Organisatie | Lansingerland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Mandaatregister Lansingerland 2013 |
Citeertitel | Mandaatregister Lansingerland 2013 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
De laatste vastgestelde mandaatregeling van 1 maart 2012 is hierbij aangepast en
geconsolideerd vastgesteld.
Algemene wet bestuursrecht, titel 10.1
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2013 | 21-01-2015 | Nieuwe regeling | 04-12-2012 | BW1200560 / T12.18926 | |
04-02-2000 | 01-01-2013 | Onbekend | 11-01-2011 | BW1000332 / T10.10168 |
Dit register hoort bij de Mandaatregeling Lansingerland 2011. Deze mandaatregeling bestaat uit :
Dit register is bijgewerkt met alle vastgestelde mandaatbesluiten tot 31 december 2012 en vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders op 4 december 2012.
Het college van burgemeester en wethouder en de burgemeester van Lansingerland, ieder voor zover het hun eigen bevoegdheden betreft; gelet op de Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht, het Organisatiebesluit Lansingerland, de Mandaatregeling Lansingerland 2011 waarin verwoord het Besluit mandaat, ondermandaat, volmacht en machtigingen Lansingerland, besluiten de volgende bevoegdheden op te dragen aan de daarna genoemde personen.
Met betrekking tot het sluiten van overeenkomsten en het aangaan van verplichtingen geldt in het algemeen, dat indien de verplichting een uitgave betreft dient deze te passen binnen het gevoteerde krediet en met inachtneming van de budgethoudersregeling en het inkoop- en aanbestedingsbeleid. Voorts geldt:
Met betrekking tot reguliere begrotingsposten:
Met betrekking tot grondexploitaties en investeringen:
Met betrekking tot beheerplannen:
Met betrekking tot ruimtelijke procedures:
De algemeen directeur heeft de bevoegdheid om overeenkomsten en het aangaan van verplichtingen te ondertekenen conform artikel 10:11 van de Algemene wet bestuursrecht, ook in het geval dat de bedragen van de overeenkomsten en verplichtingen hoger zijn dan de bedragen hierboven onder a tot en met g genoemd.
Opgedragen aan de algemeen directeur, de adjunct-directeuren, alle afdelingshoofden en alle medewerkers:
Correspondentie voeren over gemeentelijke aangelegenheden, zoals ontvangstbevestigingen, behandelings- en tussenberichten; uitnodigingen voor bijeenkomsten en hoorzittingen, besluiten van bestuursorganen mededelen, opdrachten verstrekken tot uitvoering van een besluit van een bestuursorgaan, behandelen verzoeken om informatie, deelneming aan enquêtes, dit alles voor zover de brief geen beschikking is.
Opgedragen aan de algemeen directeur, de adjunct-directeuren, alle afdelingshoofden en alle medewerkers:
Stukken doorzenden die verkeerd geadresseerd zijn of waar behandeling waarvan kennelijk een ander bestuursorgaan bevoegd is, als onder meer bedoeld in artikelen 2:3 en 6:15 van de Algemene wet bestuursrecht.
Opgedragen aan de algemeen directeur, de adjunct-directeuren en alle afdelingshoofden:
De gemeente en de gemeentelijke bestuursorganen vertegenwoordigen in rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures, als bedoeld in artikel 160, eerste lid, aanhef en onder f en g van de Gemeentewet.
Opgedragen aan de algemeen directeur, de adjunct-directeuren en alle afdelingshoofden:
Een verzoek indienen bij de voorzieningenrechter om een voorlopige voorziening op te heffen of te wijzigen, als bedoeld in artikel 8:87 van de Algemene wet bestuursrecht en een verzoek indienen bij de rechtbank om een onherroepelijk geworden uitspraak te herzien, als bedoeld in artikel 8:88 van de Algemene wet bestuursrecht.
Opgedragen aan de algemeen directeur, de adjunct-directeuren, alle afdelingshoofden en alle medewerkers:
Het bestuursorgaan vertegenwoordigen bij hoorzittingen voor bezwaarschriften, als bedoeld in artikel 6 van de Algemene wet bestuursrecht, en klachten, als bedoeld in hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht.
Opgedragen aan de algemeen directeur, de adjunct-directeuren en alle afdelingshoofden:
het vaststellen van de verschuldigdheid en de hoogte van een te betalen dwangsom in het kader van de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen zoals omschreven in artikel 4:18 van de Awb, alsmede het terugvorderen van onverschuldigd betaalde dwangsommen zoals omschreven in artikel 4:20 van de Awb.
Artikel 2 Mandaten met betrekking tot personeels- en organisatieaangelegenheden
Bij besluiten tot vaststelling en wijziging van de bepalingen van de CAR/UWO geldt dat burgemeester en wethouders bevoegd zijn. De mandaten op grond van de CAR/UWO zijn talrijk; het zou niet inzichtelijk zijn al deze mandaten te vermelden. Er is daarom gekozen om in onderstaand overzicht alleen de uitzonderingen op te nemen, zijnde de bevoegdheden die het college aan zichzelf heeft gelaten, waarvan de algemeen directeur bij enkele bevoegdheden het voornemen uit mag spreken. Vervolgens worden nog drie bevoegdheden genoemd, die zijn gemandateerd aan externe organen ABP en Loyalis. De overige bevoegdheden op basis van de CAR/UWO zijn gemandateerd aan de algemeen directeur.
Artikel 3 Mandaten afdeling ruimtelijke ontwikkeling
Artikel 4 Mandaten afdeling bestuurszaken
Artikel 5 Mandaten afdeling vergunningverlening en handhaving
Mandaten ten aanzien van bijzondere wetten:
Mandaten ten aanzien van de markt:
Mandaten ten aanzien van bouwen en ruimtelijke ordening (zie voor aanvragen die ná 1 oktober 2010 zijn ontvangen ook de Wettelijke bepaling omgevingsvergunning in deze regeling)
Mandaten ten aanzien van handhaving:
Mandaten ten aanzien van de wet algemene bepalingen omgevingsvergunning (Wabo), voor aanvragen die zijn ingediend vanaf 1 oktober 2010
Artikel 6 Mandaten afdeling financiën
Artikel 7 Mandaten afdeling beheer en onderhoud
Artikel 8 Mandaten afdeling publiekszaken
Artikel 9 Mandaten afdeling economische en maatschappelijke ontwikkeling (EMO)
Artikel 11 Mandaten afdeling informatievoorziening en faciliteiten
Artikel 12 Mandaten met betrekking tot de basisadministratie gebouwen (BAG)
Mandaten met betrekking tot de BAG, verleend aan de afdeling vergunningverlening en handhaving
Artikel 13 Mandaten aan niet-ondergeschikten