Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Wijchen

Legesverordening 2011

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Wijchen
Officiële naam regelingLegesverordening 2011
CiteertitelLegesverordening 2011
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Vindplaats publicatie: http://www.wijchen.nl

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 156  , eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h
  2. Gemeentewet, art. 229, eerste lid, aanhef 

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-07-201101-07-201101-01-2012Tarieventabellen

30-06-2011

Wegwijs,13-07-2011

11/AZ103
01-01-201114-07-2011nieuwe regeling

09-12-2010

Onbekend, 04-01-2011

10/AZ 065A

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Wijchen;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 24 augustus 2010;

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet

Besluit:

vast te stellen de hierna volgende verordening op de heffing en invordering van leges 2010.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ‘dag': de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    'week': een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    'maand': het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n–1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    'jaar': het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n–1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam 'leges' worden rechten geheven ter zake van het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    het aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • b.

    de raadsagenda indien deze wordt afgehaald;

  • c.

    het aanvragen van collectevergunningen

  • d.

    het aanvragen van een verklaring omtrent het gedrag ten behoeve van de opvang van kinderen in een gastgezin georganiseerd door Europa Kinderhulp.

  • e.

    het aanvragen van een vergunning voor het innemen van een niet-commerciële standplaats en het aanvragen van een niet-commerciële ventvergunning.

  • f.

    het aanvragen van een bouwvergunning voor een tijdelijke doorgangsbrug ten behoeve van de doorkomst van de Nijmeegse vierdaagse door de gemeente Wijchen.

  • g.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • h.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet .

  • 3.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen dertig dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet (Stb. 1994, 762) en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarie- ven tabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.12 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.5 (verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.9 1 (verklaring omtrent het gedrag);7. hoofdstuk 16 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1.

    De ‘Legesverordening 2010’ , laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 3 december 2009, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 oktober 2010

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening 2010

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 23 september 2010

De voorzitter, De griffier,

Tarieventabel leges

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in het gemeenthuis van Wijchen of het kasteel Hernen op: 
1.1.1.1maandag tot en met woensdag tussen 8.30 en 17.00 uur€ 260,00;
1.1.1.2donderdag en vrijdag tussen 8.30 en 17.00 uur€ 260,00;
1.1.1.3in de avonduren en op zaterdag€ 495,00;
1.1.1.4op een zon- of feestdag€ 595,00;
1.1.1.5Voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal in het gemeentehuis gelden dezelfde tarieven als onder 1.1.1 
1.1.2Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap indien daarbij geen gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal in het gemeentehuis€ 50,00;
1.1.3Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek€ 260,00;
1.1.4Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek€ 260,00;
1.1.5Het tarief bedraagt voor voltrekking van een huwelijk/partnerregistratie op een andere locatie dan het gemeentehuis, kasteel Hernen of een bijzonder huis als bedoeld in 1.1.3€ 575,00;
1.1.6Het tarief bedraagt voor voltrekking van een huwelijk/partnerregistratie op een andere locatie dan het gemeentehuis, kasteel Hernen of een bijzonder huis als bedoeld in 1.1.3 op een zon- of feestdag€ 875,00;
1.1.7Indien voor de voltrekking van een huwelijk of de registratie van een partnerschap benoeming plaatsvindt van een ambtenaar van de burgerlijke stand naar eigen keuze tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag vindt er een toeslag op bovengenoemde tarieven plaats van€ 100,00;
1.1.8Indien voor de voltrekking van een huwelijk of de registratie van een partnerschap benoeming plaatsvindt van een persoon naar eigen keuze tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag vindt er een toeslag op bovengenoemde tarieven plaats van€ 225,00;
1.1.9Het tarief bedraagt voor het verstrekken van: 
1.1.9.1een trouwboekje of partnerschapboekje met uitzondering van dat, hetwelk bij de huwelijksvoltrekking/ partnerregistratie wordt verstrekt€ 13,00;
1.1.9.2een trouwboekje of partnerschapboekje met lederen omslag wordt het tarief verhoogd met€ 29,50;
1.1.10.1Voor de afgifte op aanvraag van een trouwboekje/ partnerschapboekje in kalligrafisch handschrift wordt het tarief verhoogd met€ 18,00;
1.1.10.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een geboorte-inschrijving in kalligrafisch handschrift in het trouwboekje€ 8,00;
1.1.10.3Het tarief bedraagt voor het van gemeentewege beschikbaar stellen van getuigen, per getuige€ 13,00;
1.1.11Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen in de registers van de burgerlijke stand;€ 8,00;
1.1.11.1voor elke inlichting daaruit€ 4,00;
1.1.11.2Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier€ 10,00;
1.1.12Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand. 
   

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.2.1.1tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen€ 50,90;
1.2.1.2tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)€ 56,90;
1.2.1.3tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)€ 49,60;
1.2.1.4tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument€ 8,97;
1.2.1.5tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingssticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3€ 20,93;
1.2.1.6tot het aanbrengen van een wijziging anders dan bedoeld in 1.2.1.5 in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3€ 20,36;
1.2.1.7tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK)€ 42,85;
1.2.1.8tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) t/m 13 jaar€ 8,97;
1.2.2De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van€ 41,00;
1.2.3Het tarief als genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend. 
1.2.4Het tarief als genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van€ 19,50;
1.2.5tot het verstrekken van een reisdocument, indien aan de aanvrager reeds eerder een reisdocument werd verstrekt, welk document bij de aanvraag, niet compleet kan worden overlegd, wordt de ter zake te heffen leges verhoogd met€ 18,00;
1.2.6Ingeval het afgeven van een paspoort als bedoeld onder 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 wordt geweigerd, wordt het verschuldigde legesbedrag teruggeven, met dien verstande dat in ieder geval verschuldigd blijft€ 18,00;
   

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs€ 34,75;
1.3.2het verstrekken van inlichtingen, op schriftelijke aanvraag, uit het Centraal Register Rijbewijzen€ 2,50;
1.3.3het afgeven van een rijbewijs, indien aan de aanvrager reeds eerder een rijbewijs werd verstrekt, welk document bij de aanvraag, niet compleet kan worden overlegd, wordt de ter zake te heffen leges verhoogd met€ 18,00;
1.3.4Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met€ 33,25;
   

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd. 
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.4.2.1tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking€ 4,50;
1.4.2.2tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar: 
1.4.2.2.1voor 100 verstrekkingen€ 275,00;
1.4.2.2.2voor 500 verstrekkingen€ 1279,00;
1.4.2.2.3voor 1.000 verstrekkingen€ 1518,50;
1.4.2.2.4voor 5.000 verstrekkingen€ 4768,50;
1.4.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens, gevraagd: • ten behoeve van een wetenschappelijk of filantropisch doel; • door de bedrijven van openbare lichamen; • door naar de vorm van privaatrechtelijke bedrijven, welke zich geheel of nagenoeg geheel in handen van de overheid bevinden zonder abonnement, per verstrekking € 0,49;
1.4.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.4.4.1tot het verstrekken van inlichtingen uit de geautomatiseerde basisadministratie persoonsgegevens, per verstrekking€ 125,00;
1.4.4.2Verhoogd met een bedrag per 1000 inlichtingen van€ 2,00;
1.4.5In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 6, zevende lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens€ 2,50;
1.4.6Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier€ 10,00;
1.4.7Een abonnement voor het doen van verstrekkingen als bedoeld in deze rubriek heeft een geldigheidsduur van één jaar. Het wordt geacht te zijn ingegaan op de dag, waarop het verschuldigde recht is voldaan,tenzij een andere datum is overeengekomen. Het wordt gesteld op naam en is geheel noch gedeeltelijk voor overdracht vatbaar. Gehele of gedeeltelijke terugbetaling van een niet of niet ten volle gebruikt abonnement vindt niet plaats. 
   

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hiervoor zijn in deze legestabel geen tarieven opgenomen 
  

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens: 
1.6.1.1bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit: 
1.6.1.1.1ten hoogste 49 pagina’s,€ 4,55;
1.6.1.1.250 tot 100 pagina's€ 23,00;
1.6.1.1.3meer dan 100 pagina’s€ 34,50;
1.6.1.2bij verstrekking anders dan op papier€ 46,00;
1.6.1.3dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking€ 46,00;
1.6.2Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.
   

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
1.7.1.1een afschrift van de programmabegroting€ 21,00;
1.7.1.2een afschrift van de productbegroting€ 21,00;
1.7.1.3een afschrift van de jaarrekening€ 15,50;
1.7.2.tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar: 
1.7.2.1op de raadsagenda€ 27,00;
1.7.2.2op de raadsstukken (agenda en voorstellen)€ 149,00;
1.7.2.3op de raadsnotulen€ 48,50;
1.7.2.4op de raads- en commissiestukken (agenda, voorstellen en besluiten)€ 226,50;
1.7.3.tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar: 
1.7.3.1op de agenda van de raadscommissies, per commissie€ 9,50;
1.7.3.2op de agenda en stukken van de raadscommissie, per commissie€ 73,00;
1.7.3.3op de notulen van de raadscommissies, per commissie€ 25,00;
   

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.8.1.1om informatie uit het Kadastraal register via Kadaster On-line, per perceel€ 10,00;
1.8.1.2om informatie uit het Kadastraal register via Kadaster On-line, over de niet-gemeentelijk beperkingen, voor ieder daaraan besteedt kwartier of een gedeelte daarvan€ 15,00;
1.8.1.3tot het verstrekken van een digitaal kaartbestand van een enkel kadastraal perceel of huisnummer inclusief gegevens in een straal van maximaal 50m om dit perceel/huisnummer€ 25,00;
1.8.1.4tot het verstrekken van een digitaal luchtfotobestand (voor zover de gemeente beschikt over de auteursrechten), per fotobestand€ 150,00;
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:€ 10,00;
1.8.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen 
1.8.2.2Indien een kaart, tekening of lichtdruk de afbeelding van een digitale luchtfoto wordt toegevoegd, worden de tarieven onder 4 en 5 per afdruk/kopie verhoogd met de volgende bedragen voor een formaat van: 
tot en met A3€ 5,00;
1.8.2.3A2€ 12,50;
1.8.2.4A1€ 25,00;
   

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.9.1tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag€ 30,50;
1.9.2tot het verkrijgen van een attestatie de vita€ 4,50;
1.9.3tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening€ 4,50;
   

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van nasporingen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier€ 15,00;
   

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

 Hiervoor zijn in deze legestabel geen tarieven opgenomen 

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

1.12Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.12.1tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet€ 65,00;
1.12.2tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet€ 37,50;
   

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

 Hiervoor zijn in deze legestabel geen tarieven opgenomen 

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

 Hiervoor zijn in deze legestabel geen tarieven opgenomen 

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

1.15Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.15.1voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet€ 15,00;
   

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen: 
1.16.1.1voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat€ 57,50;
1.16.1.2voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat€ 57,50;
1.16.1.3en voor iedere volgende speelautomaat€ 34,50;
1.16.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning), per te houden kansspel€ 11,50;
   

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

 Hiervoor zijn in deze legestabel geen tarieven opgenomen 

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

1.18.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoelt in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet€ 333,00;
   

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

1.19Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.19.1tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990€ 31,00;
1.19.2tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigreglement€ 31,00;
1.19.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing ingevolge artikel 87 van het Reglement Verkeersregels van het verbod het voetgangersgebied te berijden ten behoeve van de bereikbaarheid van het afgesloten gedeelte van het centrum van Wijchen: 
1.19.3.1voor de periode van maximaal één jaar€ 60,00;
1.19.3.2voor een incidentele ontheffing€ 7,50;
1.19.3.3voor een wijziging van de ontheffing€ 15,00;
1.19.4.1Het tarief bedraagt voor de afgifte van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (B.A.B.W.)€ 29,50;
1.19.4.2Het tarief bedraagt voor de afgifte van een duplicaat van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (B.A.B.W.)€ 15,00;
   

Hoofdstuk 20 Diversen

1.20.1.1kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.20.2.1 en 1.20.2.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk A2 en A2 formaat€ 10,00;
1.20.1.2 voor iedere 2e en volgende afdruk op A1 en A2 formaat € 7,50;
1.20.1.3A0 formaat per afdruk€ 12,50;
1.20.2.1een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen€ 4,50;
1.20.2.2voor het verzenden van alle in deze tarieventabel genoemde stukken worden de leges vermeerderd met€ 1,00;
1.20.2.3idem als onder 1.20.2.4.2 maar "aangetekend"€ 6,75;
1.20.2.4Voor het faxen van alle in deze tarieventabel genoemde stukken worden de leges, per bladzijde op A4-formaat, vermeerderd met€ 1,00;
1.20.3.1stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, meer dan 30 kopieën betreft, voor ieder daaraan besteedt kwartier of gedeelte daarvan vermeerderd met de kosten per kopie€ 10,00;
1.20.3.2indien gefotokopieerd, per bladzijde op A4-formaat€ 0,25;
1.20.3.3idem als b. op A3-formaat€ 0,25;
1.20.3.4indien in kleur worden de tarieven onder b tot en met d verhoogd met€ 0,75;
   

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving /omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:
2.1.1.1aanlegkosten:
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;
2.1.1.2bouwkosten:
  de kosten, zoals die aan de hand van de bij deze tarieventabel behorende bijlage I en als zodanig gewaarmerkte tabel “normatieve bouwkosten 2010”, worden vastgesteld. Indien in deze tabel voor een bepaalde categorie bouwkosten geen normatieve bouwkosten zijn opgenomen, dan wordt onder bouwkosten verstaan de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;
2.1.1.3sloopkosten:
  
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;
2.1.1.4Wabo:
 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;
2.1.2 .In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.
  

