Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Geertruidenberg

VVerordening op de heffing en de invordering van leges 2011

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Geertruidenberg
Officiële naam regelingVVerordening op de heffing en de invordering van leges 2011
CiteertitelLegesverordening 2011
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De tarieven genoemd in de tabel bij deze verordening gelden voor het jaar 2011.De ingang van de heffing op grond van deze verordening is 1 januari 2011.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 156, lid 2, aanhef en onderdeel h, en art. 229, lid 1, aanhef en onderdeel b

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-12-201030-12-2011Nieuwe regeling.

16-12-2010

De Langstraat, 23 december 2010

16 december 2011, nr. 12i
01-10-2010Art. 4, tarieventabel: hoofdstuk 5

01-07-2010

De Langstraat, 8 juli 2010

1 juli 2010, nr. 09.

Tekst van de regeling

Nr.

De raad van de gemeente GEERTRUIDENBERG;

Mede gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van Geertruidenberg van 16 november 2010;

gelet op de artikelen 156 eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

BESLUIT

Vast te stellen de:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2011.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:a. 'dag': de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;b. 'week': een aaneengesloten periode van zeven dagen;c. 'maand': het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;d. 'jaar': het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;e. 'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december. 

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam 'leges' worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:a. het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de Dienst van het kadaster en de openbare registers door ambtenaren, in de uitoefening van hun functie;b. het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen.c. het in behandeling nemen van aanvragen en afgeven van vergunningen in het kader van de avondvierdaagse, intocht van St. Nicolaas en acties door verenigingen en instellingen op niet-commerciële basis;d. het in behandeling nemen van een aanvraag voor afgifte van verklaringen omtrent gedrag gedaan door instanties die als doel hebben kinderen tijdelijk op te vangen in een gastoudergezin;e. diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;f. diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. 

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1 De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3 Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt. 

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1 In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:a. mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;b. schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen veertien dagen na de dagtekening van de kennisgeving. 

  • 2 De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen. 

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend. 

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

  • 1 Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening in de loop van het kalenderjaar, indien de wijzigingen:1. van zuiver redactionele aard zijn; 

  • 2 2. een tariefsverlaging betreffen;

  • 3 3. een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:a. onderdeel 1.1.6 (akten burgerlijke stand);b. hoofdstuk 2 (reisdocumenten);c. hoofdstuk 3 (rijbewijzen);d. onderdeel 1.4.7 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsge-gevens);e. onderdeel 1.9.1.1 (verklaring omtrent het gedrag).f. hoofdstuk 11 (kansspelen);een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden. 

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1 De "Verordening op de heffing en de invordering van leges 2010" van 17 december 2009, sedertdien gewijzigd, wordt ingetrokken met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2 Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3 In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover terzake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.

  • 4 De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011.

  • 5 Deze verordening kan worden aangehaald als "Legesverordening 2011".

Ondertekening

Geertruidenberg, 16 december 2010

de raad voornoemd,de griffier, de voorzitter,

 

drs K.M.C. Millenaar-Rammelaere M.J.A. Meijer 

Tarieventabel behorende bij de ''Legesverordening 2011'' 1

 

   Blz.
 Titel 1 Algemene dienstverlening  
Hoofdstuk 1Burgerlijke stand 
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten 2
Hoofdstuk 3 Rijbewijzen 
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens  
Hoofdstuk 5Verstrekkingen uit het Kiezersregister 
Hoofdstuk 6Bestuursstukken 3
Hoofdstuk 7Vastgoedinformatie 3
Hoofdstuk 8 Overige publiekszaken 4
Hoofdstuk 9 Gemeentearchief 4
Hoofdstuk 10 Winkeltijdenwet 4
Hoofdstuk 11 Kansspelen  4
Hoofdstuk 12 Kinderopvang 4
Hoofdstuk 13 Telecommunicatie 4
Hoofdstuk 14 Verkeer en vervoer  5
Hoofdstuk 15 Diversen 5
    
Titel 2Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning  
Hoofdstuk 1Begripsomschrijvingen 6
Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag 6
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning 6
Hoofdstuk 4 Vermindering 10
Hoofdstuk 5Teruggaaf 10
Hoofdstuk 6Intrekking omgevingsvergunning 11
Hoofdstuk 7Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project 11
Hoofdstuk 8Bestemmingswijzigingen 11
Hoofdstuk 9Sloopmelding 11
Hoofdstuk 10In deze titel niet benoemde beschikking 11
Hoofdstuk 11Brandbeveiligingsverordening 11
    
Titel 3Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn  
Hoofdstuk 1Horeca 12
Hoofdstuk 2Algemene Plaatselijke Verordening 12
Hoofdstuk 3In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking 12
    
Titel 1Algemene dienstverlening  
    
     
1.1.1 Het basistarief ter zake van de voltrekking van een huwelijk/registratie van een partnerschap op maandag tot en met vrijdag, indien niet zijnde een algemeen erkende feestdag in de zin van artikel 3 van de algemene termijnenwet, tussen 9.00 en 16.00 bedraagt  €175,00 
1.1.1.1Het tarief onder 1.1.1 vermeld wordt vermeerder met  
1.1.1.1.1indien de voltrekking/registratie plaats vindt in het gemeentehuis te Raamsdonksveer  €100,00 
1.1.1.1.2indien de voltrekking/registratie plaats vindt in het voormalige gemeentehuis te Geertruidenberg, Markt 36  € 175,00
1.1.1.1.3indien de voltrekking/registratie plaats vindt in de Lambertuskerk € -
1.1.2Het basistarief ter zake van de voltrekking van een huwelijk/registratie van een partnerschap op zaterdag, zondag en een algemeen erkende feestdag in de zin van artikel 3 van de algemene termijnenwet, tussen 10.00 en 13.30 bedraagt € 350,00
1.1.2.1Het tarief onder 1.1.2. vermeld wordt vermeerderd met  
1.1.2.1.1 indien de voltrekking/registratie plaats vindt in het gemeentehuis te Raamsdonksveer € 175,00
1.1.2.1.2 indien de voltrekking/registratie plaats vindt in het voormalige gemeentehuis te Geertruidenberg, Markt 36 € 62,52 
1.1.2.1.3indien de voltrekking/registratie plaats vindt in de Lambertuskerk € -
1.1.3Het tarief ter zake van de voltrekking van een huwelijk/registratie van een partnerschap bedraagt op maandag en woensdag om 9.00 uur in het gemeentehuis te Raamsdonksveer € -
1.1.4Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk/registratie van een partnerschap bedraagt in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, boek 1, van het Burgerlijk Wetboek €400,00 
1.1.5Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van:  
1.1.5.1Een trouwboekje in een normale uitvoering €25,00
1.1.5.2Een trouwboekje in een luxe uitvoering €45,00
1.1.5.3Een partnerschapsboekje in een normale uitvoering €25,00
1.1.6 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.  
1.1.7Het tarief bedraagt ter zake van het gebruikmaken van de diensten van de gemeenteambtenaren voor het fungeren als getuige bij een huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie per ingestelde ambtenaar €40,00
    
     
1.2.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.2.1.1tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen €52,00 
1.2.1.2tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal blad-zijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1(zakenpaspoort) €58,00 
 1.2.1.3 tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van molukkers van als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)  €52,00
1.2.1.4tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument  €9,20
1.2.1.5tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingssticker in eenreeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3  €21,00
1.2.1.6tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK)aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar €9,20
1.2.1.7tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder  €43,50
1.2.2.1De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.6 en 1.2.1.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van €45,00
1.2.2.2De tarieven genoemd in 2.2.1 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend €45,00
1.2.2.3Het tarief als genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van €21,00
1.2.3Het tarief voor het verrichten van werkzaamheden in verband met vermissing van een reisdocument €20,00
    
     
1.3.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs  €36,00
1.3.1.1Het tarief als genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van €33,50
1.3.2Het tarief voor het verrichten van werkzaamheden in verband met vermissing van een rijbewijs  €20,00 
1.3.3 Voor het tarief van een Eigen Verklaring wordt verwezen naar het "Overzicht van de kosten voor de theorie- en praktijkexamens" zoals is vastgesteld door het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen   
    
