Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Wijchen

Nota Inkoop- en Aanbestedingsbeleid 2008 en Besluit 2009

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Wijchen
Officiële naam regelingNota Inkoop- en Aanbestedingsbeleid 2008 en Besluit 2009
CiteertitelNota Inkoop- en Aanbestedingsbeleid 2008
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 147 lid 2 

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-02-20122.1 Drempelwaarden

24-01-2012

Wegwijs, 15-02-2012

01-01-201016-02-20122.1 Drempelwaarden

22-12-2009

Wegwijs, onbekend

09/13149
04-12-200801-01-2010nieuwe regeling

27-11-2008

Wegwijs, 03-12-2008

08/10008

Tekst van de regeling

Overzicht Voorstellen vernieuwd inkoop- en aanbestedingsbeleid

(nummering volgt de paragraafnummering)

(nieuw) = bij elk voorstel is vermeld of het betreffende voorstel “nieuw” beleid is t.o.v. het vigerende beleid.

1.0

De gemeente hanteert de volgende hoofddoelstellingen:

- Rechtmatig en doelmatig inkopen;

- Sociaal en duurzaam inkopen; (nieuw)

- Professioneel opdrachtgeverschap;

- Integriteitbewaking gemeente en medewerkers.

2.0 (nieuw)

- IIB-diensten zo mogelijk eenvoudiger aanbesteden;

- In incidentele specifieke gevallen mag worden afgeweken van de aanbestedingsregels;

- Aanbestedingsprocedures worden uniform toegepast door de gehele organisatie.

2.1

Waarden onder Europese drempelwaarden niet wijzigen.

2.2 (nieuw)

Het college neemt initiatieven voor samenwerking op het gebied van gezamenlijk inkopen of zal andere initiatieven zoveel mogelijk ondersteunen.

2.3 (nieuw)

Wijchen streeft er naar dat in 2010 75% en in 2015 100% van haar inkoopuitgaven duurzaam wordt besteed.

2.4 (nieuw)

Wijchen onderzoekt de mogelijkheden voor aanbestedingsprocedures op maat, de zogenaamde voorkeursprocedures. Indien dit onderzoek positieve resultaten oplevert, worden deze procedures vervolgens voor dat bepaalde inkoopsegment gehanteerd.

2.5 (nieuw)

Wijchen wil voor een of enkele segmenten gaan werken met (gros)lijsten van geselecteerde bedrijven (in samenhang met de voorkeurprocedure van deze segmenten).

2.6 (nieuw)

Het “sociaal inkopen” van producten en het voorbehouden van opdrachten aan <Breed> zal daar waar mogelijk worden toegepast. In principe worden opdrachten aan <Breed> opgedragen tegen (zoveel mogelijk) marktconforme prijzen.

2.7 (nieuw)

Voor de segmenten “Werken, Diensten en Leveringen” worden specifieke Algemene Inkoopvoorwaarden vastgesteld.

2.8

Het college bevordert de verdere ontwikkeling en professionalisering van de inkoop.

1.0 Doelstellingen aanbestedingsbeleid

Inleiding

De beleidsruimte voor het ontwikkelen van inkoop- en aanbestedingsbeleid werd met de komst in 2004 van Europese regelgeving behoorlijk ingeperkt.

Met de invoering van de Aanbestedingswet (waarschijnlijk in 2010) wordt de beleidsruimte verder ingeperkt. Hoewel de Eerste Kamer het voorstel voor een nieuwe Aanbestedingswet heeft afgewezen, dient de gemeente er toch rekening mee te houden dat met ingang van 2010 een (gewijzigde) aanbestedingswet in werking treedt. Wij mogen dan verwachten dat onze beleidsvrijheid minder wordt ingeperkt dan de afwezen wet beoogde te regelen.

De huidige kaders voor de te volgen aanbestedingsprocedures zijn gedetailleerd voorgeschreven in de Europese regelgeving, het Besluit aanbestedingsregels voor overheidsopdrachten (Bao) en alle jurisprudentie die over het aanbesteden bijna dagelijks verschijnt.

