Organisatie | Wijchen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel subsidieverstrekkingen 2011 |
Citeertitel | Beleidsregel subsidieverstrekkingen 2011 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-05-2011 | 15-11-2012 | Art. 2.25 | 10-05-2011 Wegwijs; 25-05-2011 | 11/4018 | |
08-12-2010 | 26-05-2011 | nieuwe regeling | 30-11-2010 Wegwijs, 08-12-2010 | 10/12171 |
Burgemeester en wethouders van Wijchen;
Overwegende dat het wenselijk is ter uitvoering van de Algemene subsidieverordening 2008 een beleidsregel vast te stellen en gelet op het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht
besluiten vast te stellen de Beleidsregel subsidieverstrekkingen 2011.
Hoofdstuk 2 De subsidieberekening
Artikel 2.1 Subsidie in de huisvestingskosten
Organisaties die, op grond van gemaakte afspraken met de gemeente in het verleden, in het kader van de uitvoering van hun activiteiten, ruimte huren in het SCEC ’t Mozaïek komen in aanmerking voor een volledige financiële compensatie in de huisvestingskosten. In het geval de normsubsidie of budgetsubsidie aan de ontvanger van de hier bedoelde huisvestings-kostensubsidie volgens de subsidievoorwaarden wordt beëindigd, dan verleent de gemeente tijdens de afbouwregeling volledige compensatie. Zonder aanspraak op een normsubsidie of budgetsubsidie bestaat nimmer aanspraak op een huisvestingskostensubsidie.
Artikel 2.2 Budgetsubsidie algemene bepalingen
Artikel 2.3 Normsubsidie algemene bepalingen
Artikel 2.6 Normsubsidie sport
De subsidie is voor zover van toepassing opgebouwd uit 5 componenten:
Component A: Bijdrage in de onderhouds- en instandhoudingskosten buitensport-accommodaties. Organisaties die zorgen voor het onderhoud en de instandhouding van de buitensportaccommodaties op het gebied van handbal, voetbal, korfbal, fietscross, atletiek en hockey kunnen in aanmerking voor een bijdrage in de onderhouds- en de instandhoudingskosten, inhoudende een vast bedrag ter hoogte van 56,5% van de vooraf goedgekeurde onderhoudskosten van het sportcomplex;
Component C: Bijdrage in de huurkosten binnensportaccommodaties: Organisaties die activiteiten aanbieden in binnensportaccommodaties binnen de gemeente op het gebied van zwemmen, handbal, volleybal, basketbal, korfbal, gymmen, turnen, futsal, tafeltennis, badminton en twirlen kunnen in aanmerking komen voor een nader door het college vast te stellen bijdrage in de huurkosten:
Artikel 2.10 Normsubsidie belangenorganisaties en adviesorganen
De subsidie aan belangenorganisaties en adviesorganen die op verzoek van de raad of het college – eventueel met een wettelijke grondslag – zijn geformeerd en op grond hiervan met een bepaalde frequentie ook een adviserende rol richting raad of college vervullen bestaat uit een bedrag per inwoner van € 0,18 tot het maximum van het subsidiabele tekort.
Artikel 2.11 Normsubsidie wijk- en dorpsverenigingen Verenigingen of stichtingen die een dorpshuis of wijkcentrum beheren en exploiteren ontvangen een basisbedrag voor de algemene kosten van beheer van € 7.000,- .
De subsidie aan verenigingen of stichtingen, zoals bedoeld in lid 1 van dit artikel, die in een dorpshuis of wijkcentrum activiteiten uitvoeren bestaat uit : 2a: een bedrag per inwoner in een wijk of dorp van € 0,40 voor de kosten van het orga- niseren en uitvoeren van activiteiten voor personen van 18 jaar en ouder; 2b: een bedrag per inwoner in een wijk of dorp van € 0,50 voor de kosten van het orga- niseren en uitvoeren van activiteiten voor jeugd en jongeren tot 18 jaar.
Organisaties genoemd in dit artikel die een accommodatie in eigendom hebben krijgen de volgende lasten volledig gesubsidieerd: OZB-eigenaarsdeel, rioolbelasting eigenaars-deel, waterschapsbelasting en premie opstalverzekering, mits zij vóór 1 december van het jaar waarop de subsidie betrekking heeft, een overzicht indienen van de kosten die zij in dat jaar heeft gemaakt met bijbehorende bewijsstukken van belastingaanslagen en verzekeringpolis.”