Hoofdstuk 2 Vooroverleg / beoordeling conceptaanvraag

2.2Voor het in behandeling nemen van een verzoek om bouwplaninformatie over de vraag of op basis van dit verzoek een bouwvergunning kan worden verleend, worden geen leges geheven. Deze worden bij de behandeling van de formele aanvraag geheven. Indien tijdens de behandeling van het verzoek de planontwikkeling om welke reden dan ook wordt stopgezet, wordt - indien van toepassing - aan aanvrager alleen de leges voor welstand in rekening gebracht.
  

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd. 
   
2.3.1Bouwactiviteiten 
2.3.1.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, passend binnen het vigerende bestemmingsplan, en toetsing aan welstandscriteria als bedoeld in artikel 12a van de Woningwet moet plaatsvinden, hierover niet het advies van de commissie ruimtelijke kwaliteit (welstandscommissie) behoeft te worden ingewonnen (sneltoetscriteria) is aan leges verschuldigd€ 110,00;
   
2.3.1.1.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief 17 promille van de bouwkosten met een minimum van€ 150,00;
2.3.1.1.3Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.3 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een bouwveiligheidsplan als bedoeld in artikel 2.1.6, eerste lid, onderdeel h van de bouwverordening ingediend moet worden, het overeenkomstig onderdeel 2.3.1.1.2 berekende bedrag verhoogd met 0.5 promille van de bouwkosten. 
   
2.3.1.2Welstandstoezicht 
2.3.1.2.1 Voorafgaande aan het in behandeling nemen van een aanvraag voor een omgevingsvergunning wordt aan de aanvrager medegedeeld dat de omgevingsvergunning uit een oogpunt van welstand moet worden beoordeeld. Voor de toepassing van dit onderdeel wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag, waarop de kosten aan de aanvrager ter kennis zijn gebracht.  
2.3.1.2.2Overeenkomstig de vastgestelde bouwkosten is wegens leges welstandstoezicht verschuldigd: 
2.3.1.2.3voor aanvragen die betrekking hebben op een bouwplan waarvoor een omgevingsvergunning moet worden verleend en toetsing aan welstandscriteria als bedoeld in artikel 12a van de Woningwet moet plaatsvinden: 2,5 promille van de bouwkosten indien de bouwkosten niet meer bedragen dan dan € 464.510,00 met een minimum van€ 52,00;
2.3.1.2.4indien de bouwkosten bedragen: 
 464.510,00 t/m 675.000,00€ 1.266,00;
 675.001,00 t/m 1.500.000,00€ 1.504,00;
 1.500.001,00 t/m 2.000.000,00€ 1.741,00;
 2.000.001,00 t/m 2.500.000,00€ 1.951,00;
 2.500.001,00 t/m 3.000.000,00€ 2.136,00;
 3.000.001,00 t/m 3.500.000,00€ 2.268,00;
 3.500.001,00 t/m 4.000.000,00€ 2.373,00;
 4.000.001,00 t/m 4.500.000,00€ 2.479,00;
 4.500.001,00 t/m 5.000.000,00€ 2.531,00;
 5.000.001,00 en meer*€ 2.535,00;
 * vermeerderd met € 100,00 per € 1.000.000,00 
2.3.1.2.5Bij verzoeken aan de commissie ruimtelijke kwaliteit (welstandscommissie) voor advies met betrekking tot een niet-omgevingsvergunningsplichtige handeling geldt het tarief zoals vermeld in artikel 2.3.1.2.3 en 2.3.1.2.4 2.3.1.2.6 Bij vragen aan de commissie ruimtelijke kwaliteit voor advies over illegaalopgerichte bouwwerken, worden de tarieven, waarvoor de tarieven, genoemd onder 2.3.2.2.1 tot en met 2.3.2.2.3, vermenigvuldigd met een factor 1,5 met een minimum van€ 52,00;
2.3.1.2.7Het tarief voor het in behandeling nemen van een adviesaanvraag voor bouwplaninformatie voor een project waarvoor een behandeling in de commissie en een uitgewerkt verslag nodig is bedraagt€ 100,00;
 (Bij indiening van de definitieve aanvraag wordt dit bedrag weer verrekend). 
2.3.1.2.8Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor reclameadvies bedraagt€ 52,00;
 2.3.1.2.9Voor de berekening van het recht worden de bouwkosten naar boven afgerond tot op hele euro's. 
 Indien het betreft woningbouw van een en hetzelfde type in één complex, voor: 
 complexen 1 t/m 5 gelijke woningen een recht als bedoeld onder 2.3.1.2.3 of 2.3.1.2.4 
 complexen 6 t/m 10 gelijke woningen een recht over de bouwkosten van 5 woningen; 
 complexen van 11 t/m 20 gelijke woningen een recht over de bouwkosten van 6 woningen; 
 complexen van 21 t/m 30 gelijke woningen een recht over de bouwkosten van 8 woningen; 
 complexen van 31 t/m 40 gelijke woningen een recht over de bouwkosten van 10 woningen; 
 complexen van 41 t/m 50 gelijke woningen een recht over de bouwkosten van 12 woningen; 
 complexen van 51 t/m 60 gelijke woningen een recht over de bouwkosten van 14 woningen; 
 terwijl vervolgens voor ieder complex tot en met 10 gelijke woningen méér het laatstvermeld tarief telkens wordt vermeerderd met het recht over de bouwkosten van 2 woningen. 
 Voor de toepassing van het in deze rubriek bepaalde worden etages galerijwoningen als één bouwblok beschouwt, zodat het tarief wordt berekend over de totale bouwsom van het bouwblok. 
2.3.1.2.10Bij een uitgebracht preadvies voor ruimtelijke projecten, die niet resulteren in een omgevingsvergunning, geldt het tarief als vermeld in de artikelen 2.3.1.2.3 en 2.3.1.2.4. 
   