     
1.4.1 Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie moet worden geraadpleegd.  
1.4.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.4.2.1tot het verstrekken van gegevens per verstrekking €7,00
1.4.2.2tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:  
1.4.2.2.1voor      25 verstrekkingen €95,00
1.4.2.2.2voor    100 verstrekkingen €280,00
1.4.2.2.3voor    250 verstrekkingen €530,00
1.4.2.2.4voor    500 verstrekkingen €795,00
1.4.2.2.5voor  1.000 verstrekkingen €1.180,00
1.4.2.2.6voor  5.000 verstrekkingen €5.270,00
1.4.2.2.7voor 10.000 verstrekkingen €8.780,00
1.4.2.3tot het afsluiten van een abonnement op het wekelijks verstrekken van een opgave van verhuizingen binnen de gemeente, vertrekken uit de gemeente en vestigingen in de gemeente €85,00 
1.4.3Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.  
1.4.4Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.4.4.1tot het verstrekken van gegevens per verstrekking €7,00
1.4.4.2 tot het afsluiten van een abonnement tot het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één kalenderjaar:  
1.4.4.2.1voor 10 verstrekkingen €35,00
1.4.4.2.2 voor 50 verstrekkingen €150,00
1.4.4.2.3voor 100 verstrekkingen €260,00
1.4.5Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier €10,30
1.4.6  Het voor de tweede maal verstrekken van een persoonslijst €6,81  
1.4.7 In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens €2,27
    
     
1.5Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvragerals kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet €0,00
    
     
1.6.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aavraag tot het verstrekken van:  
1.6.1.1een afschrift van de programmabegroting €26,25
1.6.1.2een afschrift van het jaarverslag €26,25
1.6.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.6.2.1tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar op de stukken behorende bij de commissie- en raadsvergaderingen  
1.6.2.1.1bij verzending €40,47
1.6.2.1.2bij ophalen € 21,23
1.6.2.1.3bij electronische verzending via e-mail €13,36
1.6.3Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.6.3.1een afschrift van de algemene plaatselijke verordening  €18,95
    
     
1.7.1Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in het gemeentelijke kadaster voor ieder daaraan besteed kwartier  €10,30
1.7.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen omtrent de kadastrale, dan wel plaatselijke aanduiding, per inlichting €10,30
1.7.3Het tarief bedraagt ter zake van het verlenen van inzage van de perceelskaarten, per perceelskaart €10,30 
1.7.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift of uittrekstel uit het gemeentelijke beperkingenregister, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen €10,30
1.7.5Het tarief voor het doen van een opzoeking of een nasporing van een bouwdossier bedraagt voor ieder daaraan besteed kwartier €10,30
1.7.5.1Het tarief voor een kopie A4 en A3 van een bouwdossier of een gedeelte daarvan per vel  
1.7.5.1.1A4 €0,05
1.7.5.1.2A3 € 0,10
1.7.5.2Het tarief voor het verstrekken van een kopie van een tekening welke groter is dan A3 bedraagt per tekening €16,00 
1.7.6Het tarief voor het op verzoek verstrekken van vastgoedinformatie bedraagt voor  
 1.7.6.1een eerste informatieverstrekking per object €30,00
 1.7.6.2een tweede of meer informatieverstrekking per object €60,00
1.7.7 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.7.7.1tot het verstrekken van een fotokopie €1,00
1.7.7.2tot het verstrekken van een lichtdruk €1,10
    
     
1.8.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.8.1.1tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag €30,05
1.8.1.2tot het verkrijgen van een attestatie de vita  €7,00
1.8.1.3tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening €7,00
1.8.2 Ter zake van het in behandeling nemen van een verzoek ten behoeve van een optie- naturalisatie tot Nederlander wordt verwezen naar het"Besluit optie- en naturalisatie gelden".  
    
