Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Leudal

Uitvoeringsbeleid evenementen gemeente Leudal (2011)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLeudal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingUitvoeringsbeleid evenementen gemeente Leudal (2011)
CiteertitelUitvoeringsbeleid evenementen gemeente Leudal (2011)
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp
Externe bijlageBijlage 2

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene wet bestuursrecht; art. 4:81

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-06-201120-12-2016Nieuwe regeling

14-06-2011

Streekbode 29 juni 2011

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Uitvoeringsbeleid evenementen gemeente Leudal (2011)

 

 

1.Inleiding

In de gemeente Leudal vinden jaarlijks tal van evenementen plaats. Het betreft een aantal vaste terugkerende evenementen zoals schuttersfeesten, braderieën, jaarmarkten, dorpsfeesten, muziekevenementen, straat- en buurtfeesten enz. Daarnaast worden ook jaarlijks vele losse/incidentele evenementen georganiseerd.

Evenementen zijn een welkome bijdrage aan het culturele en sociaal-maatschappelijke leven in de gemeente Leudal. Daarnaast kunnen evenementen ook negatieve kanten hebben zoals geluidsoverlast, verminderde bereikbaarheid van gebouwen/terreinen, parkeerproblemen, verkeersopstoppingen en vervuiling van de openbare ruimte.

De gemeente speelt een belangrijke rol bij de organisatie van de evenementen aangezien de gemeente de benodigde vergunningen verleend. Daarnaast heeft de gemeente ook de verantwoordelijkheid voor het gebruik van de openbare ruimte en handhaving van de openbare orde en veiligheid.

In de vier voormalige gemeenten is volgens ongeschreven beleid anders omgegaan met de afgifte van de evenementenvergunning. Om duidelijkheid te scheppen voor alle bij de organisatie van een evenement betrokken partijen is het wenselijk dat zowel de procedurele en inhoudelijke aspecten van het gemeentelijke beleid met betrekking tot evenementen eenduidig worden vastgelegd. Een uiterst belangrijk streven is daarbij de administratieve lasten en rompslomp te verminderen voor verenigingen en burgers die een evenement wensen te organiseren. Hierdoor verschuift de verantwoordelijkheid voor een goede gang van zaken bij beperkte regelgeving meer en meer richting de burgers.

2.Doelstelling

De doelstelling van deze nota is het vastleggen van het gemeentelijke uitvoeringsbeleid voor evenementen en wel op zodanige wijze dat het voor aanvragers van vergunningen, organisatoren, ambtenaren en bestuurders duidelijk is wat wel en niet kan en mag, wat de betrokkenen van elkaar mogen verwachten en welke procedures gevolgd dienen te worden. Het vaststellen van een duidelijk eenvoudig kader waarbinnen evenementen kunnen plaatsvinden in de gemeente Leudal. Dit kader is de leidraad voor het college van burgemeester en wethouders bij de vaststelling van zo nodig vereiste specifieke beleids-/spelregels.

3.Begripsomschrijving evenement

Onder het begrip evenement kan een veelheid van publieksgerichte activiteiten worden samengevat. Hieronder worden bijvoorbeeld begrepen snuffel-, hobbymarkten, braderieën, muziekevenementen, wedstrijden op of aan de weg, herdenkingsplechtigheden, optochten, straat- en buurtfeesten enzovoorts, enzovoorts.

De Algemene plaatselijke verordening gemeente Leudal (APV) kent een veelheid van bepalingen die regels stellen ten aanzien van evenementen. Net als de in de meeste gemeenten in Nederland is de APV voor de gemeente Leudal gebaseerd op de modelverordening van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Naast de APV zijn ook regels opgenomen in diverse wetten, uitvoeringsbesluiten, gemeentelijke verordeningen en notities. Omdat deze nota vooral een praktisch stuk is zal zo weinig mogelijk wet- en regelgeving worden aangehaald. De precieze omschrijving van het begrip evenement zoals opgenomen in de APV is in bijlage 1 opgenomen.

De definitie van het begrip evenement in de APV is ruim opgesteld in verband met de grote verscheidenheid aan evenementen. Van een evenement is sprake als wordt voldaan aan de volgende criteria:

  • -

    het moet een publiek toegankelijke gebeurtenis zijn,

  • -

    die een tijdelijk en incidenteel karakter heeft,

  • -

    die plaatsvindt op een vooraf bekende, afgebakende locatie,

  • -

    waarvoor op grond van de APV een melding is geaccepteerd dan wel een /evenementenvergunning is verleend,

  • -

    of plaatsvindt in een inrichting waarop een milieuvergunning rust, op grond van artikel 8:1 Wet milieubeheer, en deze vergunning het organiseren van evenementen toelaat.

Omdat in de APV onder een evenement wordt verstaan een voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak, is het niet nodig een evenementenvergunning aan te vragen voor een evenement dat zich in besloten kring (zoals bijvoorbeeld in “huiskamersituatie”) afspeelt. (Overigens andere vergunningen of ontheffingen dan een evenementenvergunning kunnen dan wel nodig zijn). Een organisator dient ook een evenementenvergunning aan te vragen indien het evenement wordt gehouden op een locatie die normaal niet voor het publiek toegankelijk is maar tijdens het evenement wel voor publiek toegankelijk is.

4.Met het evenement samenhangende vergunningen

De evenementenvergunning wordt verleend voor het organiseren van een evenement. Voor vele deelactiviteiten is vaak nog een andere specifieke vergunning of ontheffing vereist op grond van bijvoorbeeld de Brandweerwet, Brandbeveiligingsverordening, Woningwet, Bouwverordening, Wet Milieubeheer, Activiteitenbesluit, Drank- en Horecawet, Wet op de kansspelen, Wegenverkeerswet, Zondagswet, Wet ruimtelijke ordening/bestemmingsplannen.

Bij klasse A (groot evenement met een verhoogd risico) en B (groot evenement met een gemiddeld risico) evenementen is besloten dat evenementen die zullen plaatsvinden op plaatsen die daarvoor niet zijn bestemd bekeken dient te worden of een ontheffing nodig is op grond van de Wet ruimtelijke ordening.

Overige benodigde vergunningen of ontheffingen zijn bijvoorbeeld:

  • -

    een gebruiksvergunning voor een tent of gebouw;

  • -

    een tijdelijke verkeersmaatregel;

  • -

    een ontheffing op basis van de Zondagswet;

  • -

    een ontheffing op basis van de Drank- en Horecawet;

  • -

    een loterijvergunning;

  • -

    een ontheffing om vuur te stoken;

  • -

    een aanwijzing van een koopzondag;

  • -

    een verklaring van geen bezwaar voor het bezigen van vuurwerk enzovoorts.

    Het kan zijn dat de overige wetgeving regels stelt waardoor voor het evenement nadere voorwaarden gelden of specifieke eisen worden gesteld. De voor het evenement noodzakelijke, afzonderlijke vergunningen worden verleend door middel van deelbesluiten met afzonderlijk aangegeven rechtsgangen en een begeleidende brief.

De procedure
5.1 Algemeen

De organisatoren van evenementen kunnen professioneel en niet professioneel zijn. Sommige organisatoren hebben een commercieel doel, anderen een cultureel-, charitatief-, buurtverbindend-, herdenkings-, of verenigingsondersteunend doel. De procedures zijn voor alle soorten organisatoren het zelfde. Uit het oogpunt van publieksgerichtheid dienen de procedures zondanig te zijn dat ze ook voor iedereen begrijpelijk zijn. Een begrijpelijke procedure leidt sneller tot acceptatie en medewerking.