2.3.1.3Verplicht advies agrarische commissie 
 Hiervoor zijn in deze legestabel geen tarieven opgenomen 
   
2.3.1.4Achteraf ingediende aanvraag 
 Hiervoor zijn in deze legestabel geen tarieven opgenomen 
   
2.3.1.5Beoordeling aanvullende gegevens 
 Hiervoor zijn in deze legestabel geen tarieven opgenomen 
   
2.3.2Aanlegactiviteiten 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b van de Wabo, bedraagt het tarief€ 300,00;
   
2.3.3Planologisch strijdig gebruik waarbij ook sprake is van een bouwactiviteit 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en ook sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1: 
2.3.3.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1°, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking)€ 150,00;
2.3.3.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1°, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking) voor het oprichten in het buitengebied van een schuilstal, hooiopslag of hooimijt€ 150,00;
2.3.3.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2°, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking; planologische ‘kruimelgevallen’)€ 150,00;
2.3.3.4indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3°, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking; voorheen: ‘projectbesluit’)€ 5.000,00;
2.3.3.5indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)€ 200,00;
2.3.3.6indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan)€ 150,00;
2.3.3.7indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, Derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving)€ 1.200,00;
2.3.3.8indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving)€ 1.200,00;
2.3.3.9indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit)€ 150,00;
   
2.3.4Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van eenbouwactiviteit 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet ook sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.4.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1°, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking)€ 150,00;
2.3.4.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1°, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking) voor het oprichten in het buitengebied van een schuilstal, hooiopslag of hooimijt€ 150,00;
2.3.4.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2°, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking; planologische ‘kruimelgevallen’)€ 150,00;
2.3.4.4indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3°, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking; voorheen: ‘projectbesluit’)€ 5.000,00;
2.3.4.5indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking) € 200,00; 
2.3.4.6indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan)€ 150,00;
2.3.4.7indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, Derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving)€ 1.200,00;
2.3.4.8indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving)€ 1.200,00;
2.3.4.9indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit)€ 150,00;
   
2.3.5In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid 
2.3.5.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk, bedraagt het tarief: 
2.3.5.1.1een vast bedrag van€ 995,00;
2.3.5.1.2te vermeerderen met een bedrag per vierkante meter vloeroppervlakte van€ 0,42;
2.3.5.2Indien de aanvraag om een vergunning als bedoeld bij 2.3.5.1.1 betrekking heeft op een vergunning tot wijziging, dan wel uitbreiding van een vergunning bedraagt het legestarief, indien het betreft: 
2.3.5.2.1uitbreiding van de inrichting, als de uitbreiding tenminste 10% van de oorspronkelijke gebruiksoppervlakte beslaat, het tarief vermeld bij 2.3.5.1.1 en 2.3.5.1.2, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de uitbreiding; 
2.3.5.2.2herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik van de gehele inrichting, dan wel een deel van de inrichting, als deze herindeling tenminste 10% van de gebruiksoppervlakte beslaat: 50% van het legestarief vermeld bij 2.3.5.1.1 en 2.3.5.1.2, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de uitbreiding. 
2.3.5.2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een verklaring van overdracht van een gebruiksvergunning aan een nieuwe eigenaar / gebruiker€ 45,00;
2.3.5.2.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een nieuwe gevelsign brandveiligheidsbepalingen€ 45,00;
   