     
1.9.1 Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier €10,30 
1.9.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:  
1.9.2.1 een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk,per pagina op papier van A-4 formaat  €0,46 
1.9.2.2 een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk €6,89
    
     
1.10  Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.10.1voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwetof het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet €12,07
1.10.2tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.10.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander €10,30 
1.10.3 tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.10.1 bedoelde ontheffing €10,30
    
     
 1.11.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen (Stb. 1999/9) het maximale tarief zoals dat is opgenomen in het Speelautomatenbesluit 2000 (besluit van 23 mei 2000, Stb. 2000/233 of zoals dit besluit nadien is of zal worden gewijzigd;  
 1.11.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning) €10,35
    
     
1.12.1Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.12.1.1een uittreksel uit het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per uittreksel € 7,00
1.12.1.2inlichtingen over gegevens die zijn opgenomen in het reigster bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per verstrekking € 7,00
    
     
 1.13.1Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid van de Telecommunicatiewet:  
 1.13.1.1voor projecten met een straatlengte tot 100 meter € 252,87
 1.13.1.2voor projecten met een straatlengte van 100 tot en met 500 meter € 290,80
 1.13.1.3voor projecten met een straatlengte van meer dan 500 meter wordt het onder 1.13.1.2 vermelde tarief voor elke 100 meter boven de 500 meter verhoogd met een bedrag van  €28,73
 1.13.2Het op basis van artikel 1.13.1 verschuldigde bedrag wordt:  
1.13.2.1 indien met betrekking tot een melding overleg plaats moet vinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met €155,16 
1.13.2.2 indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de, voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde, kosten, blijkenduit een begroting die terzake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
1.13.3Indien een begroting als bedoeld onder 1.13.2.2 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor   
    
     
1.14.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.14.1.1 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459) €55,18 
1.14.1.2 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen €55,18
 1.14.1.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een eerste aanvraag voor een gehandicaptenparkeerkaart, als bedoeld in artikel 49 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer € 20,69
 1.14.1.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vernieuwen/verlengen van een gehandicaptenparkeerkaart, als bedoeld in artikel 49 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer €20,69
1.14.1.3.2 Het tarief voor het opstellen van een duplicaat bij vermissing of diefstal van de gehandicaptenparkeerkaart bedraagt €35,03
1.14.1.3.3Het tarief vermeld onder 1.14.1.3 en 1.14.1.3.1 wordt verhoogd met de kosten van een medische keuring, indien deze keuring is aangevraagd  
1.14.1.4 van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken €40,00
    
     
 1.15.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
 1.15.1.1gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina  €0,83
1.15.1.2 afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:  
1.15.1.2.1zwart wit per pagina op papier van A4-formaat € 0,05
1.15.1.2.2kleur per pagina op papier van A4-formaat €0,10
1.15.1.2.3zwart wit per pagina op papier van een ander formaat €0,10
1.15.1.2.4kleur per pagina op papier van een ander formaat €0,15
1.15.1.3kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.15.1.1 en 1.15.1.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk € 12,25
1.15.1.4een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen €63,46
1.15.1.5 stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een anderewettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina € 0,42
1.15.1.6het waarmerken van diploma's per vel € 0,57
1.15.2Het tarief voor bestrijding van ongedierte bedraagt:  
1.15.2.1 voor onderzoek en advisering €0,00
1.15.2.2voor bestrijding van ratten en muizen bij particulieren:   
1.15.2.2.1 standaard pakket, drie bezoeken €1,79
1.15.2.2.2vervolg bezoeken, per bezoek €4,02
1.15.2.3voor bestrijding van ratten en muizen bij agrarische bedrijven,detailhandel en horeca per jaar €57,47
1.15.2.4 De bedragen genoemd onder 1.15.2.1, 1.15.2.2 en 1.15.2.3 worden verhoogd met 19 % BTW  
1.15.3Verzegelen apparatuur  
1.15.3.1Het tarief voor het op verzoek verzegelen van een geluidsbegrenzer van een muziekinstallatie bij een inrichting ingevolge de Wet milieubeheer bedraagt  €120,00  
1.15.3.1.1Het tarief genoemd onder 1.15.3.1 is niet van toepassing indien op de eerste verzegeling welke voort vloeit uit de voorschriften die bij of krachtens de Wet milieubeheer gesteld zijn.  
1.15.3.2 Het tarief voor het opnieuw verzegelen van een geluidsbegrenzer van een muziekinstallatie bij een inrichting ingevolge de Wet milieubeheer, tenzij verbreking noodzakelijk was en vooraf gemeld bedraagt €120,00
1.15.4 Het tarief voor het verstrekken van een exemplaar van de "Plattegrond Geertruidenberg" bedraagt  €2,50
    
Titel 2Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning  
    
     
 2.1.1Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:  
 2.1.1.1aanlegkosten:  
 2.1.1.2bouwkosten:  
 2.1.1.3sloopkosten:  
2.1.1.4Wabo:   
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.  
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.  
    