Het vorenstaande laat onverlet dat er meestal een spanningsveld bestaat tussen de doelstellingen van enerzijds de gemeente zoals de veiligheidsmaximalisatie, beperking overlast omgeving. En anderzijds de doelstellingen van de organisator, zoals de maximalisatie van het rendement/winst en de beperking van de lasten en de kosten.

Er zal steeds een goede balans gezocht moeten worden in de strijdige belangen en risico’s.

5.2 Bevoegd bestuursorgaan

In de Gemeentewet is onder andere de veiligheid van het publiek met betrekking tot evenementen geregeld. De burgemeester is belast met de handhaving van de openbare orde en hij is bevoegd om bevelen te geven die noodzakelijk geacht worden voor de handhaving van de openbare orde. Daarnaast is de burgemeester ook belast met het toezicht op de openbare samenkomsten en vermakelijkheden, alsmede op de voor het publiek openstaande gebouwen en daarbij behorende erven.

Een evenementenvergunning op grond van de APV wordt afgegeven door de burgemeester. Voor de overige vergunningen of ontheffingen geldt dat afhankelijk van het soort vergunning of ontheffing op een aanvraag wordt beslist of door de burgemeester en/of door het college van burgemeester en wethouders. Dit is nader bepaald in de APV.

Door het mandaatbesluit is de beslissing op aanvragen van de vergunningen op grond van de APV en een aantal bijzondere wetten gemandateerd aan de teamleider Klanten Contact Centrum (KCC) en ondergemandateerd aan de allround medewerkers Frontoffice Vergunningen. Dit betekent dat de afhandeling en de ondertekening van de evenementenvergunning in de praktijk door de allround medewerkers Frontoffice Vergunningen plaatsvindt.

5.3 Gang van zaken vergunningverlening

Zoals eerder vermeld gebeurde de vergunningverlening in de voormalige gemeenten behorende tot de gemeente Leudal op verschillende wijze. Ten behoeve van de harmonisering van het werkproces is voor de vergunningverlening voor evenementen in de gemeente Leudal een procesbeschrijving vergunningen APV gemaakt. De procesbeschrijving is gebaseerd op de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de APV. Vervolgens zal kortheidshalve op de hoofdzaken van het werkproces van de vergunningverlening worden ingegaan.

  • a.

    De procedure begint met het indienen van een vergunningaanvraagformulier van de gemeente Leudal door de organisator van het evenement.

    Het betreffende aanvraagformulier kan opgevraagd worden bij de medewerkers Frontoffice Vergunningen dan wel gedownload worden via de website van de gemeente Leudal.

    Afhankelijk van de aard van het evenement dienen er soms bijlagen te worden bijgevoegd, zoals een verklaring van sociale hygiëne ten behoeve een ontheffing op grond van de Drank- en Horecawet, een situatietekening van een gebouw of de plaatsing van een tent, een verzoek tot afsluiting van wegen enzovoorts.

    Er wordt gewerkt aan het digitaliseren van de aanvraagformulieren. Het digitaal invullen van een aanvraagformulier op de website van de gemeente Leudal en het digitaal doorsturen van het betreffende aanvraagformulier naar de gemeente kan verminderde administratieve rompslomp voor de organisator van het evenement betekenen.

  • b.

    Na ontvangst en de verzending van de ontvangstbrief, bekijken de allround medewerkers Frontoffice Vergunningen van de Eenheid Dienstverlening de vergunningaanvraag en bepalen vervolgens aan welke interne of externe disciplines advies dient te worden gevraagd ten behoeve van de afhandeling van de vergunning. Vervolgens wordt advies ingewonnen of het evenement op een veilige en verantwoorde wijze kan plaatsvinden bij bijvoorbeeld het team Beheer Openbare Ruimte (BOR) (o.a. verkeer); het team Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting (ROV) (ontheffing op grond van de Wet ruimtelijke ordening); het team Milieu, Bouwen en Wonen (MBW) (Milieu); de Regionale Brandweer Limburg Noord; de politie (gebiedsmentor). Omdat er belangen van derden in het geding kunnen zijn wordt de aanvraag na ontvangst gepubliceerd in de Streekbode. Informatie over de ontvangen aanvragen kan worden ingewonnen bij de allround medewerkers Frontoffice Vergunningen. De allround medewerkers Frontoffice Vergunningen zijn onder een apart telefoonnummer bereikbaar.

  • c.

    Nadat de adviezen zijn ontvangen, op elkaar zijn afgestemd en er geen reden is de vergunning te weigeren, wordt door de allround medewerkers Frontoffice Vergunningen de evenementenvergunning (bestaande uit deelbesluit(en)) met daaraan gekoppeld een aantal vergunningvoorschriften en overige relevante bescheiden klaargemaakt. Vervolgens wordt de evenementenvergunning naar de organisator van het evenement gestuurd. Een afschrift van de evenementenvergunning wordt ook zo nodig toegestuurd aan de betrokken adviserende teams, het team Financiën en Belastingen (administratie), de Regionale Brandweer Limburg Noord, de politie, de Keuringsdienst van Waren en de Busmaatschappij Veolia. De politie kan de verleende vergunningen ook inzien op het evenementenoverzicht van de allround medewerkers Frontoffice Vergunningen. De verleende vergunning wordt geplaatst in de Streekbode met bezwaar- en beroepsmogelijkheden. Daar het indienen van een bezwaarschrift geen schorsende werking heeft voor de vergunning kan in geval van spoed een verzoek tot voorlopige voorziening worden ingediend.

5.4 Vergunningen

Er wordt praktisch onderscheid gemaakt in meldingen, vergunningen voor kleine evenementen (met een beperkt aantal vergunningvoorschriften) en vergunningen voor grote evenementen met een gemiddeld en verhoogd risico (met meerdere specifieke vergunningvoorschriften). Sinds de wijziging van de APV in het kader van de deregulering kunnen burgers voor zeer eenvoudige zaken een melding indienen, die geaccepteerd wordt als aan alle voorwaarden is voldaan. De werkwijze is verwoord in specifieke folders voor de burgers.

Voor grote evenementen is zoals vermeld vaak een advies en overleg nodig van verschillende disciplines om het evenement zo goed en veilig mogelijk te laten verlopen. De verschillende aparte adviezen worden zo goed mogelijk op elkaar afgestemd, soms kunnen echter knelpunten ontstaan. De afstemming van deze adviezen wordt belangrijker en noodzakelijk naarmate de risico’s van een evenement groter worden. Uiteindelijk kunnen deze risico’s leiden tot een calamiteit en in het ergste geval tot een ramp waarop door de hulpdiensten geen gecoördineerde voorbereiding is getroffen. Ter bevordering van de adequate afstemming is op regionaal niveau (Sector Veiligheid Noord- en Midden-Limburg) daarom een multidisciplinaire werkgroep opgericht met vertegenwoordigers van brandweer, politie, Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (GHOR) en alle gemeenten in deze regio. Deze werkgroep heeft het Multidisciplinair Evenementenbeleid Openbare Orde en Veiligheid (MEB OOV) opgesteld.

Ingevolge dit Multidisciplinaire Evenementenbeleid kan een evenement in drie klassen (Klasse A, B en C) onverdeeld worden. De klasse-indeling wordt uitgevoerd door middel van een risico-analyse. Deze risico-analyse bestaat uit een kwantitatieve analyse (uitgevoerd door de gemeente en uitgedrukt in risicopunten) en een kwalitatieve analyse (uitgevoerd door de hulpdiensten). Met behulp van een flowschema kan bekeken worden in welke categorie een evenement kan worden ingedeeld met alle consequenties van dien. De risico classificatie en ook het flowschema zijn als bijlage 2 bijgevoegd.

