Organisatie | Kaag en Braassem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op het wachtlijstbeheer Wsw SWA-gemeenten |
Citeertitel | Verordening wachtlijstbeheer Wsw SWA-gemeenten |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Wet sociale werkvoorziening, art. 12 lid 2
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-06-2011 | 01-01-2015 | Nieuwe regeling | 23-05-2011 Witte Weekblad, 15-06-2011 | 11.043 |
De raad van de gemeente Kaag en Braassem, gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 5 april 2011,
gelet op- artikel 12 lid 2 van de Wet sociale werkvoorziening, dat aan de gemeenteraad de bevoegdheid toekent om bij verordening regels te stellen over de volgorde waarin de ingezetenen die op de wachtlijst zijn geplaatst voor een dienstbetrekking als bedoeld in artikel 2, eerste lid Wsw in aanmerking worden gebracht;- het doel van de Wet sociale werkvoorziening, te weten het bieden van aangepaste arbeid die aansluit bij de capaciteiten en de mogelijkheden van de Wsw-geïndiceerde aan zoveel mogelijk arbeidsgehandicapten die zijn geïndiceerd voor de Wsw;- de gemeenschappelijk regeling SWA waarbij –binnen de grenzen van de wet– de colleges van B&W van de gemeenten Alphen aan den Rijn, Kaag en Braassem, Nieuwkoop en Rijnwoude de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening hebben opgedragen aan het openbaar lichaam SWA;- het belang van eensluidende verordening op het wachtlijstbeheer van de deelnemende gemeenten aan SWA en het bedrijfseconomische belang van SWA dat indirect een financieel belang vormt van de gemeente;- dat het in verband met het bovenstaande gewenst is dat de raden van Alphen aan den Rijn, Kaag en Braassem, Nieuwkoop en Rijnwoude een gelijkluidende verordening vaststellen.
vast te stellen de navolgende Verordening Wachtlijstbeheer Wsw SWA-gemeenten.
In afwijking van het bepaalde in lid 1 worden wachtlijstkandidaten met voorrang geplaatst wanneer daarmee voorkomen kan worden dat één of meer deelnemende gemeenten –gezien de door het ministerie van Sociale zaken en werkgelegenheid gehanteerde methode van taakstelling en afrekening- geconfronteerd wordt met terugvordering van rijkssubsidie.
Indien er zich in de SWA-organisatie een vacature voordoet waarvan de invulling naar het oordeel van de directie van SWA van belang is voor de continuïteit van de bedrijfsvoering en daarmee voor de goede uitvoering van de Wsw, zal bij hoge uitzondering in afwijking van het bepaalde in lid 1 en lid 2 de langstwachtende geschikte kandidaat geplaatst worden. Hierover vindt overleg plaats met de betreffende gemeente(n).
Artikel 4 Plaatsing door of via SWA
Wanneer er een geïndiceerde van de gemeenten Alphen aan den Rijn, Kaag en Braassem, Nieuwkoop of Rijnwoude zijn of haar Wsw-functie bij of via een Sw-bedrijf elders beëindigt, wordt deze plaats ingevuld door of via SWA.
Het in artikel 2 geformuleerde plaatsingsbeleid wordt jaarlijks regionaal geëvalueerd. Indien de evaluatie hier aanleiding toe geeft wordt deze verordening aangepast.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Kaag en Braassem gehouden op 23 mei 2011.
de griffier, de voorzitter,drs. B.S.M. Sepers mr. K.M. van der Velde-Menting
Toelichting 1 Korte toelichting op de verordening
Het wachtlijstbeheer blijft (als zijnde een collegetaak) opgedragen aan het bestuur SWA. Het beleid ten aanzien van het wachtlijstbeheer berust (via de verordenende bevoegdheid) bij de individuele gemeenteraden. Het gaat niet om een verplichting maar om een facultatieve taak. Zouden gemeenteraden geen verordening op het wachtlijstbeheer vaststellen dat dient SWA uit te gaan van het toepassen van het fifo-principe (first in first out) per gemeente.
De geringe aantallen en het daardoor relatief willekeuriger wordende verloop, kunnen er voor zorgen dat de kleinere gemeenten verstrikt raken in de eisen en voorwaarden die het rijk straks stelt. Het kan zijn dat een gemeente niet aan zijn taakstelling kan voldoen, omdat er geen enkele Wsw-plaats wordt vrijgemaakt door de inwoners van die gemeente.
Het fifo-principe is een prima methode als het wordt toegepast op een regionale schaal. In al zijn eenvoud geeft het uitdrukking aan een gevoel van rechtsgelijkheid. Omdat elke Wsw-geïndiceerde per definitie tot een zeer kwetsbare groep behoort is er geen behoefte om uitzonderingsposities te creëren voor doelgroepen die nog kwetsbaarder zouden zijn.
Het belang van eensluidende verordening op het wachtlijstbeheer van de deelnemende gemeenten aan SWA en het bedrijfseconomische belang van SWA dat indirect een financieel belang vormt van de gemeente. Het vaststellen van een gelijkluidende wachtlijstverordening zorgt ervoor dat:a) het fifo-principe niet per individuele gemeente gaat geldenb) het fifo-principe wel regionaal gaat geldenc) de mogelijkheid ontstaat van het tijdelijk uitwisselen van “contingenten” , zodat alle gemeenten aan hun verplichtingen ten opzichte van het ministerie kunnen voldoen.
Op deze wijze kan worden gegarandeerd dat individuele gemeenten hun taakstelling halen. Ook kan het principe dat een vrijkomende Wsw-plaats in beginsel bezet wordt door een inwoner van dezelfde gemeente in regionaal verband praktischer worden ingevuld.