Organisatie | Steenwijkerland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gebruiks- en onderhoudsreglement buitensportaccommodaties gemeente Steenwijkerland |
Citeertitel | Gebruiks- en onderhoudsreglement buitensportaccommodaties gemeente Steenwijkerland |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Met ingang van 1 januari 2008 vervallen de volgende reglementen:
- Gebruiksreglement gemeentelijke sportvelden gemeente Steenwijkerland
- Reglement op het gebruik en in gebruik geven van de gemeentelijke sportveldenkomplexen in Brederwiede
- Overeenkomst inzake het gebruik van de gemeentelijke sportvelden c.a. te Oldemarkt
- Reglement voor het gebruik van de gemeentelijke sportvelden
(gemeente Steenwijk)
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2009 | Nieuwe regeling | 19-05-2009 Gemeenteblad 2009, 22 | geen |
In dit reglement wordt verstaan onder:
Burgemeester en wethouders brengen de gebruiker een tarief in rekening als vergoeding voor de in gebruik gegeven sportvelden.
De gebruiker is verplicht de werkzaamheden genoemd in de bijlagen naar behoren en op juiste wijze uit te voeren. Wanneer er sprake is van nalatigheid zal de gemeente de gebruiker hierop aanspreken. Wanneer onderhoudswerkzaamheden niet worden uitgevoerd en hierdoor groot onderhoud noodzakelijk is, worden de kosten hiervan bij de gebruiker in rekening gebracht.
De kosten van het gebruik van de accommodatie zoals nutsvoorzieningen, afvalverwijdering en OZB(gebruikerslasten) e.d, komen voor rekening van de gebruiker.
Alle door of ten gevolge van het gebruik ontstane schade, anders dan de speelschade zoals bedoeld in artikel 7 lid 1 onder b., veroorzaakt door de gebruiker of haar leden, de bezoekende leden of de toeschouwers, moet door de gebruiker binnen vierentwintig uur ter kennis van de gemeente worden gebracht.
De gemeente aanvaardt geen aansprakelijkheid voor enige schade en/of letsel, door welk toeval of ongeval ook toegebracht aan (eigendommen van) de gebruiker, diens leden of enige andere aanwezige, tijdens of door het gebruik of onderhoud ontstaan.
Er vindt jaarlijks met alle gebruikers overleg plaats over de uitvoering van onderhoudswerkzaamheden.
In bijzondere gevallen kan door burgemeester en wethouders op verzoek ontheffing van een of meer bepalingen van dit reglement worden verleend.
Aldus vastgesteld door het college in zijn vergadering van 19 mei 2009,
Burgemeester en wethouders van Steenwijkerland,
de secretaris, drs. A.J. Peterson
de burgemeester, drs. H.H. Apotheker
1. wanneer er een recht van opstal gevestigd is op de kleedaccommodatie | ||||
2. wanneer de vereniging gebruik maakt van een andere accommodatie zoals een dorpshuis |
Indien van toepassing wordt voor overige onderhoudswerkzaamheden, op de sportaccommodaties van deze verenigingen, verwezen naar de bijlagen 1, 2, en 3. |
Toelichting gebruiks- en onderhoudsreglement buitensportaccommodaties gemeente Steenwijkerland
Het reglement bestaat uit drie onderdelen namelijk gebruik, onderhoud en slot- en overgangsbepalingen. De eerste twee artikelen van het reglement zijn van algemene aard, in het eerste artikel worden begripsbepalingen gegeven en in het tweede artikel is het doel van het reglement beschreven. Vervolgens worden de artikelen ten aanzien van het gebruik van de gemeentelijke sportvelden zoals regels en bepalingen over ingebruikgeving, onttrekking van gebruik, toestemming, toezicht, en overige gebruiksbepalingen beschreven. Daarna komt het onderdeel onderhoud met daarin artikelen over verantwoordelijkheid, uitvoering onderhoud en verbruikerskosten. In het laatste onderdeel van het reglement zijn slot- en overgangsbepalingen geschreven, zoals: schade, aansprakelijkheid en sancties.
Verder zijn er aan het reglement vijf bijlagen toegevoegd met een overzicht van de taakverdeling. Verenigingen hebben aangegeven dat ze graag overzichtelijk willen zien wie de verantwoordelijkheid heeft over welke werkzaamheden.
