Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Westland

Mandaatregeling college en burgemeester 2011

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWestland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatregeling college en burgemeester 2011
CiteertitelMandaatregeling college en burgemeester 2011
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp
Externe bijlageMandatenlijst behorende bij mandaatregeling college en burgemeester Westland 2011

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Mandaatregeling college en burgemeester Westland 2008 en alle overige separate besluiten verstrekte mandaten worden ingetrokken.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 59a
  2. Gemeentewet, art. 166
  3. Gemeentewet, art. 168
  4. Gemeentewet, art. 177
  5. Algemene wet bestuursrecht, afdeling 10.1.1

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201301-01-2014intrekking

17-12-2013

Gemeenteblad Westland, 27-12-2013

Gbw, 2013, 61
01-01-201101-01-2014nieuwe regeling

07-12-2010

Gemeenteblad Westland, 23-12-2010

2010, 51

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatregeling college en burgemeester 2011

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Westland, ieder voor zoveel het hun bevoegdheden betreft;

gelet op de artikelen 59a, 166, 168 en 177 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

besluiten:

vast te stellen de volgende mandaatregeling college en burgemeester 2011:

Artikel 1 Mandaatverlening

  • 1.

    Aan de secretaris wordt de bevoegdheid verleend om in naam van het college of de burgemeester besluiten te nemen.

  • 2.

    De besluiten waarvoor mandaat wordt gegeven, staan vermeld op de bij deze mandaatregeling behorende mandatenlijst.

  • 3.

    Een gemandateerde is tevens bevoegd tot het afdoen, voeren en ondertekenen van algemene correspondentie ter voorbereiding en afwikkeling van gemandateerde bevoegdheden en ter verkrijging dan wel ter uitwisseling van feitelijke routinematige informatie.

  • 4.

    Bij afwezigheid van de gemandateerde wordt het mandaat uitgeoefend door de organisatorisch plaatsvervanger.

Artikel 2 Mandaatverlening aan niet ondergeschikten
  • De bevoegdheden waarvoor aan hen die niet werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van het college of de burgemeester mandaat wordt gegeven, staan vermeld op de bij deze mandaatregeling behorende mandatenlijst.

Artikel 3 Ondermandaat
  • 1.

    De bevoegdheden waarvoor aan de directeur, het afdelingshoofd of de teamleider ondermandaat wordt gegeven, staan vermeld op de bij dit besluit behorende mandatenlijst.

  • 2.

    De mandatenlijst geeft tevens aan tot op welk niveau ondermandaten kunnen worden verleend.

  • 3.

    Het afdelingshoofd is bevoegd een aan hem verleend ondermandaat door te mandateren aan een onder hem ressorterende medewerker, voor zover deze bevoegdheid blijkt uit de in het tweede lid genoemde mandatenlijst.

  • 4.

    Voor de onderwerpen die in de mandatenlijst zijn opgenomen in de rubriek "Directie en afdelingen" wordt onder afdelingshoofd tevens verstaan de concerncontroller en de programmamanager greenport en dienstverlening.

  • 5.

    Voor de onderwerpen die in de mandatenlijst zijn opgenomen in de rubriek "Directie en afdelingen" wordt onder teamleider tevens verstaan de directeur van "De Naald".

  • 6.

    De secretaris, het afdelingshoofd of de teamleider zendt een afschrift van zijn besluit tot verlening van ondermandaat ter kennisneming aan de afdeling Financiën, Advies en Bedrijfsvoering, team BJZ, en tekent het door hem verleende ondermandaat aan op een door hem gewaarmerkte ondermandatenlijst.

  • 7.

    Op intrekking en wijziging van het verleende ondermandaat is het vijfde lid van overeenkomstige toepassing.

  • 8.

    Op ondermandaat is het gestelde onder de artikelen 1 tot en met 4 van overeenkomstige toepassing.

  • 9.

    Bij afwezigheid van de ondergemandateerde wordt het mandaat uitgeoefend door de organisatorisch plaatsvervanger.

Artikel 4 Verboden
  • 1.

    Onverminderd het bepaalde in artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht heeft het in de voorgaande artikelen bedoelde mandaat géén betrekking op:

    • a.

      het vaststellen van beleidsregels;

    • b.

      het nemen van een besluit dat leidt tot afwijking van of aanvulling op het tot dan toe gevoerde beleid;

    • c.

      het nemen van een besluit in afwijking van een beleidsregel op grond artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht of met gebruikmaking van een hardheidsclausule in een wettelijke regeling, tenzij bij de voorbereiding van dat besluit een positief advies is gegeven door team BJZ van de afdeling Financiën, Advies en Bedrijfsvoering;

    • d.

      het nemen van een besluit dat leidt tot overschrijding van budgettaire bevoegdheden, de regeling budgethouders en begrotingsrichtlijnen;

    • e.

      het beslissen op een bezwaarschrift, tenzij in de bijlage bij dit besluit daartoe mandaat is verleend;

    • f.

      het nemen van een besluit waarbij afgeweken wordt van wettelijk verplichte adviezen;

    • g.

      het nemen van een besluit waaraan ingrijpende gevolgen voor de gemeente verbonden zijn, zoals bedoeld in artikel 169 lid 4 Gemeentewet;

    • h.

      het nemen van besluiten die de rechtspositie van de secretaris en de directeur betreffen.

    Het gebruik van handtekeningstempels is niet toegestaan.

Artikel 5 Ondertekeningsmandaat
  • 1.

    Het afdelingshoofd is bevoegd besluiten van het college of de burgemeester te ondertekenen.

  • 2.

    Het afdelingshoofd maakt geen gebruik van de in het eerste lid genoemde bevoegdheid tot ondertekening van stukken indien:

    • a.

      het college of de burgemeester daartoe besluit;

    • b.

      het correspondentie betreft die is gericht aan de gemeenteraad;

    • c.

      het correspondentie betreft waarvan ondertekening door de burgemeester uit een oogpunt van representatie van de gemeente gewenst is;

    • d.

      zich na beslissing van het bestuursorgaan nieuwe feiten voordoen of bekend worden als gevolg waarvan het besluit heroverweging verdient of aan het besluit alsnog bestuurlijke, politieke of andere zwaarwegende aspecten verbonden raken;

    • e.

      het betreft formele verzending van besluiten van de gemeenteraad, tenzij in de bijlage bij dit besluit daartoe expliciet mandaat is verleend.

  • 3.

    Het afdelingshoofd is bevoegd het ondertekeningsmandaat over te dragen aan een teamleider .

Artikel 6 Volmacht en machtiging
  • Deze mandaatregeling is van overeenkomstige toepassing indien het college of de burgemeester aan een ander, werkzaam onder zijn verantwoordelijkheid, volmacht verleent tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen, of machtiging verleent tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

Artikel 7 Routinematige handelingen en correspondentie
  • De collegeleden zijn bevoegd tot het voeren van algemene correspondentie ter verkrijging dan wel uitwisseling van feitelijke routinematige informatie.

Artikel 8 Actualisering en verantwoording
  • 1.

    De directie doet op voordracht van de afdelingen voorstellen voor aanpassing van de (onder)mandatenlijst.

  • 2.

    Aan het begin van ieder kalenderjaar wordt de mandatenlijst voor zover noodzakelijk geactualiseerd.

Artikel 9 Inwerkingtreding
  • De Mandaatregeling college en burgemeester Westland 2008 met bijbehorende Mandatenlijst, vastgesteld op 25 november 2008 wordt ingetrokken.

    Alle overige bij separate besluiten verstrekte mandaten worden ingetrokken.

    Deze regeling met bijbehorende Mandatenlijst treedt in werking op 1 januari 2011.

Westland, 23 december 2010.

Burgemeester en wethouders van de gemeente Westland,

de secretaris de burgemeester,

M. van Beek J. van der Tak

De burgemeester van de gemeente Westland,

J. van der Tak