Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie
- 1.
De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van
de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals
die door de raad aan haar zijn gedelegeerd;
- 2.
Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de
voorbereiding en de uitvoering van de overige tot het werkgeverschap
van de raad behorende besluiten en regelingen;
- 3.
De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten
aanzien van het griffiepersoneel mandateren aan de griffier.
Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie
- 1.
De werkgeverscommissie bestaat uit de raadsleden die zitting hebben
in het presidium;
- 2.
De voorzitter van de raad is voorzitter van de
werkgeverscommissie.
Artikel 3 Taken voorzitter
De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:
- a.
Het tijdig en periodiek bijeenroepen van de
werkgeverscommissie;
- b.
Het leiden van de vergaderingen;
- c.
Het doen naleven van deze verordening;
- d.
Het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze
commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de
besluiten van de werkgeverscommissie;
- e.
Het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de
griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en
organisatorische zaken van de griffie.
Artikel 4 Ondersteuning van de commissie
De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de
werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor
het secretariaat en maakt indien nodig met het college of de secretaris
afspraken over ondersteuning.
Artikel 5 Besluitvorming
- 1.
Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht
door de leden zoals bedoeld in artikel 2;
- 2.
Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de
helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.
Artikel 6 Verslaglegging
De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke
vergadering. De besluitenlijst wordt in
de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief
vastgesteld.
Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen
- 1.
De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als
bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet
openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.
- 2.
De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de
werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in
artikel 10 van de Wet op de openbaarheid van bestuur, hierop of een
deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.
- 3.
Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil
inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van
de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek
slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede
lid is van overeenkomstige toepassing.
Artikel 8 Vergaderfrequentie
De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo
vaak als door de voorzitter of één
van de leden nodig wordt geacht.
Artikel 9 Verantwoording
De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel
7, jaarlijks verslag uit aan de
raad van haar werkzaamheden en bevindingen.
Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de
toepassing ervan beslist de
werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.
Artikel 11 Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking op de dag volgende op die van zijn
bekendmaking.
Artikel 12 Citeertitel
Dit besluit kan worden aangehaald als 'Verordening
werkgeverscommissie'.