De eerste bijlage geeft een taakverdeling weer van de onderhoudswerkzaamheden op de sportvelden. In de tweede bijlage wordt een taakverdeling weergegeven van de onderhoudswerkzaamheden ten aanzien van het veldmeubilair en/of de inrichting van de sportaccommodatie. De taakverdeling in de derde bijlage gaat over de onderhoudswerkzaamheden aan de opstallen. En tenslotte is er een vierde bijlage toegevoegd met een verantwoordelijkheidsverdeling voor specifieke onderhoudswerkzaamheden van andere sporten dan voetbal. Het gaat hier over atletiek en korfbal. De laatste bijlage betreft de taakverdeling op kunstgrasvelden.
Hieronder zal per artikel een toelichting worden gegeven.
In dit artikel wordt een begripsbepaling weergegeven van een aantal woorden die (meerdere malen) voorkomen in het reglement en die om een duidelijke omschrijving vragen.
Het tweede artikel is opgenomen omdat het omschrijft wat er in dit reglement is opgenomen en dat het reglement van toepassing is op de buitensportaccommodaties die in eigendom zijn van de gemeente.
De sportvelden in de gemeente Steenwijkerland worden aan de verenigingen in gebruik gegeven en daarvoor wordt een gebruiksvergoeding gevraagd.
De gemeente is de eigenaar van de sportvelden. De sportvelden worden nu met name gebruikt door vaste gebruikers. Echter er moet ruimte blijven bestaan voor incidenteel gebruik, zoals een schoolsportdag.
De gemeente kan het gebruik van de sportvelden tijdelijk ontrekken voor onderhoudswerkzaamheden, wanneer er bijvoorbeeld sprake is van slechte terreingesteldheid. Wanneer er onderhoudswerkzaamheden plaatsvinden moet de gemeente, indien mogelijk, ervoor zorgen dat er een ander terrein beschikbaar wordt gesteld. De gemeente is verplicht de vaste gebruiker binnen een bepaalde termijn, 1 maand, op de hoogte stellen van de onttrekking van het gebruik.
Omdat er dit jaar sprake was van onduidelijkheid over de aanvang van het zomeronderhoud op de sportvelden is hierover een artikel opgenomen. In dit artikel zijn data vermeld waarop de velden niet gebruikt mogen worden. Tevens hebben de verenigingen aangegeven dat ze ontevreden zijn over de start en de uitvoering van het zomeronderhoud. Het is van belang om tijdig te starten met het zomeronderhoud zodat de velden bij aanvang van het seizoen weer optimaal bespeeld kunnen worden.
De gemeente voert de regie over de buitensportaccommodaties. De vereniging moet toestemming aan de gemeente vragen wanneer ze wijzigingen aan de accommodatie willen aanbrengen.
De gebruikers, in de meeste gevallen de sportverenigingen, krijgen de buitensportaccommodatie in gebruik van de gemeente. De gemeente stelt een aantal verplichtingen ten aanzien van het gebruik. De vereniging moet ervoor zorgen dat er geen vervoersmiddelen of rijwielen binnen de omheining van de buitensportaccommodatie worden toegelaten, met uitzondering van bestemmingsverkeer en van voertuigen voor gehandicapten.
Om het speeloppervlak in goede conditie te houden en voldoende vlak te houden zijn verenigingen verplicht om na de wedstrijden of de trainingen de speelschade te herstellen. Nadrukkelijk is hierover een artikel opgenomen omdat het wegwerken van de speelschade eraan bijdraagt dat het speeloppervlak in goede conditie blijft. Dit artikel geldt binnen de grenzen van redelijkheid en billijkheid.
In de sportnota is geschreven dat de accommodatie planmatig moeten worden verbeterd. De normen van NOC*NSF worden gehanteerd, zodat het aanvaardbare niveau gehandhaafd c.q. bereikt wordt. Het college heeft als gevolg van deze beslissing extra mankracht vrijgemaakt voor het houden van toezicht op de sportvelden. De verenigingen moeten ervoor zorgen dat deze toezichthouder vrij toegang heeft op de sportvelden.
