Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Werkendam

Beleidsregels WWB Werkendam, waardevaststelling auto’s en motoren

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWerkendam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels WWB Werkendam, waardevaststelling auto’s en motoren
CiteertitelOnbekend
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpArchief

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet Werk en Bijstand, art. 34, lid 2

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-04-200731-12-2012Nieuwe regeling

27-02-2007

CMS, 03-04-2007

WE/11568

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels WWB Werkendam, waardevaststelling auto’s en motoren

 

BELEIDSREGELS WET WERK EN BIJSTAND WERKENDAM

 

WAARDEVASTSTELLING  BEZIT VAN AUTO’S EN  MOTOREN

 

 

Algemeen gebruikelijk

Op grond van artikel 34 lid 2 onderdeel a WWB worden bezittingen in natura die, gelet op de omstandigheden van persoon en gezin, noodzakelijk zijn, niet als vermogen aangemerkt. Eveneens wordt niet als vermogen aangemerkt bezittingen in natura, die naar hun aard en waarde algemeen gebruikelijk zijn.

 

Een auto of motor met een waarde tot maximaal € 4.500 wordt beschouwd als algemeen gebruike­lijk. Indien de waarde meer bedraagt dan € 4.500 wordt de meerwaarde aangemerkt als vermogen.

 

Caravans en boten worden vanwege hun aard in beginsel niet beschouwd als algemeen gebruikelijk.

 

Waardevaststelling

Voor de vaststelling van de waarde van de auto's en motoren (inclusief btw) wordt in be­ginsel uitgegaan van de koerslijsten van de ANWB/BOVAG (verkoopprijzen), zijnde de in aan­merking te nemen waarde in het economisch verkeer (artikel 34 lid 1 onderdeel a WWB), behoudens tegen­bewijs.

 

Van deze goederen die wegens hun leeftijd (doorgaans 7 à 8 jaar of ouder) niet meer in deze koers­lijsten zijn opgenomen, wordt aangenomen dat hun waarde nihil is. Verder onderzoek is dan niet nodig.

Van deze uitgangspunten wordt afgeweken indien er aantoonbare verschillen zijn tussen het goed en de uitgangspunten van de koerslijsten, bijvoorbeeld enerzijds een schade-auto en anderzijds een oldtimer.

Ingeval een dergelijke auto niet (meer) is opgenomen in de ANWB/BOVAG koerslijst, is het toelaatbaar de waarde ervan vast te stellen op basis van bij een erkende dealer per telefoon ingewonnen toereikende informatie. Is de auto recent aangeschaft, dan kan voor de waardebepaling uitgegaan worden van de recent betaalde aankoopprijs, indien niet gesteld of gebleken is dat die prijs niet reëel zou zijn.

 

Voor boten en caravans wordt de waarde eveneens op dit manier individueel vastgesteld.

 

Informatie over kenteken

Via de sociale recherche kan nagegaan worden of een belanghebbende een kenteken (lees: auto) op zijn naam heeft staan.

 

Slotbepaling

Het college handelt overeenkomstig deze beleidsregel, tenzij dat voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen.

 

 

Deze beleidsregels treden in werking op 1 april 2007.    

 

Werkendam, 27 februari 2007.

 

Vastgesteld op 27 februari 2007.

Het college van burgemeester en wethouders

 

de secretaris                                                         de burgemeester

 

drs. H.A. Koenen                                                 drs. H.A.G. Hellegers

 

 

Toelichting

Deze beleidsregel geeft aan of de waarde van een auto al dan niet volledig wordt meegenomen bij de vermogensvaststelling en hoe de waarde van de auto wordt bepaald.

 

Auto’s gelden als bezittingen die meetellen voor de vermogensvaststelling. Hetzelfde geldt voor moto­ren, boten en caravans. Op grond van constante jurisprudentie geldt dat een auto, motor, boot of cara­van tot het vermogen van de belanghebbende behoort, indien hij daar daadwerkelijk de beschikking over heeft dan wel redelijkerwijs over kan beschikken.

