Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Medemblik

Verordening op de auditcommissie Medemblik 2011

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Medemblik
Officiële naam regelingVerordening op de auditcommissie Medemblik 2011
CiteertitelVerordening op de auditcommissie Medemblik 2011
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpFinanciën en economie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 84

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

02-04-201125-02-201105-10-2013nieuwe regeling

17-02-2011

De Medemblikker Courant Medemblikker Courant, 24-03-2011  

IVR-11-00085

Tekst van de regeling

Intitulé

VERORDENING OP DE AUDITCOMMISSIE MEDEMBLIK 2011

De gemeente stelt de VERORDENING OP DE AUDITCOMMISSIE MEDEMBLIK 2011 vast.

Artikel 1 De commissie

Ingesteld wordt een commissie van advies aan de raad, genaamd auditcommissie.

Artikel 2 Taak

1. De auditcommissie is belast met de voorbereiding van de besluitvorming van de raad aangaande

a. de benoeming van de accountant als bedoeld in artikel 213 van de Gemeentewet;

b. het vaststellen van het jaarlijkse controleprotocol;

c. het vaststellen van de rekening en het jaarverslag;

d. het bepalen van een standpunt over tussentijdse rapportages en andere verslagen van de onder a. bedoelde accountant en over verslagen van periodieke onderzoeken van het college;

e. het bepalen van een standpunt over onderzoeksverslagen van de gemeentelijke rekenkamercommissie;

f. het bepalen van een standpunt over door het college toegezegde of door de raad vastgestelde verbeteringsacties en de voortgang daarvan;

g. de benoeming van het lid of de leden van de rekenkamercommissie als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet. 2. De auditcommissie bevordert dat onderzoeken van de accountant, de rekenkamer en de in het eerste lid onder d. bedoelde onderzoeken van het college op elkaar worden afgestemd. 3. De auditcommissie ziet toe op de opvolging van aanbevelingen die door de raad zijn overgenomen en die voortkomen uit de accountantscontrole, de audits en rekenkameronderzoeken, en adviseert de raad hierover.

Artikel 3 Samenstelling

1. De auditcommissie bestaat uit vijf leden die door de raad op voordracht van de fracties worden benoemd voor de huidige raadsperiode.

2. De auditcommissie wijst uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter aan.

3. De leden kunnen zich niet laten vervangen. 4. Het lidmaatschap van de auditcommissie vervalt door ontslagname of door een met redenen omkleed besluit van de raad.

5. In geval van een ontstane vacature voorziet de raad onverwijld in de opvolging.

Artikel 4 Secretaris

De griffier wijst uit de medewerkers van de griffie een secretaris en een plaatsvervangend secretaris voor de auditcommissie aan.

Artikel 5 Vergaderingen

1. De auditcommissie vergadert zo dikwijls de voorzitter dit nodig oordeelt of tenminste twee leden onder opgave van redenen dit aan de voorzitter vragen.

2. De voorzitter belegt de vergaderingen. Hij draagt er zorg voor dat de oproepingen -

spoedeisende gevallen uitgezonderd - tenminste tien dagen voor de vergadering aan de leden worden verzonden.

3. De oproepingen vermelden datum, tijd, plaats en te behandelen onderwerpen. De voor de behandeling van die onderwerpen relevante stukken worden tegelijkertijd aan de leden toegezonden.

4. De vergaderingen en de in het tweede en derde lid bedoelde oproepingen en stukken worden ter openbare kennis gebracht.

Artikel 6 Besluitvorming

1. Besluiten van de auditcommissie worden genomen bij meerderheid van het aantal uitgebrachte stemmen.

2. De auditcommissie kan slechts beraadslagen en besluiten, wanneer meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

3. Indien over een voorstel door geen van de leden stemming wordt verlangd, is het aangenomen.

4. Bij het staken van de stemmen wordt de besluitvorming over het onderwerp uitgesteld tot de eerstvolgende vergadering waarin meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is. Staken de stemmen ook in die vergadering dan beslist de stem van de voorzitter.

Artikel 7 Bevoegdheden

1. De auditcommissie is bevoegd aan de raad over de in artikel 2 genoemde onderwerpen voorstellen uit te brengen voorzien van een ontwerp van de door de raad te nemen besluiten.

2. In het kader van de uitoefening van haar in artikel 2 bedoelde taken is de auditcommissie bevoegd informatie in te winnen bij en te overleggen met het college, de gemeentelijke rekenkamer, en de accountant als bedoeld in artikel 2, eerste lid onder a.

3. De auditcommissie is bevoegd te besluiten dat de gemeente een externe deskundige opdraagt de commissie van advies te dienen.

4. De auditcommissie is belast met de voorbereiding van de besluitvorming van de raad met betrekking totr de werving en de selectie van of het beëindigen van de relatie met dan wel het ontslag van de accountant als bedoeld in artikel 2, eerste lid onder a en het lid of de leden van de rekenkamer als bedoeld in artikel 2, eerste lid onder g.

5. De commissie is bevoegd voor haar ondersteuning een beroep te doen op de Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning.

Artikel 8 Uitnodiging bijwonen vergaderingen

1. De auditcommissie is bevoegd om leden van het college, leden van de gemeentelijke rekenkamer, de accountant als bedoeld in artikel 2, eerste lid onder a, ambtenaren, belanghebbenden en deskundigen uit te nodigen voor het verschaffen van inlichtingen of het deelnemen aan de beraadslagingen.

2. Indien de auditcommissie ambtenaren uitnodigt, informeert zij het college daarover.

Artikel 9 Openbare en besloten vergaderingen

1. De vergaderingen van de auditcommissie worden in het openbaar gehouden.

2. De deuren worden gesloten als tenminste twee van de aanwezige leden of de voorzitter dit nodig oordelen. Vervolgens besluit de auditcommissie of met gesloten deuren vergaderd zal worden.

3. Indien de deuren worden gesloten verlaten alle aanwezigen behalve de voorzitter, de leden en de secretaris de vergaderruimte.

4. Als de auditcommissie besluit om besloten te vergaderen beslist hij tevens of en zo ja welke andere dan de in de vorige volzin genoemde personen het besloten deel van de vergadering kunnen bijwonen.

Artikel 10 Geheimhouding

1. De auditcommissie kan in een besloten vergadering, op grond van een belang genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, omtrent het in die vergadering met gesloten deuren behandelde en omtrent de inhoud van aan hem overgelegde stukken geheimhouding opleggen. De geheimhouding wordt door hen die bij de behandeling aanwezig waren en allen die van het behandelde of de stukken kennis dragen in acht genomen totdat de auditcommissie haar opheft.

2. Indien de auditcommissie zich ter zake van het behandelde waarvoor een verplichting tot geheimhouding geldt tot de raad heeft gericht, wordt de geheimhouding in acht genomen totdat de raad haar opheft.

3. Op grond van een belang genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, kan de geheimhouding eveneens worden opgelegd door de voorzitter van een commissie, het college en de burgemeester, ieder ten aanzien van stukken die hij aan de auditcommissie overlegt. Daarvan wordt op de stukken melding gemaakt. De geheimhouding wordt in acht genomen totdat het orgaan dat haar heeft opgelegd dan wel de gemeenteraad haar opheft.

4. De auditcommissie kan op grond van een belang genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, geheimhouding opleggen ten aanzien van stukken die zij aan het college, aan de raad of de leden van de raad overlegt. Het bepaalde in de artikelen 25 en 55 van de Gemeentewet is van toepassing.

5. Indien omtrent stukken die zijn gericht aan de auditcommissie geheimhouding is opgelegd blijven deze onder berusting van de secretaris van de auditcommissie. De secretaris verleent inzage aan de leden van de auditcommissie alsmede aan andere personen voor zover aan hen kennisneming onder geheimhouding is toegestaan.

Artikel 11 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening op de auditcommissie Medemblik 2011.

Artikel 12 Inwerkingtreding

De Verordening op de auditcommissie Medemblik 2011 treedt in werking op 25 februari 2011.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van Medemblik, gehouden op 17 februari 2011.

De griffier, De voorzitter,

 

Nota-toelichting Toelichting op de verordening op de auditcommissie Medemblik 2011

Toelichting op artikel 3 (Inzake de uitvoering van de selectieprocedure van kandidaat-leden): De benoeming van de leden van de auditcommissie vindt raadsbreed plaats. Alle fracties kunnen kandidaten voordragen die in een sollicitatiebrief aan de gemeenteraad gemotiveerd aangeven waarom hij/zij de functie van lid van de auditcommissie ambieert en daarvoor geschikt zou zijn.

De leden moeten (zoals beschreven in het raadsvoorstel) beschikken over de volgende competenties:

- affiniteit met bedrijfsvoeringszaken, gemeentefinanciën en accountantscontrole,

- bereidheid om de ontbrekende kennis te vergaren,

- onafhankelijk kunnen opereren van het college, ambtelijk functionarissen en de accountant,

- goed gevoel voor politieke en bestuurlijke verhoudingen,

- communicatieve vaardigheden.

Een referentie aan bovengenoemde competenties in de sollicitatiebrief wordt gewaardeerd. Ook sturen de kandidaten een recent curriculum vitae mee. De gemeenteraad krijgt alle brieven en cv’s als achterliggende stukken bij het benoemingsbesluit onder vertrouwelijkheid ter inzage. De gemeenteraad benoemt vervolgens vijf kandidaten uit de sollicitanten middels schriftelijke stemming. Mocht er een vacature ontstaan in de auditcommissie dan wordt voor de invulling van de vrijkomende plaats dezelfde benoemingsprocedure gevolgd.