Organisatie | Apeldoorn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | beleidsregels regelrecht (versie 3) |
Citeertitel | beleidsregels regelrecht (versie 3) |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-07-2014 | 01-01-2015 | Onbekend | 13-06-2013 Officiele bekendmakingen, d.d. 16-07-2014 | Onbekend | |
01-01-2012 | 18-07-2014 | Onbekend | 23-02-2012 Apeldoorns Stadsblad, d.d. 28 maart 2012 | Onbekend | |
01-03-2011 | 01-01-2012 | Onbekend | 21-02-2011 Apeldoorns Stadsblad, d.d. 23 Februari 2011 | Onbekend |
Beleidsregel bijdrage voor chronisch zieken en gehandicapten
Artikel 3 - Voorwaarden bijzondere bijstandsverlening
Van het bestaan van een chronische ziekte of handicap wordt in ieder geval uitgegaan wanneer de belanghebbende aan kan tonen dat hij en/of één van de gezinsleden in aanmerking komt voor: a. Een WIA, WAZ of Wajong uitkering b. Een WMO vervoersvoorziening c. Een gehandicaptenparkeerkaart d. Een bijdrage vanuit de regeling Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten van het CAK
Deze beleidsregel maakt onderdeel uit van het gemeentelijke minimabeleid. Hoewel de mogelijkheid van categoriale bijstandsverlening grotendeels is afgeschaft is het wel mogelijk dat de gemeente bijstand verleent aan individuen met bepaalde groepskenmerken. De uit bijzondere omstandigheden voortvloeiende noodzakelijke kosten van het bestaan vloeien in veel gevallen rechtstreeks voort uit het feit dat de belanghebbende tot een bepaalde groep behoort. In deze beleidsregel wordt deze wettelijke ruimte benut. In deze beleidsregel is aangesloten bij de opgelegde normering van de Rijksoverheid en is bepaald dat er geen bijstand wordt verstrekt voor deze kosten bij een gezinsinkomen van 110% of meer. In juli 2012 is de Wet verhoging AOW- en pensioenrichtleeftijd aangenomen (Stb. 2012, 328). In deze wet is besloten om de leeftijd waarop het recht op AOW ontstaat met ingang van januari 2013 stapsgewijs te verhogen naar 67 jaar in 2023. Daarmee verandert de leeftijd van de doelgroep voor de bijdrage chronisch zieken en gehandicapten.
De regeling betreft een gemeentelijke regeling en staat derhalve alleen open voor belanghebbenden die hun domicilie hebben in de gemeente Apeldoorn. De domicilie kan worden bepaald op grond van artikel 10 en 11 van het Burgerlijk wetboek (boek 1).
Voor wat betreft de definities is zoveel mogelijk aansluiting gezocht bij de bepalingen in de Wet werk en bijstand. Voor het inkomen wordt uitgegaan van het inkomen dat werd ontvangen vóórdat de 65-jarige leeftijd is bereikt. Dit om te voorkomen dat het gemiddelde inkomen voorafgaande aan de aanvraag lager is door de periode van overbrugging vanaf het bereiken van de 65-jarige leeftijd en de AOW-leeftijd.
De bijdrage wordt binnen de genoemde inkomensgrenzen toegekend aan chronisch zieken en gehandicapten. Het begrip chronisch ziek of gehandicapt laat zich moeilijk eenduidig definiëren. In dit artikel staan de criteria genoemd waarbij sprake is van een chronische ziekte of een handicap.
Door de inwerkingtreding van deze beleidsregel per 1 januari 2008 wordt bereikt dat vanaf die datum iedere rechthebbende zich op deze beleidsregel kan beroepen
Beleidsregel bijdrage voor ouderen
Artikel 3 - Voorwaarden bijzondere bijstandsverlening
1.De bijdrage ingevolge deze regeling wordt toegekend indien:
Burgemeester en wethouders kunnen in bijzondere gevallen ten gunste van een belanghebbende afwijken van de bepalingen in deze beleidsregel indien toepassing naar hun oordeel leidt tot onbillijkheden van overwegende aard.
Deze beleidsregel maakt onderdeel uit van het gemeentelijke minimabeleid. Hoewel de mogelijkheid van categoriale bijstandsverlening grotendeels is afgeschaft is het wel mogelijk dat de gemeente bijstand verleent aan individuen met bepaalde groepskenmerken. De uit bijzondere omstandigheden voortvloeiende noodzakelijke kosten van het bestaan vloeien in veel gevallen rechtstreeks voort uit het feit dat de belanghebbende tot een bepaalde groep behoort. In deze beleidsregel wordt deze wettelijke ruimte benut.
In deze beleidsregel is aangesloten bij de opgelegde normering van de Rijksoverheid en is bepaald dat er geen bijstand wordt verstrekt voor deze kosten bij een gezinsinkomen van 110% of meer. Naar aanleiding van het door de raad van de gemeente Apeldoorn, in vergadering bijeen op 17 december 2010, aangenomen raadsvoorstel “MINIMABELEID 2011”, is de hoogte van de te verstrekken bedragen verlaagd met 25% ten opzichte van 2009.In juli 2012 is de Wet verhoging AOW- en pensioenrichtleeftijd aangenomen (Stb. 2012, 328). In deze wet is besloten om de leeftijd waarop het recht op AOW ontstaat met ingang van januari 2013 stapsgewijs te verhogen naar 67 jaar in 2023. Daarmee verandert de leeftijd van de doelgroep voor de bijdrage ouderen.
De regeling betreft een gemeentelijke regeling en staat derhalve alleen open voor belanghebbenden die hun domicilie hebben in de gemeente Apeldoorn. De domicilie kan worden bepaald op grond van artikel10 en 11 van het Burgerlijk wetboek (boek 1). Voor het inkomen wordt uitgegaan van het inkomen dat wordt ontvangen vanaf het moment dat de pensioengerechtigde leeftijd is bereikt. Het eventuele inkomen dat vóór die datum is ontvangen telt niet mee voor de bepaling van het inkomen. Dit om te voorkomen dat het gemiddelde inkomen voorafgaande aan de aanvraag lager is door de periode van overbrugging vanaf het bereiken van de 65-jarige leeftijd en de AOW-leeftijd.
Indien het inkomen gelijk is of meer bedraagt dan 110 % van de geldende bijstandsnorm voor de belanghebbende dan wordt deze geacht de leeftijdsgerelateerde kosten uit het inkomen te kunnen voldoen. Het tweede lid van dit artikel benadrukt dat bij de toepassing van deze beleidsregel de hoogte van het vermogen geen rol speelt.
Door de inwerkingtreding van deze beleidsregel per 1 januari 2008 wordt bereikt dat vanaf die datum iedere rechthebbende zich op deze beleidsregel kan beroepen.