     
2.2 Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek tot beoordeling van een schetsplan of principe-aanvraag in verband met de indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is 0.1 % van de bouwkosten van het project, met een minimum van €100,00 
    
     
2.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.  
2.3.1    
2.3.1.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.1.1.1indien de bouwkosten minder dan € 1.000.000 bedragen  2,49% met een minimum
 van de bouwkosten: van € 205,00
2.3.1.1.2 indien de bouwkosten € 1.000.000 tot € 5.000.000 bedragen van de bouwkosten: 2,39%
2.3.1.1.3indien de bouwkosten > € 5.000.000 bedragen van de bouwkosten met een maximum van € 500.000,00: 2,28% 
2.3.1.1.4 Indien ter zake van een omgevingsvergunning als bedoeld in onderdeel 2.3.1.1, de werkelijke bouwkosten na het gereedkomen van de bouw afwijken van het op de voet van 2.3.1.1 t/m 2.3.1.3 vastgestelde bedrag, is over het verschil afzonderlijke leges verschuldigd. Het verschuldigde bedrag wordt berekend door op de werkelijke bouwkosten het desbetreffende tarief toe te passen en vervolgens de reeds geheven leges als voorheffing in mindering te brengen  
 2.3.1.1.5 Indien een aanvraag om omgevingsvergunning wordt ingediend onder certificaat overeenkomstig de nationale beoordelingsrichtlijn “Bouwplantoetsingen aan het bouwbesluit BRL 5019” vindt reductie plaats van de overeenkomstig onderdeel 2.3.1.1 tot en met 2.3.1.5 bepaalde legeskosten met 50% 
 Welstandstoets  
2.3.1.2Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 wordt het tarief, als tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag krachtens een wettelijk voorschrift een advies van de welstandscommissie noodzakelijk is, verhoogd met het tarief genoemd in onderstaande tabel:  
 Bouwkosten:  
 € 1,00 t/m 500.000,00 0,08% v/d bouwkosten,                                                            met een minimum van €25,00 €500,00
 € 500.001,00 t/m 1.000.000,00 €600,00
 € 1.000.001,00 t/m 1.500.000,00 €700,00
 € 1.500.001,00 t/m 2.000.000,00 €800,00
 € 2.000.001,00 t/m 2.500.000,00 €1.000,00
 € 2.500.001,00 t/m 5.000.000,00 €1.250,00
 € 5.000.001,00 t/m 7.500.000,00 €1.500,00
 € 7.500.001,00 t/m 10.000.000,00 €1.750,00
 € 10.000.001,00 t/m 12.500.000,00 €2.000,00
 € 12.500.001,00 t/m 15.000.000,00 €2.250,00
 € 15.000.001,00 t/m 17.500.000,00 € 2.500,00
 vanaf € 17.500.001,00  
 Beoordeling bodemrapport  
2.3.1.3Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:  
2.3.1.3.1 voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport €205,00
2.3.1.3.2bij advisering door een door de gemeente ingehuurde archeoloog in het kader van een door de gemeente op grond van het bestemmingsplan of de Monumentenwet 1988 vereiste indiening van een archeologisch onderzoek door de verzoeker of in het kader van de totstandkoming van een bestemmingsplan voor medewerking aan een verzoek, worden de werkelijke kosten van de advisering door deze archeoloog bij de verzoeker in rekening gebracht.  
 Verplicht advies agrarische commissie  
2.3.1.3Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 worden de werkelijke kosten in rekening gebracht, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie wordt beoordeeld  
 Achteraf ingediende aanvraag  
2.3.1.4  Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit: van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges met een minimum van: 25%
 van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges met een minimum van € 205,00
 Vrijstelling leges  
2.3.1.5Vrijstelling van leges voor de activiteit bouwen als bedoeld in dit artikel wordt verstrekt voor de behandeling van aanvragen met betrekking tot• een beschermd rijksmonument• panden gelegen binnen het beschermd stads- en dorpsgezicht van Geertruidenberg• een gemeentelijk monument als bedoeld in de gemeentelijke monumentenverordening• een beeldbepalende zaak / een beeldbepalend pand als bedoeld in de gemeentelijke monumentenverordeningals de aanvraag betrekking heeft op onderhoudswerkzaamheden, welke bij niet-monumenten en niet-beeldbepalende panden / zaken vallen onder bijlage II van het Besluit Omgevingsrecht.  
2.3.1.5.1 Onverminderd het bepaalde onder 2.3.1.3.2. van deze verordening wordt vrijstelling van leges voor een aanlegactiviteit in de zin van artikel 2.1 lid 1 onder b van de Wabo verstrekt als bestemmingsplanvoorschriften ter bescherming van archeologische waarden een vergunning voor deze activiteit eisen in het geval van een bodemverstoring als gevolg van de activiteit bouwen.  
2.3.1.5.2 Onverminderd het bepaalde onder 2.3.1.3.2. van deze verordening wordt vrijstelling van leges verstrekt voor een vrijstelling/ontheffing die het bestemmingsplan zelf geeft van bestemmingsplanvoorschriften ter bescherming van archeologische waarden.  
2.3.2    
2.3.2.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief: €138,00
 Beoordeling bodemrapport  
