Organisatie | Gouda |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening clientenparticipatie Gouda 2011 |
Citeertitel | Verordening clientenparticipatie Gouda 2011 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet art. 147, Wet werk en bijstand art 47, Wet investeren in jongeren art. 12
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-06-2011 | 01-09-2010 | 09-06-2015 | nieuwe regeling | 23-03-2011 De Goudse Post, 1 juni 2011 | 6 |
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 8 februari 2011, nummer 659483, inzake de verordening cliëntenparticipatie Gouda 2011;
gelet op artikel 147, eerste lid, van de Gemeentewet, artikel 47 van de Wet werk en bijstand en artikel 12, eerste lid, onderdeel d, van de Wet investeren in jongeren;
overwegende dat het noodzakelijk is de wijze waarop cliëntenparticipatie is geregeld bij verordening vast te stellen;
overwegende dat het noodzakelijk is de wijze waarop jongeren betrokken worden bij de uitvoering van de wet bij verordening te regelen;
In deze verordening wordt verstaan onder:
artikel 2 reikwijdte van de verordening
Deze verordening is van toepassing op de organisatie van de door de gemeente ingestelde cliëntenadviesraad.
artikel 3 opdracht cliëntenadviesraad
De cliëntenadviesraad heeft als taak de raad en het college gevraagd en ongevraagd te informeren en te adviseren, alsmede ontwikkelingen te signaleren over alle zaken die van belang zijn voor mensen met een inkomen rond het minimum.
a. De cliëntenadviesraad heeft de bevoegdheid:
- alle aangelegenheden die de uitvoering van de WWB en de WIJ door de gemeente raken in het periodiek- en structureel overleg aan de orde te stellen;
- de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening in het periodiek- en structureel overleg aan de orde te stellen;
- om voor een goede invulling van zijn opdracht in voorkomende gevallen, binnen een door de gemeente beschikbaar gesteld budget, gebruik te maken van in- en externe deskundigheid.
b.De cliëntenadviesraad stelt jaarlijks in overleg met de vertegenwoordiger van de gemeente , op basis van de gemeentelijke jaarplanning met betrekking tot de WWB en de WIJ, een activiteitenplan en een begroting op.
Het college draagt zorg dat de cliëntenadviesraad tijdig en op verzoek alle informatie krijgt die het voor de uitoefening van zijn taken zoals in deze verordening omschreven nodig heeft, tenzij enig wettelijk voorschrift de verstrekking daarvan in de weg staat. Zo nodig zullen deskundige ambtenaren mondelinge toelichting geven over het vigerende beleid, de invloed van het (nieuwe) rijksbeleid of over ideeën en plannen van de gemeente of de raad op het WWB en de WIJ- beleidsterrein.
a.De cliëntenadviesraad heeft gekwalificeerd adviesrecht:
- in de beleidsfases visievorming, beleidsvoorbereiding, ontwerpen beleidsplan, vaststellen verordeningen;
- bij de totstandkoming van zaken waarmee de cliënt in de uitvoering door de dienst rechtstreeks wordt geconfronteerd, zoals formulieren, brochures, klachtenrapportages, enquêtes en cliënttevredenheidsonderzoeken.
artikel 10 instellen commissie
1.De cliëntenadviesraad heeft de bevoegdheid om, bij voorkeur in overleg met de vertegenwoordiger van de gemeente, commissies in het leven te roepen die de cliëntenadviesraad adviseren. Deze commissies kunnen worden ingesteld op structurele of ad-hoc basis. In de commissies kunnen ook niet-leden en externe deskundigen zitting hebben.
Het periodiek- en structureel overleg van de cliëntenadviesraad is niet openbaar. De adviezen zijn wel openbaar. Indien de cliëntenadviesraad voornemens is om een van zijn adviezen aan de pers door te geven, dan stelt hij de vertegenwoordiger van de gemeente daarover vooraf op de hoogte.
artikel 13 financiën en vergoedingen
Voor de aanwezigheid bij het periodiek- en structureel overleg hebben de leden en de voorzitter van de cliëntenadviesraad recht op de volgende vergoedingen:
a. een onkostenvergoeding conform de beleidslijn ‘commissievergoedingen voor externe leden in commissies en besturen van de gemeente Gouda’;
b. een vergoeding voor reis-, verblijf- en kinderoppaskosten op basis van declaratie;
c. een budget op basis van een door de penningmeester ingediende begroting, toegekend na goedkeuring door het college.
artikel 15 geschillen betreffende deze verordening
Over geschillen voortkomend uit de toepassing van deze verordening beslist het college na het horen van de cliëntenadviesraad.
