Organisatie | Wijchen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene regeling budgethouders van de gemeente Wijchen |
Citeertitel | Algemene regeling budgethouders van de gemeente Wijchen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-09-2001 | nieuwe regeling | 07-08-2001 Wegwijs, onbekend | 01/5880 |
Burgemeester en Wethouders van de gemeente Wijchen, gelet op artikel 1 van de “verordening met betrekking tot de organisatie van de financiële administratie en van het beheer van de geldmiddelen van de gemeente Wijchen” besluiten:
I. In te trekken “het besluit regeling budgethouders” vastgesteld op 26 mei 1988
II. Vast te stellen de navolgende “Algemene regeling budgethouders van de gemeente Wijchen”
In deze regeling wordt verstaan onder
Budget een taakstelling, tot uitdrukking komend in inkomsten, respectievelijk uitgaven, verbonden aan een of meer producten en/of (hulp)kosten-plaatsen in de begroting, dan wel aan een investering. Tot het budget wordt tevens gerekend het realiseren van de in de begroting dan wel bij de investering opgenomen prestaties, kengetallen en voorschriften.
Jaarlijks, voor een door het College vast te stellen datum, bieden de budgethouders het College en de directie de begroting aan ten behoeve van het volgende kalenderjaar, met daarin de vertaling van de voorgenomen activiteiten en inzet van middelen. Daarbij wordt rekening gehouden met de door het College vastgestelde begrotingsrichtlijnen. De begroting bestaat uit:
Indien aan het einde van het begrotingsjaar blijkt dat geraamde budgetten niet volledig zijn besteed en dat de producten als bedoeld in de beheersbegroting / het activiteitenplan geleverd zijn, mag een gedeelte van het restantbudget door de (deel)budgethouder worden gereserveerd (zie artikel 11: Beloning).
Doormandateren van budgetbevoegdheid en het intrekken daarvan kan slechts geschieden met de schriftelijke instemming van de hiërarchisch naast hogere mandaatgever. Een kopie van de vastlegging van het mandaat of de intrekking ervan wordt verstrekt aan de naast hogere mandaatgever en aan het hoofd afdeling financiën.
Verplichtingen mogen slechts worden aangegaan nadat de (deel)budgethouder heeft geconstateerd dat er voldoende budget beschikbaar is en dat ze passen binnen de taakstelling waarvoor het budget beschikbaar is gesteld. Indien niet voldoende budget aanwezig is dient vooraf door de budgethouder bij het College aanvullende budgetruimte te worden aangevraagd. Het College dient hierop positief te beslissen.
Verplichtingen boven f 10.000,-- worden schriftelijk vastgelegd op een zodanige wijze, dat de actuele stand van de reeds aangegane verplichtingen ten opzichte van het totaal beschikbare budget, alsmede de voortgang van het project zichtbaar is. Van de aangegane verplichting wordt mededeling gedaan aan de afdeling financiën.
Een structureel uitgavenbudget dat in een begrotingsjaar niet geheel is besteed wordt toegevoegd aan de algemene middelen. Slechts indien aantoonbaar verplichtingen zijn aangegaan, bedoeld ter uitvoering van de taakstelling binnen het budget, mag de verplichting door middel van transitoria worden overgeheveld naar het volgende begrotingsjaar.