2.3.2.2 Onderdeel 2.3.1.3.2 vindt overeenkomstige toepassing met betrekking tot de in onderdeel 2.3.2.1 bedoelde aanvraag, tenzij onderdeel 2.3.1.3.2. zelf toepassing vindt.  
2.3.3    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in onderdeel 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in onderdeel 3.  
2.3.3.1 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking) bedraagt het tarief: €205,00; 
2.3.3.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking) bedraagt het tarief:indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking) bedraagt het tarief:-indien de bouw-/aanlegkosten niet meer bedragen dan € 300.000,00-indien de bouw-/aanlegkosten meer dan € 300.000,00 bedragen:van de bouw-/aanlegkosten, met een minumum van € 3806 en en maximum van  € 205,00;€ 3.806,00 1%€ 9.947,00  
2.3.3.3.1Indien van toepassing wordt het legesbedrag verhoogd met de kosten van de publicatie in de Staatscourant  
2.3.3.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking) bedraagt het tarief: €342,00 
2.3.3.5indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving) bedraagt het tarief: €205,00 
2.3.3.6indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving) bedraagt het tarief: €205,00
2.3.3.7indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit) bedraagt het tarief: €205,00
2.3.4    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit of aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, onderscheidenlijk b, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.4.1  indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): €205,00 
2.3.4.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): €205,00 
2.3.4.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): €3.806,00
 2.3.4.3.1Indien van toepassing wordt het legesbedrag verhoogd met de kosten vande publicatie in de Staatscourant   
 2.3.4.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking) €342,00
2.3.4.5 indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): €205,00
2.3.4.6 indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): €205,00
2.3.4.7 indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): €205,00
2.3.5    
2.3.5.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, worden de tarieven in rekening gebracht per m2 gebruiksoppervlak als bedoeld in NEN 2580, 2e druk mei 1997 of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd.  
 Bruto-oppervlak van minder dan 100 m2 €707,00
 Bruto-oppervlak van 100 m2 of meer, maar minder dan 250 m2 €915,00
 Bruto-oppervlak van 250 m2 of meer, maar minder dan 500 m2 €1.121,00
 Bruto-oppervlak van 500 m2 of meer, maar minder dan 1000 m2 €1482,00
 Bruto-oppervlak van 1000 m2 of meer, maar minder dan 1500 m2 €1710,00 
 Bruto-oppervlak van 1500 m2 of meer, maar minder dan 2000 m2 €2036,00 
 Bruto-oppervlak 2000 m2 of meer vermeerderd met €135,00 voor elke 500 m2 of gedeelte daarvan boven de 2000 m2, doch minder dan 5000 m2 €3033,00
 Bruto-oppervlak 5000 m2 of meer vermeerderd met €135,00 voor elke 1000 m2 of gedeelte daarvan boven de 5000 m2, doch minder dan 10.000 m2 €3.949,00  
 Bruto-oppervlak 10.000 m2 of meer vermeerderd met €135,00 voor elke 2000 m2 of gedeelte daarvan boven de 10.000 m2  
2.3.5.2Indien de aanvraag is ingediend in verband met een wijziging van een bouwwerk, voor die wijziging berekening als bovenstaand alleen de oppervlakte die wijziging betreffen  
2.3.5.3 Voor zover het gaat om een vergunning voor het tijdelijk in gebruik houden van een bouwwerk ten behoeve van een evenement bedraagt het tarief  €294,00
2.3.6    
2.3.6.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, bedraagt het tarief  
2.3.6.1.1 voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een beschermd monument: gratis
2.3.6.1.2 voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een beschermd monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht: gratis 
2.3.6.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo c.q. artikel 2.2 lid 2 van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de monumentenverordening van de gemeente Geertruidenberg aangewezen monument of gemeentelijk beeldbepalend pand/zaak, waarvoor op grond van die provinciale verordening of gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: gratis
2.3.6.2.1 voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een provinciaal of gemeentelijk monument of gemeentelijke beeldbepalendpand/zaak gratis
2.3.6.2.2 voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een provinciaal of gemeentelijk monument of gemeentelijk beeldbepalend pand/zaak op eenwijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht: gratis
2.3.7    
2.3.7.1.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening of van de Bouwverordening Geertruidenberg een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: €205,00
 Beoordeling bodemrapport  
2.3.7.2Onderdeel 2.3.1.3.2 vindt overeenkomstige toepassing met betrekking tot de in onderdeel 2.3.7.1.1 bedoelde aanvraag, tenzij onderdeel 2.3.1.3.2 zelf toepassing vindt.  
     