Vooralsnog is er voor de gemeente onder de Europese drempel beleidsvrijheid om te bepalen welke aanbestedingsprocedure voor een bepaalde inkoop moet worden gevolgd.

Voorstel:

De gemeente hanteert de volgende hoofddoelstellingen:

- Rechtmatig en doelmatig inkopen;

- Sociaal en duurzaam inkopen;

- Professioneel opdrachtgeverschap;

- Integriteitbewaking gemeente en medewerkers.

Daarnaast willen wij in de praktijk van onze aanbestedingen en binnen de wettelijke kaders ook de volgende doelen nastreven:

- Stimuleren lokale economie;

- Stimuleren marktwerking, voorkomen van afhankelijkheid van marktpartijen;

- Social return

- Bevorderen samenwerking met <BREED>;

2.0 Beleidspunten

Het Wijchense aanbestedingsbeleid is erop gericht de beleidsruimte, die de Europese en nationale regels bieden, meer te benutten.

Bij bepaalde dienstverleningsopdrachten, de zogenaamde IIb-diensten, kan eenvoudiger worden aanbesteed omdat de Europese richtlijn c.q. Bao dit toestaat. Elke opdracht voor een IIB-dienst is echter maatwerk. IIB-diensten zijn opgesomd in Bijlage IIB van de Richtlijn 2004/18/EG. Voorbeelden zijn rechtskundige diensten en dienstverlening op het gebied van gezondheidszorg en maatschappelijke ondersteuning.

Hardheidsclausule voor inkopen en aanbesteden onder de Europese drempelwaarden. Als in een concreet geval de door de tabel (zie paragraaf 2.1) voorgeschreven procedure zou leiden tot effecten die, gelet op de doelstellingen van dit beleid, als onevenredig nadelig moeten worden beschouwd, kan er voor worden gekozen een andere procedure te doorlopen mits deze alternatieve procedure positief getoetst is op rechtmatigheid.

Deze uitzondering kan zich alleen voordoen als er géén wettelijke verplichting is tot Europees aanbesteden. Het gaat dan om inkopen en aanbesteden onder de Europese drempelwaarden.

Deze uitzondering is bedoeld voor incidentele en specifieke gevallen. Toepassing van de hardheidsclausule wordt steeds vooraf schriftelijk beargumenteerd en behoeft de toestemming van het college.

Tijdgebrek door te laat starten met een inkoop- en aanbestedingstraject is geen voldoende reden voor een beroep op deze clausule.

Aanbestedingsprocedures worden uniform toegepast door de gehele organisatie.

Nadat het beleid is vastgesteld willen wij bewerkstelligen dat de uitvoering ervan door de medewerkers op een effectieve, efficiënte en uniforme manier zal worden uitgevoerd binnen de kaders die zijn aangegeven. Dit willen wij doen door het vaststellen van een aanbestedingsreglement, waarin zowel dwingende richtlijnen als praktische handvatten voor de uitvoering van de inkoop- en aanbestedingshandelingen zijn opgenomen.

Daarmee wordt beoogd dat zo objectief mogelijk wordt bepaald aan de hand van het object van aankoop, de geschatte waarde van de inkoop en de complexiteit van de inkoop, welk type procedure zal (moeten) worden doorlopen.

Voorstel:

- IIB-diensten zo mogelijk eenvoudiger aanbesteden;

- In incidentele specifieke gevallen onder bepaalde voorwaarden mag worden afgeweken van de aanbestedingsregels;

- Aanbestedingsprocedures worden uniform toegepast door de gehele organisatie.