5.4.1 Meldingen

Op grond van de APV geldt er voor de kleinere categorieën van eendaagse evenementen, zoals straatfeesten en barbecues in de open lucht geen vergunningplicht meer en kan worden volstaan met een melding. Deze evenementen worden afgehandeld met een meldingsformulier waarop de organisator van het evenement de belangrijkste gegevens dient te vermelden. Het betreffende meldingsformulier kan worden verkregen bij de allround medewerkers Frontoffice Vergunningen dan wel via de website van de gemeente Leudal.

De ingevulde melding wordt door de allround medewerkers Frontoffice Vergunningen gecontroleerd en indien goedgekeurd per ommegaande met een brief of e-mail bericht geaccepteerd. Soms wordt in het kader van de verkeersveiligheid een tijdelijke verkeersmaatregel verbonden aan de melding. Een vermelding van het evenement vindt plaats in de Streekbode.

Deze melding is niet vatbaar voor bezwaar en beroep omdat deze melding niet onder de definitie van het besluit valt zoals omschreven in de Awb. Belanghebbenden die zich eventueel niet met het desbetreffende evenement kunnen verenigen, kunnen bij het bevoegde gezag een verzoek indienen om handhavend op te treden. De beslissing van het bevoegde gezag naar aanleiding van het verzoek staat wel open voor bezwaar en beroep.

Indien het ingevulde meldingsformulier niet voldoet aan de afgesproken criteria behorende tot de betreffende melding en bijvoorbeeld een weg dient te worden afgesloten waarbij niet met een melding kan worden volstaan op grond van een door team BOR vastgestelde verkeerstekening (bijvoorbeeld als de afsluiting van de weg een te grote impact heeft voor de omgeving) wordt door de allround medewerkers Frontoffice Vergunningen contact opgenomen met de indiener van de melding. De mogelijkheid of het vereiste om alsnog een vergunningaanvraag in te dienen wordt dan besproken.

5.4.2 Kleine, eenvoudige evenementen (Klasse C)

Voor kleine evenementen met een laag risico, waarbij volgens de beoordeling van de allround medewerker Frontoffice, niet volstaan kan worden met een melding, worden eenvoudige vergunningen verleend met een beperkt aantal voorschriften. Hiervoor zijn aparte aanvraagformulieren ontworpen. Deze evenementen zijn veelal gering van omvang, vinden in de

regel overdag plaats en veroorzaken een beperkte geluidsproductie. Als voorbeelden kan gedacht worden aan sporttoernooien, schuttersfeesten, verenigingsfeesten, rommelmarkten/snuffelmarkten.

5.4.3 Grote evenementen met een gemiddeld risico (Klasse B)

Het publiek bij dergelijke grote evenementen is veelal afkomstig van binnen de gemeente. Voor deze evenementen zijn veelal specifieke voorwaarden nodig die aan de vergunning worden verbonden naar aanleiding van de adviezen van de hulpdiensten en er dienen vaak bijzondere maatregelen te worden getroffen omdat deze evenementen overlast kunnen veroorzaken voor de directe omgeving. Als voorbeelden kan gedacht worden aan grotere (tent)feesten, grotere schuttersfeesten.

5.4.4 Grote evenementen met een verhoogd risico (Klasse A)

Bij een dergelijk evenement wordt meestal niet alleen publiek uit de gemeente verwacht maar ook van daarbuiten. Het aantal te verwachten bezoekers is ook meestal groter dan bij de grote evenementen met een gemiddeld risico. Gedacht kan worden aan grote popfestivals, het Oud Limburgs Schuttersfeest (OLS). Bij deze vergunningplichtige evenementen zijn aanvullende maatregelen nodig van hulpverleningsdiensten en een specifiek op het evenement afgestemd advies. Ingevolge het Multidisciplinair Evenementenbeleid Openbare Orde en Veiligheid dient er tevens een multidisciplinair calamiteitenbestrijdingsplan te worden opgesteld. Een slecht weer scenario kan hiertoe behoren en specifiek worden vereist.

Een specifiek multidisciplinair overleg van lokale en regionale hulpverleningsdiensten voor een dergelijk evenement is noodzakelijk. Van belang is dat ambtelijk door de allround medewerkers Frontoffice Vergunningen ten behoeve van het overleg vroegtijdig een proactieve rol wordt ingenomen ten aanzien van organisator van het evenement en de multidisciplinaire disciplines. Hiervoor dient het handboek fysieke Veiligheid bij evenementen op grond van het Multidisciplinair Evenementenbeleidals handreiking.

Door de Provincie Limburg is voor de gemeenten een integraal evenementenplan opgesteld. Dit heeft tot doel het organiseren van grootschalige evenementen gemakkelijker te maken en de

administratieve lasten te verminderen.

Het is de bedoeling dat er in de toekomst een specifieke nota Evenementenbeleid tot stand komt 

gericht op de promotie van evenementen.

6.Beslistermijnen

Het uitgangspunt van de gemeente Leudal is dat geplande, te organiseren evenementen in principe moeten kunnen plaatsvinden. Voor een goede beoordeling van een evenement is het van belang dat de vergunningaanvraag met voldoende benodigde gegevens en bescheiden tijdig wordt ingediend door de organisator van het evenement.

Met betrekking tot de beslissing van een vergunning gelden de volgende uitgangspunten zoals opgenomen in de APV en de Awb (zie bijlage 3).

  • a.

    In principe wordt binnen een termijn van acht weken na de dag waarop de aanvraag is ontvangen beslist.

    Gelet op de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen, is het van groot belang op vergunningaanvragen tijdig te beslissen. Aan het overschrijden van de beslistermijn zijn consequenties verbonden.

  • b.

    In sommige gevallen is de termijn van acht weken te kort (bijvoorbeeld bij grote evenementen). Dan kan beslist worden de termijn met acht weken te verdagen. De beslissingstermijn bedraagt dan maximaal zestien weken.

  • c.

    Indien een vergunningaanvraag wordt ingediend minder dan drie weken vóór het evenementtijdstip wordt er door de allround medewerkers Frontoffice Vergunningen naar gestreefd de vergunningaanvraag ondanks de beperkte beschikbare tijdsperiode tijdig te verlenen. Als er echter geen zorgvuldige belangenafweging kan plaatsvinden, kan door de allround medewerkers Frontoffice Vergunningen worden overwogen de vergunningaanvraag niet te behandelen.

  • d.

    Als blijkt dat bij een vergunningaanvraag onvoldoende gegevens en/of bescheiden zijn toegevoegd wordt de organisator van het evenement zo snel mogelijk schriftelijk in de gelegenheid te worden gesteld om binnen een redelijke termijn (circa twee weken) de vergunningaanvraag aan te vullen, anders wordt de vergunningaanvraag niet in behandeling genomen. De termijn voor het geven van een beslissing wordt dan opgeschort. 

    Indien de gegevens en/of bescheiden niet binnen de gestelde termijn worden ontvangen wordt de vergunningaanvraag niet in behandeling genomen en dient zo nodig een nieuwe vergunningaanvraag met de betreffende gegevens en bescheiden te worden ingediend. Hiervan krijgt organisator schriftelijk bericht.