2.3.8 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:  € 138,00
2.3.9    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief: gratis
2.3.10    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief: gratis
2.3.11     
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de gemeente, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:  
2.3.11.1indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo: gratis
2.3.11.2indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo: gratis
2.3.12    
2.3.12.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief: €328,00 
2.3.12.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 € 328,00
2.3.13    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief  €328,00
2.3.14    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:  
2.3.14.2.1 een gemeentelijke verordening betreft €205,00
2.3.14.2.2een provinciale of waterschapsverordening betreft €205,00
2.3.15    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.15.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoodfstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;  
2.3.15.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.  
2.3.16     
2.3.16.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
2.3.16.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.16.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  
 2.3.17    
 2.3.17.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:   
2.3.17.1.1indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: gratis
2.3.17.1.2Als een ander bestuursorgaan, anders dan voor een activiteit als bedoeld in onderdelen 2.3.12 en 2.3.13, een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:  € 328,00
    
     
2.4.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.  
2.4.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.16 en 2.3.17. De vermindering bedraagt:  
2.4.2.1bij 5 tot 10 activiteiten: van de voor die activiteiten verschuldigde leges; 2% 
2.4.2.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.16 en 2.3.17. De vermindering bedraagt: 3%
2.4.2.3bij 15 of meer activiteiten:van de voor die activiteiten verschuldigde leges. 5%
    
     
2.5.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten  
2.5.1.1indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van één maand na het in behandeling nemen ervan van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, met dien verstande dat zij niet minder zullen bedragen dan €138,00 80%
2.5.1.2indien de aanvraag wordt ingetrokken na één maand na het in behandeling nemen ervan maar nog voordat een besluit is genomen op die aanvraag van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges met dien verstande dat zij niet minder zullen bedragen dan € 138,00 60%
2.5.2Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten 50%
2.5.3Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten  
2.5.3.1Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges met dien verstande dat zij niet minder zullen bedragen dan € 138,00. 50%
2.5.3.2Indien binnen een termijn van 6 maanden na het weigeren van een omgevingsvergunning, dan wel na het op verzoek intrekken van een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning waarvoor nog geen vergunning is verleend, opnieuw een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning wordt ingediend voor een nagenoeg gelijkwaardig bouwplan èn waarvoor wèl vergunning wordt verleend vindt verrekening van de geheven leges plaats, behalve indien onderdelen 2.5.1.1, 2.5.1.2 of 2.5.3.1 reeds is toegepast.   
2.5.3.3 Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.  
2.5.4Minimumbedrag voor teruggaaf  
2.5.5Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen  
    