2.1 Drempelwaarden

De onderstaande drempelwaarden bepalen het type aanbestedingsprocedure. Het schema ziet eruit als volgt;

Type aanbestedingsprocedure

Werken

Leveringen

Diensten

Gunning uit hand

< € 10.000 één of meer offerten

< € 10.000 één of meer offerten

< € 10.000 één of meer offerten

Onderhands

€ 10.000 - € 50.000 min. drie offerten

€ 10.000 - € 75.000 min. drie offerten

€ 10.000 - € 75.000 min. drie offerten

 

€ 50.000 - € 300.000 min. vijf offerten

 

 

Openbaar

€ 300.000-5.150.000

€ 75.000- € 206.000

€ 75.000- € 206.000

Europees

> € 5.150.000

> € 206.000

> € 206.000

De hoogste bedragen in elke kolom worden op Europees niveau voor steeds twee jaar vastgesteld. De andere drempelwaarden zijn vastgesteld in de nota van 2005.

Er is geen aanleiding de huidige drempelwaarden te wijzigen.

In de door de Eerste Kamer afgewezen aanbestedingswet was bepaald dat alle opdrachten tussen € 50.000 en de Europese drempelwaarden altijd via een openbare procedure moesten worden aanbesteed. De Eerste Kamer toonde zich gevoelig voor de kritiek uit de praktijk op de bureaucratische gevolgen van een zo lage drempel als € 50.000,-

Voor “werken” hanteren wij nu een waarde van € 300.000 en voor “leveringen / diensten” een waarde van € 75.000, waaronder niet openbaar aanbesteed hoeft worden.

Vooruitlopend op de nieuwe aanbestedingswet in 2010 willen wij nu al gaan bekijken of het aanbeveling verdient om bij de veelvoorkomende aanbestedingen, zoals voor “werken” boven de €300.000, te gaan werken met (gros)lijsten van geselecteerde bedrijven.

In plaats van een systeem waarbij de opdrachtwaarde ongeacht de marktsituatie bepaalt welke aanbestedingsprocedure verplicht is, wil Wijchen kiezen voor het hanteren van groslijsten en voor voorkeursprocedures. Wij verwijzen hierbij naar paragraaf 2.4 en 2.5

Voorstel:

Waarden onder Europese drempelwaarden niet wijzigen.

2.2 Bundeling en gezamenlijk inkopen.

Bundeling

Bundeling is het zoveel mogelijk bijeen brengen van gelijksoortige producten en die op de markt brengen via een inkoop- of aanbestedingsprocedure.

Voordelen.

Bundeling kan leiden tot overeenkomsten met de voordelen van een groter volume, tot minder inkoopprocedures en tot contractmanagement.

Voorts willen wij meer aandacht besteden aan het bundelen van routinematige opdrachten die tot nu toe apart werden aanbesteed. Kleinere opdrachten zijn relatief gezien zeer arbeidsintensief.

Ook meerjarige onderhoudsovereenkomsten kunnen ook leiden tot bundeling met alle voordelen van dien.

Nadelen.

Bundeling kan echter ook als gevolg hebben dat de opdrachten onbereikbaar worden voor kleine(re) ondernemers. Bewustwording van dit risico is belangrijk en wij zullen bij het bundelen van kleine opdrachten afwegen of dit een onbedoeld negatief effect heeft op de concurrentiepositie van kleine(re) lokale ondernemers. Oplossingen door het verdelen in percelen dan wel stimuleren van combinatievorming zijn hierin aandachtspunten. Wijchen realiseert zich dat een gemeente haar belangen dient te behartigen en in voorkomend geval belang heeft bij een groot contract met weinig versnipperde aansturing. Onderaanneming is in die gevallen dan een kans die voor de kleine (specialistische) ondernemer in het verschiet ligt.

Samenwerking met andere gemeenten

Op dit moment is er slechts sprake van een (nog) beperkte samenwerking op het terrein van gezamenlijk inkopen. Er zijn wel successen te melden; met de gemeente Oss inkopen van kliko’s, inkopen van gas en elektriciteit, inkopen van brandweerauto’s, WMO-activiteiten.

Voorstel:

Het college neemt initiatieven voor samenwerking op het gebied van gezamenlijk inkopen of zal andere initiatieven zoveel mogelijk ondersteunen.