7. Toetsingscriteria en voorschriften
7.1 Weigeringsgronden

In de APV worden de algemene, facultatieve weigeringsgronden benoemd wanneer het bevoegde gezag een vergunning of ontheffing kan weigeren, te weten in het belang van:

  • a.

    a.de openbare orde;

  • b.

    b de openbare veiligheid;

  • c.

    de volksgezondheid;

  • d.

    de bescherming van het milieu.

Er kunnen ook nog andere weigeringsgronden dan hierboven vermeld, van toepassing zijn deze worden in het betreffende artikel van de APV specifiek benoemd.

Per vergunningaanvraag dient ook bekeken te worden of het tijdstip en de gevraagde locatie het toelaten dat een evenement wordt georganiseerd. Soms kan het voorkomen dat twee of meer evenementen op een gelijk moment plaatsvinden. Dit samenvallen van evenementen kan bijvoorbeeld gevaarlijke verkeerssituaties opleveren. Bij het samenvallen van evenementen wordt het uitgangspunt gehanteerd te worden dat jaarlijks terugkerende evenementen voor een nieuw te organiseren evenement gaan. In de overige situaties geldt het principe van volgorde van binnenkomst van de aanvraag.

Weigering op grond van samenloop van evenementen kan alleen plaatsvinden op grond van de specifieke weigeringsgronden.

En als voor een bepaald terrein al een vergunning is verleend, kan voor dat zelfde terrein geen andere vergunning worden verleend op hetzelfde tijdstip.

Klachten uit het verleden worden meegewogen bij de beoordeling van de vergunningaanvraag. Dit kan reden zijn om de vergunningaanvraag te weigeren of strengere voorschriften aan de vergunning te verbinden. Alvorens tot weigering of tot zodanige wijziging van de vergunningvoorschriften wordt overgegaan dient de organisator van het evenement op grond van de Awb in de gelegenheid te worden gesteld zijn zienswijze of bedenkingen naar voren te brengen.

Een weigering van de evenementenvergunning dient uiteraard goed gemotiveerd te zijn.

Evenementen kunnen op de website van de gemeente Leudal worden opgezocht via een aantal links met andere websites zoals Leudalnieuws, Stichting kunst en cultuur Leudal, Uit en Thuis Leudal. Verder kan de burger zich aanmelden bij een attenderingsservice. De burger ontvangt vervolgens de gerichte opgevraagde informatie per e-mail.

7.2 Vergunningvoorschriften, overige aandachtspunten

Er zijn mogelijkheden om vergunningen in hun uitvoering te beperken door zogenaamde vergunningvoorschriften. Op grond van de bovengenoemde weigeringsgronden kunnen voorschriften aan de vergunning worden verbonden. Deze voorschriften mogen slechts strekken tot bescherming van het belang of belangen in verband waarmee de vergunning is vereist. Verder mogen de voorschriften niet in strijd zijn met enige wettelijke regeling en niet in strijd zijn met enig beginsel van behoorlijk bestuur.

De vergunningvoorschriften kunnen onder andere betrekking hebben op: het kostenverhaal van de eventuele beschadiging van gemeentelijke eigendommen; het uitsluiten van gemeentelijke aansprakelijkheid; het reinigen van een terrein; het handhaven van de openbare orde; de inzet van verkeersregelaars; de aanwezigheid van brandblusapparatuur; de inzet van EHBO’ers; het informeren van omwonenden; verkeersregulerende maatregelen; benodigde verzekeringen; de bevoegdheid van ambtenaren van politie, brandweer, gemeente enzovoorts.

De aandachtspunten met betrekking tot de vergunningvoorschriften en overige aanvullende aandachtspunten worden vervolgens kort nader toegelicht.

*Openbare orde

Het begrip openbare orde is een open begrip. Het omvat de bescherming tegen een werkelijke en voldoende ernstige bedreiging van een fundamenteel belang van de samenleving, en kan met name onderwerpen in verband met de menselijke waardigheid, de bescherming van minderjarigen en kwetsbare volwassenen, alsook dierenwelzijn omvatten. Op grond van de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren kan in de volgende twee situaties een vergunning voor het organiseren van evenementen met dieren worden geweigerd: 1. als er sprake is van dierenmishandeling; 2. als de dieren op een weinig respectvolle wijze worden behandeld. Zo is het verboden om dieren als prijs, beloning of gift uit te loven of uit te reiken bij wedstrijden, verlotingen, weddenschappen of andere dergelijke evenementen.

* Openbare veiligheid

De veiligheid van de betrokkenen (bezoekers, deelnemers, omwonenden, passanten) dient bij een evenement gewaarborgd te zijn. Risico’s moeten vooraf worden beoordeeld aan de hand van de informatie van de organisator ingevolge het vergunningaanvraagformulier.

De bereikbaarheid van panden en percelen dient voor hulpdiensten zoals politie, brandweer en ambulance te allen tijde gewaarborgd te zijn. Zo nodig dienen voor deze diensten aparte aanrij-routes te worden geregeld.

De organisator van het evenement dient te zorgen voor voldoende toezicht op het evenement. Naar aanleiding van een gemotiveerd advies van politie kan worden aanbevolen dan wel worden opgedragen dat het toezicht afhankelijk van de aard van het evenement dient te geschieden door vrijwilligers of door een professioneel beveiligingsbedrijf. Indien een professioneel beveiligingsbedrijf benodigd is dient het beveiligingsbedrijf te voldoen aan de Nederlandse Technische Afspraak NTA 8020-30 (nl) Evenementenbeveiliging en publieksbeveiligingsdiensten. De kosten voor de beveiliging zijn voor rekening van de organisator van het evenement.

* Verkeersveiligheid

In de vergunningaanvraag dient de aanvrager onder andere nader aan te geven:

  • -

    welke straten dienen te worden afgesloten;

  • -

    of een omleidingsroute nodig is;

  • -

    of er sprake is voldoende parkeergelegenheid;

  • -

    of een busomleiding dient plaats te vinden.

    Bij grote evenementen (met een gemiddeld en hoog risico, klasse B en A) is bovendien een professioneel verkeersplan vereist.

De veiligheid voor weggebruikers is van groot belang en mag als gevolg van een evenement niet in gevaar komen. Gekeken wordt bij het verkeersaspecten naar de mogelijke negatieve gevolgen voor bezoekers en derden. Soms zijn verkeersmaatregelen nodig en dienen wegen te worden afgesloten en zijn omleidingsroutes noodzakelijk. Tijdelijke verkeersmaatregelen vinden alleen plaats in overleg met en na instemming van de gemeente. Hiervoor is een tijdelijke verkeersmaatregel nodig. Verder zijn er voor de regulering van het verkeer voldoende bevoegde verkeersregelaars nodig. In de nabijheid van het evenement dient te allen tijde voldoende parkeergelegenheid aanwezig te zijn.

* Verkeersregelaars

Bij nagenoeg ieder activiteit op de openbare weg, waarbij het verkeer voor de veiligheid van de deelnemers en de weggebruikers geregeld moet worden zijn er op grond van de Regeling Verkeersregelaars 2009 gecertificeerde evenementen-verkeersregelaars vereist.

Of en hoeveel evenementen-verkeersregelaars er moeten worden ingezet wordt bepaald door de gemeente in overleg met de politie. Deze beoordeling maakt onderdeel uit van de acceptatie van een melding of van de vergunningaanvraag voor het evenement die door de organisatie van de activiteit is ingediend bij de gemeente. Het aantal vereiste evenementen-verkeersregelaars en het aantal reserve evenementen-verkeersregelaars wordt medegedeeld bij de acceptatie van de melding of bij de vergunningverlening. De evenementen-verkeersregelaars dienen te worden ingezet op plekken die zijn aangegeven op de situatieschets of op de plaatsen aangegeven door de organisatie van het evenement.

De organisator van het evenement dient zelf voor voldoende evenementen-verkeersregelaars te zorgen. De namen van de in te zetten evenementen-verkeersregelaars dient de organisator te vermelden op een zogenaamde “groslijst”. Deze “groslijst” dient de organisator van het evenement door te sturen naar Stichting Proteion Welzijn. Mocht de organisator van het evenement niet kunnen beschikken over voldoende evenementen-verkeersregelaars dan heeft Stichting Proteion de mogelijkheid om de organisator van het evenement een lijst met namen van gecertificeerde evenementen-verkeersregelaars te geven, welke nog benaderd kunnen worden. Tevens bestaat er voor de organisator van het evenement, welke niet kan beschikken over voldoende evenementen-verkeersregelaars nog de mogelijkheid dat er mensen door de organisatie bendader worden, welke een instructie voor evenementen-verkeersregelaars kunnen bijwonen.

In Leudal worden per jaar meerdere malen instructies voor evenementen-verkeersregelaars georganiseerd door de Stichting Proteion Welzijn in samenwerking met de politie. Hiervoor hebben de gemeente Leudal en Stichting Proteion afspraken gemaakt. Degenen die de instructie van de evenementen-verkeersregelaar hebben gevolgd worden aangesteld voor de periode van één jaar als evenementen-verkeersregelaar. De aanstelling van de evementen-verkeersregelaars vindt plaats door middel van een aanstellingsbesluit vervaardigd door Stichting Proteion Welzijn, namens de burgemeester. Evenementen-verkeersregelaars die voor een heel jaar benoemd worden, ontvangen bovendien een pasje.

Bij Stichting Proteion Welzijn kan de organisator van het evenement ook terecht voor de uitleen van materialen zoals veiligheidshesjes en zaklantaarns.

Er is een folder ontwerpen over verkeersregelaars bij evenementen in Leudal.

* Leveren van materialen voor tijdelijke verkeersmaatregelen en leveren van overige materialen

Indien voor een evenement een tijdelijke verkeersmaatregel noodzakelijk is of als de organisatie van een evenement materialen nodig heeft gelden de volgende afspraken.

 

Meldingen of kleine, eenvoudige evenementen (klasse C)

Voor meldingen of kleine, eenvoudige (klasse C) evenementen worden verkeersborden en dranghekken gratis ter beschikking gesteld door de gemeente.

Het ophalen, plaatsen en terugbrengen van de verkeersborden en dranghekken dient door de organisator van het evenement zelf te geschieden. De kosten hiervan zijn voor rekening van de organisator van het evenement. Het ophalen van de verkeersborden en dranghekken dient in overleg met de gemeenteloodsbeheerder te geschieden.

De verantwoordelijkheid van de juiste plaatsing van de verkeersborden en dranghekken ligt bij de organisator van het evenement. Op de juiste plaatsing van de verkeersborden en dranghekken kan voorafgaande aan het evenement gecontroleerd worden door het team BOR.

 

Evenementen met een gemiddeld of verhoogd risico (Klasse B en A)

Voor grote evenementen met een gemiddeld en verhoogd risico (respectievelijk klasse B en A), dient een professioneel verkeersplan te worden ingediend bij de vergunningaanvraag.

De ingevolge de tijdelijke verkeersmaatregel benodigde verkeersborden en dranghekken dienen door de organisator van het evenement zelf te worden verzorgd op diens kosten.

De verkeersborden en dranghekken kunnen voor zover voorhanden door de gemeente ter beschikking te worden gesteld. Verkeersborden en dranghekken die niet (meer) bij de gemeente beschikbaar zijn, dienen door de organisator zelf bij derden geregeld te worden.

De organisator van het evenement dient de verkeersborden en dranghekken dus zelf te regelen, op te halen, te plaatsen en terug te brengen. De kosten hiervan zijn voor rekening voor de organisator

van het evenement.

De verantwoordelijkheid van de juiste plaatsing van de verkeersborden en materialen ligt bij de organisator van het evenement. Op de juiste plaatsing van de verkeersborden en dranghekken wordt vooraf gaande aan het evenement gecontroleerd door het team BOR.

Omwonenden dienen uiterlijk één week voorafgaand aan het evenement door de organisator in kennis te worden gesteld van de wegafzetting en zo nodig verzocht worden hun voertuigen elders te plaatsen. De organisator van het evenement dient tevens te zorgen voor verwijzingsbordjes voor bedrijven/instellingen die niet op de normale wijze bereikbaar zijn door de (tijdelijke) verkeersmaatregelen. Verkeersmaatregelen en wegafzettingen worden in de Streekbode geplaatst.

* Wegsleepregeling

De gemeenteraad heeft in de raadsvergadering van 23 juni 2009 besloten een wegsleepregeling vast te stellen voor de gemeente Leudal. Deze wegsleepregeling is met name van groot belang bij evenementen waarbij een groot aantal mensen op een beperkt gebied samenkomen en zich extreme parkeerproblemen voordoen (bijvoorbeeld de blokkering van de calamiteitenroute). Daarnaast kan het ook wenselijk zijn andere extreme parkeerproblemen waarbij de veiligheid en vrijheid van het verkeer beperkt wordt op een verdergaande wijze te handhaven en door direct een einde te maken aan een parkeerovertreding.

* Leveren van diensten

Het is mogelijk om gebruik te maken van water- en stroomvoorziening van de gemeente Leudal indien de gevraagde voorzieningen aanwezig zijn op de locatie van het evenement. De organisator van het evenement kan dit kenbaar maken op het vergunningaanvraagformulier. De kosten hiervan komen voor rekening van de organisator van het evenement.

* Brandveiligheid

In het belang van de brandveiligheid van een tent of een vast gebouw waarin meer dan 50 personen gelijktijdig aanwezig zijn, worden specifieke brandpreventieve maatwerkvoorschriften verbonden aan de evenementenvergunning dan wel is een aparte te verlenen gebruiksvergunning nodig op grond van de Brandveiligheidverordening dan wel Bouwverordening. De Regionale Brandweer Limburg Noord bekijkt onder andere ook de benodigde blusapparatuur, het gebruik van bak- en braadapparatuur, brandpreventie voorzieningen enzovoorts. De brandpreventieve controles worden steekproefsgewijs uitgevoerd door de Regionale Brandweer Limburg Noord dan wel door vrijwilligers van de plaatselijke brandweerkorpsen.

Voor het incidenteel overnachten in sport-, verenigingsgebouwen en scholen zijn door het college van burgemeester en wethouders aparte beleidsregels vastgesteld zodat het overnachten onder specifieke regels en brandpreventieve voorschriften is toegestaan.

* Evenementenvuurwerk

Het is verboden consumentenvuurwerk af te steken op een openbare plaats als dat gevaar, schade of overlast kan veroorzaken.

Het afsteken van evenementenvuurwerk mag alleen gebeuren door een gespecialiseerd bedrijf. Dit bedrijf dient hiervoor over een door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat verleende vergunning te beschikken. Dit bedrijf dient een verzoek voor het afsteken van evenementenvuurwerk in te dienen bij de Provincie Limburg. Het college van Gedeputeerde Staten van de Provincie Limburg heeft voor de afgifte van de voor het bedrijf benodigde ontbrandingstoestemming een verklaring van geen bezwaar nodig van de burgemeester op grond van het Vuurwerkbesluit. In sommige gevallen kan worden volstaan met een melding van Gedeputeerde Staten. Gedeputeerde Staten zenden dan een afschrift aan de burgemeester bij acceptatie van de melding.