Het is gebleken dat de verenigingen de onderhoudswerkzaamheden op verschillende manieren uitvoeren. Er is geen uniformiteit in de uitvoering. Omdat de buitensportaccommodaties (groot gedeelte kleedaccommodaties en sportvelden) eigendom zijn van de gemeente, is de gemeente verantwoordelijk voor de uitvoering van het onderhoud. Om te komen tot een kwaliteitsverbetering van de sportvelden gaat de gemeente zich profileren als degene die de regie voert over de sportvelden. Er vindt een wisselwerking plaats tussen de verenigingen en de toezichthouder. De toezichthouder kan de vereniging vragen om te beregenen. Anderzijds kan de vereniging bij de toezichthouder aangeven dat zij willen beregenen.
Er is in de afgelopen jaren veel onduidelijkheid geweest over wie de verantwoordelijkheid had over bepaalde onderhoudswerkzaamheden. Met de harmonisatie van de regelgevingen moet daar een einde aan komen. Er is voor gekozen om, naast het reglement met regels en bepalingen voor gebruik en onderhoud, bijlagen aan het reglement toe te voegen met een overzicht van de verantwoordelijkheidsverdeling. Verenigingen hebben ook tijdens de gesprekken aangegeven dat ze de verantwoordelijkheidsverdeling graag in een overzicht zien. In artikel tien wordt een verwijzing gegeven naar deze bijlagen.
In artikel 17 wordt aangegeven dat met ingang van dit reglement de zelfwerkzaamheidsvergoeding komt te vervallen. In artikel elf wordt beschreven dat gemeente er wel voor open staat om met de gebruiker van de sportaccommodaties op individuele basis (meerjaren)afspraken te maken over bepaalde onderhoudswerkzaamheden. Daarmee kan dan voor beide partijen een win-win situatie worden gecreëerd.
Er zijn bijvoorbeeld verenigingen die beschikken over materialen om de overhoekjes te maaien.
Vanwege de verschillen in de verantwoordelijkheid van de betaling van nutsvoorzieningen en het gevoel van rechtsongelijkheid bij sportverenigingen is hierover een artikel opgenomen. Hierin wordt duidelijk aangegeven dat de kosten voor het gebruik van de accommodatie zoals nutsvoorzieningen, afvalverwijdering en OZB voor rekening van de gebruiker komen.
Dit artikel is opgenomen om aan te geven dat wanneer de gebruiker zich niet houdt aan de artikelen in dit reglement, het gebruik tijdelijk of definitief onttrokken wordt.
Tijdens het gebruik van de buitensportaccommodatie kan er schade worden aangebracht door de leden van de vereniging of door de bezoekende vereniging of toeschouwers. Dit zijn geen kosten voor de gemeente. De kosten van het herstel van de schade komen voor rekening van de vereniging. De vereniging moet de gemeente wel inlichten over de schade.
Artikel 15 is opgenomen om aan te wijzen wie aansprakelijk is bij schade. De gemeente aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade en/of letsel wat tijdens het gebruik is ontstaan.
In de sportnota is een beslispunt opgenomen waarin staat dat de gemeente voornemens is om periodiek overleg te hebben met de verenigingen over beheer en onderhoud van de accommodaties.
Uit het overleg met de verenigingen is de rechtsongelijkheid nogmaals nader aan de orde gekomen. Door het vervallen van de oude regelgevingen en het vaststellen van dit reglement ontstaat rechtsgelijkheid.
Artikel 11 van het reglement biedt de gemeente en de verenigingen de mogelijkheid om onderling afspraken te maken.
Artikel 18 is opgenomen voor het geval dat een sportvereniging ontheffing wil aanvragen voor een bepaald artikel. B&W kan deze ontheffing, indien mogelijk, op verzoek verlenen.
Het kan altijd voorkomen dat er zaken of problemen met betrekking tot onderhoud en/of gebruik van de buitensportaccommodaties niet expliciet zijn beschreven in artikelen of bijlagen. Artikel 19 dekt deze bijzondere gevallen.
Er worden tot nu toe verschillende reglementen gehanteerd voor het gebruik en onderhoud van de buitensportaccommodaties. In dit artikel wordt vermeld dat de reglementen van de voormalige gemeenten, die tot nu worden gehanteerd, vervallen.