2.3 Duurzaam inkopen

Een citaat uit de VNG-brochure van mei 2008:

“Duurzaamheid staat hoog op de politieke agenda. Het rijk en de decentrale overheden willen gezamenlijk de markt voor duurzame producten stimuleren door het goede voorbeeld te geven en zelf duurzame producten te kopen. Het rijk wil in 2010 voor 100% duurzaam inkopen. Gemeenten streven naar 75% duurzaam inkopen in 2010 en 100% in 2015. Een gemeente heeft de 75%-norm gehaald als 75% van de totale inkoopuitgaven duurzaam is besteed.

Onder duurzaam inkopen verstaan wij: “het toepassen van milieuaspecten en sociale aspecten in alle fasen van het inkoopproces zodat dit uiteindelijk leidt tot de daadwerkelijke levering van een product, dienst of werk dat aan deze milieuaspecten en sociale criteria voldoet.”

In de vergadering van april 2008 heeft uw raad het “Visiedocument klimaatbeleid gemeente Wijchen” behandeld. Vanzelfsprekend zien wij het inkoop- en aanbestedingsbeleid als een relevant middel om uitvoering te geven aan de uitgangspunten van het visiedocument.

De gemeente sluit aan bij de landelijke uitgangspunten voor duurzaam inkopen zoals door de VNG opgesteld.

Wijchen conformeert zich aan de nationale methodiek voor het bepalen van duurzaam inkopen, zoals deze wordt gefaciliteerd door Senternovem (onderdeel van ministerie VROM).

Senternovem zal vanaf 2008 criteria verspreiden voor een breed scala aan duurzame producten.

Deze criteria geven aan op welke manier een inkoop leidt tot een duurzame inkoop.

Verder stellen wij voor gebruik te maken van de benchmark van het ministerie van VROM om te peilen hoe Wijchen presteert op duurzaam inkopen.

Voorstel:

Wijchen streeft er naar dat in 2010 75% en in 2015 100% van haar inkoopuitgaven duurzaam wordt besteed.

2.4 Voorkeursprocedures

De genoemde grensbedragen in het schema van par. 2.1 markeren een scherpe grens tussen de verschillende aanbestedingsprocedures, die moeten worden gevolgd.

In de praktijk wordt ervaren dat de in de tabel voorgeschreven procedure niet altijd de “handigste” of de “voordeligste” is. En dan niet alleen wanneer men naar de prijs kijkt maar ook naar de inzet van personele capaciteit om de procedures (conform de regels) uit te voeren..

Voor inkopen boven de Europese drempelwaarden bestaat voor aanbestedende diensten geen enkele beleidsvrijheid. Voor deze opdrachten is de gemeente verplicht de Europese procedures te volgen.

Onder de Europese drempel heeft de gemeente wel een bepaalde beleidsvrijheid.

Het is mogelijk om voor veelvoorkomende opdrachten de aanbestedingsprocedures te bekorten en/of te vereenvoudigen door te werken met voorkeursprocedures en met lijsten van geselecteerde bedrijven (zgn. groslijsten).

In eerste instantie denken wij dan aan de inkoop van producten in de categorieën “Werken” en “Leveringen”.

In grote lijnen betekent dit (in hoofdlijn) het volgende:

Onderzocht wordt welke producten veelvuldig via een aanbesteding worden ingekocht en hoe groot het inkoopvolume in euro’s is. Van het belang is ook of het een standaardproduct betreft, dat door veel leveranciers wordt aangeboden. Met andere woorden is er veel concurrentie tussen leveranciers.

Bij het opzetten van een leveranciersbeleid is het van belang de machtspositie die men ten opzichte van leveranciers heeft, maximaal te benutten. Indien de gemeente te afhankelijk is van een leverancier, zal het streven erop gericht moeten zijn deze situatie te veranderen door het vinden van alternatieven.

Wij denken hiermee beter te kunnen inspelen op veranderingen in de markt en gebruik te maken van innovaties. De voorkeursvorm van aanbesteden evalueren wij periodiek op basis van ervaringen en veranderingen in de markt.