De cliëntenadviesraad evalueert jaarlijks samen met de vertegenwoordiger van de gemeente het functioneren van het periodiek- en structureel overleg. Indien er op basis van deze evaluatieronde reden is de verordening aan te passen dan wordt hiertoe namens de cliëntenadviesraad de gemeente geadviseerd de verordening aan te passen.
Ten dienste van zijn functioneren stelt de cliëntenadviesraad een huishoudelijk reglement op, waarin in ieder geval de administratieve ondersteuning, de in- en externe communicatie, de inrichting van vergaderingen, de onkostenvergoeding voor de (plaatsvervangend) leden, de verdeling van de middelen en de wijze van besluitvorming worden geregeld.
bijlage bij Verordening cliëntenparticipatie gouda 2011
Volgens artikel 47 van de Wet werk en bijstand en artikel 12 van de Wet Investeren in jongeren moet de gemeenteraad de cliëntenparticipatie in een verordening regelen. De gemeente Gouda heeft reeds jarenlang een overlegvorm met een cliëntenraad op basis van een WWB-verordening. Daaraan wordt nu doelgroep van de WIJ toegevoegd. Het vaststellen van deze verordening zal dan ook in de praktijk niet leiden tot een andere aanpak, maar is eerder een voortzetting van de huidige cliëntparticipatie.
Afvaardigende belangenorganisaties kunnen wijzigingsvoorstellen ten aanzien van onderstaande zetelverdeling indienen. Deze wijzigingsvoorstellen moeten overigens passen binnen de representativiteit van de belangenorganisaties.
A. belangenorganisaties aantal leden
Een vertegenwoordiger in de cliëntenadviesraad met betrekking tot de Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren, dient bij voorkeur te voldoen aan het volgende functieprofiel:
Specifieke kennis van het gemeentelijk minimabeleid, de WWB, de WIJ en de kwaliteit van de dienstverlening van de gemeente.
5. Functieprofiel onafhankelijk voorzitter cliëntenadviesraad
u bent geen cliënt van de Goudse sociale dienst (Werk, Inkomen en Zorg).
in staat om door het aanbrengen van samenhang tot een eenduidig advies te komen waarin de belangen van de leden zijn meegewogen.
Toelichting verordening cliëntenparticipatie Gouda 2011
De gemeente is in het kader van de Wet werk en bijstand (WWB) verplicht een Cliëntenparticipatieverordening vast te stellen.
In artikel 47 van de WWB is bepaald dat het college zorg draagt voor de realisatie en vormgeving van cliëntenparticipatie bij de uitvoering van de wet, met inachtneming van artikel 150 van de Gemeentewet. Als uitgangspunt blijft bestaan dat cliënten en hun vertegenwoordigers betrokken moeten worden bij de uitvoering van deze wet. Gemeenten blijven overigens vrij in de keuze van de manier waarop cliëntenparticipatie georganiseerd wordt. Met deze verordening wordt met betrekking tot de WWB een basis neergelegd om cliëntenparticipatie te blijven bevorderen.
Op 1 oktober 2009 is de Wet investeren in jongeren (WIJ) in werking getreden. Doelstelling van deze wet is de duurzame arbeidsparticipatie in regulier werk van jongeren tot 27 jaar. Om dit te bereiken is in de wet een recht op een zogenaamd werkleeraanbod vastgelegd. Dit werkleerrecht berust op het uitgangspunt dat jongeren die goed geschoold zijn en over voldoende kwalificaties beschikken gemakkelijker aan het werk zullen komen en daardoor zelfstandig in hun levensonderhoud kunnen voorzien.De WIJ verplicht gemeenten om te investeren in de arbeidsinschakeling van alle jongeren, ook bij een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Daartoe moeten gemeenten jongeren in beginsel een werkleeraanbod doen. Afgeleide van het werkleeraanbod is een inkomensvoorziening voor jongeren vanaf 18 jaar als de jongere onvoldoende inkomsten heeft. Deze inkomensvoorziening is alleen beschikbaar als het werkleeraanbod wegens in de persoon van de jongere gelegen of niet verwijtbare omstandigheden zijnerzijds geen optie is, dit aanbod onvoldoende inkomsten genereert of er nog geen werkleeraanbod kan worden gedaan. De samenhang tussen het werkleeraanbod enerzijds en de inkomensvoorziening anderzijds is een bepalend element in de WIJ.