* Luchtballonen

Voor terreinen die incidenteel (maximaal 12 keer per jaar) worden gebruikt door vrije luchtballonen, schermzweeftoestellen en zeilvliegtuigen kan de Provincie Limburg als bevoegd bestuursorgaan- na overleg met de gemeente – een zogenaamde ontheffing tijdelijk en uitzonderlijk gebruik (TUG) afgeven. Daarin kunnen door de Provincie regels worden gesteld ten aanzien van het gebruik. De gebruiker van het TUG moet ten minste 24 uur voor de dag dat het terrein zal worden gebruikt een melding hiervan doen aan de burgemeester. Verder moet de gebruiker voldoen aan de bepalingen in de Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen. Ook dient de gebruiker uiteraard te beschikken over een toestemming van de grondeigenaar op grond van het burgerlijk recht.

* Volksgezondheid

Ter bescherming van de volksgezondheid kunnen aparte voorschriften worden verbonden aan een evenementenvergunning. Met betrekking tot de EHBO wordt het uitgangspunt gehanteerd dat bij elk evenement ten minste een permanent bemande EHBO-post aanwezig dient te zijn met tenminste een persoon met een geldig EHBO-diploma. Verder dient één EHBO-er aanwezig te zijn per 750 gelijktijdig aanwezige bezoekers, startend met twee personen. De organisator van het evenement dient voor EHBO-assistentie zelf contact op te nemen met plaatselijke EHBO-vereniging.

De aanwezigheid van voldoende toiletvoorzieningen tijdens evenementen is uit het oogpunt van hygiëne een belangrijk onderdeel van een evenement. De organisator dient zelf zorg te dragen voor voldoende schone toiletvoorzieningen.

* Bescherming van het milieu, aantasting groenstroken, overlast, afval

Geluidsoverlast, overlast veroorzaakt door stof, afval, aantasting van gemeentelijke groenvoorzieningen, vuurwerk enzovoorts valt onder bescherming van onder andere het milieu. De organisator van het evenement is voor de overlast zelf verantwoordelijk. De gemeente kan herstelbare schade die is ontstaan aan bijvoorbeeld groenvoorzieningen herstellen of laten herstellen op kosten van de organisatie van het evenement.

De gemeente Leudal stelt geen afvalbakken en/of containers beschikbaar. Hiervoor kan de organisator contact opnemen met de Reinigingsdienst Maasland of een andere soortelijke organisatie. Indien de organisator niet of in onvoldoende mate de verplichtingen nakomt die worden opgelegd door vergunningvoorschriften, zal de gemeente de nalatige situatie herstellen op kosten van de vergunninghouder.

* Geluid

Met name met betrekking tot het ten gehore brengen van geluid is het van belang dat voor alle betrokken partijen (organisatoren, burgers, publiek, hulpverleningsdiensten, gemeente) duidelijke regels zijn. Ter harmonisering van het beleid van de voormalige gemeenten worden de eindtijden gehanteerd zoals die zijn opgenomen in het collegebesluit collectieve besluiten 2008. Ingevolge de APV is voor de houder van een horecabedrijf verboden het horecabedrijf voor bezoekers geopend te hebben tussen 02:00 uur en 07:00 uur (Met uitzondering van de horecabedrijven met een nachtvergunning). Met betrekking tot het terras is opgenomen in de APV dat het verboden is het terras geopend te hebben tussen 00:00 uur en 10:00 uur. Op vrijdagen en zaterdagen gedurende de zomervakantie van de basisscholen Regio Zuid én op de dag voorafgaande aan een (nationale) feestdag mag het terras geopend zijn tot 02:00 uur.

De eindtijd van een evenement in een gebouw is 02:00 uur.

De eindtijd van geluid voor evenementen in een gebouw is 02:00 uur.

Gelet op de uniformiteit is de eindtijd van een evenement in de openlucht, inclusief tent eveneens 02:00 uur.

Voor de eindtijd van geluid bij een evenement in de openlucht, inclusief tent, is iets eerder: 01:30 uur in verband met de “cooling down”.

Opgemerkt dient te worden dat voor de duidelijkheid, controleerbaarheid en de handhandhaafbaarheid naar alle betrokken partijen toe is gekozen voor eindtijden en niet voor geluidsnormen.

Nader onderzocht wordt of specifieke geluidsnormering nodig is ten behoeve van evenementen.

* Verstrekking van alcoholhoudende drank

Bij evenementen wordt regelmatig alcohol geschonken. Nadere regels ter zake zijn te vinden in de Drank- en Horecawet en in de Drank-en Horecawetvergunning.

Voor het elders dan in een horeca-inrichting inclusief terras bedrijfsmatig verstrekken van alcoholhoudende drank is een ontheffing nodig van de burgemeester op grond van de Drank- en Horecawet. Een dergelijke ontheffing kan slechts worden verleend voor bijzondere gebeurtenissen van zeer tijdelijke aard (maximaal twaalf aaneengesloten dagen). Om een dergelijke ontheffing te kunnen verkrijgen dient er een verklaring van sociale hygiëne te worden overlegd en dient degene die in het bezit van deze verklaring sociale hygiëne als leidinggevende aanwezig te zijn tijdens het verstrekken van de alcoholhoudende drank tijdens het evenement. Geen ontheffing op grond van de Drank- en Horecawet is nodig als er sprake is van een besloten feest, waarbij geen entree wordt gevraagd én waar gratis alcohol wordt geschonken.

Het gebruik van (duurzaam) glaswerk of kunststof bekers in een horeca-inrichting is niet wettelijk geregeld. Aan een evenementenvergunning kunnen met het oog op de veiligheid nadere voorwaarden worden verbonden voor het gebruik van kunststof bekers. De gemeente kan de organisator te allen tijde wijzen op het belang dan wel verplichten tot het gebruik van kunststof bekers. Kunststof bekers zijn verplicht voor evenementen die plaatsvinden op openbare plaatsen en/of op sportvelden.

* Aansprakelijkheid, verzekeringen

De wettelijke aansprakelijkheid is vaak gekoppeld aan het criterium “zorgplicht”. De gemeente heeft zorgplicht voor de openbare weg en de vrije ruimte. Aan de hand van dit criterium kan worden bepaald of de gemeente in bepaalde gevallen wettelijk aansprakelijk is. Bij de vergunningverlening van evenementen blijft de gemeente zorgplicht houden ten aanzien van de veiligheid op de openbare weg, ook al is deze “verhuurd” of om niet ingebruik gegeven aan een organisator.

Met betrekking tot evenementen kan de vergunninghouder aansprakelijk worden gesteld voor de veroorzaakte schade. De gemeentelijke aansprakelijkheidsverzekering biedt uitsluitend dekking bij evenementen welke mede, door of namens de gemeente worden georganiseerd. Het is van belang dat de organisator van het evenement (veelal de vereniging) zowel voor kleine evenementen als bij grotere evenementen zelf een goede verzekering afsluit voor het betreffende evenement. De organisator wordt hierop gewezen. Bij een klein evenement kan vaak met een WA-verzekering worden volstaan. Bij grotere evenementen gelden vaak andere risico’s en is een specifieke evenementenverzekering zeer gewenst/vereist. De verzekeringsbureau’s kunnen de organisatoren van evenementen ter zake nader te adviseren.

De verantwoordelijkheid voor het evenement en voor het afsluiten van verzekering ligt bij de organiserende vereniging.

8. Circussen

Er worden regelmatig aanvragen ontvangen om in de gemeente Leudal circusvoorstellingen te houden.

