijks op te stellen vergaderschema en vinden in de regel plaats eenmaal in de zes weken.

  • 2.

    De commissie vergadert voorts indien de voorzitter of indien tenminste twee leden met opgaaf van redenen daarom verzoeken.

  • 3.

    Namens de voorzitter nodigt de secretaris elk lid tijdig schriftelijk uit voor een vergadering, met vermelding van de te behandelen onderwerpen en zoveel mogelijk met toezending van de op een vergadering betrekking hebbende stukken.

  • 4.

    De vergaderingen van de commissie zijn openbaar, tenzij het college van burgemeester en wethouders te kennen hebben gegeven dat bepaalde onderwerpen in een besloten vergadering aan de orde behoren te worden gesteld.

  • 5.

    Plaats, datum en aanvang van de openbare vergaderingen worden op de in de gemeente gebruikelijke wijze bekend gemaakt.

  • 6.

      In de vergadering van de commissie kunnen belanghebbenden bij behandeling van een geagendeerd onderwerp gedurende maximaal vijftien minuten het woord voeren over het betreffende geagendeerde onderwerp.

  • 7.

     Degene, die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit ten minste 48 uur voor de aanvang van der vergadering aan de secretaris van de commissie. Hij vermeldt daarbij zijn naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp, waarover hij het woord wil voeren.

  • 8.

    Wanneer de voorzitter vaststelt, dat een onderwerp of voorstel voldoende is toegelicht, sluit hij de beraadslagingen, tenzij de commissie anders beslist.

 

Artikel 6 Advisering

  • 1.

    De commissie adviseert met meerderheid van stemmen en advisering kan uitsluitend plaatsvinden indien, behalve de voorzitter, tenminste de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is. Het gevoelen van de minderheid wordt, indien deze dat wenst, in het advies vermeld.

  • 2.

    Indien geadviseerd dient te worden over zaken die de commissieleden rechtstreeks of persoonlijk aangaan, waarvan zij als gemachtigde optreden of zakelijk zijn betrokken, dan onthouden zij zich van inbreng bij formulering van het advies.

  • 3.

     In zaken waarbij spoedeisend of van rechtswege een advies van de commissie wordt vereist treedt de vertegenwoordiger van Welstandszorg Noord-Brabant in overleg met de secretaris van de commissie op namens de commissie. Met dien verstande dat op de eerst daarop volgende vergadering van de commissie de commissie wordt geinformeerd.

  • 4.

     Als de commissie voor de advisering over een bepaald onderwerp aanvullend, niet-ambtelijke deskundigheid behoeft, kan zij het college gemotiveerd verzoeken deskundigen op te roepen om de commissie bij te staan en zonodig daartoe de vergadering bij te wonen gedurende een door het college te bepalen aantal uren.

  • 5.

     De besluiten die naar aanleiding van de adviezen van de commissie door het college genomen worden, worden in der volgende vergadering aan de commissie medegedeeld.

  • 6.

      De leden van de commissie, uitgezonderd de ambtelijke leden, ontvangen voor het bijwonen van de vergaderingen een vergoeding.

 

Artikel 7 Slotbepalingen

  • 1.

    In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van de verordening, beslist de commissie op voorstel van de voorzitter.

  • 2.

    Deze verordening kan worden aangehaald als ‘’verordening op de monumentencommissie 2006’’.

  • 3.

    Deze verordening treedt in werking op 20 december 2005.

  • 4.

    Op dat tijdstip vervalt de verordening ‘’monumentenverordening werkendam’’ van de raad van de gemeente Werkendam vastgesteld bij raadsbesluit van 22 november 2000.

 

  

Aldus besloten op 20 december 2005

 

 

Burgemeester en wethouders van Werkendam,

de secretaris,                                                de burgemeester,

 

 

mr. P.C. van der Jagt                                     drs. H.A.G. Hellegers

 

 

Bijlage 1 bij Monumentenverordening gemeente Werkendam

 

Gemeente Werkendam                                                  Dossiernummer:__________

Sector Grondgebied  

Afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling en Volkshuisvesting

Postbus 16                                                                     

4250 DA Werkendam                                                                 Ontvangstdatum:__________

 

 

AANVRAAGFORMULIER MONUMENTENVERGUNNING

Voor gemeentelijke monumenten

 

Gegevens aanvrager

 

Naam en voorletters: 

________________________________________

Adres:                                     ________________________________________                   

Postcode en woonplaats:      ________________________________________

Telefoon/fax:                          ________________________________________

E-mailadres:                          ________________________________________

Hoedanigheid van de aanvrager:      

eigenaar / toekomstig eigenaar / huurder/ pachter*

 