 

Als de auto gelet op de omstandigheden van persoon of gezin noodzakelijk is, dan mag hij in elk geval

buiten beschouwing worden gelaten. Dit zal zich in principe slechts voordoen bij een medische nood­zaak. Er is in ieder geval een medische noodzaak als op grond van de Wmo is vastgesteld dat de auto

noodzakelijk is.

 

Staat een kenteken op naam van de belanghebbende dan rechtvaardigt dit volgens de CRvB de ver­onderstelling dat die auto een bestanddeel vormt van het vermogen waarover hij daadwerkelijk de be­schikking heeft dan wel redelijkerwijs kan beschikken. Levert hij geen toereikend tegenbewijs dan kan de waarde van de auto daarom worden betrokken bij de vermogensvaststelling. Ook dit volgt uit con­stante jurisprudentie. Dit tegenbewijs is overigens niet eenvoudig te leveren. Zo kon in een zaak het feit dat de kentekenbewijzen later ongeldig verklaard werden, belan­ghebbende niet helpen, omdat daar­mee niet bewezen was dat belanghebbende ten tijde van de be­ëin­diging van haar uitkering niet over de auto's kon beschikken.

 

Indien een belanghebbende niet meldt dat gedurende kortere of langere tijd één of meer auto's op zijn naam zijn of waren gesteld, is dit een schending van de inlichtingenplicht.

 

Om tot het vermogen van de belanghebbende te behoren is het niet per se nodig dat het kenteken van de betreffende auto ook op zijn naam staat geregistreerd. Een auto die op naam van een derde staat, maar waarover de belanghebbende feitelijk de beschik­king heeft, behoort in beginsel tot zijn vermogen. Het is dan aan de belanghebbende om in genoeg­zame mate aan te tonen dat dit niet het geval is, ook dit volgt uit constante jurisprudentie.

 

Algemeen gebruikelijk

Een auto met een beperkte waarde geldt als algemeen gebruikelijk bezit. Daarbij houdt het college rekening met de wijze waarop het openbaar vervoer is georganiseerd. In een stedelijk gebied met een goed geoutilleerd openbaar vervoer wordt een auto minder snel aangemerkt als een algemeen gebruikelijk bezit dan in een plattelandsgebied. In het Land van Heusden en Altena is na 19.00 uur en op zon- en feestdagen geen openbaar vervoer (m.u.w. interliner en deeltaxi). Om die reden wordt een auto hier eerder aangemerkt als een algemeen gebruikelijk bezit. Het vrij te laten bedrag van

€ 4.500 is daarop afgestemd.

 

Waardebepaling

Zowel de koerslijst van de ANWB/BOVAG als mogelijke andere onafhankelijke bronnen voor de waar­debepaling maken vaak onderscheid tussen een inkoopprijs, zijnde het bedrag dat een garage als ko­per biedt voor het goed, en een verkoopprijs, zijnde het bedrag dat een garage als verkoper vraagt voor het goed.

De ANWB/BOVAG koerslijst op de website van de ANWB is alleen toegankelijk voor ANWB-leden (http://www.anwb.nl/autokoerslijst/controller).

 

Bij goederen die niet algemeen gebruikelijk zijn vanwege hun hoge waarde overweegt de wetgever dat een dergelijke goed de betrokkene immers een reële mogelijkheid biedt om, door verkoop, be­paalde tijd zelf in zijn bestaan te voorzien. Het lijkt daarom redelijker om voor de waarde aan te sluiten bij het bedrag dat belanghebbende kan bedingen voor dit goed, in casu de inkoopprijs. Dit in afwijking van visie van de CRvB die in eerste instantie uitgaat van de verkoopprijs. Bij bijvoorbeeld 'oldtimers' of 'collectors items' (welke reeds bezwaarlijk als algemeen gebruikelijk zijn aan te merken) kan, indien de waarde moeilijk te bepalen is, aansluiting gezocht worden bij de aanschafprijs.