Organisatie | Wijchen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van orde commissie ruimtelijke kwaliteit 2010 |
Citeertitel | Reglement van orde commissie ruimtelijke kwaliteit 2010 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp |
Vindplaats publicatie: http://www.wijchen.nl
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-10-2010 | 01-01-2015 | nieuwe regeling | 23-09-2010 Onbekend, 29-09-2010 | 10/RZ |
Welstandsadvies: het advies dat betrekking heeft op de welstandsaspecten van een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid onder a van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht of voor een reclame-activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid onder h en i van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
De commissie: de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit, in casu het Gelders Genootschap.
Reglement: dit Reglement van Orde Commissie Ruimtelijke Kwaliteit.
Als de commissie welstandsadvies uitbrengt als bedoeld in dit Reglement, fungeert de commissie als welstandscommissie als bedoeld in artikel 2.26 lid 3 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht jo. artikel 6.2, eerste lid van het Besluit omgevingsrecht en artikel 12b Woningwet.
Dit Reglement behoort bij en maakt onderdeel uit van de bouwverordening van de gemeente Wijchen uitsluitend indien en voor zover hierin de samenstelling, inrichting en werkwijze van de welstandscommissie is geregeld.
De commissie heeft tot taak op verzoek van burgemeester en wethouders of uit eigen beweging: welstandsadvies uit te brengen aan burgemeester en wethouders over aanvragen voor een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid onder a van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
Voorts heeft de commissie tot taak op verzoek van burgemeester en wethouders of uit eigen beweging: welstandsadvies uit te brengen aan burgemeester en wethouders over aanvragen voor een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid onder h en i van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, tenzij burgemeester en wethouders van oordeel zijn dat voor reclame-activiteiten geen welstandsadvies van de commissie noodzakelijk is.
De commissie heeft tot taak op verzoek van burgemeester en wethouders: Monumentenadviezen (inzake wijzigingsplannen) uit te brengen als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid onder f van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
Artikel 2.1.1 Niet wettelijk verplichte taken
De commissie krijgt de opdracht om – op verzoek van burgemeester en wethouders - naast de reguliere taken de volgende (niet wettelijk verplichte) taken uit te voeren:
Advies uitbrengen aan burgemeester en wethouders over de ruimtelijke kwaliteits aspecten van in voorbereiding zijnde structuurvisies, bestemmingsplannen, ontheffingen/ projectbesluiten, beheersverordeningen, beeldkwaliteitplannen, stedenbouwkundige plannen, landschappelijke plannen en andere relevante gemeentelijke beleidsstukken. De commissie krijgt deze stukken reeds in het ontwerpstadium voorgelegd ter advisering en brengt hier desgevraagd schriftelijk advies over uit.
Artikel 2.2 Samenstelling en besluitvorming
Burgemeester en wethouders kunnen zich naar eigen inzicht laten bijstaan door extra deskundigen. Dit betreft o.a. disciplines als cultuur- en bouwhistorie, landschapsarchitectuur of beeldende kunst. Afhankelijk van de aanvraag om een omgevingsvergunning die moet worden beoordeeld, nemen de extra deskundigen deel aan de vergadering. Zij hebben geen stemrecht, tenzij ze als commissielid zijn benoemd door de gemeenteraad.
Artikel 2.3 Benoeming en zittingsduur
De gemeenteraad wijst op voorstel van burgemeester en wethouders de vereniging ‘Het Gelders Genootschap’ aan als welstands- en tevens als monumentencommissie inzake wijzigingsplannen voor monumenten. Het Gelders Genootschap legt de gemeenteraad een lijst voor met de beoogde commissieleden. Dit betreft de voorzitter, de rayonarchitect, de architect-leden, de stedenbouwkundige en hun plaatsvervangers.
De voorzitter, de leden van de commissie, de rayonarchitect en eventuele plaatsvervangers worden op voorstel van burgemeester en wethouders benoemd en ontslagen door de gemeenteraad voor zover het betreft de uitoefening van de welstandsadviestaak.
De voorzitter, de leden van de commissie, de rayonarchitect en eventuele plaatsvervangers worden door burgemeester en wethouders benoemd en ontslagen voor zover het betreft de uitoefening van de andere adviestaken van de commissie.
De voorzitter, de leden van de commissie, de rayonarchitect en eventuele plaatsvervangers kunnen ten hoogste voor een termijn van drie jaar worden benoemd. Zij kunnen eenmaal worden herbenoemd voor een periode van ten hoogste drie jaar.
De commissie regelt zelf haar wijze van werken, zulks met inachtneming van de bepalingen van dit Reglement.