Voorstel:

Wijchen onderzoekt de mogelijkheden voor aanbestedingsprocedures op maat, de zogenaamde voorkeursprocedures. Indien dit onderzoek positieve resultaten oplevert, worden deze procedures vervolgens voor dat bepaalde inkoopsegment gehanteerd.

2.5 Lijst van geselecteerde bedrijven (preferred suppliers)

In plaats van het huidige systeem waarbij de “opdrachtwaarde ongeacht de marktsituatie” bepaalt welke aanbestedingsprocedure verplicht is, wil de gemeente ervoor kiezen om voor bepaalde segmenten van inkoop te gaan werken met voorkeursprocedures (zie par. 2.4) en een lijst (groslijst) van (vooraf) geselecteerde bedrijven.

Door nu al na te denken over en zo mogelijk voor bepaalde segmenten te gaan werken met groslijsten anticiperen wij op de nieuwe aanbestedingswet in 2010. De beleidsvrijheid voor aanbestedende diensten (o.a. de gemeenten) wordt met de komst van een nieuwe aanbestedingswet minder. In het (door de Eerste Kamer afgewezen) wetvoorstel was de drempel waarboven altijd openbaar aanbesteed diende te worden erg laag op €50.000 gesteld. Men verwacht dat deze drempel zeker hoger zal komen te liggen bijvoorbeeld op €100.000. Een gegeven is zeker. Hoe dan ook, de keuzevrijheid tussen de verschillende aanbestedingsprocedures zal zeker minder worden. Met andere woorden de gemeente zal veel meer openbaar moeten gaan aanbesteden.

Wat naar verwachting niet (uitputtend) geregeld zal worden in de nieuwe regelgeving is het uitnodigen van leveranciers voor een offerte. Hier zal dus nog enige beleidsruimte blijven. Hierop kunnen wij nu al op vooruit lopen.

Segmenten, waarbinnen veelvuldig dezelfde aanbestedingen plaats vinden, komen als eerste in aanmerking voor het opstellen van groslijsten.

Wijchen wil zaken doen met financieel gezonde, geschikte en integere bedrijven. De bedrijven (binnen een segment) worden geselecteerd aan de hand van selectiecriteria. Via een openbare procedure worden bedrijven uitgenodigd aan de selectie mee te doen. Na te zijn geselecteerd worden de bedrijven geplaatst op een (openbare) groslijst van bedrijven (als preferred suppliers).

Een preferred supplier voldoet aan een aantal eisen welke wij stellen en verwerft daarmee een plek op een groslijst.

Bij een meervoudig aanbesteding hoeven wij dan nog alleen de bedrijven te selecteren uit de groslijst. Om verscheidenheid in uitnodiging te garanderen komt er een mechanisme dat garandeert, dat iedereen op de groslijst aan de beurt komt.

De geschiktheid van de leveranciers op de groslijst zullen wij periodiek evalueren. Elke leverancier kan zich op elk moment aanmelden voor de groslijst waarna bij gebleken geschiktheid hij op de groslijst komt. Daarnaast zal Wijchen periodiek een publicatie uitdoen waarin de markt de mogelijkheid wordt geboden zich aan te melden voor de groslijst. De groslijst bestaat per marktsegment en kent een beheerder.

Bij de geschiktheideisen wil Wijchen ervaringen uit het verleden betrekken.

Voorstel:

Wijchen wil voor een of enkele segmenten gaan werken met (gros)lijsten van geselecteerde bedrijven (in samenhang met de voorkeurprocedure van deze segmenten).

2.6 Sociaal inkopen en opdrachten <Breed >.

De gemeente Wijchen had geen expliciet beleid vastgesteld voor sociaal inkopen. Wij gaan wat uitgebreider op dit begrip in, omdat het minder bekend is.

Wat is social return?