Artikel 2.17 Waarderingssubsidie bij jubilea
De subsidie, zoals genoemd in het eerste lid van dit artikel, 1 is bedoeld voor activiteiten die open staan voor inwoners van de gemeente Wijchen en bestemd voor uitsluitend activiteiten die in het verlengde liggen van de doelstelling van de organisatie. Dit betekent dat recepties en feestelijke bijeenkomsten naar aanleiding van een jubileum niet voor een waarderingssubsidie in aanmerking komen.
Artikel 2.22 Waarderingssubsidie cultuurhistorisch erfgoed
Artikel 2.26 Projectsubsidie algemene bepalingen
Hoofdstuk 3 Overgangs- en slotbepalingen
Voor een organisatie, die voor de inwerkingtreding van deze BSV in aanmerking kwam voor een structurele subsidie en op grond van de BSV 2011 1 ook in aanmerking zou komen voor een structurele subsidie, maar waarvan het subsidiebedrag lager of zelfs nihil is dan voor de inwerkingtreding van de BSV 2011 het geval was, is de overgangs-regeling van toepassing.
De overgangsregeling, zoals bedoeld in het eerste lid van dit artikel, houdt in dat een organisatie in drie termijnen toegroeit naar het nieuwe lagere subsidiebedrag (dat kan nul Euro zijn), waarvoor de betreffende organisatie op grond van de BSV 2011 in aanmer-king zou komen.
In het tweede jaar ontvangt een organisatie het subsidiebedrag, zoals deze is vastge-steld in het jaar 2010, verminderd met 67% gerekend over het verschil tussen het hiervoor genoemde subsidiebedrag en het subsidiebedrag waarvoor een organisatie op grond van deze beleidsregel in aanmerking zou komen;
Beleidsregel subsidieverstrekkingen 2011 - Toelichting
In deze toelichting worden de Beleidsregel subsidieverstrekkingen 2011 waar nodig voorzien van een toelichting. De artikelen die in deze handleiding niet worden genoemd spreken voor zich en behoeven geen nadere toelichting.
De Beleidsregel subsidieverstrekkingen 2011 vindt zijn basis in artikel 1.2, vierde lid, van de Algemene subsidieverordening 2008 en vormt nadere bepalingen op datgene wat in alge-mene zin is verwoord in de Algemene subsidieverordening 2008.
Toelichting op een aantal artikelen uit de Beleidsregel subsidieverstrekkingen 2011
In paragraaf 4.2.8.2 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) zijn vereisten voor de subsidieaanvraag opgenomen. In artikel 1.1 van de Beleidsregel subsidieverstrekkingen 2008 zijn deze vereisten nog aangevuld.
Zowel in de artikelen 4:25 en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) als in artikel 3.1 van de Algemene subsidieverordening 2008 zijn weigeringsgronden ten aanzien van de subsidieverlening geformuleerd. In artikel 1.2 van de Beleidsregel subsidieverstrek-kingen 2011 zijn deze weigeringsgronden meer geconcretiseerd. Het eerste en tweede lid behoeven geen nadere toelichting. Met het derde lid wordt bedoeld dat een organisatie wan-neer deze een subsidieaanvraag voor een bepaalde activiteit heeft ingediend niet de moge-lijkheid heeft voor die activiteit twee of meer gemeentelijke subsidies (budget-, norm-, waar-derings- en projectsubsidie) te ontvangen. Artikel 1.2, lid 1m en 1n zijn bij besluit van College op 17-11-2009 geconcretiseerd voor wat betreft toepassing van het hier genoemde percentage bij normsubsidies met een doelgroe-pencomponent zoals bij artikel 2.6, lid 3d.
Dit artikel wijst op een uitzonderingssituatie voor een afgebakende categorie organisaties die ruimte huren in het SCEC ’t Mozaïek. Bovendien gaat het om organisaties, waarbij afspraken in het verleden de basis vormen. Dit betekent dat organisaties die vanaf heden ruimte gaan huren in het SCEC ’t Mozaïek niet in aanmerking komen voor een compensatie in de huisvestingskosten. Daarnaast duidt dit artikel op een “sterfhuisconstructie”, inhoudende dat wanneer een organisatie die al jaren ruimte huurt in het SCEC ’t Mozaïek in een eventueel nieuw onderkomen niet voor een fi-nanciële compensatie in de huisvestingskosten in aanmerking kan komen. Voor berekening van de huisvestingskostensubsidie geldt als peiljaar 2008 en komen voor subsidie in aanmerking de kale huursom en de servicekosten. Dus niet de door de verhuur-der in rekening te brengen energiekosten.