Op grond van de APV is ook hiervoor een evenementenvergunning nodig.

In de gemeente Leudal zijn een aantal locaties geschikt om een circus te plaatsen:

 

Haelen

Terrein aan de Speckerweg ,Grote Kampweg (Terrein gaat gedeeltelijk vervallen in verband met woningbouw).

Heythuysen

Evenemententerrein aan de Noorderbaan

Horn

Terrein aan de Land van Eyckstraat

Ittervoort

Terrein voor Cultureel Centrum de Mortel, Leliestraat

Roggel

Evenemententerrein aan de Berkenlaan

Neer

Evenemententerrein aan het Ligteveld

Met betrekking tot de komst van een circus worden de volgende uitgangspunten gehanteerd.

  • -

    Een aanvraag dient vóór 1 oktober voorafgaande aan het daarop volgende kalenderjaar ingediend te zijn. Circussen die tijdig op de oproep reageren, krijgen zo spoedig mogelijk te horen of er in principe een vergunning kan worden verleend. Een definitieve vergunning wordt verleend als de aanvraag inhoudelijk getoetst is.

  • -

    Er wordt maximaal één circus per locatie per kalenderjaar toegewezen. Zogenaamde “uitkoopvoorstellingen” waarbij de circuskassa gesloten blijft, worden hierbij meegeteld.

  • -

    De vergunning wordt in het belang van de toestand van het evenemententerrein afgegeven gedurende de zogenaamde droge periode gedurende de maanden mei tot en met september;

    De circusexploitant dient door de allround medewerkers Frontoffice Vergunningen actief op de hoogte te worden gebracht van grote evenementen of kermissen, stuntshows en dergelijke die in dezelfde kern in de voorafgaande tijdsperiode hebben plaatsgevonden dan wel in overige kernen van de gemeente Leudal gelijktijdig zijn gepland. Zodat de gemeente niet aansprakelijk kan worden gesteld voor een samenloop van activiteiten dan wel verminderde publieke belangstelling.

  • -

    Bij de vergunningverlening van een circus dient rekening te worden gehouden met jaarlijks terugkerende evenementen, waarbij de jaarlijks terugkerende evenementen voorrang hebben.

  • -

    Geen vergunning voor een circus mag worden verleend als er een kern van de gemeente Leudal kermis wordt gevierd en tijdens de carnavalsdagen.

  • -

    Voor het terrein in Ittervoort wordt geen vergunning verleend voor de komst van een circus gedurende het weekend dat eerste Heilige Communie wordt gevierd. Er worden dan namelijk communiefoto’s op het betreffende terrein gemaakt.

  • -

    Bij relatief onbekend circus dienen de allround medewerkers van het Frontoffice Vergunningen bij het secretariaat van de Vereniging van Nederlandse Circus Ondernemingen (VNCO) na te vragen of het circus in het bezit is van de vereiste papieren en of er belasting wordt afgedragen.

  • -

    Het circus dient er op geattendeerd dat de gemeente er vanuit gaat dat er geen dierenmishandeling plaatsvindt en dat de dieren op een respectvolle wijze worden behandeld. Met betrekking tot het verbod om wilde dieren uit circussen te weigeren wordt het landelijk beleid afgewacht en kan zo nodig een nader standpunt worden ingenomen.

9. Controle en handhaving

Na verlening van de evenementenvergunning worden ten behoeve van de controle en handhaving het team Veiligheid, Toezicht en Handhaving (BOA’s), de politie en zo nodig de Keuringsdienst van Waren (VWA) in kennis gesteld. De politie kan de verleende vergunningen ook inzien op het evenementenoverzicht van Frontoffice Vergunningen.

Opgemerkt dient te worden dat een wijziging van de Drank- en Horecawet in voorbereiding is waarbij de Toezicht en Handhavingstaken van de VWA worden afschaft en naar de gemeente komen.

De allround medewerkers van Frontoffice Vergunningen publiceren de verleende vergunningen in de Streekbode. Net als in de vergunning wordt aangegeven in de Streekbode dat tegen de verleende vergunning zo nodig bezwaar en beroep kan worden ingesteld. Daar het bezwaarschrift geen schorsende werking heeft kan in geval van spoed kan een verzoek tot voorlopige voorziening worden ingediend.

Bij de controle en handhaving van de evenementen worden in eerste instantie het team Veiligheid, Toezicht en Handhaving en de politie ingezet. Om een goede handhaving te realiseren is duidelijkheid vereist over de rolverdeling tussen de verschillende betrokken partijen.

Gekozen is voor de volgende rolverdeling:

 

Team Veiligheid, Toezicht en Handhaving, Politie

Handhaving van eindtijden en openbare orde

Team Veiligheid, Toezicht en Handhaving, Regionale Brandweer Limburg Noord

Toezicht en controle op brandveiligheidsaspecten

Team Veiligheid, Toezicht en Handhaving (BOA)

Controle en handhaving op het gebied van parkeren, reclameborden en overige APV aangelegenheden

Team Veiligheid, Toezicht en Handhaving

Handhaving van de geluidsnormen

Het constateren van overtredingen bij evenementen kan verschillende gevolgen hebben. Afhankelijk van de aard en de ernst van de overtreding zal deze onmiddellijk beëindigd worden en/of zal proces-verbaal worden opgemaakt en/of zal overtreding gevolgen hebben voor de toekomst.

Deze gevolgen kunnen zijn:

  • -

    opleggen van een preventieve dwangsom;

  • -

    strengere voorschriften bij een volgend evenement;

  • -

    het evenement niet meer toestaan.

Klachten naar aanleiding van een gehouden evenement worden geregistreerd aan de hand van digitaal in te vullen meldingsformulieren. In de subcategorie klachten kan door de melder de klachten worden aangegeven die worden ondervonden van het evenement: - geluidsoverlast; - parkeeroverlast;- reiniging;- schade en vandalisme; - verkeersopstoppingen;- overig.

Van belang is dat de allround medewerkers Frontoffice Vergunningen van de klachten in kennis worden gesteld om zo nodig mee te nemen bij een evaluatie dan wel toekomstige vergunningaanvraag.

Er zijn overigens concrete ambtelijke werkafspraken gemaakt ten behoeve van het overleg met betrekking tot evenementen (wanneer vooroverleggen en evaluatie-overleggen dienen plaats te vinden en wie daarbij aanwezig dient te zijn). Hierbij zijn de gemeentelijke disciplines betrokken, de politie,

de brandweer en de organisatie van het evenement.

10. Kosten evenementen, legeskosten

De vergunningaanvrager van een evenementenvergunning is legeskosten schuldig op grond van de gemeentelijke legesverordening. In de tarieventabel behorende bij de legesverordening zijn de daad- werkelijke legeskosten opgenomen voor onder andere de evenementenvergunningen en andere vergunningen. Door de deregulering van de APV zijn diverse vergunningen afgeschaft en wordt ook gewerkt met meldingen waarvoor geen kosten in rekening worden gebracht. De hoogte van de kosten van de evenementenvergunning zijn bijgesteld zodat de kosten van de evenementenvergunning meer in de buurt komen van de kosten van het daadwerkelijke product. Opgemerkt dient te worden dat de tarieven niet naar het inkomen, de winst of het vermogen mogen worden gedifferentieerd volgens de VNG. Verder kunnen er kosten in rekening worden gebracht voor het gebruik van gemeentelijke materialen op eigen verzoek, voor het gebruik van water en elektriciteit en voor tijdelijke

verkeersmaatregelen.

