Organisatie | Kaag en Braassem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenparticipatie gemeentelijk Wsw-beleid gemeente Kaag en Braassem 2011 |
Citeertitel | Verordening cliëntenparticipatie gemeentelijk Wsw-beleid gemeente Kaag en Braassem 2011 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Wet sociale werkvoorziening, art. 12, lid 3
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-06-2011 | 01-01-2015 | Nieuwe regeling | 23-05-2011 Witte Weekblad, 15-06-2011 | 11.043 |
De raad van de gemeente Kaag en Braassem, gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 5 april 2011,
Gelet op artikel 2 lid 3 en artikel 21 van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw)
vast te stellen de volgende Verordening Cliëntenparticipatie Wsw-beleid waarin voor het college gelezen moet worden het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Alphen aan den Rijn.
In deze verordening wordt verstaan onder:a. De Wsw: de Wet sociale werkvoorziening; b. Cliëntenparticipatie Wsw: de gestructureerde wijze waarop de gemeente Wsw-geïndiceerden betrekt in de beleidsvoorbereiding en evaluatie van het gemeentelijk Wsw-beleid;c. Gemeentelijk beleid arbeidsparticipatie : de samenhangende wijze waarop de gemeente in al haar beleid en verantwoordelijkheden, werkt aan de verbetering van de mogelijkheden tot deelname aan reguliere arbeid van Wsw-geïndiceerden en aangepaste arbeid waar nodig;d. Cliëntenraad Wsw:het voor de gemeenten die deelnemen aan SWA uit cliënten en vertegenwoordigers van belangenorganisaties bestaand orgaan met taken en bevoegdheden zoals in deze verordening omschreven;e. Wsw-gerechtigden: ingezetenen die voor de Wsw geïndiceerd zijn of hun wettelijk vertegenwoordigers, te weten: • Wsw-gerechtigden op de wachtlijst; • Wsw-gerechtigden als werknemer van een SW-bedrijf; of • Wsw-gerechtigden als werknemer bij een reguliere werkgever.
De Wsw-raad heeft tot taak het college gevraagd en ongevraagd te informeren en te adviseren over:a. de voorbereiding van het (regionale) beleid;b. de uitvoering van het beleid;c. de evaluatie van het beleid.
Het college stelt aan de Wsw-cliëntenraad zodanige middelen ter beschikking dat de cliëntenraad redelijkerwijze in staat kan worden geacht om in het kader van de uitvoering van deze verordening de belangen te behartigen van de in de gemeente woonachtige Wsw-geïndiceerden in het kader van de Wsw. Hierbij zal worden aangesloten bij de faciliteitenregeling van de cliëntenraad WWB/WIJ en de Wmo-aviesraad van de gemeente Alphen aan den Rijn.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Kaag en Braassem gehouden op 23 mei 2011.de griffier, de voorzitter,drs. B.S.M. Sepers mr. K.M. van der Velde-Menting
Toelichting 1 Korte toelichting op de verordening
De Wsw-geïndiceerde (Wsw’er) staat centraal in de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Om die reden vindt de Tweede Kamer cliëntenparticipatie belangrijk en onmisbaar. In de Wsw is geregeld dat de gemeenteraad bij de verordening regels stelt over de manier waarop Wsw’ers betrokken worden bij de uitvoering door het college van de Wsw.
De Wsw-raad behartigt de belangen van alle Wsw-geïndiceerden bij de lokale invulling van het Wsw-beleid. In de Wsw-raad nemen minimaal 5 geïndiceerden plaats. De invulling van de Wsw-raad zal in overleg met de Wsw-raadsleden plaatsvinden.
De gemeenten Alphen aan den Rijn, Kaag en Braassem, Nieuwkoop en Rijnwoude participeren in een gemeenschappelijke regeling SWA. Dit betekent dat in regionaal verband de Wsw wordt uitgevoerd en dat om praktische redenen gekozen is voor één regionale Wsw-raad.
De bedoeling is de Wsw-raad te betrekken bij de voorbereiding en evaluatie van het Wsw beleid en uitvoering. Het gaat nadrukkelijk om de groep inwoners met een Wsw-indicatie en niet om individuele belangenbehartiging.