Organisatie | Roosendaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Inspraakprocedure Cliëntenparticipatie |
Citeertitel | Inspraakprocedure Cliëntenparticipatie |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Geen.
Inspraakverordening, art. 5
1.Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-10-2012 | 22-03-2021 | wijziging i.v.m. wijziging organisatiestructuur | 18-09-2012 Gemeenteblad 2012/74, Roosendaalse Bode 23 september 2012 | 636401 | |
01-04-2002 | 22-03-2021 | nieuwe regeling | 12-03-2002 Gemeenteblad 2002/19 | 02-3898 |
Burgemeester en wethouders hebben besloten “Inspraakprocedure Cliëntenparticipatie” vast te stellen
De procedure treedt in werking op het moment van vaststelling door het college. De procedure wordt vastgesteld voor onbepaalde tijd. Het Platform kan ook ongevraagd adviseren over evaluatie of herziening van deze inspraakprocedure.
Artikel 3. Doel van het convenant
Beide partijen streven ernaar daar waar mogelijk samen te werken ten gunste van de positie van mensen met een functiebeperking of chronische aandoening, jong en oud, die in de wijken en dorpen van de gemeente Roosendaal woonachtig zijn. Het convenant heeft tot doel frequent overleg tussen de partijen te stimuleren en dat overleg aan de basis te laten staan van de communicatie tussen de partijen. Met andere woorden: het Platform zal vanuit zijn onafhankelijke positie optimaal en actief betrokken worden bij de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het (mede) voor hen gevoerde gemeentelijk beleid.
Op deze wijze wordt bijgedragen aan de totstandkoming of verbetering van het integraal gemeentelijk gehandicaptenbeleid gericht op het realiseren van volwaardig burgerschap en op het bieden van gelijke mogelijkheden aan mensen met beperkingen.
Partijen streven er naar zich eerst tot elkander te richten voordat derden geïnformeerd worden over de inhoud van het onderlinge overleg.
Artikel 4. Erkenning belangenbehartiging door het Platform
Het Platform wordt formeel als belangenbehartiger erkend voor mensen met een functiebeperking of chronische aandoening in de gemeente Roosendaal. De belangenbehartiging brengt met zich mee dat het Platform als aanspreekpunt en als overlegpartner zal gaan fungeren voor het college van burgemeester en wethouders met betrekking tot de positie van mensen met een functiebeperking of chronische aandoening. De belangenbehartiging brengt tevens mee dat het Platform streeft naar een zo breed mogelijke samenstelling van organisaties van mensen met een functiebeperking of chronische aandoening (jong en oud). Dit betekent ook dat het Platform er naar streeft om organisaties van ouderen en organisaties voor mensen met functiebeperkingen (meer) te verankeren in het platform. Dit leidt automatisch tot zo breed mogelijk gedragen adviezen.
In het kader van de cliëntenparticipatie wordt het Platform betrokken bij:
Het gemeentelijk beleid met betrekking tot de Wet Voorzieningen Gehandicapten (Wvg):De evaluatie, beleidsvoorbereiding, vaststelling en uitvoering. Hieronder vallen ook de uitvoerings-regels met betrekking tot de verstrekking, afspraken met leveranciers (van rolstoelen en andere Wvg-voorzieningen), uitvoerders (van Wvg-vervoer en andere diensten), woningcorporaties en indicatiestellers.
Het integrale gemeentelijke gehandicaptenbeleid, bestaande uit:Voornemens, beleid of activiteiten van de gemeente gericht op het brengen van samenhang in het beleid op verschillende terreinen ten behoeve van mensen met verschillende functiebeperkingen en/of chronische aandoeningen. Daarnaast het beleid op alle terreinen (in zoverre) dat invloed heeft op de mogelijkheden voor mensen met een functiebeperking en/of chronische aandoening, waaronder:
Artikel 6. Informatie, advies en inspraak
Door het college van burgemeester en wethouders wordt zorg gedragen dat van de zijde van de gemeente aan het Platform de nodige informatie wordt verstrekt ten behoeve van het naar behoren functioneren van het Platform. Het betreft hier alle informatie die noodzakelijk is om beleid en uitvoering te begrijpen en om ontwikkelingen en wijzigingen te kunnen volgen. De informatie wordt indien nodig in nader overeen te komen speciale leesvorm aangeleverd.
De leden van het dagelijks bestuur van het Platform zijn bevoegd bij de contactpersoon van de gemeente de nodige informatie in te winnen omtrent aangelegenheden die in het overleg van de gemeenteraad en (vak)commissies aan de orde komen met betrekking tot de belangen van mensen met een functiebeperking en/of chronische aandoening in de gemeente Roosendaal.
Op adviezen wordt schriftelijk, beargumenteerd gereageerd binnen 6 weken.
De advisering zal procedureel meegenomen worden in het regulier overleg tussen het Platform en het team Maatschappij van de gemeente Roosendaal. De frequentie van het regulier overleg is minimaal vier keer per jaar. Hiervoor wijst de gemeente een vaste contactambtenaar (vanuit team Maatschappij) aan als aanspreekpunt voor de communicatie met het Platform.
Minimaal twee keer per jaar zal bestuurlijk overleg plaatsvinden. Naast de voor het gehandicapten-beleid en WVG verantwoordelijke wethouder(s) zullen afhankelijk van de te bespreken onderwerpen andere wethouders bij het overleg betrokken worden.
Artikel 8. Financiën / subsidie
De gemeente Roosendaal verschaft het Platform jaarlijks een budget, te besteden aan kosten die gemaakt worden om de doelstelling van het Platform te realiseren. Ook zal jaarlijks beoordeeld worden welke activiteiten voor subsidie in aanmerking komen. Dit is het variabel deel van het budget. Het Platform zal jaarlijks opgave doen van de inkomsten en uitgaven. De subsidie wordt verleend met inachtneming van de voorschriften zoals opgenomen in de subsidieverordening Welzijn.