Met dit reglement ontstaat er één lijn voor alle verenigingen: met terugwerkende kracht voorzieningen vergoeden, betekent een afwijking van het reglement.
Onderhoudswerkzaamheden sportvelden (bijlage 1)
De gemeente wil de regie voeren over het onderhoud op de velden. Er vindt een wisselwerking plaats tussen de verenigingen en de toezichthouder. De toezichthouder kan de vereniging vragen om te beregenen. Anderzijds kan de vereniging bij de toezichthouder aangeven dat zij willen beregenen.
Niet alle verenigingen beschikken over een beregeningsinstallatie. Ook zijn er sterk verouderde beregeningsinstallaties in bezit van verenigingen. Omdat er gelijke richtlijnen voor alle verenigingen moeten komen, moet de gemeente de aanschaf van de beregeningsinstallatie voor haar rekening nemen (er moet echter wel maatwerk per sportpark geleverd worden). Ook omdat de gemeente zich wil profileren als ‘goed gastheer’. De uitvoering komt voor rekening van de vereniging.
Een aantal verenigingen is van mening dat snoeiwerkzaamheden door de gemeenten moeten worden uitgevoerd.
Uit de onderzoeksresultaten(bijlage) is gebleken dat het werken met bijvoorbeeld motorzagen steeds meer eisen maar ook risico’s met zich meebrengt. Ook zouden verenigingen hiervoor speciale kleding aan moeten schaffen. Naar aanleiding hiervan is besloten om snoeiwerkzaamheden voor rekening van de gemeente te laten komen. Dit standpunt is ook door een aantal verenigingen kenbaar gemaakt. Overigens beschikken sommige verenigingen wel over materialen voor snoeiwerkzaamheden en andere verenigingen niet.
Uit de onderzoeksresultaten is gebleken dat je voor bepaalde bestrijdingsmiddelen in het bezit moet zijn van een licentie. Geen enkele vereniging is op dit moment in het bezit van deze licentie.
Ook de afdeling Openbare Werken van de gemeente signaleert dat er door verschillende verenigingen veel gif gespoten wordt op en rond de sportvelden. Hier is geen enkele controle en grip op door/van de gemeente omdat verenigingen zelf bepalen wat en wanneer ze spuiten. Met de huidige regelgeving kan dit niet meer.
Uit de gesprekken komt naar voren dat een aantal verenigingen van mening is dat de gemeente de onkruidbestrijding op zich moet nemen. Besloten is, mede vanwege de risico’s die de werkzaamheden met zich meebrengen, om onkruidbestrijding door de gemeente te laten uitvoeren.
Het bijmaaien van de overhoekjes is niet meegenomen in het bestek wat gemaakt is door Oranjewoud. Dit betekent dat Krinkels B.V.(het specialistisch bedrijf die het groot groenonderhoud uitvoert op de sportaccommodaties) dergelijke hoekjes niet maait. Onder overhoekjes wordt verstaan, alle hoekjes die niet door de maaiers van het specialistisch bedrijf kunnen worden gemaaid.
Omdat de gemeente volgens de nieuwe sportnota een ‘goed gastheer’ wil zijn moeten de sportaccommodaties er representatief bijliggen. In het verleden werd het bijmaaien van overhoekjes ook door de gemeente uitbesteed. Er is besloten om het bijmaaien voor rekening van de gemeente te laten komen. Ook omdat er verenigingen zijn die niet in het bezit zijn van maaiers. Hiervoor zal maatwerk per sportpark moeten worden geleverd.
De verenigingen moet het onderhoud van het straatwerk rondom de velden en op de accommodatie op zich nemen. Het onderhoud van de bestrating van de toegangsweg buiten het complex komt voor rekening van de gemeente.
Inrichting en meubilair sportaccommodatie (bijlage 2)
Veldmeubilair en afrasteringen
Volgens het ISA moet iedere vereniging beschikken over tenminste één speelveld met speelveldafrastering. Op bepaalde niveaus is dit ook verplicht. De gemeente zal de speltechnische materialen voor het hoofdveld ter beschikking stellen, zoals een speelveldafrastering. Ten aanzien van ballenvangers en complexafrastering bekostigt de gemeente de eerste aanschaf en de aanschaf na afschrijving. De verenigingen die een complexafrastering delen, zijn er gezamenlijk verantwoordelijk voor. Een complexafrastering kan ook een natuurlijke afrastering zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een bossingel.