Deze subsidie is uitsluitend voorbehouden aan het huren van ruimte in het SCEC ’t Mozaïek.
Zonder aanspraak op een normsubsidie of budgetsubsidie bestaat nimmer aanspraak op een huisvestingskostensubsidie.
Artikel 2.2 Besluitvorming meerjarige budgetsubsidie hoger dan € 100.000,-
Bij toepassing van dit artikel geldt een verwijzing naar de toelichting op de Algemene subsi-dieverordening 2008, artikel 1.6, lid 3.
Artikel 2.3, lid 9 en artikel 2.16, lid 7 en artikel 2.26, lid 9.
Deze artikelen hebben allen betrekking op het subsidieplafond. De raad stelt jaarlijks de ge-meentebegroting vast. In de gemeentebegroting zijn voor verschillende beleidsterreinen, zoals sport, amateurkunst, culturele en maatschappelijke vorming, ouderenwerk, etc. budget-ten opgenomen. Op grond van artikel 2.3, lid 9 en artikel 2.16, lid 7 en artikel 2.26, lid 9 vormt dit budget tevens het subsidieplafond, d.w.z het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies krachtens een bepaald wettelijk voorschrift (artikel 4:22 Awb). Wanneer het subsidieplafond bij een eventuele subsi-dieverlening zou worden overschreden heeft het college de bevoegdheid op grond hiervan de subsidieaanvraag te weigeren of de subsidie te verlagen.
Onder het begrip “”woonruimte” wordt verstaan: gebouwen of delen van een gebouw die volgens de bouw of verbouw blijvend zijn bestemd voor permanente bewoning. Het begrip woonruimte omvat:
Woonruimten zijn iets anders dan huishoudens. Er zijn meer huishoudens dan woonruimten.
Het voor de gemeente Wijchen geldende aantal woonruimten staat op de site van het minis-terie Binnenlandse Zaken. http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/circulaires/2010/09/21/rekenmodel-septembercirculaire-2010.html. Bij het invullen van onze gemeentecode (296), blijkt dat het aantal woonruimten in 2010 16.864 is.
De “brede school” is een samenwerkingsverband tussen diverse partners die een relatie hebben met kinderen / jeugd van 0–19 jaar en de rest van de wijk met als doel om de door-gaande lijn te versterken, waarbij optimale kansen worden geschapen voor kind en volwas-sene. Een samenwerkingsverband wordt erkend als brede school als minstens drie partners met elkaar een samenwerkingsovereenkomst / convenant hebben ondertekend om met el-kaar de brede schoolontwikkeling vorm en inhoud te geven. Uitgangspunt moet zijn dat sa-men gewerkt wordt aan een doorgaande lijn tussen de verschillende organisaties.
In het Coördinatieoverleg brede scholen nemen in elk geval deel: Samenwerkingsstichting Kans&Kleur, De Eerste Stap en Stichting MEER Wijchen. Lid 6 is opgenomen omdat een activiteitenplan voor brede schoolactiviteiten in de volgende subsidieperiode (kalenderjaar) doorgaans pas in juni voorafgaand aan dat kalenderjaar wordt opgesteld. De algemene sub-sidieverordening hanteert 1 april als uiterste termijn voor de subsidieaanvraag.
Aan leefbaarheidsgroepen wordt als voorwaarde gesteld dat men moet voldoen aan de kwaliteitseisen uit de vastgestelde checklist voor leefbaarheidsgroepen om voor subsidie in aanmerking te komen. Eén van die eisen is dat de organisatie een rechtspersoon naar burgerlijk recht is. De vorm van een stichting of vereniging ligt het meest voor de hand.
Aangezien het besluit tot wijziging van dit artikel genomen is na 1 april 2011, heeft dit artikel werkelijk effect bij de subsidieaanvragen voor het jaar 2013, die vóór 1 april 2012 moeten worden ingediend. Andere groeperingen, die met activiteiten de leefbaarheid in het dorp of de wijk willen bevorderen, kunnen een beroep doen op art. 2.16 van de Beleidsregel subsidieverstrekkingen.