11. Samenvatting

In deze notitie is het uitvoeringsbeleid voor evenementen beschreven zodat het voor aanvragers van vergunningen, organisatoren, ambtenaren en bestuurders duidelijk is wat wel en niet kan en mag, wat de betrokkenen van elkaar mogen verwachten en welke procedures gevolgd dienen te worden.

Deregulering en vermindering van administratieve lasten en rompslomp hebben de laatste jaren een grote rol gespeeld. Het geheel afschaffen van de evenementenvergunning is niet mogelijk vanwege de landelijke wettelijke vereisten (bijvoorbeeld op grond van de Drank- en Horecawet) en in verband met de risico’s voor de openbare orde en veiligheid.

Naast het evenementenbeleid kunnen uiteraard nadere aanvullende specifieke beleids/-spelregels worden vastgesteld. Het is de bedoeling dat er in de toekomst een specifiek Evenementenbeleid tot stand komt

gericht op de promotie van evenementen.

 

Heythuysen, juni 2011

Bijlage 1  

Artikel 2:24 Begripsbepaling

1. In deze afdeling wordt onder evenement verstaan elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak, met uitzondering van:

a. bioscoopvoorstellingen;

b. markten als bedoeld in artikel 160, eerste lid, onder h, van de Gemeentewet en artikel 5:22 van deze verordening;

c. kansspelen als bedoeld in de Wet op de kansspelen;

d. het in een inrichting in de zin van de Drank en Horecawet gelegenheid geven tot dansen;

e. betogingen, samenkomsten en vergaderingen als bedoeld in de Wet openbare manifestaties;

f. activiteiten als bedoeld in artikel 2:39 van deze verordening.

2. Onder evenement wordt mede verstaan:

a. een herdenkingsplechtigheid;

b. een braderie;

c. een optocht, niet zijnde een betoging als bedoeld in artikel 2:3 van deze verordening, op de weg;

d. een feest, muziekvoorstelling of wedstrijd op of aan de weg;

e. een klein evenement.

3. Onder een klein evenement wordt verstaan een straatfeest of buurtbarbecue en de door de burgemeester aangewezen categorieën evenementen.

 

Artikel 2:25 Evenement

1. Het is verboden zonder vergunning van de burgemeester een evenement te organiseren.

2. Geen vergunning is vereist voor een klein evenement, indien:

a. het aantal aanwezigen niet meer bedraagt dan 250 personen;

b. het evenement tussen 09.00 uur en 02.00 uur plaats vindt;

c. geen muziek ten gehore wordt gebracht voor 09.00 uur of na 01.30 uur;

d. het evenement geen belemmering vormt voor het verkeer en de hulpdiensten;

e. slechts kleine objecten worden geplaatst met een oppervlakte van in totaal maximaal 50 m²;

f.  er een organisator is;

g. de organisator tenminste vier weken voorafgaand aan het evenement daarvan melding heeft gedaan aan de burgemeester volgens een daartoe bestemd meldingsformulier.

3. De burgemeester kan aan de melding voorschriften verbinden:

a. ter regulering van het evenement, die onder meer betrekking kunnen hebben op plaats en tijdstip, technische voorzieningen en verdere inrichting;

b. in het belang van de veiligheid van personen of goederen;

c. ter voorkoming van ernstige hinder voor deelnemers en derden op en rondom het terrein waarop het evenement plaats gaat vinden;

d. in het belang van de openbare orde;

e. in het belang van de bruikbaarheid van de weg en het doelmatig en veilig gebruik daarvan.

4.  De burgemeester kan binnen twee weken na ontvangst van de melding besluiten het organiseren van een evenement als bedoeld in het tweede lid te verbieden, indien daardoor de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of de bescherming van het milieu in gevaar komt.

5. Het verbod van het eerste lid geldt niet voor een wedstrijd op of aan de weg, voorzover in het geregelde onderwerp wordt voorzien door artikel 10 juncto 148, van de Wegenverkeerswet 1994.

6. De organisator van het evenement of degene die daarbij de feitelijke leiding heeft, is verplicht:

a. het evenement onverwijld te beëindigen indien daartoe door of namens de burgemeester een bevel gegeven wordt;

b. ervoor te zorgen dat, nadat het onder a. bedoelde bevel is gegeven, geen deelnemers meer tot het terrein worden toegelaten waarop het evenement plaatsvindt;

c. ervoor te zorgen dat de aanwijzingen van de buitengewone opsporingsambtenaren, ambtenaren van de politie en brandweer stipt en onverwijld worden opgevolgd.

Bijlage 2  

Bijlage 2

Bijlage 3  

Artikel 1:2 Beslistermijn APV

1. Het bevoegde bestuursorgaan beslist op een aanvraag voor een vergunning of ontheffing binnen acht weken na de van ontvangst van de aanvraag.datum

2. Het bestuursorgaan kan de termijn voor ten hoogste acht weken verlengen.

3. Het bepaalde in het eerste en het tweede lid geldt niet voor de beslissing op een aanvraag om vergunning als bedoeld in artikel 3:4, eerste lid.

4. In afwijking van het tweede lid is artikel 3.9 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht van toepassing indien beslist wordt op een aanvraag om een vergunning als bedoeld in artikel 2:10, vierde lid, artikel 2:11 of artikel 4:11.

 

Artikel 1:3 Indiening aanvraag APV

1. Indien een aanvraag voor een vergunning of ontheffing wordt ingediend minder  dan  drie weken vóór het tijdstip waarop de aanvrager de vergunning of ontheffing nodig heeft, kan bestuursorgaan besluiten de aanvraag niet te behandelen.

2. Voor bepaalde, door het bestuursorgaan aan te wijzen, vergunningen of ontheffingen kan de in het eerste lid genoemde termijn worden verlengd tot ten hoogste acht weken.

 

Artikel 4:5 Awb

1. Het bestuursorgaan kan besluiten de aanvraag niet te behandelen, indien:

a. de aanvrager niet heeft voldaan aan enig wettelijk voorschrift voor het in behandeling nemen van de aanvraag, of

b. de aanvraag geheel of gedeeltelijk is geweigerd op grond van artikel 2:15, of

c. de verstrekte gegevens en bescheiden onvoldoende zijn voor de beoordeling van de aanvraag of voor de voorbereiding van de beschikking, mits de aanvrager de gelegenheid heeft gehad de aanvraag binnen een door het bestuursorgaan gestelde termijn aan te vullen.

2. Indien de aanvraag of een van de daarbij behorende gegevens of bescheiden in een vreemde taal is gesteld en een vertaling daarvan voor de beoordeling van de aanvraag of voor de voorbereiding van de beschikking noodzakelijk is, kan het bestuursorgaan de aanvraag niet te behandelen, mits de aanvrager de gelegenheid heeft gehad binnen een door het bestuursorgaan gestelde termijn de aanvraag met een vertaling aan te vullen.

3. Indien de aanvraag of een van de daarbij behorende gegevens of bescheiden omvangrijk of ingewikkeld is en een samenvatting voor de beoordeling van de aanvraag of voor de voorbereiding van de beschikking noodzakelijk is, kan het bestuursorgaan besluiten de aanvraag niet te behandelen, mits de aanvrager de gelegenheid heeft gehad binnen een door het bestuursorgaan gestelde termijn de aanvraag met een samenvatting aan te vullen.

4. Een besluit om de aanvraag niet te behandelen wordt aan de aanvrager bekendgemaakt binnen vier weken nadat de aanvraag is aangevuld of nadat de daarvoor gestelde termijn ongebruikt is verstreken.