Wij verstaan eronder: maatregelen die de naleving van grondrechten en beginselen van gelijkheid en non-discriminatie, sociale cohesie en solidariteit moeten bevorderen. De essentie is dat de bedrijfsvoering zodanig wordt ingericht dat er opbrengsten zijn op het sociale vlak. Deze opbrengsten kunnen bestaan uit bijvoorbeeld het terugdringen van werkloosheid, of sociale uitsluiting van een bepaalde groep te voorkomen of op te heffen.

Bij welke aanbestedingen kan social return een rol spelen?

Het maakt voor het inrichten van aanbestedingsprocedures waarin social return een rol speelt, niet uit of de aanbesteding betrekking heeft op een ‘sociaal’ doel. Social return kan dus net zo goed worden meegenomen in bijvoorbeeld een aanbesteding voor opvangtehuizen voor daklozen, alsook in een aanbesteding voor de bouw van een nieuw stadhuis.

De mogelijkheden om social return mee te nemen zijn groter bij opdrachten voor werken en

diensten dan bij opdrachten voor leveringen:

(a) Bij de aankoop van goederen kan hooguit worden gespecificeerd dat er alleen producten van een bepaalde samenstelling worden geaccepteerd, of dat producten volgens een bepaalde duurzame productiemethode tot stand zijn gebracht.

(b) Bij opdrachten voor werken en diensten kan de wijze van uitvoering worden voorgeschreven, en dat vergroot de speelruimte voor social return.

Uiteraard moet de speelruimte voor social return - net zoals voor alle andere aspecten - zodanig worden ingevuld dat dit past binnen de vigerende (Europese) wet- en regelgeving.

Wat zijn de consequenties van het meenemen van social return bij aanbesteden?

Het antwoord op bovenstaande vraag wordt vaak als eerste beantwoord met: ‘dat kost geld en is lastig’.

Dat het meenemen van social return geld kost, hoeft niet per definitie zo te zijn. Door social return op de juiste wijze onderdeel te maken van aanbestedingen, krijgt juist de economisch meest voordelige inschrijving de opdracht gegund. De ervaring (bij andere gemeenten) leert dat het in de regel niet per se leidt tot hogere kosten voor de uitvoering van de procedure.

Het tweede punt (lastig) is zeker waar: er moet immers anders worden nagedacht over de wijze waarop een aanbesteding wordt ingericht. Dit geldt overigens vooral voor de eerste aanbestedingen; als men meer ervaring heeft, wordt het eenvoudiger.

Grenzen aan social return

Het toepassen van sommige vormen van social return bij (Europese) aanbestedingen bevindt zich op het grensvlak van het bij wet toelaatbare. Gezien de toenemende juridificering in de inkoop- en aanbestedingspraktijk moet elke procedure nauwkeurig worden getoetst of het verbinden van voorwaarden in de zin van “social return” rechtmatig is.

Kansen voor de Wijchense praktijk?

Wij verwachten dat de gemeente een sociale doelstelling kan verbinden aan bepaalde opdrachten,binnen bepaalde sectoren, zoals bouw, schoonmaken, onderhoud, postbezorging.

SW-bedrijven en <Breed>.

Een andere vorm van social return is het voorbehouden van opdrachten aan bedrijven in de sociale werkvoorziening, zoals <Breed>.

Dit kan op twee manieren:

1. door de mogelijkheid van het verlenen van een alleenrecht (art. 19 Bao)

2. door toepassen van de percelenregeling.

Voorrang verlenen bij overheidsaanbestedingen is per definitie erg moeilijk en ook risicovol, omdat voorrang verlenen indruist tegen beginselen van aanbestedingsrecht.

Verder zijn wij van mening dat ook opdrachten aan SW-bedrijven zoveel mogelijk tegen marktconforme prijzen moeten worden uitgevoerd.

Het verlenen van een alleenrecht biedt naar de mening van het college meer mogelijkheden dan de percelenregeling.