2.3.6Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- en dorpsgezichten 
2.3.6.1indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit over een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b van de Wabo tot een krachtens een provinciale verordening of de Erfgoedverordening 2010 Gemeente Wijchen, aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 10, tweede lid van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief 10 promille van de bouwkosten met een minimum van€ 52,00;
2.3.6.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk, geen beschermd monument zijnde, in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening 2010 Gemeente Wijchen aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo,waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 10 en 21 van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief€ 52,00;
2.3.7Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in een beschermd stads- of dorpsgezicht 
2.3.7.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief: 
2.3.7.1.1in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:€ 150,00;
2.3.7.1.2in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo€ 150,00;
   
2.3.7.2Asbesthoudende materialen 
2.3.7.2.1Indien bij de aanvraag tot het verkrijgen van een sloopvergunning een sloopveiligheidsplan en / of een asbest-inventarisatierapport ingediend moet worden, wordt het onder 2.3.7.1.2 genoemde bedrag verhoogd met:€ 150,00;
   
2.3.8Aanleggen of veranderen weg 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.1.5.2 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief€ 150,00;
   
2.3.9Uitweg 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.1.5.3 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief€ 46,35;
   
2.3.10Kappen 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.3.2 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.10.1voor het kappen van maximaal 10 bomen€ 46,35;
2.3.10.2voor het kappen van 11 bomen of meer€ 75,00;
   
2.3.11Opslag van roerende zaken 
 Hiervoor zijn in deze legestabel geen tarieven opgenomen 
   
2.3.12Projecten of handelingen in het kader van de natuurbeschermingsweg 1998 
 Hiervoor zijn in deze legestabel geen tarieven opgenomen. 
   
2.3.13Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet 
 Hiervoor zijn in deze legestabel geen tarieven opgenomen 
   
2.3.14Andere activiteiten 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voor- gaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling: 
2.3.14.1behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief€ 150,00;
2.3.14.2.1behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief€ 150,00;
2.3.14.2.2als het een gemeentelijke verordening betreft€ 150,00;
2.3.14.2.3als het een provinciale of waterschapsverordening betreft€ 150,00;
   
2.3.15Omgevingsvergunningen in twee fasen 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.15.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft; 
2.3.15.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft. 
   
2.3.16Beoordeling bodemgesteldheid 
2.3.16.1.Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld op basis waarvan een geschiktheidsverklaring wordt afgegeven, bij een kadastrale oppervlakte van het bouwperceel: 
2.3.16.1.1tot en met 0,5 ha€ 189,00;
2.3.16.1.2van meer dan 0,5 ha tot en met 1 ha€ 282,00;
2.3.16.1.3van meer dan 1 ha€ 376,50;
2.3.16.1.4Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag reeds beschikbaar zijnde bodeminformatie wordt beoordeeld op basis waarvan een geschiktheidsverklaring wordt afgegeven van de kwaliteit van de bodem, bij een kadastrale oppervlakte van het bouwperceel: 
2.3.16.1.4.1tot en met 0,5 ha€ 108,50;
2.3.16.1.4.2van meer dan 0,5 ha tot en met 1 ha€ 155,50;
2.3.16.1.4.3van meer dan 1 ha€ 203,00;
2.3.16.1.5Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tariefvoor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van historische informatie over (bedrijfsmatige) activiteiten op locaties bij een kadastrale oppervlakte van het te beoordelen perceel: 
2.3.16.1.5.1tot en met 0,5 ha€ 141,00;
2.3.16.1.5.2van meer dan 0,5 ha tot en met 1 ha€ 189,00;
2.3.16.1.5.3van meer dan 1 ha€ 235,50;
2.3.16.1.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verstrekken van informatie voor de aan- of verkoop van objecten, het hanteren van het bodeminformatiesysteem en/of bodemkwaliteitskaart, per object€ 25,00;
2.3.16.1.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verstrekken van bodeminformatie voor de aan- of verkoop van objecten€ 50,00;
   
2.3.16.2archeologisch bodemrapport 
2.3.16.2Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag reeds beschikbaar zijnde archeologische informatie uit een eerder onderzoek op het perceel, wordt beoordeeld, bij een kadastrale oppervlakte van het perceel: 
2.3.16.2.1tot en met 0,5 ha€ 100,00;
2.3.16.2.2van meer dan 0,5 ha tot en met 1 ha€ 150,00;
2.3.16.2.3van meer dan 1 ha€ 200,00;
2.3.16.2.4Bij aanvragen waarvoor een rapport moet worden overgelegd, waarin de archeologische waarde van het terrein dat blijkens de aanvraag zal worden verstoord in voldoende mate is vastgesteld, bedraagt het tarief bij een kadastrale oppervlakte van het perceel: 
2.3.16.2.4.1tot en met 0,5 ha € 100,00; 
2.3.16.2.4.2van meer dan 0,5 ha tot en met 1 ha € 150,00; 
2.3.16.2.4.3van meer dan 1 ha € 200,00; 
   