*doorhalen wat niet van toepassing is

 

 

 

Plaats en Kadastrale gegevens van het object waarvoor vergunning wordt aangevraagd

 

 

Adres:                                     ________________________________________

 

Plaats:                       

________________________________________

Kadastraal bekend:               

gemeente: ____________________

sectie: _____

 

Nummer(s):                           ________________________________________ Monumentnummer:               ________________________________________

 

Bestemming object

 

Huidige bestemming:

________________________________________

 

Bestemming na voltooiing:    ________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

Bijlage 1 bij Monumentenverordening gemeente Werkendam

 

Ingreep

 

Welke ingreep vindt plaats ten aanzien van bovenstaande object?

(verschillende antwoorden mogelijk)

 

  • *

    Verbouw

  • *

    Aanbouw

  • *

    Restauratie

  • *

    Afbraak

  • *

    (Gedeeltelijke) isolatie

  • *

    Anders, namelijk       

    _________________________________________

_________________________________________

______________________________________________________________

 

Bij deze aanvraag te overleggen:

 

  • -

    Een situatietekening/inrichtingsplan op een kadastrale ondergrond met schaalverwijzing ( schaal 1:1000 of 1:2000 )

  • -

    Tekeningen van de bestaande en nieuwe toestand schaal 1:100 (met noordpijl). Op de tekeningen aan te geven: plattegronden, gevelaanzichten met eventuele belendingen, dwarsdoorsnede(n), langsdoorsnede(n), relevante detailleringen, voorzien van voldoende maatvoering en voorzien van datum waarop tekening(en) is (zijn) vervaardigd.

  • -

    Fotomateriaal ter ondersteuning van het tekenwerk.

  • -

    (indien noodzakelijk) Bouwhistorisch onderzoek

 

 

Voor gemeentelijke monumenten: 2 sets

 

Omschrijving van de werkzaamheden:

 

Heeft het plan waarvoor vergunning wordt aangevraagd ook betrekking op onderstaande werkzaamheden die niet direct zijn af te leiden uit de bouwtekeningen?

 

  • 1.

    het metselwerk van de gevels                                             

    ja/nee

  • 2.

    de buitenkozijnen                                                                  ja/nee

  • 3.

    de goten                                                                                ja/nee

  • 4.

    de dakbedekking                                                                   ja/nee

  • 5.

    de kleurstelling van het exterieur                                         

    ja/nee

  • 6.

    het reinigen van de gevels                                                    ja/nee

  • 7.

    plafonds, wanden, of elementen interieur                

    ja/nee

 

Voor de onderdelen die met ja zijn beantwoord moet een korte omschrijving van deze werkzaamheden en de reden daarvan, per onderdeel, op een losse bijlage nader zijn uitgewerkt.

 

 

 

 

 

Bijlage 1 bij Monumentenverordening gemeente Werkendam

 

Verantwoordelijkheden:

 

A.        Verantwoordelijk voor het onderwerp:

Naam en voorletters:           _________________________________________ Adres:                                               _________________________________________ Postcode:                             _________________________________________ Telefoon/fax:                         _________________________________________

E-mailadres:                         _________________________________________

 

B.        Verantwoordelijk voor de uitvoering:

 

Naam en voorletters:           _________________________________________ Adres:                                               _________________________________________ Postcode:                             _________________________________________ Telefoon/fax:                         _________________________________________

E-mailadres:                         _________________________________________

C.        Gegevens eventuele gemachtigde of contactpersoon:

 

Naam en voorletters:           _________________________________________ Adres:                                               _________________________________________ Postcode:                             _________________________________________ Telefoon/fax:                         _________________________________________

E-mailadres:                         _________________________________________

Hoedanigheid (bv adviseur):

_______________________________________

 

Naam aanvrager:              _________________________________________ Plaats:                                   _________________________________________ Datum:                                   _________________________________________ Handtekening:                      _________________________________________ ______________________________________________________________

 

Indien aanvraag monumentenvergunning gemeentelijke monumenten

 

De aanvraag kan worden opgestuurd naar:

  • -

    Gemeente Werkendam

  • -

    Afdeling Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting

  • -

    Postbus 16

4250 DA Werkendam

Of elke werkdag tussen 9:00 en 15:00 uur en op woensdag tot en met 19.00 uur worden afgegeven (Raadhuisplein 1, Werkendam). Voor nadere informatie kunt u natuurlijk ook altijd even bellen met het Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting (0183-507200).