Artikel 3.2 Openbaarheid van vergaderen en mondelinge toelichting
De vergaderingen van de commissie zijn openbaar. De openbaarheid geldt zowel voor de beraadslagingen, de beoordeling als de adviezen.
De agenda voor de vergadering van de commissie wordt tijdig bekendgemaakt op de website van de gemeente Wijchen, dan wel op een andere geschikte wijze.
Indien burgemeester en wethouders - al dan niet op verzoek van de aanvrager - een verzoek doen tot niet-openbare behandeling, dienen zij daaraan klemmende redenen op grond van artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur ten grondslag te leggen.
Indien de aanvrager van een omgevingsvergunning hierom bij het indienen van de aanvraag om omgevingsvergunning heeft verzocht, wordt hij door of namens de commissie in staat gesteld tot het geven van een toelichting op de aanvraag.
In het geval de aanvraag om een omgevingsvergunning in de vergadering van de commissie wordt behandeld en een verzoek door de aanvrager tot het geven van een toelichting is gedaan, dient de aanvrager van de omgevingsvergunning een telefonische uitnodiging, dan wel op uitnodiging op een andere geschikte wijze, te ontvangen voor de vergadering van de commissie, waarin de aanvraag wordt behandeld.
Belanghebbenden als bedoeld in artikel 1:2 Algemene wet bestuursrecht, hebben bij een aanvraag om een omgevingsvergunning in toelichtende zin spreekrecht.
Artikel 3.3 Afdoening bij mandaat
De commissie kan de advisering over een aanvraag om een omgevingsvergunning mandateren aan de rayonarchitect. Het uitgangspunt voor de mandaatverlening is dat de rayonarchitect alleen grootschalige (stedenbouwkundige) plannen en de meer complexe plannen doorschuift naar de voltallige commissie. Voor de overige plannen heeft de rayonarchitect zowel een positief als negatief mandaat. De commissie zelf is eindverantwoordelijk voor het welstandsadvies.
In elk geval van twijfel legt de gemandateerde de aanvraag voor een omgevingsvergunning als bedoeld in het vorige lid alsnog voor aan de commissie.
Behandeling in mandaat van een aanvraag om een omgevingsvergunning is openbaar. Indien burgemeester en wethouders - al dan niet op verzoek van de aanvrager - een verzoek doen tot niet-openbare behandeling, dienen zij daaraan klemmende redenen op grond van artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur ten grondslag te leggen.
Artikel 3.4 Vorm waarin het advies alsmede de motivering daarvan wordt uitgebracht
Een advies van de commissie wordt schriftelijk uitgebracht en deugdelijk gemotiveerd.
Zodra het advies wordt uitgebracht en betrekking heeft op een aanvraag om een omgevingsvergunning wordt het advies door of namens burgemeester en wethouders gevoegd bij die aanvraag.
De adviezen van de commissie worden ondertekend door de rayonarchitect.
Artikel 3.5 Termijn van advisering
De commissie brengt het advies over een aanvraag om een omgevingsvergunning uit binnen twee weken nadat door of namens burgemeester en wethouders daarom is verzocht.
De commissie brengt het advies over de aanvraag om een omgevingsvergunning, indien deze aanvraag betrekking heeft op een deel van een project of het een gefaseerde aanvraag betreft, uit binnen drie weken nadat door of namens burgmeester en wethouders daarom is verzocht.
Burgemeester en wethouders kunnen in hun verzoek om advies de commissie een langere termijn dan genoemd in de bovengenoemde leden van dit artikel geven indien de beslistermijn met toepassing van artikel 3.9, tweede lid van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht is verlengd.
Artikel 3.6 Niet betrokken zijn bij een aanvraag om een omgevingsvergunning
De voorzitter, de leden van de commissie, de rayonarchitect en eventuele plaatsvervangers die als opdrachtgever, ontwerper of anderszins bij een door de commissie te beoordelen aanvraag om een omgevingsvergunning betrokken zijn, onthouden zich van medewerking aan de beoordeling daarvan en zijn niet betrokken bij beraadslaging, beoordeling en advisering over de aanvraag om een omgevingsvergunning.
Artikel 3.7 Jaarlijkse verantwoording
De commissie legt de gemeenteraad eenmaal per jaar een verslag voor van de door haar onderscheidenlijk verrichte werkzaamheden, waarin ten minste uiteengezet wordt: - op welke wijze onderscheidenlijk toepassing is gegeven aan de criteria bedoeld in artikel 12 a, eerste lid, onderdeel a; - de werkwijze van de commissie; - op welke wijze uitwerking is gegeven aan de openbaarheid van vergaderen; - de aard van de beoordeelde plannen; - de bijzondere projecten.