Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Wijchen

Reglement van orde commissie ruimtelijke kwaliteit 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWijchen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement van orde commissie ruimtelijke kwaliteit 2010
CiteertitelReglement van orde commissie ruimtelijke kwaliteit 2010
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpvolkshuisvesting en woningbouw
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Vindplaats publicatie: http://www.wijchen.nl

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Woningwet, art. 8 

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-10-201001-01-2015nieuwe regeling

23-09-2010

Onbekend, 29-09-2010

10/RZ

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement van orde commissie ruimtelijke kwaliteit 2010

Reglement van Orde Commissie Ruimtelijke Kwaliteit.

Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen

Artikel 1.1

Welstandsadvies: het advies dat betrekking heeft op de welstandsaspecten van een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid onder a van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht of voor een reclame-activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid onder h en i van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

De commissie: de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit, in casu het Gelders Genootschap.

Reglement: dit Reglement van Orde Commissie Ruimtelijke Kwaliteit.

Als de commissie welstandsadvies uitbrengt als bedoeld in dit Reglement, fungeert de commissie als welstandscommissie als bedoeld in artikel 2.26 lid 3 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht jo. artikel 6.2, eerste lid van het Besluit omgevingsrecht en artikel 12b Woningwet.

Dit Reglement behoort bij en maakt onderdeel uit van de bouwverordening van de gemeente Wijchen uitsluitend indien en voor zover hierin de samenstelling, inrichting en werkwijze van de welstandscommissie is geregeld.  

Hoofdstuk 2 De commissie

Artikel 2.1 Taakomschrijving

Artikel 2.1.1 Niet wettelijk verplichte taken

De commissie krijgt de opdracht om – op verzoek van burgemeester en wethouders - naast de reguliere taken de volgende (niet wettelijk verplichte) taken uit te voeren:

  • a.

    Onder de regie van de gemeente - en op verzoek van de commissie, de gemeente of de aanvrager - noodzakelijk geacht vooroverleg voeren met betrokkenen bij de voorbereiding van bouwplannen.

  • b.

    Advies uitbrengen aan burgemeester en wethouders over de ruimtelijke kwaliteits aspecten van in voorbereiding zijnde structuurvisies, bestemmingsplannen, ontheffingen/ projectbesluiten, beheersverordeningen, beeldkwaliteitplannen, stedenbouwkundige plannen, landschappelijke plannen en andere relevante gemeentelijke beleidsstukken. De commissie krijgt deze stukken reeds in het ontwerpstadium voorgelegd ter advisering en brengt hier desgevraagd schriftelijk advies over uit.

  • c.

    Advies uitbrengen over stedenbouwkundige en architectonische ontwikkelingen die van belang zijn voor de ruimtelijke kwaliteit in de gemeente.

  • d.

    Adviseren in het geval van excessen: buitensporigheden in het uiterlijk van bouwwerken die ook voor niet-deskundigen evident zijn.

  • e.

    Voorlichting inzake ruimtelijke kwaliteit aan de gemeenteraad, burgemeester en wethouders en burgers.

Artikel 2.2 Samenstelling en besluitvorming

  • 1.

    De commissie bestaat uit een voorzitter, een rayonarchitect van het Gelders Genootschap en twee externe leden, die deskundig zijn op het gebied van architectuur, ruimtelijke kwaliteit en stedenbouw.

  • 2.

    Burgemeester en wethouders kunnen zich naar eigen inzicht laten bijstaan door extra deskundigen. Dit betreft o.a. disciplines als cultuur- en bouwhistorie, landschapsarchitectuur of beeldende kunst. Afhankelijk van de aanvraag om een omgevingsvergunning die moet worden beoordeeld, nemen de extra deskundigen deel aan de vergadering. Zij hebben geen stemrecht, tenzij ze als commissielid zijn benoemd door de gemeenteraad.

  • 3.

    Als de voorzitter afwezig is, wordt deze vervangen door de rayonarchitect van Gelders Genootschap.

  • 4.

    De commissie kan slechts adviezen uitbrengen indien, naast de voorzitter of plaatsvervangend voorzitter, ten minste twee leden aanwezig zijn.

  • 5.

    De voorzitter, de rayonarchitect van het Gelders Genootschap en de leden van de commissie zijn onafhankelijk van het gemeentebestuur.

Artikel 2.3 Benoeming en zittingsduur

De gemeenteraad wijst op voorstel van burgemeester en wethouders de vereniging ‘Het Gelders Genootschap’ aan als welstands- en tevens als monumentencommissie inzake wijzigingsplannen voor monumenten. Het Gelders Genootschap legt de gemeenteraad een lijst voor met de beoogde commissieleden. Dit betreft de voorzitter, de rayonarchitect, de architect-leden, de stedenbouwkundige en hun plaatsvervangers.

De voorzitter, de leden van de commissie, de rayonarchitect en eventuele plaatsvervangers worden op voorstel van burgemeester en wethouders benoemd en ontslagen door de gemeenteraad voor zover het betreft de uitoefening van de welstandsadviestaak.

De voorzitter, de leden van de commissie, de rayonarchitect en eventuele plaatsvervangers worden door burgemeester en wethouders benoemd en ontslagen voor zover het betreft de uitoefening van de andere adviestaken van de commissie.

De voorzitter, de leden van de commissie, de rayonarchitect en eventuele plaatsvervangers kunnen ten hoogste voor een termijn van drie jaar worden benoemd. Zij kunnen eenmaal worden herbenoemd voor een periode van ten hoogste drie jaar.