De percelenregeling (art. 9, leden 6 t/m 11, Bao is uitsluitend mogelijk bij opdrachten voor “Werken” met de CPV-code 45). Het betreft dan “Werken” die niet of bijna niet door <Breed> plegen te worden uitgevoerd. Hier zijn derhalve geen of zeer weinig mogelijkheden

Het overgrote deel van de inkoop zal voor <Breed> niet relevant zijn. Het college zal voor die opdrachten, die dat wel kunnen zijn, steeds bezien of er mogelijkheden voor <Breed> zijn.

Hiermee beperkt de gemeente de marktwerking tot ondernemingen die voldoen aan de criteria gesteld aan een bedrijf sociale werkvoorziening, zoals <Breed>

Voorstel:

Het “sociaal inkopen” van producten en het voorbehouden van opdrachten aan <Breed> zal daar waar mogelijk worden toegepast. In principe worden opdrachten aan <Breed> opgedragen tegen (zoveel mogelijk) marktconforme prijzen.

2.7 Algemene inkoopvoorwaarden en bijzondere voorwaarden

Het hanteren van een uniforme set van algemene voorwaarden bij het afsluiten van overeenkomsten bespaart de gemeente (veel) kosten en maakt zo duidelijk welke voorwaarden zullen gelden.

Sinds 2002 hanteert de gemeente Wijchen algemene voorwaarden voor leveringen en diensten. Deze algemene inkoopvoorwaarden leggen wij op aan alle leveranciers. Bij elke offerteaanvraag moet worden vermeld dat onze Algemene inkoopvoorwaarden van toepassing zullen zijn. Het wettelijke systeem bepaalt dan dat de wederpartij daarmee akkoord moet gaan, tenzij partijen daarna anders overeenkomen. Dat is het hoofdprincipe bij de toepassing van Algemene Voorwaarden.

De belangrijkste inkooprisico’s voor de gemeente als opdrachtgever worden daarmee vooraf uitgesloten, althans zoveel mogelijk beperkt.

ARW 2005 en DNR 2005

In de sector grond- weg- en waterbouw wordt het Aanbestedingsreglement Werken 2005 (ARW 2005) algemeen toegepast, ook in onze gemeente. Waar het ARW 2005 niet in voorziet zijn de algemene voorwaarden aanvullend.

Bij opdrachten voor dienstverlening in de bouwsector wordt door architect, ingenieur en adviseur de “De Nieuwe Regeling 2005” (DNR 2005) gebruikt. Ook hierbij zijn onze algemene inkoopvoorwaarden aanvullend.

De gemeente Wijchen heeft inmiddels ervaring met onze algemene inkoopvoorwaarden. In de praktijk blijkt echter dat onze inkoopvoorwaarden niet altijd adequaat zijn toegespitst op de (specifieke) rechtsverhouding die gangbaar is in een bepaalde branche.

Bij opdrachten voor dienstverlening in de bouwsector willen architecten en ingenieurs alleen werken met de DNR 2005 en onze algemene inkoopvoorwaarden buiten de overeenkomst houden. Op zijn minst wil men daarover onderhandelen en dat moet dan ook (te) vaak gebeuren.

Voorstel:

Voor de segmenten “Werken, Diensten en Leveringen” worden specifieke Algemene Inkoopvoorwaarden vastgesteld.

2.8 Kennisuitwisseling aanbesteden

Inkoopsynergie beperkt zich niet alleen tot gezamenlijk optreden richting markt.

Binnen onze eigen organisatie betekent dat ook uitdrukkelijk streven naar gezamenlijke ontwikkeling en verdere professionalisering van de inkoop.

Om dit te bereiken wordt actief gezocht naar mogelijkheden om kennisuitwisseling te realiseren. Deels kan dit worden gefaciliteerd met interne cursussen, procedures en organisatorische regelingen, maar een groot deel moet voortkomen uit de motivatie van onze medewerkers, de bereidheid tot samenwerking en kennisdeling.

De inkoopcoördinator voert een aantal taken uit, zoals beleidsadvisering, procesondersteuning, aanbesteding- en inkoopadvies over de uitvoering van het aanbestedingsbeleid.

Voorstel:

Het college bevordert de verdere ontwikkeling en professionalisering van de inkoop.