2.3.17Advies 
2.3.17.1Indien voor een aanvraag of een verzoek als bedoeld in dit hoofdstuk advies van derden wordt ingewonnen, worden de verschuldigde leges verhoogd met het bedrag van de externe advieskosten. Het op deze wijze berekende legesbedrag wordt voorafgaande aan het in behandeling nemen van de aanvraag of het verzoek aan de aanvrager of de verzoeker medegedeeld. 
2.3.17.1.1Ook wanneer de omgevingsvergunning niet wordt verleend, het verzoek niet wordt gehonoreerd of (op aanvraag) wordt ingetrokken, zijn de externe advieskosten verschuldigd. 
2.3.17.1.2Onverminderd het bepaalde in de voorafgaande onderdelen van dit hoofd- stuk, bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag dat de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager medegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 
2.3.17.1.3Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1.2 is uitgebracht, wordt een aan- vraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 
2.3.17.1.4Indien de werkelijke kosten minder bedragen, dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend. 
2.3.17.1.5Indien het verzoek betrekking heeft op een bouwplan, waarvoor een omgevingsvergunning moet worden verleend, worden de leges voor de omgevingsvergunning pas in rekening gebracht na de afgifte van deze omgevingsvergunning. 
   
2.3.18Verklaring van geen bedenkingen 
 Hiervoor zijn in deze legestabel geen tarieven opgenomen 

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.
  

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouwactiviteiten of inzake brandveiligheid, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1en 2.3.5, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt 50% van de voor het in behandeling nemen van de aanvraag verschuldigde leges.
2.5.2Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouwactiviteiten of inzake brandveiligheid, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1en 2.3.5, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt 50% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.
2.5.3Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouwactiviteiten of inzake brandveiligheid
2.5.3.1Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouwactiviteiten of inzake brandveiligheid, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1en 2.3.5, weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt 50% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.
2.5.3.2Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.
  

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

Hiervoor zijn in deze legestabel geen tarieven opgenomen. 
  

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeelt, geringe wijziging van het project.€ 52,00;
2.7.2een aanvraag tot het verkrijgen van een gewijzigde omgevingsvergunning eerste fase, als bedoeld in artikel 56a, achtste lid, van de Woningwet: een bedrag naar het tarief en berekend op de wijze als in 2.3.15 is bepaald en verminderd met de voor de primaire bouwvergunning eerste fase berekende leges, met dien verstande dat in elk geval is verschuldigd; € 175,00;
 en dat geen restitutie van de voor de primaire bouwvergunning eerste fase betaalde leges plaatsvindt. 
   
2.7.3Indien geconstateerd wordt dat afgeweken wordt van een verleende omgevingsvergunning en door het indienen van een gewijzigde aanvraag de mogelijkheid bestaat om de afwijking(en) te legaliseren wordt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van een wijziging omgevingsvergunning een tarief in rekening gebracht van: 16 promille van de meerkosten met een minimum van€ 150,00;
   

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit Hoofdstuk bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen of herzien van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening € 4.000,00;€ 4.000,00
2.8.2Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit Hoofdstuk bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen of uitwerken van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a en b van de Wet ruimtelijke ordening.€ 1.200,00;
   

Hoofdstuk 9 Sloopmeldingen

Hiervoor zijn in deze legestabel geen tarieven opgenomen 
  

Hoofdstuk 10 In deze titel niet genoemde beschikking

2.10Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking€ 150,00;
   

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet€ 60,00;
3.1.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet€ 7,50;
   

Hoofdstuk 2 Evenementen of standplaatsen

3.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement (evenementenvergunning), indien het betreft: 
3.2.1.1een dancefestival met een verwacht aantal bezoekers van 5.000 of meer€ 5.000,00;
3.2.1.2een evenement anders dan 3.2.1.1 met een verwacht aantal bezoekers van 5.000 of meer€ 1.500,00;
3.2.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een incidentele commerciële vergunning als bedoeld in artikel 5.2.3 van de APV€ 15,00;
3.2.2.2vermeerderd met per m2 in te nemen grond per dag€ 5,00;
3.2.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor een vaste commerciële standplaats als bedoeld in artikel 5.2.3 van de vermeerderd met per m2 in te nemen grond per dag per jaar€ 15,00;
3.2.3.2vermeerderd met per m2 in te nemen grond per dag per jaar€ 51,00;
   

