Organisatie | Hendrik-Ido-Ambacht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening commissie bezwaarschriften 2002 |
Citeertitel | Verordening commissie bezwaarschriften 2002 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-03-2003 | 27-11-2015 | Onbekend | 06-01-2003 De Kombinatie, 23-01-2003 | Onbekend |
De raad, het college en de burgemeester van de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht; ieder voor zover
het zijn bevoegdheden betreft;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 6 december 2002; nr. 0207834 gelet op de
bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Gemeentewet;
Artikel 6 Registratie bezwaarschriften
De secretaris van de commissie registreert de ingediende bezwaarschriften en de daarop genomen beslissingen, ten behoeve van het burgerjaarverslag ex artikel 170 lid 2 gemeentewet.
Voor het houden van een zitting is vereist dat een meerderheid van het aantal leden, onder wie in elk geval de voorzitter, of zijn plaatsvervanger, aanwezig is.
Artikel 13 Niet-deelneming aan de behandeling
De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.
Artikel 19 Intrekking oude regeling
De Verordening behandeling bezwaar en beroep 1997 wordt ingetrokken.
Aldus besloten door de raad der gemeente Hendrik-ldo-Ambacht in zijn openbare vergadering
van 6 januari 2003.
De griffier, De voorzitter,
H.H. Jonker.
Het college d.d. De secretaris,
De burgemeester,
H.H. Jonker mr. G. van de Haar
Per artikel zal een toelichting worden gegeven waarbij vooral zal worden aangegeven wat de veranderingen zijn ten opzichte van de Verordening behandeling bezwaar en beroep 1997. In de aanhef van de regelgeving is bepaald dat de bestuursorganen van de gemeente, de raad, het college en de burgemeester, ieder voorzoveel het hun bevoegdheden betreft, besluiten de verordening vast te stellen. Duidelijk is dat de raad de verordenende bevoegdheid heeft. Het college en de burgemeester hebben deze bevoegdheid niet, maar nemen hiermee het besluit tot het instellen van de commissie bezwaarschriften. Op deze manier is het mogelijk dat de bestuursorganen samen één en dezelfde commissie instellen om te adviseren op bezwaren tegen besluiten van de raad, het college en de burgemeester. De ondertekening geschiedt eveneens door drie bestuursorganen.
In dit artikel zijn slechts die begripsbepallngen opgenomen die niet in de Awb staan. Zo wordt bestuursorgaan niet meer apart omschreven. Het bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen, wordt in de verordening aangeduid als ‘verwerend orgaan’. Dit kan zowel de gemeenteraad, het college of de burgemeester betreffen of een commissie waaraan krachtens delegatie bepaalde bevoegdheden van de hiervoor genoemde bestuursorganen zijn overgedragen.
Artikel 2 Inleidende bepaling commissie
Ten opzichte van de geldende regeling is veranderd dat de commissie niet meer beslist op in gestelde administratieve beroepen. In het tweede lid heeft een actualisatie plaatsgevonden in die zin dat een aantal niet meer geldende wetten hier niet meer zijn opgenomen en een aantal regelingen is vervangen door andere regelingen.
Artikel 3 Samenstelling van de commissie
Door de bepaling in het tweede lid delegeert de raad de benoeming van commissieleden aan het college. Dit is een verandering ten opzichte van de nu geldende regeling waarbij de gemeenteraad de commissieleden benoemde.
Dit artikel is ongewijzigd gebleven
Dit artikel is ongewijzigd gebleven. Hierbij nog wel een opmerking,de bepaling van het derde lid is van orde. Een ontslagnemend lid kan niet gedwongen worden ook feitelijk de functie te blijven vervullen.
Artikel 6 Registratie bezwaarschriften
In de modelverordening van de VNG is geen apart artikel opgenomen over registratie en een (jaar) verslag. In verband met de uitvoering van de Wet dualisering gemeentebestuur is de burgemeester gehouden vanaf 2003 een burgerjaarverslag uit te brengen, waarin ook aandacht wordt besteed aan de behandeling van de bezwaarschriften in de gemeente. In samenhang hiermee is ervoor gekozen deze bepaling op te nemen in de verordening.
Artikel 7 Ingediend bezwaarschrift .
Dit artikel spreekt voor zich. De enige wijziging betreft hier dat er in dit artikel niet ook nog wordt gesproken over beroepschriften.
Artikel 8 Uitoefening en opdracht bevoegdheden
In het eerste lid van dit artikel worden niet meer genoemd de artikelen 7:18 en 7:20 Awb, omdat deze artikelen de behandeling van beroepschriften betreffen. Verder is er ten opzichte van de nu geldende verordening niets gewijzigd.
In dit artikel is niets gewijzigd.
In het tweede lid van dit artikel wordt niet meer genoemd artikel 17 Awb en in het derde lid is onderdeel c vervallen, omdat deze betrekking hadden op beroepschriften. Het genoemde artikel 7:3 Awb, in het tweede lid van dit artikel, heeft betrekking op de uitzondering op de hoorplicht. Dit artikel geeft aan in welke gevallen van het horen van belanghebbenden kan worden afgezien.
Artikel 11 Uitnodiging zitting
In afwijking van de nu geldende verordening en in overeenstemming met de tekst van de
modelverordening worden de uitnodigingen ten minste twee weken voor de zitting verzonden. Dat was drie weken. In de praktijk is gebleken dat twee weken een realistischer termijn is in verband met de tijd die het verwerend orgaan gegund moet worden voor het opstellen van een verweerschrift en het verzorgen van de daarbij behorende stukken. Gekozen is voor een termijn van twee weken, mede in verband met de termijn van 10 weken, waarbinnen behoudens verdaging, op het bezwaar moet zijn beslist (artikel 7:10 Awb) en het bepaalde in artikel 7:4 Awb. Artikel 7:4 Awb houdt in dat belanghebbenden tot tien dagen voor het horen nadere stukken kunnen indienen.
Dit artikel is gewijzigd, in die zin dat voor het houden van een zitting een meerderheid vereist is, erwijl eerder vereist was dat een voltallige commissie aanwezig was. In de praktijk heeft dat in het verleden in incidentele gevallen tot problemen geleid als op een laat moment bleek dat niet alle drie leden, dan wel plaatsvervangers aanwezig konden zijn. Voor de voortgang van de hoorzittingen levert het vereiste van een meerderheid een beter werkbare situatie op.
Artikel 13 Niet-deelneming aan de behandeling
In dit artikel is niets gewijzigd.
Artikel 14 Openbaarheid zitting
In dit artikel is niets gewijzigd.
Artikel 15 Schriftelijke verslaglegging
In dit artikel wordt artikel 7:21 Awb in het eerste lid niet meer genoemd omdat dit betrekking had
In dit artikel is niets gewijzigd.
Artikel 17 Raadkamer en advies
Hierbij de opmerking dat het tweede lid, onder b, is opgenomen voor die gevallen waarin het vergaderquorum wel aanwezig is, maar de commissie door afwezigheid van één of meer leden dan wel hun plaatsvervangers tijdens de besluitvorming uit een even aantal personen bestaat. Het horen kan plaatsvinden door een niet-voltallige commissie (zie artikel 12 en toelichting), de advisering dient plaats te vinden door een commissie die voldoet aan de eisen van artikel 7:13, eerste lid, onder a Awb. Dit blijkt uit een uitspraak van de Raad van State, Afdeling bestuursrechtspraak (19-10- 1998, JB 1998/257). In het tweede lid is een onderdeel c toegevoegd. De voorzitter beslist indien de stemmen staken bij een stemming.