Daarnaast moet de gemeente de doelen ter beschikking stellen voor alle velden. Uitgangspunt is vaste doelen. In het reglement zijn alleen vaste voorzieningen een investering die de gemeente betaalt. Hetzelfde geldt voor de atletiek: alleen de vaste voorzieningen worden vergoed door de gemeente.
De vereniging is verplicht om deze materialen te onderhouden, inclusief kleine reparaties aan afrasteringen.
Voor aanvang van de gesprekken met de buitensportverenigingen in de gemeente Steenwijkerland is onderzoek gedaan naar de verschillen met betrekking tot onderhoud in de voormalige gemeenten. Hieruit blijkt dat er verschil is in eigendom van de lichtmasten. Ook tijdens de gesprekken komt dit naar voren. Het blijkt dat een aantal verenigingen over lichtmasten beschikt die aangeschaft zijn door de gemeente. Vooral bij de Steenwijker verenigingen is dit het geval. Ook worden de lampen voor de lichtmasten nog vergoed door de gemeente. Bij de verenigingen in voormalig Brederwiede en IJsselham lijkt dit over het algemeen niet het geval. Vrijwel alle verenigingen uit deze voormalige gemeenten schaffen zelf de lampen aan en vervangen deze ook. Ook de lichtmasten op deze accommodaties zijn meestal in eigendom van de vereniging.
Het volgende is besloten: de gemeente geeft de mogelijkheid om lichtmasten te plaatsen op trainingsvelden zodat de verenigingen meer mogelijkheden hebben om in de avonduren trainingen te verzorgen.
Het onderhoud van deze lichtmasten op de trainingsvelden, zoals de vervanging van de lampen, komt ook voor rekening van de gemeente. Het onderhoud van de lichtmasten op overige velden wordt bekostigd door de verenigingen. Andere verlichting op het complex is ook een verantwoordelijkheid van de verenigingen.
Onderhoudswerkzaamheden opstallen (bijlage 3)
De verenigingen doen het onderhoud van de kantine. In veel gevallen is de kantine eigendom van de vereniging. De gemeente is over het algemeen eigenaar van de kleedaccommodaties. Dat zou betekenen dat het onderhoud van de kleedaccommodatie ook voor rekening van de gemeente moet komen. Het blijkt dat veel kleine onderhoudswerkzaamheden door de verenigingen zelf worden uitgevoerd.
Volgens het ISA(Instituut Sport Accommodaties) wordt tot het klein onderhoud gerekend: schilderwerk, voorzieningen aan ramen en deuren, douchekoppen, douchekranen, toiletten, banken, kledinghaken, spiegels, elektrische schakelaars en lampen. Het klein onderhoud en de benodigdheden voor het klein onderhoud komen voor rekening van de vereniging.
Het groot onderhoud komt voor rekening van de gemeente. Onder groot onderhoud wordt verstaan het onderhoud en de vervanging van gevels, kozijnen, buitendeuren en ramen, binnendeuren en kozijnen, boiler/Cv-ketel, dakbedekking, vloeren(tegels), plafonds, wanden(tegels) en wastafels etc.
Er wordt op dit moment gewerkt aan een meerjaren onderhoudsplanning voor het groot onderhoud van de kleedaccommodaties. Het gebouwenbeheer is in de afgelopen jaren bijgehouden en is op dit moment voor 80% actueel.
Wat betreft legionella is de eigenaar van de accommodatie hier verantwoordelijk voor. De eigenaar kan met de gebruiker afspraken maken over legionellabestrijding. Dit kan bijvoorbeeld betrekking hebben op periodieke keuringen.
Omdat voor, met name, atletiek andere onderhoudswerkzaamheden nodig zijn voor bepaalde voorzieningen zijn deze apart opgenomen in een bijlage. Voor dezelfde onderhoudswerkzaamheden als op voetbalaccommodaties, zoals onderhoud aan kleedaccommodaties, maaiwerk, afrasteringen etc, wordt verwezen naar de overige drie bijlagen.
De taakverdeling voor kunstgrasvelden is vastgelegd in bijlage 5.