Hoofdstuk 3 Advisering

Artikel 3.1 Werkwijze

De commissie regelt zelf haar wijze van werken, zulks met inachtneming van de bepalingen van dit Reglement.

Artikel 3.2 Openbaarheid van vergaderen en mondelinge toelichting

De vergaderingen van de commissie zijn openbaar. De openbaarheid geldt zowel voor de beraadslagingen, de beoordeling als de adviezen.

De agenda voor de vergadering van de commissie wordt tijdig bekendgemaakt op de website van de gemeente Wijchen, dan wel op een andere geschikte wijze.

Indien burgemeester en wethouders - al dan niet op verzoek van de aanvrager - een verzoek doen tot niet-openbare behandeling, dienen zij daaraan klemmende redenen op grond van artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur ten grondslag te leggen.

Indien de aanvrager van een omgevingsvergunning hierom bij het indienen van de aanvraag om omgevingsvergunning heeft verzocht, wordt hij door of namens de commissie in staat gesteld tot het geven van een toelichting op de aanvraag.

In het geval de aanvraag om een omgevingsvergunning in de vergadering van de commissie wordt behandeld en een verzoek door de aanvrager tot het geven van een toelichting is gedaan, dient de aanvrager van de omgevingsvergunning een telefonische uitnodiging, dan wel op uitnodiging op een andere geschikte wijze, te ontvangen voor de vergadering van de commissie, waarin de aanvraag wordt behandeld.

Belanghebbenden als bedoeld in artikel 1:2 Algemene wet bestuursrecht, hebben bij een aanvraag om een omgevingsvergunning in toelichtende zin spreekrecht.

Artikel 3.3 Afdoening bij mandaat

De commissie kan de advisering over een aanvraag om een omgevingsvergunning mandateren aan de rayonarchitect. Het uitgangspunt voor de mandaatverlening is dat de rayonarchitect alleen grootschalige (stedenbouwkundige) plannen en de meer complexe plannen doorschuift naar de voltallige commissie. Voor de overige plannen heeft de rayonarchitect zowel een positief als negatief mandaat. De commissie zelf is eindverantwoordelijk voor het welstandsadvies.

In elk geval van twijfel legt de gemandateerde de aanvraag voor een omgevingsvergunning als bedoeld in het vorige lid alsnog voor aan de commissie.

Behandeling in mandaat van een aanvraag om een omgevingsvergunning is openbaar. Indien burgemeester en wethouders - al dan niet op verzoek van de aanvrager - een verzoek doen tot niet-openbare behandeling, dienen zij daaraan klemmende redenen op grond van artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur ten grondslag te leggen.

Artikel 3.4 Vorm waarin het advies alsmede de motivering daarvan wordt uitgebracht

Een advies van de commissie wordt schriftelijk uitgebracht en deugdelijk gemotiveerd.

Zodra het advies wordt uitgebracht en betrekking heeft op een aanvraag om een omgevingsvergunning wordt het advies door of namens burgemeester en wethouders gevoegd bij die aanvraag.

De adviezen van de commissie worden ondertekend door de rayonarchitect.

Artikel 3.5 Termijn van advisering

De commissie brengt het advies over een aanvraag om een omgevingsvergunning uit binnen twee weken nadat door of namens burgemeester en wethouders daarom is verzocht.

De commissie brengt het advies over de aanvraag om een omgevingsvergunning, indien deze aanvraag betrekking heeft op een deel van een project of het een gefaseerde aanvraag betreft, uit binnen drie weken nadat door of namens burgmeester en wethouders daarom is verzocht.

Burgemeester en wethouders kunnen in hun verzoek om advies de commissie een langere termijn dan genoemd in de bovengenoemde leden van dit artikel geven indien de beslistermijn met toepassing van artikel 3.9, tweede lid van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht is verlengd.

Artikel 3.6 Niet betrokken zijn bij een aanvraag om een omgevingsvergunning

De voorzitter, de leden van de commissie, de rayonarchitect en eventuele plaatsvervangers die als opdrachtgever, ontwerper of anderszins bij een door de commissie te beoordelen aanvraag om een omgevingsvergunning betrokken zijn, onthouden zich van medewerking aan de beoordeling daarvan en zijn niet betrokken bij beraadslaging, beoordeling en advisering over de aanvraag om een omgevingsvergunning.

Artikel 3.7 Jaarlijkse verantwoording

  • 1.

    De commissie legt de gemeenteraad eenmaal per jaar een verslag voor van de door haar onderscheidenlijk verrichte werkzaamheden, waarin ten minste uiteengezet wordt: - op welke wijze onderscheidenlijk toepassing is gegeven aan de criteria bedoeld in artikel 12 a, eerste lid, onderdeel a; - de werkwijze van de commissie; - op welke wijze uitwerking is gegeven aan de openbaarheid van vergaderen; - de aard van de beoordeelde plannen; - de bijzondere projecten.

  • 2.

    In het verslag kunnen aanbevelingen worden gedaan ten aanzien van het gemeentelijk ruimtelijk en visuele kwaliteitsbeleid in het algemeen en de aanpassing van de gemeentelijke welstandsnota in het bijzonder.

Artikel 3.8 Citeertitel

Dit Reglement kan worden aangehaald als Reglement van Orde Commissie Ruimtelijke Kwaliteit.