     
2.6 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 5.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is,van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.  50%
    
     
 2.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project bedraagt het tarief 2,49% van de bouwkosten met een minimum van Het vorenstaande vindt geen toepassing indien de afwijking zodanig is dat, naar de omstandigheden beoordeeld, van een nieuw bouwplan sprake is.  €205,00
    
     
2.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening in gevallen waarin er sprake is van een omgevingsvergunningplichtig initiatief als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid onder a van de Wabo en de bouwkosten niet meer bedragen dan €300.000  €3806,00
2.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerstelid, van de Wet ruimtelijke ordening in gevallen waarin er sprake is van een omgevingsvergunningplichtig initiatief als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid onder a van de Wabo en de bouwkosten meer bedragen dan €300.000: 1% van de bouwkosten, met een minimum van € 3806,00 en een maximum van €9947,00
2.8.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening in gevallen waarin er geen sprake is van een omgevingsvergunningplichtig initiatief als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid onder a van de Wabo € 3806,00
2.8.4Indien van toepassing, wordt het legesbedrag, verschuldigd op grond van dit onderdeel, verhoogd met de kosten van de publicatie in de Staatscourant  
2.8.5Indien aan een verzoek om omgevingsvergunning medewerking wordt verleend met toepassing van artikel 3.6, lid 1 onder a van de Wet ruimtelijke ordening, wordt voor het voeren van deze bestemmingswijzigingprocedure een legesbedrag geheven van €1367,00
2.8.6Het tarief bedraagt ter zake van het nemen van een voorbereidingsbesluit €547,00
2.8.7Bij advisering door een door de gemeente ingehuurde adviseur in het kader van de totstandkoming van een bestemmingsplan voor medewerking aan een verzoek, worden de werkelijke kosten van de advisering door deze adviseur bij de verzoeker in rekening gebracht  
2.8.8Op de aanvrager worden de kosten verhaald van het inwinnen van advies bij het onafhankelijke stedebouwkundige bureau dat voor het desbetreffende gebied is aangewezen, over een verzoek om omgevingsvergunning te verlenen als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid onder c van de Wabo, in de gevallen waarin het bestemmingsplan aangeeft dat vergunningverlening met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, a, onder 1° van de Wabo mogelijk is op basis van een dergelijk advies  
    
     
2.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening  gratis
    
     
2.10Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking: € 205,00
    
     
2.11Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2.1.1 eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening gemeente Geertruidenberg, als het gaat om een vergunning voor het tijdelijk in gebruik houden van een inrichting niet zijnde een bouwwerk, ten behoeve van een evenement, dan wel indien het een tent of ander tijdelijk bouwsel betreft, ongeacht de grootte of wijziging €294,00 
    
Titel 3Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn  
    
     
3.1.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet  €200,00
3.1.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de persoon van de leidinggevende, niet zijnde de houder van de inrichting, op een verleende vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet €63,64 
3.1.3Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet € 9,31
3.1.4Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet € 5,50
    
     
 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
3.2.1tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.5 van de Algemene Plaatselijke Verordening (evenementen)  €10,35
3.2.2tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2.9 van de Algemene Plaatselijke Verordening (straatartiest e.d.)  €10,35
3.2.3tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.3.1.5 van de Algemene Plaatselijke Verordening (ontheffing sluitingsuur)  €10,35
3.2.4tot het verkrijgen van een vergunning/ontheffing als bedoeld in de Algemene Plaatselijke Verordening welke niet elders is genoemd €10,35
    
     
3.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking €10,35

 

Aldus vastgesteld in zijn openbare vergadering van 16 december 2010

De raad voornoemd, De griffier,                                                      De voorzitter, Drs K.M.C. Millenaar-Rammelaere                   M.J.A. Meijer