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om: 
3.3.1een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatie-vergunning als bedoeld in artikel 3.2.1, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening: 
3.3.1.1voor een escortbedrijf€ 357,00;
3.3.1.2voor een seksinrichting met niet meer dan één werkruimte€ 766,00;
3.3.1.3voor een seksinrichting met meer dan één werkruimte€ 919,00;
3.3.1.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een vergunning als hiervoor bedoelt, in verband met uitsluitend een wijziging in de persoon van de beheerder (artikel 3.4.2, tweede lid van de APV)€ 153,00;
3.3.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een geschiktheidverklaring als bedoeld in artikel 2.1 van het Besluit nadere regels seksinrichtingen escortbedrijven€ 229,00;
 vermeerderd met 
3.3.2.2tot en met 100 m2€ 64,00;
3.3.2.3van meer dan 100 m2 tot en met 300 m2€ 122,00;
3.3.2.4van meer dan 300 m2 tot en met 600 m2€ 204,50;
3.3.2.5van meer dan 600 m2€ 204,50;
3.3.2.6vermeerderd per 100 m2 boven de 600 m2€ 23,50;
   

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

 Hiervoor zijn in deze legestabel geen tarieven opgenomen 

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

3.5Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning/ontheffing ingevolge de Wet milieubeheer of de Wet bodembescherming en de uit beide wetten voortvloeiende algemene maatregelen van bestuur wordt ingediend, waarvoor burgemeester en wethouders het noodzakelijk achten dat een extern advies dient te worden uitgebracht, is de aanvrager gehouden deze externe advieskosten aan burgemeester en wethouders te vergoeden. De hoogte van deze externe advieskosten wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van een aanvraag aan de aanvrager medegedeeld. Ter zake van dit bedrag wordt door de gemeenteambtenaar bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b van de Gemeentewet een begroting opgesteld.
3.5.1Voor de toepassing van het bovenstaande wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de externe advieskosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht.
3.5.2Indien de werkelijke advieskosten, bedoeld onder a, minder bedragen dan het aan de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleent.
  

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

3.6.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning/ontheffing als bedoeld in artikel 2.1.1 van de brandbeveiligingsverordening voor een inrichting die niet bedoeld is voor permanent gebruik, een vast tarief van€ 300,00;
3.6.1.2te vermeerderen met een verhoging als opgenomen onder 3.6.1.2 welke bedraagt:€ 65,00
3.6.1.2.1voor vloeroppervlakte tot en met 500 m² met€ 95,00;
3.6.1.2.2voor vloeroppervlakte van meer dan 500 m² tot en met 1.500 m²€ 125,00;
3.6.1.2.3voor vloeroppervlakte van meer dan 1.500 m² tot en met 5.000 m²€ 125,00;
3.6.1.2.4voor vloeroppervlakte meer dan 5.000 m² vermeerderd met een bedrag van € 25,00 per 1.000 m² of gedeelte hiervan > 5.000 m². 
3.6.1.3.Indien de aanvraag om een vergunning/ontheffing als hiervoor bedoeld betrekking heeft op een vergunning tot wijziging, dan wel uitbreiding van een vergunning bedraagt het legestarief, indien het betreft: 
3.6.1.3.1Uitbreiding van de inrichting, als de uitbreiding tenminste 10% van de oorspronkelijke gebruiksoppervlakte beslaat, het tarief vermeld bij 3.6.1.1 en 3.6.1.2.4, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de uitbreiding; 
3.6.1.3.2Herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik van de gehele inrichting, dan wel een deel van de inrichting, als deze herindeling tenminste 10% van de gebruiks-oppervlakte beslaat: 50% van het legestarief vermeld bij 3.6.1.1 tot en met 3.6.1.2.4 met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de uitbreiding. 
   

Hoofdstuk 7 Diversen

3.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning van het in artikel 2.3.1.4 van de APV bepaalde sluitingsuur dan wel in afwijking daarvan op basis van artikel 2.3.1.5 van de APV 
3.7.1.1voor één uur of minder€ 15,00;
3.7.1.2voor meer dan een uur€ 30,00;
3.7.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de geldende afvalstoffenverordening€ 15,00;
3.7.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een terrasvergunning als bedoeld in artikel 2.1.5.1 of 2.3.1.2 (6) van de APV€ 15,00;
3.7.3.2vermeerderd met, per seizoen, per m2 ingenomen terras€ 7,50;
   

Hoofdstuk 8 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.8Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking€ 46,35;
   

Behorende bij raadsbesluit van 9 september 2010,

De voorzitter, De Griffier,