Met een verordening cliëntenparticipatie WIJ wordt invulling gegeven aan de in artikel 12 WIJ gegeven opdracht om regels te stellen met betrekking tot de wijze waarop jongeren, of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van de WIJ. Het behoort tot de gemeentelijke beleidsvrijheid om daarin eigen beleidskeuzes te maken. Van de zijde van de regering is op vragen vanuit de Tweede Kamer opgemerkt dat het voor de hand ligt om aansluiting te zoeken bij de bestaande vormen van cliëntenparticipatie in het kader van de WWB. Deze suggestie is overgenomen en wordt geformaliseerd in de verordening cliëntenparticipatie Gouda 2011.
De vertegenwoordiger van de gemeente zal in de praktijk het diensthoofd van de dienst Werk, Inkomen en Zorg zijn. Bij mogelijke veranderingen in de gemeentelijke organisatie wijst het college een ambtenaar aan als vertegenwoordiger die beschikt over hetzelfde mandaat als het huidige diensthoofd Werk, inkomen en zorg. Voor deze formulering is gekozen met het oog op de gewenste flexibiliteit bij eventuele organisatorische veranderingen.
In deze artikelen is het doel neergelegd van het inrichten van een cliëntenadviesraad. Het betrekken van de cliënten bij beleids- en uitvoeringszaken, waarbij de dienstverlening en de kwaliteit centraal staat. De cliëntenadviesraad heeft niet tot taak individuele klachten te behandelen.
In dit artikel is de deskundigheidsbevordering van de leden van de cliëntenadviesraad geregeld.
De cliëntenadviesraad kent voornamelijk een adviestaak met betrekking tot voorbereiding en uitvoering van het gemeentelijk beleid ingevolge de Wet werk en bijstand en de WIJ. De cliëntenadviesraad wordt voorzien van relevante informatie die noodzakelijk is om tot advies te komen.
Het is wenselijk dat de cliëntenadviesraad in haar vertegenwoordiging van haar achterban zoveel mogelijk een afspiegeling vormt van de in artikel 7 van de WWB en artikel 2 van de WIJ onderscheiden categorieën. Naar verwachting komt dit ten goede aan de kwaliteit van de cliëntenadviesraad.
In dit artikel staat de procedure omschreven op welke wijze personen zich beschikbaar kunnen stellen voor lidmaatschap van de cliëntenadviesraad; de voordracht, benoeming en zittingsduur. Nieuwe leden worden door de cliëntenadviesraad voorgedragen voor benoeming door het college.
In deze artikelen is onder andere de vergaderfrequentie en het instellen van commissies opgenomen.
De voorzitter rapporteert over de resultaten van de cliëntenadviesraad en zorgt voor opname in het jaarverslag.
In dit artikel zijn de financiën en vergoedingen ten behoeve van de leden en de onafhankelijk voorzitter van de cliëntenadviesraad geregeld. Dit zal plaatsvinden conform de beleidslijn ‘commissievergoedingen voor externe leden in commissies en besturen van de gemeente Gouda’. Daarnaast wordt ook geregeld dat de leden bijkomende onkosten voor het bijwonen van de vergaderingen, zoals kinderopvang, kunnen declareren.
In dit artikel is de garantstelling van privacy en geheimhouding beschreven. Aangezien de inhoud van ingebrachte stukken vertrouwelijk van aard kunnen zijn, is het aan de voorzitter om geheimhouding van de stukken te vragen.
Behoeft geen verdere toelichting.
Behoeft geen verdere toelichting.
Behoeft geen verdere toelichting.
De verordening treedt met terugwerkende kracht per 1 september 2010 in werking, omdat deze datum aansluit bij de benoemingsdatum van de meeste leden van de clëntenadviesraad.