Organisatie | Woensdrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel toepassing bestuursdwang artikel13b Opiumwet |
Citeertitel | Beleidsregel toepassing bestuursdwang artikel13b Opiumwet |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Maakt onderdeel uit van de Nota drugsbeleid gemeente Woensdrecht.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-06-2011 | 16-04-2015 | Aanvullende beleidsregel | 06-06-2011 | Zaaknummer: Z11.14610 |
De burgemeester van Woensdrecht:Overwegende:dat artikel 13b, eerste lid, van de Opiumwet de burgemeester de bevoegdheid geeft om bestuursdwang toe te passen indien in woningen of lokalen danwel in, op of bij woningen of zodanige lokalen behorende erven een middel als bedoeld in lijst I of 11 wordt verkocht, afgeleverd of verstrekt dan wel daartoe aanwezig is;dat op 6 juni 2011 de "nota drugsbeleid" van de gemeente Woensdrecht is vastgesteld;
dat het aanbeveling verdient om de uitgangspunten en werkwijze uit de Nota drugsbeleid gemeente Woensdrecht vast te leggen in een beleidsregel op basis van artikel 4:81 van de Awb;dat het aanbeveling verdient een beleidsregel vast te stellen omtrent de toepassing van bestuursdwang op basis van artikel 13b, eerste lid van de Opiumwet ter bevordering van de rechtsgelijkheid en de rechtszekerheid;BESLUIT:Vast te stellen de "Beleidsregel toepassing bestuursdwang artikel13b Opiumwet".
Artikel 1 Nulbeleid verkooppunten softdrugs
In de gemeente Woensdrecht worden geen verkooppunten toegestaan voor softdrugs.
Artikel 2 Last onder bestuursdwang boven last onder dwangsom
Als beleidsuitgangspunt wordt als regel gekozen voor het toepassen van een last onder bestuursdwang en niet voor het opleggen van een last onder dwangsom. Van een dwangsom mag in de meeste gevallen weinig effect worden verwacht, gelet op het feit dat het financiële gewin in het verdovende middelencircuit dusdanig groot is dat met een dwangsom naar verwachting niet zal worden bereikt dat een overtreding ophoudt of niet meer wordt herhaald. Bestuursdwang is een directer middel dat in tegenstelling tot de dwangsom op termijn tot feitelijke beëindiging van de overtreding zal leiden.
Artikel 3 Sluiting woning / lokaal
Bij het toepassen van bestuursdwang wordt vervolgens in principe gekozen voor sluiting van de woning/het lokaal. Dit moet als de meest effectieve maatregel worden beschouwd om de met de Opiumwet strijdige situatie te doen beëindigen en herhaling ervan te voorkomen.
Artikel 4 Waarschuwing en acuut gevaar
Bij constatering van een eerste overtreding wordt er een schriftelijke waarschuwing gegeven en niet meteen overgegaan tot toepassing van last onder bestuursdwang. In situaties waarbij er sprake is van acuut gevaar vanwege de overtreding, wordt alsnog onverwijld overgegaan tot toepassing van last onder bestuursdwang.
Artikel 5 Begunstigingstermijn
Als begunstigingstermijn wordt een periode van 24 uur aangehouden waarbinnen betrokkene zelf in de gelegenheid is om gehoor te geven aan de opgelegde last.
Indien er feitelijk tot sluiting wordt overgegaan zal de woning/het lokaal voor publiek ontoegankelijk worden gemaakt (bijvoorbeeld door verzegeling of het feitelijk dichttimmeren).
Artikel 7 Duur van de sluiting
De duur van de sluiting is afhankelijk van de overtreding en van de vraag of de woning/het lokaal reeds eerder gesloten is geweest (recidive) en varieert van een sluiting voor twaalf maanden tot een sluiting voor onbepaalde tijd. Daarbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen overtredingen met betrekking tot softdrugs en overtredingen met betrekking tot harddrugs.
Artikel 8 Gedragslijn in tabel
Bij de toepassing van last onder bestuursdwang, wordt de gedragslijn gehanteerd die is omschreven in de volgende tabel: